Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Risottoasiaa !

Vierailija
10.12.2013 |

Teen ekaa kertaa oikeaa risottoa (ei siis mitään pakastehernehässäkkää) viikonloppuna, kun tulee ruokavieraita. Aloin miettiä, että mitä sen risoton kanssa tarjotaan? Voiko olla vihreää salaattia seurana? 

Alkuruokana on keitto, jälkkärinä hyydykettä. 

Mutta mitä tuon risoton kanssa oikein tarjotaan? Kyseessä tattirisotto. 

Kiitos neuvoistanne jo etukäteen. 

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallinen menu. Alkuruoka ja pääruoaksi alkuruoka. Ja miksi kukaan tekee vieraille ruokaa mitä ei ole koskaan tehnyt ennemmin.

Vierailija
2/16 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen kanssa yleensä tarjota mitään, risotto on ihan oma ruokalaji. Mutta pakko nyt sanoa tuosta sun ruokalistasta, että se ei oikein ole hyvä. Kaikki ruokalajit ovat samanlaisia, niissä ei ole mitään pureskeltavaa. Keitto, risotto, hyydyke - kaikki vähän sellaista vauvanruokaa, mössöä. Ehdottomasti tarvitset jotain tekstuuria ruokiisi, jotain rapeaa. Ja myös erilaisia makuja, happamuutta, kirpeyttä. Nyt tuo on liian latteaa. Mieti vielä noita ruokalajeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä oli viikonloppuna sitruunarisottoa ja jättikatkarapuvartaat. No mitä olet ajatellut laittavasi kylkeen? Liha ainakin sopisi tatin kanssa?

Vierailija
4/16 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äläkä tosiaan tee sitä risottoa, jos et ole ennen tehnyt. Hyvän risoton tekeminen on opeteltavissa, mutta se pitää oikeasti opetella.

Vierailija
5/16 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laitat risottoa niin se on hieman kuin lisäke. Sen kanssa tarjotaan esimerkiksi kalaa. Risotto on italialainen ruoka ja italialaiset eivät sotke eri ruokalajeja samalle lautaselle vaan nauttivat ne erikseen. Salaatti voidaan tarjota alkuuun ja sitten risotto jonka jälkeen kala tms. Itse olen syönyt Italiassa risottoa sekä erillisenä ruokana että paistetun kalan kanssa nimenomaan tattirisottoa.

Risotto on oikein hyvää tarjottavaa vieraille.

Vierailija
6/16 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grillaa vaikka karitsan kareita lisäksi, jos jotain haluat lisäksi tarjota.

Vierailija
7/16 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee mieluumin se salaatti alkupalaksi. Muuten tuossa ei ole mitään tuoretta eikä raikasta eikä rapeaa koko ateriassa.

Vierailija
8/16 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Suomi putos puusta kaikki kävi äkkiä
ei nähty itse sikaa eikä edes säkkiä
kun Suomi putos puusta maito oli milkkiä
pilkkisaalis pakasteita, yöt blackiä

Miks mua naurattaa toi suluissa oleva ap:n kommentti?

Vierailija
9/16 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa

Kysessä timjaminen tatti-brierisotto (aikuisille sieniystäville) ja lapsille varmaan pinaatti-broileririsotto (rapeita koipia). 

Keittona alkuun porkkana-punajuurisosekeitto yrttikrutongeilla. 

Jälkkärinä valkosuklaa-karpalo -pannacotta (mulle hyydyke :) annoslaseissa. 

Kahvin kanssa gluteeniton suklaaherkku (kakku). Yksi vieraista siis gluteeniton. 

Mun mielestä on vaihtelua; sosetta, pureskeltavaa, rapeutta, makeutta, kirpeyttä... 

Vierailija
10/16 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 11:20"]

Kun Suomi putos puusta kaikki kävi äkkiä
ei nähty itse sikaa eikä edes säkkiä
kun Suomi putos puusta maito oli milkkiä
pilkkisaalis pakasteita, yöt blackiä

Miks mua naurattaa toi suluissa oleva ap:n kommentti?

[/quote]

En osaa sanoa... ohis.

Vierailija
11/16 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa

Kysessä timjaminen tatti-brierisotto (aikuisille sieniystäville) ja lapsille varmaan pinaatti-broileririsotto (rapeita koipia). 

Kahvin kanssa gluteeniton suklaaherkku (kakku). Yksi vieraista siis gluteeniton. 

Mun mielestä on vaihtelua; sosetta, pureskeltavaa, rapeutta, makeutta, kirpeyttä... 

[/quote]

Edelleenkin laittaisin jotain punaista lihaa, brie on niin tuhtia, tosin en ymmärrä mitä se tekee risotossa. Siihen kuuluu parmesania.

Lammas ja karitsa sopii hyvin makujen puolesta.

Vierailija
12/16 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa

Risotossa on myös parmesania toki. Mutta makuaineet ovat nuo mistä nimensä saa :) 

Mulla olisi hirveä... Jos tekisi siitä lihakkeen. 

Vierailija
13/16 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa

[/quote]

Missä sitä pureskeltavaa ja rapeutta on? Sosekeitto, risotto, hyydyke? Ei missään! Pelkkää hampaatonta lusikoitavaa.

Vierailija
14/16 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap 

Pureskeltavaa: krutonki, risotto (suutuntumaa), rapeat koivet 

Voin tietty laittaa ulkoa jääpuikkoja vielä lisukkeeksi ;) 

Vierailija
15/16 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 11:09"]

Kummallinen menu. Alkuruoka ja pääruoaksi alkuruoka. Ja miksi kukaan tekee vieraille ruokaa mitä ei ole koskaan tehnyt ennemmin.

[/quote]

Italiassa risotto on alkuruokaa, Suomessa perinteisesti pääruokaa, sillä suomalaisessa ruokakulttuurissa alkuruuat ovat aika heikoilla. Arkisin ei mitään, juhlissa useimmiten graavikalaa.

Samaa mieltä siitä, että en lähtisi kokeilemaan itselleni uutta ruokalajia silloin on kun on kutsuttuja ruokavieraita tulossa.

Vierailija
16/16 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap 

Samoille linjoille aloin itsekin. Haluaisin aina kokeilla uutta ja yllättää, mutta joskus on käynyt niin, että se uusi juttu ei ihan olekaan onnistunut ekalla keralla, kun tuli ne vieraatkin kutsuttua :) Vaikka tuttuja ihmisiä onkin, niin onhan se kiva, kun ruoka on oikeasti innostunut täysin. 

Niinpä päätin osittain teidän viisastamana tehdä tuttua ja turvallista; hirveä kermassa ja pippurissa haudutettuna, erilaisia salaatteja (vihreä salaatti ja punainen kaalisalaatti) , vähän jouluun haiskahtavia laatikoita (bataatti..) sekä muita pikkulisukkeita (paistetut lanttukuutiot, herneet=lasten herkkua...).  Kalaa ei tällä kertaa. 

Muuten pitäydyn listassa. Aion kokeilla tuota risottoa omalle perheelle tällä viikolla - olkoon sitten alku/pääruokana meillä :) 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi