Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alakoululaisten vanhemmat! Miten lapsille saa tarpeeksi vaatteita?

Vierailija
10.12.2013 |

Meillä on kunnon talvivaatteet kaikille kolmelle lapselle (lapset tokalla, neljännellä ja kuudennella). Ei mitään noloja haalareita, vaan itse valittuja takkeja ja housuja, pipoja, hanskoja. Kukaan ei millään laittaisi tarpeeksi vaatteita kouluun, vaikka tänäänkin oli taas -10 astetta aamulla.

Ei kuulemma TODELLAKAAN tule kylmä, vaikka kesäisen ohuissa housuissa lähtevät pakkaseen. Tokaluokkalainen tulee takki auki, ilman hanskoja ja joskus ilman pipoakin koulusta. Ulkohousuja kukaan ei ole suostunut laittamaan, siis sellaisia topattomia kevyitä, syys- ja kevätkeleille tarkoitettuja.

En voi mitenkään mennä kouluun pakottamaan pukemaan niitä vaatteita päälle. Voin pakottaa kotona, mutta nehän riisuvat ne heti nurkan takana tai koulussa pois ja tunkevat reppuun.

Menee hermo. Annanko olla? 

Tänään siis aamulla -10 ja neljäsluokkalainen lähti kouluun ohuissa housuissa, t-paidassa, hupparissa ja talvitakissa. Talvipipo, syyssormikkaat ja talvikengät.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 10v ja 11v ja tällä hetkellä vetelevät koulussa ihan tavallisissa farkuissa joiden alla on pitkät kalsarit ja illalla pukevat sitten ulos ulkohousut. Hyvin tuntuvat tarkenevan. Itsehän kuljin ilman pipoa ja ilman hanskoja aikanaan enkä paleltunut :)

Vierailija
2/14 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita pitkät kalsarit/sukkikset. Jos ei ole jo. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 6.-luokkalainen poika pukee mielellään sään vaatimalla tavalla. Ei halua vilustua. Tänään laittoi toppahousut, jotka ottaa koulussa pois (alla collegehousut _ja_ kalsarit). Kuomat, joissa villasukat, paksu toppatakki, pipo, kaulahuivi ja kintaat. Pitkähihaisen t-paidan päällä on fleece-takki.

Poika saa itse valita vaatteet ostohetkellä, ja kaveripainetta on huomattavissa. Voi olla, että tytöilla on hankalampaa tuo lämpimästi vaatetus.

Vierailija
4/14 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on kyllä niin jännä juttu ja totta. Eka ja tokaluokkalaiselle vielä pystyy jotenkin "pakottamaan", mutta teilläkin on niitä isompia joista pienempi ottaa mallia. En ole keksinyt muuta kuin pitkät kalsarit alle ja sitten ostaa niitä sellaisia farkkuja/housuja, joissa on vuori. Niidenkin myynti vaan loppuu aika pieneen kokoon... Hyvät hanskat vielä reppuun mukaan, niin on ainakin mahdollisuus pukea ne.

Vierailija
5/14 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuntuu toppahousut jäävän naulakkoon ja kaulahuivi unohtuu, jos ei muistuta. Lämmin takki, pipo ja rukkaset lähtevät mukaan kyllä. Nyt on tyttö onneksi tajunnut laittaa legginsien / farkkujen alle välihousuja, joten tarkenee ainakin välitunneilla jos ei toppiksia pue, mutta kouluun saa lähteä kyllä toppahousut jalassa ja koululle unohtuneet housut saa juosta hakemaan koulun jälkeen.

Harmi vaan, ettei koko ajan voi tehdä etätöitäkään ja paimentaa...

Vierailija
6/14 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No alle vaan kalsareita sitten. Kaikki ihmiset eivät edes palele herkästi. Minulla neljäsluokkalainen poika, joka kyllä pukeutuu sään vaatimalla tavalla. Jossain vaiheessa olisi ollut tunnit ja välitunnit samoilla housuilla eli toppahousuissa sisällä tai sitten collegehousuissa pakkasella, mutta juttelun jälkeen tuli oikeastaan aika itse siihen tulokseen, että sitten on aina kylmä tai kuuma, ei sopiva. On sopivan mukavuudenhaluinen ihminen :) Ehkä on kaveripainetta, mutta ei nyt yleensäkään ole kauheasti virran vietävissä. Ei ole maailman tärkein asia, mutta pikkasen voisi vanhemmat rajoittaa näitä "kaikkihan ne noin pukeutuu, ei sille mitään voi"-puheita lasten kuullen. Kyllä vanhemmat joskus jotain voi lapsilleen ja lapset voi itsekin käyttää järkeään. Minullekin sanottiin, että kaikki ne pojat vaan on tunneilla toppahousuissa, kun ei ne viitsi niitä riisua, mutta meillä tosiaan viitsii, kun ei halua hiota. Mutta ei tosiaan maata mullistava asia ole.

Vierailija
7/14 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villakalsarit lämittävät farkkujen alla. Pipokin on villainen. Toppatakki riittävän pitkä, jotta lämmittää vähän peppuakin. Kovilla pakkasilla lisäksi riisuttavat ulkohousut farkkujen päälle.

Vierailija
8/14 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaahan se on, kun aina tulee joko liian kuuma tai kylmä. Mutta kyllä kylmä on vielä epämiellyttävämpi tunne. Ulkohousut siis jalkaan ainakin alakoululaiset, siellä kuitenkin lumihangessa pyöritään.

Vierailija
9/14 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen "pakkottanut" vielä 4-luokkalaisenkin pukeutumaan sään mukaisesti. Eli kun on selvästi pakkasen puolella, niin laitetaan toppahousut, rukkaset ja kunnollinen pipo. Perusteluina se, että jos menee kouluun farkut jalassa, niin ei voi välitunnilla osallistua lumileikkeihin ja lisäksi vielä palelee. Ei ole tullut vielä riitaa tästä.

Vierailija
10/14 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole siitä, etteikö olisi tarpeeksi lämpimiä vaatteita ylle ja alle, mutta nuo lapset eivät niitä suostu pukemaan. Jos ne jollain uhkailulla ja kiristyksellä saan ne aamulla päälle, kun lähtevät kouluun, ei niitä enää välitunneilla tai kotiin tullessa ole ollenkaan. Ne on tungettu sinne reppuun.

Lapset siis yhdestä suusta väittävät, ettei ole kylmä. Ei ole kyse kaveripaineestakaan, kun kotiin tulevilla kavereilla on kyllä toppahousuja ja tokaluokkalaisen kavereilla ihan kokohaalareitakin vielä. 

Olisi paksumpia housuja, itse valittuja villa- ja välihousuja, sukkahousuja, legginsejä, villasukkahousuja, mitä vaan. On syyskeleihin ja talvikeleihin ulkohousuja, on sormikkaita ja rukkasia, hanskoja, lapasia, ohuita pipoja ja paksuja pipoja. Missään ei ole lasten mielestä mitään vikaa, mutta kun ei niitä muka vielä tarvitse.

Aloin miettiä, ovatko koulussa sittenkään niin pitkää aikaa välituntisin ulkona, että ehtiikö niille tulla edes kylmä. Kai sitä nyt 10 minuuttia värjöttelee missä vaan asusteissa..

Äh. Tuntuu vain niin jokapäiväiseltä tämä taistelu asianmukaisista vaatetuksesta.

ap

Vierailija
11/14 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lähdetään kouluun toppavaatteissa ja tullaan sieltä myös. Välitunneista en tiedä, mutta uskon, että ainakin 10-vuotias pitää toppiksia, kun peuhaavat lumessa ja vaatteet on kuivat kun tulee kotiin.

Vierailija
12/14 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin on samnlaiset vaatteet päällä, kun sun neljäsluokkalaisella, paitsi että laitan pitkät kalsarit alle. Mutta kyllä ilmankin niitä pärjää.

Kun lämpötila on nollan tienoilla, pärjää kevättakilla ja ilman hattua ja muutamassa lämpöasteessa jo kokonaan ilman takkia. Kun liikkuu, tulee kuuma.

Vierailija
13/14 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tapellut 4. luokkaan saakka. Tai siis silloin on vielä ehdottomasti pidetty toppahousuja sun muita. 5. luokalla olen alkanut antamaan omaa vastuuta ja 6. luokalla olen käskenyt laittamaan vain toppatakin ja hatun ja hanskat. Toki meillä on pakkasraja, jolloin housujen alle laitetaan jotain tai sitten ulkohousut. Jokaisella lapsella ollut kausi, jolloin on palellut ulkona, mutta viime vuonna hieman nauratti, kun 8. luokkalainen valitti, kun hänellä ei ole henkselitoppahousuja. Ovat kuulemma parhaat. =D Eihän tuokaan tietenkään niitä jopa päivä kouluun laittanut, mutta joinain tosi kylminä päivinä ja esim. urheilupäivänä.

Vierailija
14/14 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että meidän neljäsluokkalainen poika otti eilen illalla opikseen. On siis mennyt koko tämän alkutalven "skede" kengillä eikä ole suostunut muita jalkaansa laittamaan. Eilen oli lähtenyt illalla kavereiden kanssa ulos... oli sillä toppahousu verkkareiden päällä mutta ohut takki, sormikkaa, pipo ja ne skedekengät. Ihmettelin sille ääneen että miten sä näin aikasin tuut kotiin ja totes vaan että täällä on ihan järkyttävän kylmä :) valitteli kun varpaita ja sormia nipisteli kun ne rupesivat lämpenemään.. sitten lotrasi kuumassa suihkussa vaikka kuinka pitkään... Tänä aamuna meni talvikengät jalkaan ja toppatakki päälle ja vielä kunnon rukkaset käsiin :) Ihan käskemättä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi