Miten saatte teidän lapset nukkumaan iltaisin?
Kysymys koskee erityisesti 2–4-vuotiaita lapsia. Meidän lapset menee joka ilta samaan aikaan nukkumaan, samanlaisilla iltapuuroilla ja -rutiineilla. Huoneessa soi rauhallinen musiikki ja valot laitetaan kiinni. Ihan kaikki ulkoiset puitteet on kunnossa, lapset saa paljon paljon rakkautta ja iltapusuja ja haleja ennen nukkumaanmenoa. Silti kun pitäisi sänkyyn rauhoittua, ne vaan pyörii siellä minkä kerkeää, kahisuttelee peittoja, potkii seiniä ja supattaa reilusti yli puoli tuntia, vaikka menevät muihin samanikäisiin verrattuna myöhään nukkumaan, noin puoli 9. Aikaisemminkin on kokeiltu, mutta ei auta vaan pahenee vain. Mulla menee hermot tähän saikkaamiseen joka ikinen ilta vaikka aina lähden yrittämään hyvällä uskolla.
Miten hemmetissä muut hoitaa tämän? Annatteko te teidän lasten vaan pyöriä ja touhuta niin kauan että nukahtavat itsekseen vai mitä?
Kommentit (4)
Anteeksi, mutta en osaa auttaa, haluan silti kommentoida tähän. Musta tuntuu, että välillä on lapsen nukkumarituaaleissa lähdetty ihan väärään suuntaan. On iltakylpyä, satuja, silittelyä, höpöttelyä, vieressä makaamista jne. Ei ole sitten ihme ettei lapsi osaa yksin nukahtaa tai ei käy nukkumaan. Ja en siis tarkoita, että teillä näin olisi.
Itse tein näin ihan vauvasta asti eli vein vain sänkyyn ja sanoin hyvää yötä. Ei satuja, ei silittelyä tms. Iltapala, hammaspesu (isommilla) ja sänkyyn. Sinne jäivät. Jokainen oppi nukkumaan itse, nyt ovat jo isoja ja osa jo aikuisia. Kokemusta siis neljästä lapsesta.
Olenkohan ihan väärässä? Ei ollut tarkoitus v***uilla sitten. Jos toi on vaan sun lasten sisäisenkellon nukkumaanmenoaika. Jokaisella kuitenkin omansa, ei voi nukahtaa jos ei nukuta ja toki se supattelukin on niin kivaa.. 🙄😁Tsemppiä sinne.
Kiitos teille lohduttavista vastauksista. ❤️ Onpa helpottava ajatus että ehkä olen häärinytkin liikaa ja nimenomaan vähempi voisi olla parempi.
Kuulostat ihanalta äidiltä ❤️ Iltarutiinit eli iltapala, pissalle, vaippa+yöpuku, hammaspesu ja päivän kuulumisten kertaus voi olla ne pysyvät rutiinit. Jos joskus haluaa ekstraa voi lukea sängyn laidalla tai lukea satuhierontakirjaa, jossa samalla piirretään lapsen selkään. Kuulostat äidille joka kuitenkin tykkää viettää lasten kanssa rauhoittumishetkiä ja ne kuulostaa tosi kivoilta.
Opeta kuitenkin siihen, että joka ilta ei lueta, lauleta ja silitellä. Tulee iltoja jolloin oot ihan poikki, ja silloin on helpotus kun voi vaa nopeesti kerrata sängyn laidalla ”aamulla mentiin päiväkotiin, syötiin kotona jauhelihakeittoa, vietiin paketti postiin, te leikitte, tehtiin iltatoimet ja nyt ollaan tässä. oli mukava päivä, nyt hyvää yötä!” ja saat nousta ja häipyä huoneesta. Sä tarvit niitäkin iltoja viikossa :)
Teidän meininki kuulostaa tosi hyvälle. Jos päivät on aktiivisia ja illalla päättäväisesti ja ehdottomuutta äänessä ilmoitat, että nyt pissalle ja hammaspesulle ja sitten nukkumaan, niin oon ihan varma, että pian se onnistuu. Jos on auktoriteetti kaikissa muissakin päivän toimissa ni kyllä se nukahtaminenkin sieltä tulee.
Oman lapsen palautin ensimmäisenä hulinayönä 32 kertaa sänkyyn. Lämpimällä, mutta päättäväisellä äänensävyillä sanoin ensimmäisillä palautuksilla ”nyt. nukutaan.” ja viimeisillä palautuksilla olin hiljaa. Seuraavana yönä palautin 20 kertaa, seuraavana 8 ja viikon jälkeen oppi siihen, että äiti tulee aina palauttamaan takaisin petiin ja laittamaan peiton, eikä ketään naurata hänen pelleilyt. Luovutti kun ei itsekään enää jaksanut :D
Älä menetä hermoja. Älä anna liikaa huomiota juuri ennen nukkumaan menoa, lapsi luulee että nyt on hyvä tilaisuus leikkiä. Satu ja pusu riittää. Illat saa olla tylsiä.
Kanna sänkyyn jos karkaa sieltä. Älä juttele tai pidä seuraa lapsille. Tarpeeksi monta toistoa niin alkaa tulla tavaksi.