Ihmisten tylsät jutut ja tavat
Olen todella kyllästyny ystävieni tylsyyteen ja keskinkertaisuuteen. Olen lapseton mies ja moni ystäväni on avioliiton ja lasten jälkeen muuttuneet niin saamarin tylsiksi ettei ole totta. Itse olen aina ollut kiinnostunut tieteistä ja taiteista ja niin ystävänikin ainakin olivat. Nykyään kun keskustelen heidän kanssaan, keskustelu kääntyy aina pois mielekkäistä aiheista ja päätyy johonkin arkiseen ja tyhjänpäiväiseen asiaan. Esimerkiksi viimeksi keskustelin kosmisesta taustasäteilystä ja ystäväni vain sanoi "en minä tuollaisesta käsitä mitään" ja alkoi lässyttämään jostain uusista verhoista, jotka hänen vaimonsa oli ostanut ja jostain helvetin Kodin Terran kylpyhuonekuosista.
Jos ei puhuta jostain täysin tyhjänpäiväisestä, niin sitten puhutaan jostain niin arkisesta asiasta, kuten mitä hänen lapsensa teki autossa toissapäivänä. Naispuoliset ystäväni ovat kaikki oikein harjaantuneet tässä tyhjänpäiväisessä lässytyksessä. Aina on puheenaiheena sisustus, ihmissuhteet, lapset, päivän ruoka, huonekalujen paikka ja muoto tai kylpyhuoneen kaakelit (ja niistä jaksetaan jauhaa vaikka kuinka helvetisti). Ketä kiinnostaa jotkut saamarin kaakelit kylppärissä. Minulla ei ole edes aikaa ajatella tuollaista.
Mitä ihmettä heille on tapahtunut? Ennen he ottivat mielellään osaa tieteellisiin keskusteluihin. Nyt sitä vain käännetään puheenaihe johonkin saamarin tylsään ja keskinkertaiseen juttuun ja sitä jauhetaan tuntitolkulla. Aiheuttaako perhe-elämä kenties tällläistä? Tuntuu kuin heidän älynlahjansa ovat valuneet hukkaan.
Minua ei kiinosta ihmissuhteet, lapset, eikä tuollaiset arkiset lässytykset. Olimme viimeviikolla koko porukka erään ystäväni hääjuhlissa ja siellä kaikki puhuivat ihan tyhjänpäiväisistä asioista. Istuin hiljaa koko toimituksen ajan, koska minulla ei yksinkertaisesti ollut mitään sanottavaa jostain kuppaisesta marimekon juhlalakanoista (en edes tiedä miltä ne näyttävät, enkä välitä).
Miksi heistä on tullut tälläisiä? Palautuvatko he joskus? Monella on jo lapset teinejä ja tätä samaa arkista paskanjauhantaa on jatkunut jo vuosia. Mitä teen?
Lapseton mies 38v
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 18:00"]
Minusta vaikuttaa että olet nostanut itsesi jalustalle ja kuvittelet olevasi paljon mielenkiintoisempi kuin oikeasti olet. Ehkä auttaisi laskeutua alas sieltä korkeuksistasi.
[/quote]
Jaaaaaaaaaaa... Tulihan se sieltä!
Vaikka ap on hyvin älykäs, hän käyttää aikaansa Vauvan av- sivuilla.
Oih, oliko kamalan tylsä toteamus?
on täysin normaalia muuttua lastensaannin jälkeen. Ihmisillä muuttuu ystävä piiri kiinnostusten mukaan ja sinun aiheesi ei kiinnosta heitä miksi siis liikut heidän kanssaan?
olen varma että olet nainen joka väittää olevansa mies
Toiselta puolelta katsottuna, oletko sinä ap "edennyt" elämässäsi ja ajatuksissasi? Komppaan täysin aloitustasi, mutta tiedän sellaisenkin ihmistyypin joka aina aloittaa se turhanpäiväisen pohdinnan ja tieteellisten asioiden esiinvetämisen. Sisällöltään hälläkin siis samat asiat aina, vaikka sinällään aihe fiksu olisikin. Tällasten henkilöiden seurassa puhuu mielummin vaikka niistä kypyhuoneen verhoista, kun tietää millainen paatos ja jauhaminen tämän yhden henkilön osalta alkaa.
Avauksessa mielenkiintoisinta oli se, että ap ei nimennyt yhtään puheenaihetta, josta hän haluaisi keskustella, ainoastaan niitä, jotka eivät häntä kiinnosta. Ehkä et itsekään ole mikään valloittava keskustelija?
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 18:10"]
[/quote]
mietin just samaa
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 18:18"]
[/quote]
Komps. En muista nähneeni montakaan avausta kosmisesta taustasäteilystä.
mietin just samaa
[/quote]
Kumma oletus, että kuka tahansa tänne kirjoittava on elämätön palstaolmi, jolla ei ole mitään muuta tekemistä. Tosiasiassa lapsettoman ihmisen päivästä riittää helposti 10-15 minuuttia foorumin tsekkaamiseen, eikä se ole pois yhtään mistään.
Tässä vinkkejä, miten säilyä kiinnostavana ihmisenä, ystävänä ja keskustelukumppanina lapsista huolimatta:
- Lue säännöllisesti kirjoja.
- Käy tapahtumissa.
- Seuraa uutisia sinua kiinnostavista aiheista.
- Toteuta muitakin intohimojasi kuin lapsiperhe-elämää.
- Altistu uusille kokemuksille.
- Älä luovu harrastuksistasi.
Ja niin vaan tähänkin ketjuun saatiin te ylimielisiä akateemisia yhteistumputtava porukka. Ei varmaan ollut kenellekään yllätys?
Ei ole provo, toivon että olisi. 7:lle, en ole nostanut itseäni jalustalle. En pidä itseäni yhtään parempana kuin muut ihmiset. Olen vain välinpitämätön arkisista aihesta. 14, minua kiinnostavat puheenaiheet ovat irrelevantteja avauksessa. Voin toki kertoa jos sinua kiinnostaa.
[/quote]
En ole koskaan väittänyt olevani älykäs. Tulin tänne palstalle alunperin sen munsalan kansallispukusekopään aloituksen takia ja jäin koukkuun. Viihdyttävä palsta.
AP
Minusta sinua kiinnostavat puheenaiheet eivät ole irrelevantteja, jos kerran valitat, että ihmiset eivät keskustele sinua kiinnostavista asioista.
Pahoittelen kirjoitusvirheitä (totuttelen uuteen näppäimistöön).
AP
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 18:46"]
Minusta sinua kiinnostavat puheenaiheet eivät ole irrelevantteja, jos kerran valitat, että ihmiset eivät keskustele sinua kiinnostavista asioista.
[/quote]
Eivät keskustele enää. Joskus oli aika, kun puhuimme geneettisestä variaatiosta maapallon eliölajeissa, teoreettisesta kosmologiasta, teoreettisesta fysiikasta, etc.
Vuosiin en ole voinut käydä näitä keskusteluja tyhjentävästi, vaikka ajattelen niitä päivittäin. Olisi mukavaa käsitellä uutta tietoa jonkun kanssa.
AP
Vauvan palstamammoiltako luulet saavasi sen mitä kaipaat, ap? :D
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 18:14"]
Toiselta puolelta katsottuna, oletko sinä ap "edennyt" elämässäsi ja ajatuksissasi? Komppaan täysin aloitustasi, mutta tiedän sellaisenkin ihmistyypin joka aina aloittaa se turhanpäiväisen pohdinnan ja tieteellisten asioiden esiinvetämisen. Sisällöltään hälläkin siis samat asiat aina, vaikka sinällään aihe fiksu olisikin. Tällasten henkilöiden seurassa puhuu mielummin vaikka niistä kypyhuoneen verhoista, kun tietää millainen paatos ja jauhaminen tämän yhden henkilön osalta alkaa.
[/quote]
Tiedän ihmistyypin, mutten edusta sitä. Vuorovaikutus keskustelussa on se mitä haen. Haluaisin kuulla muiden ajatusprosessin tuloksen näistä aiheista. Kuinka kauan voi ihminen kertoa Prisman lihatiskin uudesta kalkkunaleikkeestä? He puhuvat myös keskenään tätä samaa paskaa ja esittävät vielä tyhjentäviä lisäkysymyksiä tästä uudesta kalkkunaleikkeestä. Haluaisin vain stimuloivaa keskustelua, niin kuin ennen.
AP
AP tässä. Kiitos asiallisista vastauksistanne. Käyn itsekkin töissä, mutta työni on niin helppoa, ettei minun tarvi miettiä sitä yhtään, enkä välitä tarpeeksi miettiäkseni. Joskus kuitenkin tapaan ihmisen, jonka kanssa on mielekästä keskustella. Haluan että hypoteesini kyseenalaistetaan ja esitetään eriäviä näkemyksiä. Ne saavat minut miettimään ja olen tietysti valmis muuttamaan kantaani, jos perustelut ovat järkeenkäypiä. Rakastan sellaista aivojumppaa. Mutta kun puheenaiheet pyörivät tupperwaren kipoissa, ei minulla ole mitään lisättävää. Niiden kemiallinen koostumus on tietysti mielenkiintoinen, mutta sinne ei keskustelu koskaan mene.
Täytyy vain kestää ne arkiset lässytykset ja toivoa että voisin prosessoida uutta tietoa maailmasta jonkun kanssa joskus.
Lapseton mies 38v
Paras keino tavoittaa ne entiset kiinnostavat ja omilla aivoillaan ajattelevat ystäväsi on varmaankin eristää heidät edes muutamaksi tunniksi perheistään. Muutaman viinilasillisen jälkeen stressi ja pinnalliset asiat jäävät helposti taka-alalle ja voit alkaa nähdä vilauksia turhuuksien alle hautautuneista älykkäistä ihmisistä.
Omat läheiset ystäväni ovat onneksi perheettömiä. Joskus ainoa keino on vain vaihtaa ystäväpiiriä. Ei kenenkään tarvitse ainakaan tyhmistää itseään vain siksi, että voisi pitä vanhat kaverit, joiden kanssa ei ole enää mitään yhteistä - vaikka osa tämän palstan lukijoista tuntuu niin ajattelevankin. voihan pinnallisemmistakin asioista tietysti jonkin verran puhua, mutta ei todellakaan jatkuvasti.
On tutkittu, että synnytyksen jälkeen naisen älykkyysosamäärä laskee. Sille on biologinen peruste eli keskittyminen jälkeläisistä huolehtimiseen sysää älyllisen ajattelun taka-alalle ja siirtää alkukantaiset vaistot etualalle. Valitettavasti moni vanhempi jää tähän mielentilaan yrittämättäkään pitää kiinni siitä ihmisestä, joka aiemmin on ollut.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 08:13"]
Ap ei siis löydä vertaistaan keskusteluseuraa. Kosminen taustasäteily. Sille varmaan löytyy joku vertaistukiryhmä sillekin. Oletko ajatellut, että ihmisen älykkyys ilmenee parhaiten siinä mukavuusalueen reunalla, jossa joutuu haastamaan itsensä. Sinulle tämä reuna voisi olla se, että yrität virittäytyä samalle aaltopituudelle keskustelukumppanisi kanssa. Sitä sanotaan sydämen sivistykseksi kun ei katso ympäristöään nenänvarttaan pitkin. Jos et kykene siihen, ja pohdit kotonasi tiskipöytää pyyhkiessäsi sitä mitä kosminen taustasäteily parhaillaan tekee sifonetillesi, niin ehkä on aika etsiä uusia juttukavereita.
[/quote]
No entäs minä sitten? En ole ap, ja viihdyn varsin hyvin "mukavuusalueiden reunoilla". Tykkään keskustella eri aiheista erilaisten ihmisten kanssa, enkä suinkaan jankkaa sitä yhtä tai kahta omaa pakkomiellettäni (vaikka minulla sellaisiakin on: säästän ne pakkomielteet parhaille kavereille, jotka saavat kuulla niistä jatkuvasti ;)).
Mutta ihmisiltä tuntuu ihan oikeasti dramaattisesti vähentyneen kyky älylliseen keskusteluun - siis keskimäärin, ja ihan aiheesta riippumatta. Ei osata keskittyä, ei perustella, ei keskustella. Tervehenkinen debatti muuttuu nopeasti tuohtuneeksi vänkäykseksi, tai sitten aihetta vaihdetaan heti jos ollaan vähällä sanoa jotain mielenkiintoista. Omaa mielipidettä ei joko uskalleta ilmaista ollenkaan, tai sitten se esitetään niin uhmakkaasti, että keskustelulle ei jää tilaa. "Ja MINÄHÄN olen sitä mieltä, että asia on NÄIN, ja PISTE."
Tämä siis siinä tapauksessa, että keskustelu ylipäätään eksyy tuollaisille alueille. Olen huomannut, että useimmat ihmiset tykkäävät käydä kaveripiireissäänkin pelkästään ns. "Feissari-keskusteluja", täysin pintaa raapivaa smalltalkia kevyistä aiheista ja komppauksella säestettynä. Keskustelu voi olla täysin turhaa sanahelinää tyyliin:
A: Meille ei eilen tullutkaan se tilattu paketti.
B: Eikä! Kyllä on kurjaa.
C: No niin on. Tuleekse tänään?
A: Joo, pitäis tulla. Nyt saa taas sit odotella.
B: Se odottelu siinä on pahinta.
A: Jep.
C: Luittekste iltiksestä sen jutun siitä yhdestä?
A: Ai sen? Joo, mä luin sen.
B: Mä en lukenu.
C: Kato se verkkolehdestä. Oli aika mielenkiintoinen.
A: Joo. Mut se oli kyllä aika photoshopattu se kuva.
C: Samaa mieltä. Kaikki photoshopataan nykyään.
A: Joo.
B: Joo, se on totta. Mainokset on pahimpia.
C: Niin on joo. Tää leivos on muuten tosi hyvä.
A: Ihana!
B: Tosi hyvä. Ehkä vähän liian makee.
C: Joo, mä olen yrittänyt vähän vähentää sokeria.
jne.
Siis asiahan on niin, että periaatteesta mistä asiasta tahansa saisi mielenkiintoisen keskustelun. Mutta jos puhutaan vain tyhjää lässytystä vain siksi, ettei osata olla hiljaakaan, niin todella mielenkiintoisetkin aiheet muuttuvat latteuksiksi.
Eikä se minun kokemukseni perusteella ole pelkästään lapsiperheiden ilmiö, vaikka varmastikin korostuu lapsiperheissä. Mutta lapsettomat, vanhemmat ja nuoremmat ihmiset yhtä lailla ovat menettäneet keskustelutaitojaan.
Minä en syytä tästä lapsia, vaan nettiä, älypuhelimia, sosiaalista mediaa yms. sekä julkisen keskustelun alennustilaa.
Täsmälleen samat kokemukset täällä. Kyllä se on nimenomaan se lapsiperheille tyypillinen kokemuspiirin kutistuminen, joka tuota aiheuttaa. Ei näiden ihmisten älylle ole mitään tapahtunut. Heillä ei ole vain mitään annettavaa, koska he eivät myöskään ota maailmasta vastaan mitään muuta kuin arkisinta ja triviaaleinta elämänsisältöä.
Minulle kelpaisi tosin myös älykäs keskustelu sisustuksesta.