Onko isäni suomalainen vaikkei olekaan suorittanut minkäänlaista palvelusta?
Täällä näyttää olevan vahva usko siihen ettei ole ”mies” tai suomalainen ellei ole käynyt armeijaa. Isäni sai kansalaisuuden 32-vuotiaana joten ei joutunut tekemään minkäänlaista palvelusta. Mielipide?
Kommentit (58)
Yksikään persu ei ole Suomea sodassa puolustanut. Sen sijaan puolet Suomen sotilaista talvi- ja jatkosodassa oli vasemmistolaisia ja nämä vasemmistolaiset oli rivimiehiä, eli eivät lymyilleet missään esikunnissa, vaan olivat eturintamassa Suomea puolustamassa. Tämä olisi myös kiitospaita päällä hilluvien persujenkin syytä muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Thaimaalainen äitini on Suomen kansalainen, mutta ei suomalainen. Itsekin olen vain puoliksi suomalainen. Vasta minun ja suomalaisen mieheni lasta voi kutsua suomalaiseksi.
Mistä sitten olet kotoisin jos et ole suomalainen tai thaimaalainen? Miten niin et ole suomalainen? Jos oot syntynyt täällä, kansalaisuus ja suomalainen kulttuuri niin etköhän ole suomalainen?
Vierailija kirjoitti:
Thaimaalainen äitini on Suomen kansalainen, mutta ei suomalainen. Itsekin olen vain puoliksi suomalainen. Vasta minun ja suomalaisen mieheni lasta voi kutsua suomalaiseksi.
Ei vaan 3/4 suomalaiseksi.
nykyisenä tsuvacciaikana kutsutaan vähän kaikenlaisia suomalaisiksi, vaikka eivät ne kunnon suomalaisia olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Äitisi saa tietysti määritellä identiteettinsä ihan itse. Jos hän on kuitenkin Suomen kansalaisuuden saanut, hän on silloin suomalainen, se on kylmä fakta. Hän toki voi olla myös thaimaalainen, jos hänellä on kaksoiskansalaisuus. Jokainen saa kutsua itseään ihan miksi haluaa ja tuntea myös niin. Sen sijaan kukaan ulkopuolinen ei voi määrittää identiteetiäsi sinun puolestasi. Juridiseen puoleen taas kenelläkään ei ole nokan kopauttamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Jokainen, jolla on Suomen kansalaisuus on suomalainen. Asiaan ei vaikuta asepalvelus tai ikä, jossa kansalaisuuden on saanut.
Suomen kansalainen on eri asia kuin suomalainen.
Kerro sitten ihmeessä suomalaisuuden määritelmä.
Ei siinä mitään määritelmiä tarvita, koska suomalaisuuden voi ihan konkreettisesti mitata geenitestillä. Suomalaisilla on ihan ikioma etnisyyslokero, koska poikkeamme kaikista muista.
23andme on paras ja tarkin noista testeistä, sieltä saa ihan tarkan prosenttiluvun suomalaisuudestaan.
Suomalainen on se, joka tuntee itsensä suomalaiseksi. Jos on syntynyt ja kasvanut Suomessa, muttei tunne itseään suomalaiseksi, niin sitten ei ole suomalainen. En nyt oikein ymmärrä, mitä merkitystä koko sanalla on.
Jos vanhemmat eivät ole suomalaisia, ei ole suomalainen. Kansalaisuus on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen on se, joka tuntee itsensä suomalaiseksi. Jos on syntynyt ja kasvanut Suomessa, muttei tunne itseään suomalaiseksi, niin sitten ei ole suomalainen. En nyt oikein ymmärrä, mitä merkitystä koko sanalla on.
Samoin saamelainen on se, joka tuntee itsensä saamelaiseksi. Ihan sama mistä on alunperin tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin saamelainen on se, joka tuntee itsensä saamelaiseksi. Ihan sama mistä on alunperin tullut.
Sotket asioita. Alkuperäiskansoilla ihat omat oikeutensa kulttuuriinsa ja sen säilyttämiseen. Valtiot on taas ihan eri juttu. Toki jos joku kokee itsensä saamelaiseksi olematta saamelainen, niin saahan hän niin tuntea, mutta ei hän saa käyttää hyväksi saamelaisia ja heidän kulttuuriaan.
Ei ole suomalainen vaan suomen kansalainen. Ei ole syntynyt suomessa. Sinä olet suomalainen, mutta et kantasuomalainen.
ei tuolla mitään väliä ole. puolustusministereinäkin on olut hekilöitä jotka eivät ole koskaan armeijassa olleet.
Vierailija kirjoitti:
Junes Lokka on esimerkki totaalisuomalaisuudesta vaikka isä onkin marokkolainen. Suomalaisen lisäksi Junes on oululainen.
Husu Hussein on taas malliesimerkki yli 20v maassa asumisesta, kaiken maailman vuodenmurjaanisetämäjatuo säälipalkintojen saamisesta, ja silti ei ole pätkääkään suomalainen vaan kitisevä somali.
"Syntynyt Suomessa, molemmat vanhemmat Suomesta, Suomen kansalaisuus, kulttuuri ja kieli sekä vaalea."
Tuossa oli määritelmä aiemmin, ei ole Lokka siis suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole suomalainen vaan suomen kansalainen. Ei ole syntynyt suomessa. Sinä olet suomalainen, mutta et kantasuomalainen.
Määrittele "kantasuomalaisuus"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitten olet kotoisin jos et ole suomalainen tai thaimaalainen? Miten niin et ole suomalainen? Jos oot syntynyt täällä, kansalaisuus ja suomalainen kulttuuri niin etköhän ole suomalainen?
Geenit ei ole 100 suomalaiset. Ei sillä, että se muuten haittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin minä valkoisena voin vain ilmoittaa olevani intiaanimies, vaikka olen valkoinen nainen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrittele "kantasuomalaisuus"
Kantasuomalaisella on suomalaisten geenit, geenivirheet, kansantaudit, tyypilliset piirteet, sukujuuret on suomesta jne.
Kantasuomalainen voi tarkoittaa seuraavia asioita:
Kielitieteessä: kantasuomalaiset, itämerensuomalainen kantakansa.
Suomen kantaväestöä (ma **ttajien vastakohtana).
Vierailija kirjoitti:
minusta ei voi olla suomalainen mies jos ei ole käynyt armeijaa
No mitäs ne sukupuoleltaan sitten ovat ne ihan syntyjään suomalaiset miehet jotka eivät ole käyneet armeijaa ? (niitäkin on sentään aika paljon)
Ja nykyäänhän on niitä naisisakin jotka käyvät armeijan (pyrkivätkös hekin niiksi 'suomalaisiksi miehiksi')
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sotket asioita. Alkuperäiskansoilla ihat omat oikeutensa kulttuuriinsa ja sen säilyttämiseen. Valtiot on taas ihan eri juttu. Toki jos joku kokee itsensä saamelaiseksi olematta saamelainen, niin saahan hän niin tuntea, mutta ei hän saa käyttää hyväksi saamelaisia ja heidän kulttuuriaan.
Suomalaiset ja saamelaiset ovat tulleet Suomeen yhtä aikaa ja sekä osin sekoittuneet, että osin eriytyneet. Suomalaiset ovat isolaatti ja blaa blaa blaa. Suomalaisia voitaisiin esittää yhtä hyvin alkuperäiskansaksi, täst on jo ollut monesti lehdissäkin ja tuotu esille myös ulkomailla. Suomalaiset ovat kansa, ei mikään emystinen valtio ja olet hullu jos kuvittelet, että jokaisella ei ole oikeutta omaan kulttuuriinsa :D Saamelaiset ryöväävät suomalaista kulttuuria koko ajan, joten suu suppuun siellä kodassa.