Mihin ikään asti kummilapsia yleensä lahjotaan??
Joku sanoi, että riparin jälkeen ei tarvi enää ostaa joulu- ja synttärilahjoja.. Meneekö se todella niin? Minkä arvoisia lahjoja yleensä kummilapsille ostatte? Ja mikä sopiva rahasumma rippilahjaksi?
Siinäpä kysymyksiä :)
Kommentit (15)
Riparin jälkeen en ole enään ostellut lahjoja kummilapsille. Kortin laitan. Tosin mulla on niin järetön määrä kummilapsia, että en hirveästi ehdi niitä huomioida muutenkaan. Synttärit yritän muistaa ja yökylään saa tulla, jos itse ehdottavat. Joulunakin laitan vain kortit. (Kummilapsia siis reilusti yli 10:n)
Minun kummini ja äitini (olivat ristiin kummeja) sopivat, että rippikouluikään loppuu joululahjojen antaminen (ja synttärilahjojen myös). Mutta kouluista valmistuessa ja 18-vuotispäivänä muistivat kuitenkin.
Kai se on vähän miten sovitaan, tai miten kukakin haluaa. Minusta olisi hyvä ehkä omien kummilasten kanssa juuri noin ja samoin lasteni kummien soisin toimivan myös noin.
Niin toki ajattelin, että esim. YO-juhlissa muistaisin jne.
Ei kai siihen mitään virallista sääntöä ole. Mikä vaan itsestä tuntuu luontevimmalta. Minä olen kolmekymppinen ja saan edelleen kummeiltani synttäri- ja joululahjat, ja tietysti itsekin annan heille edelleen lahjoja. Nykyisin lahjan arvo on puolin ja toisin jotain kympin luokkaa.
15 v ja yo juhlat, häät, vauvojen syntymät
YO-juhlat tai muu valmistujaisjuhla on ollut viimeinen, kun ollaan lahjottu. Lahjan määrä on ollut sidoksissa omaan rahatilanteeseen sekä kummilapsen mahdolliseen lahjatoiveeseen (synttäri- ja joululahjat n. 25-50€, ripari- tai valmistujaislahja 100€). Teinille ollaan yleensä annettu rahaa, jotta voi käyttää sen miten haluaa, mutta yleensä on ollut jokin tietty juttu jota varten säästetään.
No ei kai se ole pakko koskaan lahjoa.
Kuinka läheinen olet?
Minun kummityttö on 17 ja vielä ostan lahjat jouluna ja synttärinä. Ollaan todella läheisiä, oli pienempänä jatkuvasti meillä mutta nykyään enemmän poikakaverin kanssa. Kertoilee asioitaan yms.
En tiedä miksi lahjominen pitäisi lopettaa? Ostanhan lahjoja sellaisillekin ihmisille, joihin minulla ei ole tuollaista kummeussidettä.
Rippijuhlat ajattelen viimeisimmiksi muistamisiksi jos juhlaan kutsutaan. Jos myös myöhempiin juhliin kutsutaan, niin silloin toki muistetaan. Toki riippuu molemminpuolisen yhteydenpidon määrästä ja siitä kuinka läheinen suhde on kummilapseen ja hänen perheeseensä ollut. Parille kummilapselle annan noin 15-40 euron lahjoja jouluksi ja synttärilahjoiksi. Rippikouluikäisiä kummilapsia minulla ei ole.
Jos muutenkin on tekemisissä näiden ihmisten kanssa niin kaiketi tulee muistaneeksi samoin kuin muitakin. Oma kummitätini antoi minulle syksyllä tavatessamme villasukat. Olen nelikymppinen ja hän kuusikymppinen. Joulukortin laitan luonnollisesti tänäkin vuonna tälle kummipariskunnalle ja joulukukan vien mikäli joulun aikaan heillä käyn.
Itse sain kummeiltani yo- lahjan viimeisenä lahjana. Se sisälsi 6 kpl Villeroy & Bochin viinilaseja, Villeroyn New Wave lasiset tarjoiluastiat 2 kpl sekä 150e. Sen jälkeen on vaan lähetetty synttäri ja jouluterveiset sekä tuparilahja.
Omaa kummilastani ajattelin kyllä lahjoa mahdollisimman pitkään :)
11 täällä iun unohtui sanoa. Rippilahjaksi sain 500e. Mielestäni kyllä liikaa.
Itse ajattelin lopettaa säännöllisen muistamisen niihin synttäreihin kun täyttää 18. Sitten valmistujais, vauvan saanti yms. muistamiset lisäksi.
Mun toinen kummi joskus muistaa vielä, toisen kanssa en mä ole ollut 10 vuoteen tekemisissä. Enkä itsekään siis halua olla, luulen että he eivät asiaa muista mutta olin tuolloin kasvissyöjä ja he haukkuivat syömiseni siinä pystyyn joissain sukujuhlissa. Ei sitä tarvitse edes ymmärtää toisen vakaumuksia, mutta minusta on epäkohteliasta tehdä asiasta numero. Siis siitä ettei ymmärrä ja on itse eri mieltä. Asia tuli ilmi kun kyselin eri ruokien sisältöä. Jälkeenpäin olen.miettinyt, että kaikenlaisia tuttavuuksia sitä onkin ja etten koe mitään syytä pitää yhteyttä ihmisiin joihin minulla ei ole mitään mielenkiintoa vain siksi että he pitelivät minua sylissä kun minut pakkokastettiin kristityksi.
Noh, se varmaan riippuu ihan henkilöstä, että kauanko haluaa lahjoja antaa. Mä saan ainakin kummeilta lahjoja joka vuosi ja oon jo 3-kymppinen.