Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MIten syötte herneet jouluna?

Vierailija
08.12.2013 |

Pakasteherneitäkö? Kiehautettuna? Maustettuna?

Vai tölkkiherneitä? Lämmitettynäkö?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppilassa on aina koristeltu kinkkuvati pakasteherneillä ja kuivatuilla luumuilla. Aina... Ehkä se sit on nätti, mä en vaan tajua... ;)

Vierailija
22/46 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päin olette, keillä herneet kuuluu joulupöytään? Vastaavasti missä päin Suomea ei herneitä jouluna syödä?

Isäni on Karjalasta ja hän vaatii joulupöytään kylmiä tölkkiherneitä. Joskus kertoi että lapsuudenkotonaan joulupöydässä oli myös makaronilaatikkoa, kuten myös aina karjalanpaistin kera.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä syödään purkki hernekeittoa myös joluna

Vierailija
24/46 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on joulupöydässä aina vihreitä papuja, mutta ei herneitä. Pohjois-Karjalasta olen.

Vierailija
25/46 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinais-Suomessa tölkkiherneitä kylmänä.

Ja kinkun kaverina luumuja ja pakasteherneitä.

Vierailija
26/46 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syödä herneitä lainkaan!

Vierailija
27/46 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herneet syödään tietysti pyhien jälkeen rokassa, joka keitetään kinkun jämistä.

Vierailija
28/46 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itku ku tulee kun lukee näitä ihmisten kommentteja. Siis herneet joulupöytään: tölkkiherneet tai pakasteherneet folioastiaan kuten muutkin laatikot. Herneiden sekaan kermaa, suolaa ja voita ja uuniin 200 astetta. Kun on paahtunut ja kiehunut uunissa, suoraan ruokapöytään laatikoiden rinnalla, kinkun tai kalkkunan kaveriksi. Itse olen 90-syntynyt ja minäkin sentään jotain tiedän herneistä. Toki on luonnollista että herneen maku ei kaikkia miellytä. Minulle ja perheelleni se on suurta herkkua, eikä mikään köyhien ruoka. Maatilallisen lapsena erittäin tärkeä osa ruokapöytää oli joulu tai ei.

Vierailija
29/46 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nenässä.

30/46 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina joulupöydässä lisukkeena säilyketölkissä myytäviä herneitä, ihan sellaisenaan. En itse niistä välitä liiemmin, mutta jotkut porukassa tykkäävät.

Vierailija
31/46 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjalaisnainen1990 kirjoitti:

Itku ku tulee kun lukee näitä ihmisten kommentteja. Siis herneet joulupöytään: tölkkiherneet tai pakasteherneet folioastiaan kuten muutkin laatikot. Herneiden sekaan kermaa, suolaa ja voita ja uuniin 200 astetta. Kun on paahtunut ja kiehunut uunissa, suoraan ruokapöytään laatikoiden rinnalla, kinkun tai kalkkunan kaveriksi. Itse olen 90-syntynyt ja minäkin sentään jotain tiedän herneistä. Toki on luonnollista että herneen maku ei kaikkia miellytä. Minulle ja perheelleni se on suurta herkkua, eikä mikään köyhien ruoka. Maatilallisen lapsena erittäin tärkeä osa ruokapöytää oli joulu tai ei.

Miksi folioastiat? Voisi laittaa keraamiseen tai lasivuokaankin.

Vierailija
32/46 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkodissa oli pakasteherneitä vaan sulatettuna. Itse olen ruvennut tekemään muhennosta, johon tulee yrttejä, sitruunamehua ja vähän kermaa.

Vierailija
33/46 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkodissa oli joulupöydässä aina tarjolla keitettyjä herneitä ja niitä löytyi nyt omastakin joulupöydästä. Jos katsotaan joulun tai ainakin joulunajan jatkuvan loppiaiseen saakka, niin kerronpa että tällä hetkellä on tulossa suuri kattilallinen hernekeittoa, jonne laitettiin loput joulukinkusta ja kinkun paistorasvat. Hyvältä tuoksuu jo.

Vierailija
34/46 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalostajan tölkkiherneet kylmänä. Mun ehdoton joulusuosikki.

Vierailija
35/46 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi ne edes jonkun jouluun kuuluu. Tulee mieleen maanantai, perunamuusi, herneet, pyörykät, ruskea kastike ja lasi maitoa .

Vierailija
36/46 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhien perheissä on aina herneitä jouluna 🤣😆

Vierailija
37/46 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vielä herneitäkin pitäisi jouluna syödä?

En ikinä kuullut. Kyllä ne meillä lapsuudessakin oli arkista arkisempaa ruokaa vaikka niitä itse kasvatettiin.

Kasvissyöjät syököön. Joku tokku kuitenkin jouluruuissakin.

Vierailija
38/46 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tehdään hernemuhennosta

Onko teillä sukua Norjassa?

Vierailija
39/46 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tölkkiherneet tarjoiluastiaan ja lämmitys mikrossa. Sitten tarjolle.

Vierailija
40/46 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakasteherneet,mikrossa tai kattilassa. Yksi olennainen lisuke muiden joukossa, koska pohjois-karjalassa pitää olla suunnilleen sataa sorttia valikoimaa joulupöydässä. Aina enempi parempi.