Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttö 17v ei osaa tehdä ruokaa

Vierailija
08.12.2013 |

Meidän neiti osaa keittää vettä ja laittaa sinne spagettia, nuudelit tai pastaa. Muu ei sitten onnistu. Perunoita hän ei osaa keittää. Ei osaa paistaa, eikä käyttää uunia.

Mites teillä? Olisiko hyötyä antaa joululahjaksi kodin taitoja?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkas olla korkea aika opetella. Onko vanhemmilta jäänyt merkittävä kasvatustehtävä tekemättä? Noihan on ihan perustaitoja osata! Vai onko "neiti" jotenkin vammainen?

Vierailija
2/53 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset 11 ja 9 kokkaa ja leipoo koko ajan. Myös kokkikursseja ovat käyneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pöyristynyt! Onko tämä nyt nuoren vai vanhempien uusavuttomuutta? 

Vierailija
4/53 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 17 vuotias on ihan avuton keittiössä, äidin ja isän kannattaa katsoa peiliin.

Vierailija
5/53 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako se lukea? Kaikki tuo tieto löytyy hyvin helposti kirjoista ja netistä. Ja ehkä se vanhempien opetuskin olisi voinut olla tarpeen. Mitä muuta olette jättäneet opettamatta?

Vierailija
6/53 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ehtii oppimaan, ei hätää. Itse muutin pois kotoa 18-vuotiaana osaamatta edes keittää kahvia, kun oli pakko oppia tekemään ruokaa niin nopeasti oppi. Muutto pois lapsuudenkodistani on ollut parasta mitä mulle on tapahtunut, aloin tehdä ruokaa itse, eineksiä en ole ostanut koskaan (arvatkaaa mitä söin ensimmäiset 17 elinvuottani...). Nyt kipin kapin ostamaan tytölle vaikka keittokirjoja ja tehkää yhdessä ruokaa! :)

Vierailija
7/53 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muutin itse pois kotoa, huomasin, että moni samanikäinen kaverini ei oikeastaan osannut tehdä ruokaa, joten ei ole harvinaista! Mulla taas on ollut kiinnostus ruuanlaittoon jo ihan lapsesta, joten ei tarvinnut niitä taitoja opetella. Mutta pyykinpesuun tarvitsin aluksi neuvoja jatkuvasti :)

Vierailija
8/53 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 10-vuotias osoittaa jo kiinnostusta kokkaukseen. 13-vuotias on hyvä aloitteleva kokki ja leipuri. Tiedän jo nyt, että nälkää hän ei joudu koskaan näkemään tai elämään pelkillä nuudeleilla ja purkkitonnikalalla. 

Asiaan saattaa vaikuttaa se, että olen innokas kokki ja koko perhe nauttii hyvästä ruuasta. Pienestä pitäen lapset on pyörineet keittiössä, seuranneet ruoanlaittoa (olleet tietysti tiellä myös :D) ja joka päivä syöty päivällinen/ illallinen yhdessä. Saa nähdä, innostuuko tuo kuopuskin vielä :)

Vierailija
9/53 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 10:29"]

Meidän neiti osaa keittää vettä ja laittaa sinne spagettia, nuudelit tai pastaa. Muu ei sitten onnistu. Perunoita hän ei osaa keittää. Ei osaa paistaa, eikä käyttää uunia.

Mites teillä? Olisiko hyötyä antaa joululahjaksi kodin taitoja?

[/quote]

Onko sitä teidän neitiä opetettu? Ei ruuanlaittoa opi ellei koskaan laita ruokaa ja saa neuvoja siinä. Taitaa olla syytä antaa vanhemmille lahjaksi maalaisjärkeä.

Vierailija
10/53 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 10:36"]

Vielä ehtii oppimaan, ei hätää. Itse muutin pois kotoa 18-vuotiaana osaamatta edes keittää kahvia, kun oli pakko oppia tekemään ruokaa niin nopeasti oppi. Muutto pois lapsuudenkodistani on ollut parasta mitä mulle on tapahtunut, aloin tehdä ruokaa itse, eineksiä en ole ostanut koskaan (arvatkaaa mitä söin ensimmäiset 17 elinvuottani...). Nyt kipin kapin ostamaan tytölle vaikka keittokirjoja ja tehkää yhdessä ruokaa! :)

[/quote]

8 jatkaa vielä:

Hyvä joululahja tytölle olisi ihan peruskeittokirja, vaikka Marttojen tai se punaruudullinen (Otavan?). Perusteet pitää oppia ensin, ihan se ruuanlaiton ajatus, sitten voi alkaa väkertää pelmenejä ja tortelleja tai kääräisemään sushia. Tyttö oppii kyllä. 

Vierailija
11/53 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osannut tehdä ruokaa 17v ja 18v olin äiti. Niin sitä vaan opin ja taas tänään tulee kaikki lapset perheineen syömään mummin herkkuruokaa.

Vierailija
12/53 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miä muutin heti yläasteen jälkeen,eli 14vuotiaana.. toiselle paikkakunnalle amiksen takia,asuin asuntolassa ja ite piti kokata viikolla. Mä kyl lähinki kokkipuolelle opiskeleen,et ruuanlaittoon oli jo ennestään kiinnostusta. Monesti leivottiin sämpylätki tyttöjen kaa ite,ku tuli paljo halvemmaks opiskelijalle,kun ostaa jatkuvasti oma leipäpaketti..kotona jo ihan pienenä 2-3v pentuna oli kiva aina auttaa porukoita ruuanlaitossa..vaikkakin sit perunoita pesemällä tai jotain välillä äitin kans hämmentämällä..pikkusiskoki paisteli jauhelihaa pannulla ku äiti tiskas vieressä jo tos 4v ikäsenä ja seki tykkää kokata :)

Vierailija
13/53 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap itse kuitenkin osaa kokata, olisi syytä katsoa peiliin jos tytär on noin avuton. Laitetaanko teillä kotona ruokaa? 

Vierailija
14/53 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se on hyvä jo nuorena oppia olemaan hellan ja nyrkin välissä.

Vierailija
15/53 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 10:34"]

Jos 17 vuotias on ihan avuton keittiössä, äidin ja isän kannattaa katsoa peiliin.

[/quote]

Minä muutin kotoa pois 19-vuotiaana enkä osannut tehdä yhtään mitään ruokaa, en edes keittää kahvia. Syy oli äitini, siilä hänen mielestään vain hänen tapansa tehdä oli se ainoa oikea. Lisäksi hän vahti vieressä, huokaili ja keskeytti jatkuvasti eikä mikään saanut epäonnistua. Helpompi oli sitten jättää tekemättä.

Hyvin sitä sitten itse olen oppinut, varsinkin sen jälkeen, kun sain epäonnistumisen pelon pois. Eikä yllättäen lopputulokseen vaikuttanutkaan, pilkkooko kurkun ensin pitkittäin vai poikittain vai käyttääkö sinistä tai punaista kulhoa.

Jos ap:n lapsella riittää innostusta, paras on jättää lapsi itsekseen touhuamaan keittiöön ja poistua itse paikalta. Itse käytin tuota taktiikkaa, kun esikoinen sai opiskelupaikan ja muutto omilleen häämötti.

Vierailija
16/53 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 10:52"]

Miä muutin heti yläasteen jälkeen,eli 14vuotiaana.. 

[/quote]

Joo joo, ja kuka lopettaa yläasteen 14-vuotiaana? Ei ainakaan kirjoitustaidosta päätellen ole mikään huippufiksu joka olisi hyppinyt luokkia yli.

Vierailija
17/53 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään osannut tehdä juuri muuta kuin keittää makaronit asuessani vanhempieni luona. Syynä oli se, että multa oli kotona ruoanlaitto kielletty. Meillä äiti halusi olla sellainen vanhan ajan kodinhengetär ja pitää keittiön omana alueenaan. Joskus leivoin jotain salaa ollessani yksin kotona, mutta jos siitä jäi kiinni, niin huudot tuli.

Vierailija
18/53 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei hätää eikä kiirettä nyt, vaikka olisikin jäänyt opettelematta. itse muutin 17v pois kotoa, en ollut koskaan tehnyt kotitöitä kunnolla enkä varsinkaan tehnyt ruokaa.lattiakaivon tyhjensin äidin puolesta ja hain polttopuut mutta siinä se. olisi voinut ulkopuolinen ajatella että laiska ja avuton tyttö. mutta tosiasiassa, kun sain vihdoin omaa tilaa ja aikaa ilman että vanhemmat hengittivät niskaan ja tarkkailivat tekemisiäni, minulla oli heti intoa tehdä asiat itse. nyt parikymppisenä olen hitto vie oikea kodin hengetär. en edelleenkään osaa tehdä kauhean monimutkaista ruokaa, mutta eipä sitä kaikista mitään kokkeja tulekaan. 

Vierailija
19/53 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nämä avuttomat nuoret ovat tehneet koulun kotitaloustunnilla?

Vierailija
20/53 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osannut tehdä juuri mitään keittiössä muuttaessani omilleni 19v mutta hyvin sitä on kymmenessä vuodessa oppinut ja nyt pysyy koko perhe ruoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi