Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vanhempana kehittyä kirjoittajana?

Aloittaja
29.09.2020 |

Olen 27v ja valmistunut ruotsinkielisestä ammattikorkeakoulusta. En koe, että olisin ollut missään vaiheessa hyvä kirjoittaja ja se harmittaa. Nyt käyn yhtä koulutusta töistä, se sisältää useamman tehtävän suomeksi. Myöhemmin pitäisi kirjoittaa opinnäytetyö. Sanajärjestys on aika vapaa suomen kielessä ja en osaa hahmottaa milloin lauseet näyttää hyvältä. Onko teillä antaa vinkkejä siitä, miten kehittyä kirjoittajana?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue paljon. Siinä ilmaisut painuvat mieleen tehokkaasti. Vaikket sitten itse sanatarkasti toistaisikaan niitä sanaryppäitä, tiedät kuitenkin automaattisesti, millaiset ilmaisut ovat luontevia missäkin tilanteessa.

Vierailija
2/13 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimen yliopiston sivuilla on vinkkejä kirjoittamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin, lukemalla paljon harjaannut. Ja ikäsi puolesta ehdit vielä vaikka mihin.

Vierailija
4/13 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avasin ketjun ajatellen, että viiskymppinen kyselee. Mutta ap on 27! Kyselee, voiko vanhempana kehittyä, siis voi apua. Olen mykistynyt. Ihanko tosissasi ajattelet, ap, ettei mitään kehitystä enää tapahdu 27. ikävuoden jälkeen?

Vierailija
5/13 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjojen lukeminen on varmasti hyödyksi. Olen nyt muutaman vuoden työskennellyt suomenkielisessä työpaikassa. Töissä kirjoitan raportteja päivittäin. Koen että olen kehittynyt kirjoittajana, mutta en sille tasolle jota tavoittelen. Luen kai vapaa-ajalla liian paljon juttuja somessa, siitä ei ole juurikaan hyötyä tieteelliseen kirjoittamiseen.

Vierailija
6/13 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

27v on vasta ihan nuori penikka. Viiden vuoden päästä huomaat ensimmäiset oireet dementiasta.

Et enää muista sanoja ja joudut käyttämään salaa muistivihkoa asioiden muistamiseen.

Jos haluat tältä välttyä, niin alkoholi kannattaa jättää ihan kaikissa tavoissa pois nollaan.

Täysin varma aivojen vanhentaja. Itse olen jäänyt yliopistolle vain hengailemaan viisikymppiseksi asti.

Tarkoituksena ei ole koskaan valmistua ja graduakaan en ole aloittanut.

Jäi vähän bilevaihe päälle.

Jos joku kysyy, niin just hang over.

Eli suomen kielellä teille selväksi:

Vain hengailen yli.

Vierailija
7/13 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta hemmetissä voi. Lukeminen on hyvä vinkki 👌

Vierailija
8/13 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Kirjojen lukeminen on varmasti hyödyksi. Olen nyt muutaman vuoden työskennellyt suomenkielisessä työpaikassa. Töissä kirjoitan raportteja päivittäin. Koen että olen kehittynyt kirjoittajana, mutta en sille tasolle jota tavoittelen. Luen kai vapaa-ajalla liian paljon juttuja somessa, siitä ei ole juurikaan hyötyä tieteelliseen kirjoittamiseen.

Kannattaa siis kirjojen lisäksi myös lukea paljon tieteellisiä artikkeleja.

Vierailija
9/13 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Somessa käytetään usein niin huonoa kieltä, että sillä saattaa olla negatiivinenkin vaikutus. Juuri sanajärjestykset ovat usein mitä sattuu, verbejä jätetään pois jne.

Vierailija
10/13 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukemisen lisäksi kirjoittamisessa kehittymiseen auttaa kirjoittaminen: Kirjoita paljon ja kirjoita erilaisia tekstejä. Lue omia tekstejäsi ja mieti, miten saisit niistä selvempiä. Pyydä ja ota vastaan myös palautetta: joku muu voi myös kertoa, miten saisit teksteistäsi selvempiä.

Ja muista: tieteellisen tekstin nimenomaan ei ole tarkoitus olla hienoa, vaan selvää.

Vierailija
11/13 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukemisen lisäksi kirjoittamisessa kehittymiseen auttaa kirjoittaminen: Kirjoita paljon ja kirjoita erilaisia tekstejä. Lue omia tekstejäsi ja mieti, miten saisit niistä selvempiä. Pyydä ja ota vastaan myös palautetta: joku muu voi myös kertoa, miten saisit teksteistäsi selvempiä.

Ja muista: tieteellisen tekstin nimenomaan ei ole tarkoitus olla hienoa, vaan selvää.

Kyllä nimenomaan tarvittaisi enemmän kaunokirjallista otetta tieteellisten tekstien muhennokseksi.

Muuten teksti on kuivahkoa ilman huumoria.

Ei sellaista kukaan lue.

Siksi tiede on tylsää ja kelvotonta ihmisille. Niin moni kääntyy mieluummin esoterian puoleen. Koska se on fancyä.

Vierailija
12/13 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjoittanut tänne vain muutaman viestin, mutta haluaisin kuitenkin palautetta. Kirjoitanko kuitenkin tekstiä, jota on helppo lukea vai onko teksti tökkivää?

Vierailija
13/13 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 27v ja valmistunut ruotsinkielisestä ammattikorkeakoulusta. En koe, että olisin ollut missään vaiheessa hyvä kirjoittaja ja se harmittaa. Nyt käyn yhtä koulutusta töistä, se sisältää useamman tehtävän suomeksi. Myöhemmin pitäisi kirjoittaa opinnäytetyö. Sanajärjestys on aika vapaa suomen kielessä ja en osaa hahmottaa milloin lauseet näyttää hyvältä. Onko teillä antaa vinkkejä siitä, miten kehittyä kirjoittajana?

Ihan kelpo suomea.

ja en osaa hahmottaa = enkä osaa hahmottaa

Lue paljon, ja kirjoita paljon. Pyydä myös palautetta joltain, jonka äidinkieli on suomi.

Hyvä tulee!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi