Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi ja appi eivät ole koskaan syöneet ravintolassa

Vierailija
07.12.2013 |

Mitä mieltä tästä? Eivät ole mitään vanhoja pula-ajan käppänöitä, vaan 5-kymppinen pariskunta. Miehen kans yritettiin yllättää ja ostettiin muutama vuosi takaperin lahjakortti joululahjaksi. Eikä ollut edes hieno ravintola, vaan perus Rosson tyylinen. Ohjeistettiin, että tällä saatte pääruoat ja jälkkärit ja olishan se ollu elämyskin syödä kerrankin ravintolassa. Mutta eipä siitä tullu mitään, noutopitsaa hakivat koko rahalla perheelle (lapset täysi-ikäisiä, kotona asuvia). Harmittaa, kun hyvä lahjaidea meni vähän kuin hukkaan..

Mitähän sitä laittais lahjaksi tänä vuonna?

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaavatko he pestä hampaat? Sähköhammasharjaa tuskin ovat kuitenkaan nähneet. Uskomatonta, että nykyaikana on vielä ihmisiä, jotka elävät ihan metsässä. Ravintolaan ei ole pakko mennä, mutta yleissivistykseen kuuluu edes käydä ravintolan ovella vaikka sisään ei uskaltaisi mennä.

Vierailija
42/76 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä ei ole itse maksanut ravintolaruokaa sitten 70-luvun, ellei mäkkäriä tai jotain lounaspöytää työmaaruokalassa satunnaisesti lasketa. Ainoastaan on syönyt silloin paremmin, kun työnantaja tai ay-liike (jossa oli aktiivi) tai joku muu on tarjonnut. Miksi näin? Ei äitikään juuri enempää ole syönyt, mutta joitain kertoja sentään tässä vuosikymmenien aikana. Isällä syy on ainakin osittain piheys ja toiseksi nykyään se, ettei halua syödä "liikaa". Isällä diagnosoitiin ihan puhkeamassa oleva diabetes kakkonen joskus viisikymppisenä. Ei koskaan ole ollut mikään kohtuuton mässy, mutta huonot geenit, huonot geenit... Joka tapauksessa sen jälkeen laittoi ruokavalion remonttiin ja on nyt melkein 20 vuotta pärjännyt ilman lääkitystä. Tuo remontti tarkoitti sitä, että syö tasan ohjeiden mukaan ja välttää kaikkea mässytystä. Hänelle tuo on ylpeyden aika, kun noin pitkään on pystynyt vaikauttamaan sen diabeteksen etenemisen ihan itse ja oikeastaan veriarvot on paremmat kuin 20 vuotta sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta se ettei ole tullut varsinaisesti käytyä ravintolassa, vielä on mahdollista ihan siksi että eipä ole tullut sellaisia tilanteita, mutta on kai he kuitenkin syöneet muualla kuin kotona joskus. On kai he syöneet koulussa, häissä, ehkä jopa joskus huoltoasemalla, jos noutopitsaa osaavat hakea niin ainako se pitsa on otettu mukaan...? Jos tällasia kokemuksia on, niin eihän se Rosso mitenkään oleellisesti erilainen kokemus ole. Ja jos he on joskus syöneet muuta kuin omia ruokia oman pöydän ääressä, mutta eivät missään tapauksessa ole halunneet syödä nyt niitä pitsoja ravintolan puolella, niin kenties siinä on tosissaan joku sosiaalisten tilanteiden pelko mukana. Jos vaikka toisella on huonoja muistoja kouluruokailusta niin ehkä he on sopineet ettei käydä missään julkisyömässä ja eivät sitten käy. Tai jos ovat ylpeitä ihmisiä, eivät halua tehdä mitään missä voisivat joutua osaamattomuuttaan noloon tilanteeseen, ja kun ravintolassa ei ole käyty niin eivät menekään ainakaan keskenään.

Ei se lahjakortti varmastikaan typerä lahja ollut, mutta jostain hlökohtaisesta syystä eivät sitä halunneet käyttää ihan sillä tavalla kuin antajat toivoivat, ja mitäs siitä. Toinen mahdollisuus on ehkä sellainen, että ravintolassa syöminen ei vain kuulu heidän maailmaansa, mieltävät etteivät kuulu sinne eikä heille tule mieleenkään edes lahjakortin kanssa sellaiseen mennä. Ehkä siitä millä tavalla ravintolasta puhutaan, voi yrittää päätellä asianlaitaa. Pelon vuoksi käynnit jättänyt ehkä ei puhuisi asiasta tai kenties esittäisi että ei jostain periaatesyystä mene vaikka maksettaisiin.

Turha varmaan enää sellaisia ostaa ja aika turha minustakin tämä ketjun asenne, sori vaan AP... Lahoja annetaan lahjansaajan iloksi, nyt tuli tällainen tilanne mutta tuskin siitä kannattaa loukkaantua. Jos eivät käy ravintoloissa niin eivät käy, onhan se vähän epätavallista mutta ehkä se on heidän asiansa.

Vierailija
44/76 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, antakaa ihmisten olla sellaisia kuin ne haluaa. Suomessa on oppivelvollisuus, ei ravintolassa käyntipakkoa.

Itse absolutistina olen toisinaan törmännyt ihmisiin, jotka yrittävät pakottaa minua juomaan. Uskomattoman törkeitä/ajattelemattomia juttuja sanoneet.

On toisen kunnioittamista, se että kunnioittaa heidän valintojaan. Heidän elämänsä, tehköön aivan niinkuin tykkäävät.

Ostakaa tänä vuonna jotain mistä HE pitävät.

Vierailija
45/76 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, antakaa ihmisten olla sellaisia kuin ne haluaa. Suomessa on oppivelvollisuus, ei ravintolassa käyntipakkoa.

Itse absolutistina olen toisinaan törmännyt ihmisiin, jotka yrittävät pakottaa minua juomaan. Uskomattoman törkeitä/ajattelemattomia juttuja sanoneet.

On toisen kunnioittamista, se että kunnioittaa heidän valintojaan. Heidän elämänsä, tehköön aivan niinkuin tykkäävät.

Ostakaa tänä vuonna jotain mistä HE pitävät.

Vierailija
46/76 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa ovat sellainen pariskunta, joka ei oikein osaa kahdestaan istuskella ja seurustella ravintolassa. Hyödynsiväthän kuitenkin lahjakortin ja osasivat hakea pitsaa. Olisiko parempi sellainen ravintolatilaisuus, jossa mukana muitakin.

Vierailija
47/76 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen varmaan jotenkin outo, kun minusta lahja oli nimenomaan hyvä idea. uusi kokemus on aina hyvä lahja -- vaikka sitten kirja, joka tempaa uuteen maailmaan. mieluummin se, kuin jotain kaavamaisen takuuvarmaa -- pyjama, kohventirasia tai jokavuotinen paasilinna/outipakkanen/lailahirvisaari. 

on jotenkin outoa, että ajatellaan jossain olevan rajapyykki tai ikä jonka jälkeen uusi on muiden miellyttämistä tai uutta ei enää tarvita. moni kirjoittaa, ettei "aikuisena tarvii" tai että "eivätköhän jo tiedä mistä tykkäävät". No eivät tiedä, jos eivät ole kokeilleet. itse jotenkin hölmösti uskon elinikäiseen oppimiseen ja ajattelen uusien kokemusten pitävän vireänä ja mahdollistavan paremmin onnellisuuden: joko saa mielettömät kiksit siitä uudesta tai sitten siitä, että hahmottaa tarkasti ja tietoisesti, mistä oikein pitää siinä vanhassa.  molemmat ovat elähdyttäviä kokemuksia. siksi aina ihmettelen ihmisiä joita ei saa museoon tai teatteriin tai konserttiin kun eivät "tykkää" tai ole "kulttuuri-ihmisiä". Mistä tietävät, kun eivät ole koskaan kokeilleet? Kummasti  meillä kaksivuotiaskin saa aina irti kaikenlaista taidenäyttelyistä ja sen sellaisesta. koululaisista nyt puhumattakaan.

onneksi 15 km suonenjoelta metsään päin asuva anoppi on toista maata -- kokeilee kaikenlaista hänelle takuulla uutta ja on vanhoilla päivillään innostunut vaikka mistä. tekee, puuhaa ja kokee asioita mistä ei olisi omien sanojensa mukaan neljää lasta pikku torpassa kasvattessaan koskaan edes unelmoinut. vatsatanssii, käy teatteriretkillä ja tekee taidetta.  eikä olisi mihinkään näistä intoutunut ellei olisi ekaa kertaa kokeillut :)

Vierailija
48/76 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua alkoi vaivata ap:n harjoittama lahjakorttien suosiminen. Lahjakortin antaminen omille tai puolison vanhemmille tuntuu aika kolealta - ettekö te tunne appivanhempiasi, eikö edes miehesi tunne vanhempiaan? 

Todellinen elämys ei ole lahjakortti, vaan se, että olisitte nähneet sen verran vaivaa, että olisitte tarjonneet appivanhemmille ravintolaillan ja menneet itse mukaan. Syöneet hyvin ja seurustelleet, jutelleet. 

Jos saisin lahjakortin johonkin,  jota en ole koskaan kokenut, niin kyllä mua arveluttaisi mennä sinne yksin. 

Oletan, että ihmiset eivät käy "ikinä" ravintoloissa koska ruoka ei ole heille niin tärkeää, että he haluaisivat kokeilla erilaisia makuja jne, tai he eivät vain tykkää syödä julkisesti. Tai he pitävät sitä turhana rahanmenona, tai se ei ole ollut tapana heidän sosiaalisessa piirissään (lapsesta lähtien). Uskomatonta mutta totta, minä en ole ikinä metsästänyt! 

Vierailija
49/76 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa kilo perunoita ja säkki niin homma jatkuu entisellään ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Vierailija
50/76 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lahjakortit ovat huono idea, koska meillä jokaisella on erilaiset arvot ja vaatimukset palvelun ja laadun suhteen. Minulla moni lahjakortti on jäänyt käyttämättä, ihan ajan puutteen tai oman mielikuvan perusteella liikkeestä.

Eikä ole sivistyksestä pois, jos ei pidä ravintolassa ruokailusta. Perusmössöä lähes kaikissa ja Rosson tyyliset paikat huonoimmasta päästä.

Jotkut vain haluavat tietää mitä suuhunsa pistävät ja yleisen siisteystason.

Hyvä ja laadukas kotiruoka voittaa aina, siihenhän pyrkivät myös ravintolat, jos sattuu vielä tykkäämään kokkailusta.

Olet vähän kapeakatseinen, sillä jokaisella meistä on oikeus omiin elämyksiin ja tapoihin, eikä siihen muilla ole mitään sanomista, jos joitakin ravintolassa ruokailu ei mielytä - niin entä sitten?  Tai onko se jotenkin sinulta pois, sillä on hyvin todennäköistä, ettet Sinäkään ole kokenut kaikkea sitä, mitä anoppisi tai appesi ovat tehneet ja tuskin he tyrkyttävät sinulle omia elämyksiään tai ihmette sitä eri keskustelupalstoilla, kaikkien kommentoijien ruodittavana. 

Vierailija
51/76 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan ensimmäiseksi, ostitte heille lahjakortin Rossoon jonka käyttivät Kotipitsaan? Yup, näinhän se menee, että eri ketjun lahjakortit käykin muualla, voi vitun feikki!

No, jos sun vedätykseesi vastaisin kuitenkin, paskaako se sulle kuuluisi jos joku ei välitä käydä ravintolassa syömässä? Sanot, mistä voi tietää ettei pidä siitä jos ei ole edes kokeillut? Oletkos maistanut vaikka kossua diisel plissillä, saattaa olla hyvää, tosin en tiedä kun en ole maistanut, mutta sä ap voisin kokeilla ja tulla sitten avautumaan tänne, vai uskotko muuten, että et siitä pitäisi? Ajatuksellasi sinun vähintään pitäsi kokeilla.

Todennäköisesti appevanhempasi tietävät mitä haluavat, vaikka sinä et!

Jos sulla edes on appivanhempia, siin uskon kuitenkin, että tämän ketjun alkuunpano on hieman yliammuttu, he vaan ehkä eivät käy usein ja sinä idiootti suurentelet asian täällä, eivät ole koskaan.... Haetko muita ihmetelemään kanssasi miten juntteja ja sivistymättömiä tuollaiset ihmiset ovat kun täällä asiaa tuot esille, vai mikä oli pointtisi? Ja, sinä vaiko miehesi, päättivät tästä "yleismaailmallisesta lahjakortista", sinä piruparka se olit, tyhmä. Miehesi on varmaan kokenut todella suurta myötähäpeää sinun lahjaidean myötä, sääliksi käy ihmisiä jotka ovat noin idiootteja ja yleis-sivistymättömiä. Opettele ajattelemaan muiden silmin, kaikki eivät arvota asioita samoin kuin esimerkiksi sinä!

Ja tämä kaikki oli lähinnä niille muille ketjun lukijoille, joilla on kapea näköala ymmärtää, että Suomessa on aika monenlaisia ihmisiä, jotkut syövät ravintoloissa ja jotku eivät välitä siitä ja lukemattomia muitakin asioita joissa meilä on omat mieltymykset.

AP oli feikki, mutta mukaan lähteneet, yleis-sivistäkää itseänne vaikkapa siellä ravintolassa syödessänne.

Vierailija
52/76 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo näinhän se on. Juntti on juntti vaikka Rossossa kävisikin.

Vierailija
53/76 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta niille joululahjaksi jotain niidentyylistä. Mutta pyytäkää joskus merkkipäivänä, pikkujouluna tms. appivanhemmat teidän kanssanne ravintolaan syömään? Te hoidatte kaikki tilaukset yms., niin he pääsevät kokeilemaan "turvallisesti" ravintolaruokaa.

Vierailija
54/76 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos veisit anopin ja apen ex tempore johoinkin tavallista parempaan ravintolaan syömään ja tietenkin maksaisit myös. Katso miten käy.

Vierailija
55/76 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mua henkilökohtaisesti kyllä ärsyyttää tämmöiset ihmiset, jotka eivät ole valmiita edes kokeilemaan mitään uutta"

Sua!  Entä sitten? Elämää on ollut myös ennen Sinua ja ikävä kyllä, tulee olemaan Sinun jälkeekin ja jokainen sukupolvi jää jostakin "uudesta" pois, mutta se voi olla silti elämisen arvoista elämää. Jokainen sukupolvi kun kuvittelee olevansa "parempi" kuin edellinen tai seuraava.

Olen kuusikymppinen ja minua ärsyttää suuresti tämä "tuputtaminen" ja "MINÄ  tiedän kyllä" hyvää tarkoittavat neuvot ja ideat. Miksi jonkun pitäisi lähteä ravintolaan syömään, jos ei pidä siitä?

Viimeiksi eilen illalla käytiin keskustelua "mua ärsyttää, ettet mitään uutta kokeile"  ja kun en halua uutta älypuhelinta, koska käytössä on melko uusi puhelin ja autossa navigaattori ja  eikä mua kiinnosta pätkän vertaa vapaa-ajallani uutuuksien kokeilu.

Jos toisen tekemättömyys noin ärsyttää, niin miksi ette hae elämyksiä esim. vaikka 80-luvun elämästä, jos  toi "uuden kokeilu"  on noin elämää rikastuttava kokemus.

Vierailija
56/76 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatella! Millaisia ihmisiä mahtavat anopppisi ja appesi olla?

Toisaalta, tiedän monta kolmeviitosta, jotka eivät käy edes kerran VUODESSA, yhdessäkään taidenäyttelyssä, teatterissa, elokuvissa (eivätkä edes vie lapsiaan) tai lue edes vuoden Finlandia-ehdokkaiden kirjoja, puhumattakaan kirjaston palveluista, konserteista, matkoista maailman kulttuurikeskuksiin jne.

Millaista mahtaa heidän elämässä olla? Vaatis varmaan pohtimiseen ihan oman keskustelualoitteen?

Vierailija
57/76 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 08:28"]

Osaavatko he pestä hampaat? Sähköhammasharjaa tuskin ovat kuitenkaan nähneet. Uskomatonta, että nykyaikana on vielä ihmisiä, jotka elävät ihan metsässä. Ravintolaan ei ole pakko mennä, mutta yleissivistykseen kuuluu edes käydä ravintolan ovella vaikka sisään ei uskaltaisi mennä.

[/quote]

On kyllä melkonen kommentti! Sähköhammasharja.. menin aivan sanattomaksi. Ajatteleppa miten monet eivät ole olleet edes lentokoneessa, voi tätä junttiuden määrää.

Ravintolassa käynti ei ole kuulunut 50-60 luvulla syntyneiden arkirutiineihin, ainakaan maaseudulla. Tiedän paljon ihmisiä, jotka kokevat ravintolaympäristön vieraana. Se ei ole kuitenkaan sama kuin käydä huoltoasemalla tms. Ravintolassa pitää osata käyttäytyä, tehdä pöytävaraus, odottaa ovella, tilata, osata tilata juomat jne. Miksi mennä paikkaan, joka tuntuu vieraalta. Siksi minusta olisi ollut fiksua, jos ap olisi vienyt appivanhemmat ravintolaan ja hoitanut itse koko homman ja maksanut lystin. Tästäpä hyvin näkyy tämä suomalaisen hyvinvoinnin kehitys,-70, -80 ja -90 luvuilla syntyneille ravintolassa käynti on arkitouhua. Yrittäkääpä hieman laajentaa tuota ajatteluanne ja tutustua "muinaisten" suomalaisten elämään ; )

Vierailija
58/76 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 10:45"]

Ajatella! Millaisia ihmisiä mahtavat anopppisi ja appesi olla?

Toisaalta, tiedän monta kolmeviitosta, jotka eivät käy edes kerran VUODESSA, yhdessäkään taidenäyttelyssä, teatterissa, elokuvissa (eivätkä edes vie lapsiaan) tai lue edes vuoden Finlandia-ehdokkaiden kirjoja, puhumattakaan kirjaston palveluista, konserteista, matkoista maailman kulttuurikeskuksiin jne.

Millaista mahtaa heidän elämässä olla? Vaatis varmaan pohtimiseen ihan oman keskustelualoitteen?

[/quote]APUA! Onko tuollaisia ihmisiä olemassa? Niille pitäs kyllä perustaa oma reservaatti.

Vierailija
59/76 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset jakelevat ap:lle neuvoja siitä, mitä hänen pitäisi appivanhemmilleen ostaa lahjaksi? (tarjotaan kaikenmaailman ristipistotöitä ja suklaarasioita ym.) Eihän hän ole kysynyt sitä ollenkaan vaan harmitteli, etteivät he rohkaistuneet kokeilemaan ravintolassa syömistä, vaikka siihen tarjottiin tilaisuutta.

Vierailija
60/76 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 01:15"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 23:52"]

Asuvatko jossain metsässä? Mitkä ammatit?

[/quote]Joo, ois kyllä mielenkiintoista tietää mitkä ammatit, aika monessa työssä kun joutuu työn puolestakin ravintoloissa syömään. Ja tuskin ihan pk-seudulla asuvat?

[/quote]  Ehkä kuitenkin enemmistö ammateista on sellaisia, missä ei käydä syömässä ravintolassa ja ihan pk-seudullakin on sellaisia duuneja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi