Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö kouluissa ole enää keittäjiä jotka tekee ruuan

Vierailija
28.09.2020 |

Mikä tämä ihmeen palmia on ja mitä tekemistä sillä on koulujen ja päiväkotien kanssa?
Nyt heti stoppi tälle touhulle ja keittäjät takaisin kouluille niinkuin olisi jo!

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulun keittäjät kuulemma joskus vuosia sitten jopa leipoivat itse leipää. Nykyään he lämmittävät keskuskeittiöstä isoissa muovipusseissa tulevia eineksiä. Aikamoisia mössöjä ovat.

Vierailija
22/36 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös jostain Tampereelta ajettu kouluruokaa melkein Ouluun asti? Muistan näin lukeneeni.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤣🤣🤣🤣

Kyllä sä olet nyt pahasti myöhässä. Meni jo. Mitään paluuta vanhaan ei ole.

Ihan kaksi perusyytä:

1. Rahaa sellaiseen ei ole.

2. Osaavaa henkilöstöä ei ole saatavilla.

Unohda koko juttu.

Sensijaan, että pienille (ja isommillekkin)koululaisille annettaisiin mahdollisuus kunnolliseen ja ravitsevaan oman koulun keittiössä valmistettuun laadukkaaseen ruokaan, on tarjolla esim. vetisiä makaroneja,einespinaattilettuja,eines maksalaatikkoa,halvinta mahdollista uunimakkaraa,kaurapuuroa,jne..Kai siellä jonkinlainen "salaattipöytäkin" on, harmi vain,että pienimmät lapsista harvemmin pärjäävät 6 tuntisen päivän aamiaisella ja vetisillä makaroneilla. Olen kysynyt saisinko laittaa ekaluokkalaiselle  päivän ajaksi pienet eväät mukaan, mutta niitä ei kuulemma saa syödä kesken koulupäivän edes välitunnilla! Eskarissa ruoka oli vielä edes suunnilleen kunnollista,mutta nyt koulun alettua taso on näköjään aivan kuraa. En syytä koulukeittiönhlökuntaa tietenkään, keskuskeittiöthän ne ruoat kouluille valmistavat. Oma isoäitini oli töissä koulun keittiön emäntänä aikana,jolloin oppilaille vielä oman koulun keittiöltä ruoka tarjoiltiin. Itsekkin keittiöpuolen käyneenä olen surullinen siitä,millainen on koulu"ruoan" taso on, varsinkin,kun vertaan omiin peruskouluaikoihini 80-90-luvuilla, en ymmärrä,miksi ruoan taso on ajettu näin alas? Minneköhän ne verorahat Suomessa mahtavat livahtaa? Eivät ainakaan kasvuiässä olevien lasten vatsoihin.

Äklä nyt viitti sössöttää täyttä paska* kyllä ne makaroonit keitellään edelleen siellä jokaisen koulun omassa keitiössä vaikka ne soosit sitte sieltä keskuskeittiöltätuliskin. Otetaanpa taas asioista selvää ja jätetään se kokeminen vähän vähemmälle.

Vierailija
24/36 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain yksityisissä päiväkodeissa on.

Esim. meidän lapsillamme oli. Ruoka alusta loppuun päiväkodilla, kaupungin listaa mukaillen. Kerran viikossa oli keittopäivä ja sitä keittoa myytiin myös vanhemmille "keittoringissä", johon oli rajoitettu osallistujamäärä. Siihen rinkiin jonotettiin yleensä reilu vuosi. "Ruoka-ope" leipoi myös kaiken vaalean leivän itse.

Ei varmaan tarvitse sanoa, että tää oli voittoa tavoittelemattoman yhdistyksen pyörittämä päiväkoti, jossa vanhemmat muodostivat johtokunnan.

Vierailija
25/36 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niissä yhä keittäjiä tai millä nimekkeellä nykyään kulkevatkaan. 

Mutta pienemmän koulun ruoka saatetaan valmistaa toisen isomman koulun keittiössä ja sieltä kuljetetaan sinne lämmitettäväksi. 

Voi kuule. Tuokin alkaa olla jo mennyttä aikaa. Iso keskuskeittiö, eli tehdas, pystyy tuottamaan koko kunnan, jopa useamman kunnan ateriat. Halvalla, helposti ja nopeasti.

Voi kuule itsellesi. Ei täällä päin ainakaan ole mitään tehdasta vaan ns. keskuskeittiöt ovat normaaleissa kouluissa olevia keittiöitä.

En oikein ymmärrä miten usean kunnan ruokalogistiikka onnistuu tuossa kuvailemassasi mallissa. Ei ainakaan kovin halvalla ja helposti.

Meillä "keskuskeittiö" valmistaa niin ison satsin, että sitä riittää pariin päiväkotiin, alakouluun ja palvelutaloonkin vielä. Välillä hiipii mieleen karmea ajatus: jos muonassa olisikin jotain vikaa niin puoli kuntaa myrkyttyisi kerralla...

Niimpä, tai olisi joku leviävä virus.

Vierailija
26/36 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta pienemmän koulun ruoka saatetaan valmistaa toisen isomman koulun keittiössä ja sieltä kuljetetaan sinne lämmitettäväksi. 

Ai ihanko sieltä sinne XDDDD

Vierailija
27/36 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli meidän terveyskeskuksessa omat keittäjät, jotka valmistivat paikan päällä todella hyvää ja maukasta ruokaa.Oli ilo käydä lounaalla ruokasalissa syömässä laadukasta ruokaa.Nykyisin ruoka tulee kunnan keskuskeittiöltä, ja laatu on ihan kuraa .Yhtä mössöä ja salaatit tyyliin jäävuorisalaattia, jossa muutama säilykemandariini.Ja autolla se ruoka kuskataan, sehän se vasta ekologista on .En ihmettele yhtään jos potilaat ei voimistu ja parannu tuolla ruoalla, niin huonoa se on.Ja palautetta on annettu moneen kertaan, ei vaikutusta.Pääasia kun halvalla saa.

Vierailija
28/36 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ihanko sieltä sinne XDDDD

Kyllä.

Vierailija
29/36 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 22 vuotta tehnyt ruokaa koululaisille ja ruoka on vuosi vuodelta muuttunut monipuolisemmaksi, terveellisemmäksi ja maukkaammaksi.

Vierailija
30/36 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset siis käytännössä syövät eineksiä päivästä toiseen? No ei ihme että suolistosyövät lisääntyvät jo nuorten keskuudessa. Teollinen, ravinneköyhä muona, näkkäri voideltuna jollain Suvikulta 20% ja koko satsi huuhdellaan alas rasvattomalla maidolla.

Vierailija
31/36 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettakaa ne perkelee* vahinkonne syömään sitä terveellistä ruokaa!!

Pakko niille on kaiken maailman eineksiä syöttää kun ei mikään muu enää uppoa. Ei paljoa naurata valmistaa sitä perinteistä kouluruokaa sinne biojätteeseen kaadettavaksi. Sitte nämä tulevaisuuden tähdet painuu  ostemaan lähikaupan paistopisteet tyhjiksi. Kai se on tätä nykymaailmaa kun äidit eivät siellä kotona osaa enää kuin mikroa käyttää ja vettä keitellä pohjaan. Kaikki saatana' vastuu kasvattamisesta ja opettamisesta on näköjään ulkoistettu muille. Sitte tullaan sa

'atana itkemään tännekin.

Vierailija
32/36 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluruoka on nykyään hyvinkin laadukasta ja terveellistä.

No ei se ole. Oikeasti. Ravinneköyhää se on ja mautonta. Terveellistä kyllä. Ainakin excelissä ja Aromiohjelmassa.

Kyllä se on todella monipuolista ja ravitsevaa. Arvostelijat on niitä jotka eivät tosiasiaa tiedä.

Väitätkö sinä ihan vakavalla naamalla,että kouluruoka on ra-vit-se-vaa ja ter-veel-lis-tä ?!?Kuten jo aiemmin kirjoitin, eräänäkin koulupäivänä oli ollut tarjolla vain ja ainoastaan jo mainitsemiani vetisiä makaroneja ja appelsiini tai mandariini ekaluokkalaisille lapsille (6 tuntinen päivä näillä piti jaksaa,onneksi huolehdin tuhdista aamupalasta.) klo 10 aikaan. Melko erikoinen käsitys terveellisesta ravitsemuksesta kieltämättä.

Vierailija
33/36 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon töissä koulun keittiöllä ja meillä on ainakin vaihtelevaa ja monipuolista ruokaa. Ruoka tulee keskuskeittiöltä, missä se valmistetaan itse. Salaatit tehdään itse, samoin leivät leivotaan itse keittopäivänä. Joten itse olen sitä mieltä että on varmaan kovasti paikkakuntariippuvainen asia. Keittiötyöntekijöiden tulee olla perillä dieeteistä, jotta tuollasia mokia ei satu. Kyllä sitä ammattitaitoa nykyäänkin tarvitaan.

Vierailija
34/36 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 22 vuotta tehnyt ruokaa koululaisille ja ruoka on vuosi vuodelta muuttunut monipuolisemmaksi, terveellisemmäksi ja maukkaammaksi.

Oletko töissä HK:lla vai Atrialla, vai jollakin muulla kouluruokaa valmistavalla elintarviketehtaalla?

Totta on, että joissakin paikoissa on laatu parantunut. Ei kuitenkaan niissä kouluissa, joissa ei ole enää oma keittäjä leipomassa sämpylöitä eikä tunne ja tiedä jokaisen oppilaansa ruokarajoitetta.

Keittäjä on ollut kasvattaja siinä missä opettajatkin. Kuinka monen ammatinvalintaan on vaikuttanut oman koulun keittäjä, niin hyvässä kuin pahassa?

Missä on niitä kouluja, joissa keitetään makaronit omassa keittiössä? Ei ainakaan tässä kunnassa.

Vierailija
35/36 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤣🤣🤣🤣

Kyllä sä olet nyt pahasti myöhässä. Meni jo. Mitään paluuta vanhaan ei ole.

Ihan kaksi perusyytä:

1. Rahaa sellaiseen ei ole.

2. Osaavaa henkilöstöä ei ole saatavilla.

Unohda koko juttu.

Sensijaan, että pienille (ja isommillekkin)koululaisille annettaisiin mahdollisuus kunnolliseen ja ravitsevaan oman koulun keittiössä valmistettuun laadukkaaseen ruokaan, on tarjolla esim. vetisiä makaroneja,einespinaattilettuja,eines maksalaatikkoa,halvinta mahdollista uunimakkaraa,kaurapuuroa,jne..Kai siellä jonkinlainen "salaattipöytäkin" on, harmi vain,että pienimmät lapsista harvemmin pärjäävät 6 tuntisen päivän aamiaisella ja vetisillä makaroneilla. Olen kysynyt saisinko laittaa ekaluokkalaiselle  päivän ajaksi pienet eväät mukaan, mutta niitä ei kuulemma saa syödä kesken koulupäivän edes välitunnilla! Eskarissa ruoka oli vielä edes suunnilleen kunnollista,mutta nyt koulun alettua taso on näköjään aivan kuraa. En syytä koulukeittiönhlökuntaa tietenkään, keskuskeittiöthän ne ruoat kouluille valmistavat. Oma isoäitini oli töissä koulun keittiön emäntänä aikana,jolloin oppilaille vielä oman koulun keittiöltä ruoka tarjoiltiin. Itsekkin keittiöpuolen käyneenä olen surullinen siitä,millainen on koulu"ruoan" taso on, varsinkin,kun vertaan omiin peruskouluaikoihini 80-90-luvuilla, en ymmärrä,miksi ruoan taso on ajettu näin alas? Minneköhän ne verorahat Suomessa mahtavat livahtaa? Eivät ainakaan kasvuiässä olevien lasten vatsoihin.

Äklä nyt viitti sössöttää täyttä paska* kyllä ne makaroonit keitellään edelleen siellä jokaisen koulun omassa keitiössä vaikka ne soosit sitte sieltä keskuskeittiöltätuliskin. Otetaanpa taas asioista selvää ja jätetään se kokeminen vähän vähemmälle.

Ei kaikkialla keitetä. Juuri oli lehdissä kuvia makaronisoseesta, joka jäi oppilailta syömättä. Ruokapalvelun mukaan makaronien _lämmittämisessä_ oli tehty virhe, joten makaroni oli soseutunut.

Vierailija
36/36 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun olin koulussa -80 luvulla ja koulun keittiöllä oli viisi keittäjää töissä. Ruoka oli todella hyvää ja vain pari inhokkiruokaa oli. Se oli koulupäivän kohokohta kun pääsi syömään hyvää ruokaa.

Oma lapsi ei ole syönyt kouluruokaa moneen vuoteen ja tulee todella nälkäisenä ja kiukkuisena kotiin. Sattumalta pääsin kerran syömään nykyajan kouluruokaa kun oli työkeikka koululla ja siellä sai syödä sitä kouluruokaa. Mautonta, mausteetonta ja suolatonta oli. Todella pahaa. En pystynyt syömään vaan heitin roskiin.

En yhtään ihmettele miksi ei kouluruoka kelpaa kun ei sitä voi oikein ruoaksi edes kutsua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme