Itsekkäät mummot
Mistä ihmeestä kumpuaa tämä nykyajan isovanhempien itsekkyys? Omat lapsensa hoidattivat sukulaisilla, mutta nyt kun ovat itse isovanhempia, niin mitään apua ei heru perheellisille lapsille. Tämä on ainakin tilanne omalla kohdallani. Äitini ei tule edes kerran vuodessa hoitamaan lapsiani yhdeksi illaksi. Miten kehtaa? En todellakaan oleta, että täällä tarvisi joka viikonloppu olla, mutta edes kaksi kertaa vuodessa. Itse hoidatti lapsensa äidillään ja anopillaan. Myös tädillämme me lapset olimme paljon. No sanonpa vain sen, että ehkä apua ei löydy hänelle enää, kun hän sitä vanhuuden päivillään tarvitsee. Nyt nauttii vielä viinintäyteisistä viikonlopuista ja matkustelee, mutta vielä koittaa sekin päivä, kun ei yksin pärjää. Minkälainen tilanne muilla perheellisillä on?
Kommentit (37)
Äitini kylläkin tulee mielellään valmiiseen kahvipöytään meille istumaan ja räpsimään lapsista kuvia. Postaa yleensä kahvituokion jälkeen lapsista someen kuvia ilman lupaa. Tuntuu, että minun tehtävä olisi tuottaa hänelle vain iloa ja hyvää mieltä lasteni kautta, mutta hän ei anna mitään. Ei kuuntele, ei tarjoa apuaan, ei mitään. Minulle kaikesta on vain lisää vaivaa. Pidän jonkinlaista yhteyttä enää vain lasten takia. Välit ovat niin tulehtuneet. Kunhan nyt jonnekin avaudun. Surullista, kun kyseessä sentään oma äiti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Totta kai omat lapseni hoidan. Ihmettelenpä vain tällaista toimintaa, koska ei tulisi mieleenikään tehdä tuota omille lapsilleni. Jos ei voi edes omaan perheeseensä tuon vertaa tukeutua, niin kehen sitten? Ap
Miksi syytät vain mummoa? Ehkä tuo sovinistinen asenteesi on syy, miksi häntä ei kiinnosta tehdä mitään hyväksesi. Lapsesi kasvavat kieroon kun sinulla on 50-luvun ajatusmaailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai omat lapseni hoidan. Ihmettelenpä vain tällaista toimintaa, koska ei tulisi mieleenikään tehdä tuota omille lapsilleni. Jos ei voi edes omaan perheeseensä tuon vertaa tukeutua, niin kehen sitten? Ap
Palkkaa lapsenvahti 1-2 kertaa vuodessa. Ei ole niin vaikeeta!
Sinulla taisi mennä pointti ohi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kivasti yleistetty. Sinun äitisi on itsekäs= kaikki mummot on itsekkäitä.
Terveisin: lapsenlapsiaan hoitava mummo
T: Joka aina tilaisuuden tullessa kertoo kuinka väsyttää laps viikonlopun jälkeen...
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaiset arvovalinnat on aina omalla vastuulla.
Vastuun ottaminen oman maan väestön uusiutumisesta ei ole mikään ”henkilökohtainen arvovalinta”.
Eikä täällä ole jo niissä sadassa aiemmassa samaa aihetta käsittelevässä ketjussa todettu että jokainen hoitaa omat lapsensa ja isovanhemmilla on täysi oikeus kieltäytyä hoitamasta. Samoin on sitten jokaisella oikeus kieltäytyä hoitamasta kun ne isovanhemmat ei enää pärjää yksin/keskenään ja laittaa heidät hoitokotiin.
Äitini hoidatti meidät lapset mummoilla ja tädeillä, olimme lähestulkoon joka viikonloppu yökylässä ja kaikki kesälomat. Vanhempani vietti vähän väliä viikonloppuja lapsivapaata hotellissa kaksin ja kävivät etelän lomilla kaksin, siis useamman kerran KUUKAUDESSA.
Kun tulivat itse isovanhemmiksi sanoivat että emme aio auttaa ollenkaan, ei edes hädässä, kun pian pitäisi auttaa toistekin, ja että asia on niin että jokainen hoitaa omat lapsensa. MIKÄ VITSI!
Mutta uhkaus piti. Eivät ole hoitaneet sekuntiakaan lapsenlapsiaan koskaan, eivät viitsi tavata, eivät osta joulu/synttäri lahjoja, eivät soittele kuulumisia, HEITÄ EI KIINNOSTA. Edes pahassa kriisitilanteessa eivät auttaneet kun itkien soitin ja anoin apua - vastaus oli että emme auta, miksi kyselet kun johan me tämän aikanaan sanoimme.
Ovat tyypilliset boomerit. Kaiken rohmuavat itse, mitään eivät anna.
En ole saanut mitään apua heiltä koskaan, sen jälkeen kun kotoa lähdin opiskelemaan. En esim yhtään rahaa, en kertaakaan synttärilahjaa, en joululahjaa. Odottavat kuitenkin itse näitä omilta lapsiltaan.
Reilukerho!
Mä olen mummoikäinen, mutta eipä mun vanhempani lähteneet 700 kilometrin päästä lapsenvahdiksi mun lapsilleni. Yleensä oli vielä niin, että me mentiin muutaman kerran vuodessa mummolaan eikä toisinpäin. Ystävät, kaverit, sisarukset sekä naapuritkin olivat niitä, joilta kysyttiin lastenhoitoapua. Niin ja lasten kavereiden vanhemmat. Homma toimi ihan hyvin vastavuoroisuuden periaatteelle.
Vierailija kirjoitti:
Äitini hoidatti meidät lapset mummoilla ja tädeillä, olimme lähestulkoon joka viikonloppu yökylässä ja kaikki kesälomat. Vanhempani vietti vähän väliä viikonloppuja lapsivapaata hotellissa kaksin ja kävivät etelän lomilla kaksin, siis useamman kerran KUUKAUDESSA.
Kun tulivat itse isovanhemmiksi sanoivat että emme aio auttaa ollenkaan, ei edes hädässä, kun pian pitäisi auttaa toistekin, ja että asia on niin että jokainen hoitaa omat lapsensa. MIKÄ VITSI!
Mutta uhkaus piti. Eivät ole hoitaneet sekuntiakaan lapsenlapsiaan koskaan, eivät viitsi tavata, eivät osta joulu/synttäri lahjoja, eivät soittele kuulumisia, HEITÄ EI KIINNOSTA. Edes pahassa kriisitilanteessa eivät auttaneet kun itkien soitin ja anoin apua - vastaus oli että emme auta, miksi kyselet kun johan me tämän aikanaan sanoimme.
En ole saanut mitään apua heiltä koskaan, sen jälkeen kun kotoa lähdin opiskelemaan. En esim yhtään rahaa, en kertaakaan synttärilahjaa, en joululahjaa. Odottavat kuitenkin itse näitä omilta lapsiltaan.
Reilukerho!
Anna kun arvaan. Itkit apua suvun naisilta. Et miehiltä.
Missä oma miehesi oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi syytät vain mummoa? Ehkä tuo sovinistinen asenteesi on syy, miksi häntä ei kiinnosta tehdä mitään hyväksesi. Lapsesi kasvavat kieroon kun sinulla on 50-luvun ajatusmaailma.
Syytän vain mummoa, koska isäni kanssa ei ole samoja ongelmia.
Lapsiperhe on yhteiskunnan perusyksikkö. Ilman ihmisiä ei ole mitään yhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Reilukerho!
Kamalaa. Juuri tämänkaltainen toiminta on omakin kokemukseni.
Vierailija kirjoitti:
en kertaakaan synttärilahjaa, en joululahjaa. Odottavat kuitenkin itse näitä omilta lapsiltaan.
Tää on kyllä jo totaalimulkkuutta. Et edes lapsena? Miksi pitää edes yhteyttä tuollaisiin?
Outoja isovanhempia. Luulisi jokaisen isovanhemman ymmärtävän mikä merkitys heillä on lastenlapsille.
Vierailija kirjoitti:
Outoja isovanhempia. Luulisi jokaisen isovanhemman ymmärtävän mikä merkitys heillä on lastenlapsille.
Liian moni vanhempi ei ymmärrä edes mikä sen vanhemmuuden merkitys on omille lapsille.
Isäni hoitaisi mielellään lapsiamme, etenkin 2 v kuopustamme (poika). On vaan niin sairas, ettei voi.
Äitiäni ei sen sijaan kiinnosta kuin pyytämättä neuvominen.
Puolison vanhemmilla ei ole aikaa.
Tasan ei käy...oma äitini odottaa kieli pitkällä lapsenlapsia joita paapoa ja hoitaa. Minun valintani on lapsettomuus.
Sellaista elämä on.
Kiinnostaisiko varamummo? Täältä löytyis...