Onko ampuminen ilman kuulosuojaimia vaarallista?
Mietin vaan ku ampumaradoilla käytetään aina kuulosuojaimia mutta esim poliisi ei käytä niitä ampuessaan. Onkohan siitä suurta haittaa kuulolle?
Kommentit (39)
Jenkeissä suositellaan vaimenninta kodin itsepuolustusaseeseen, sillä ampuminen (keskellä yötä) tekee helposti tilapäisesti kuuroksi ja muutenkin "disoriented", niin kova ääni siitä lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teoriassa joo, käytännössä ei niinkään. Muutenhan jokainen sodasta palaava olisi kuuro.
Tai armeijasta. Meillä ei käytetty kuulosuojaimia aikanaan ammunnoissa saati räkäpäätreeneissä.
Minä vuonna ja missä näin tehtiin?
Meillä huolehdittiin aika hyvin kuulon suojauksesta. (-92 TurRr)
Karkialammilla -85.
Ok.
Siitä on kapiaisten asenne parantunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammuin rynkyllä vahingoissa yhden räkäpään ilman kuulosuojaimia. Korvissa soi monta minuuttia.
Ihan varmaan joo.
Täh?
Oletko itse ampunut rynkyllä räkäpäitä ilman kuulosuojaimia?'
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammuin rynkyllä vahingoissa yhden räkäpään ilman kuulosuojaimia. Korvissa soi monta minuuttia.
Ihan varmaan joo.
Täh?
Olen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmaan joo.
Täh?
Olen
Eli tiedät siis itsekin miten vittumaiselta se tuntuu ja miksi varoetäisyys ammuttaessa jos lähistöllä on väkeä ilman suojausta on vähintään 30 metriä.
Kyllä esim. .308 kivääri on todella äänekäs.
Laukauksen jälkeem korvat soivat pitkään. Ampuessa on syytä kuulo suojata.
.22, 357mag, 7.62, 12/76 hyvin toimii korvat
Riippuu aseesta. Esim. Ampumahiihtäjät eivät yleensä käytä kuulonsuojausta, pienoiskivääristä ei lähde niin merkittävä ääni. Hirvikiväärillä ammuttaessa ainakin itsestä tuntuu, että korvat on suojattava.
En tiedä onko yhteyttä, mutta toisessa korvassa on lievä kuulonalenema. Teininä ammuskeltiin savikiekkoja ilman kuulosuojaimia. Kuulossa ei ollut sanottavasti vikaa vielä 20 vuotiaana, mutta korvatulehduskierre on saattanut alentaa kuuloa myöskin.
En ole käyttänyt kuulonsuojausta metsästäessä, enkä ulkona harjoitellessa. Intissä taidettiin käyttää suojaimia vain ampumaradalla, muuten ei. Ei metsässä räkäpäillä, eikä kovilla (taisteluammunnoissa) ammuttaessa. Sisäradoilla olen käyttänyt suojaimia aina. Ja ei ole tinnitystä, eikä havaittavaa kuulonalenemaa tullut n. 50 vuoden ammuskelusta huolimatta. Silti suosittelen suojaamaan kuulon, nykyiset suojaimet ovat tehokkaita ja helppokäyttöisiä.
Ampuminen ilman kuulosuojaimia on vaarallista, voi mennä lyijyä korvaan.
Mitä... sanoitko sä jotain, MITÄÄHH?
Vierailija kirjoitti:
Mitä... sanoitko sä jotain, MITÄÄHH?
Eli näköjään aiheuttaa myös sokeutta.
Ei se kuulo ole mikään on/off juttu.. ampumisen kova ääni vahingoittaa kuuloa, se on selvä. Satunnaiset kovat äänet ovat niin satunnaisia, että ei niillä ole suurta merkitystä. Vahingon suuruus riipuu aseesta, ammuksesta, tilasta missä ammutaan, jne..
Kyllä tulee käyttää. Välttämättä ei kuulo vaurioidu, mutta jokaisessa laukauksessa on se mahdollisuus. Ja aloittajalle tiedoksi, poliisi kyllä käyttää kuulosuojaimia aina ampumaharjoittelussa.
Itse ammun vuosittain noin. 10000 laukausta kaliipereilla 5.56, 7.62 ja 9mm. Ei tulisi mieleenkään ampua ilman suojausta. Kokeiltu on ja sen verran vittumaiselta tuntuu korvissa, ettei voi tehdä hyvää.
Miten niin poliisi ei käytä kuulosuojaimia? Tietenkin käyttää siinä missä muutkin ihmiset, kun harjoittelee ampumista ampumaradalla.
Niissä äärimmäisen harvinaisissa tilanteissa, joissa ammutaan ihmisiä kohti, ei tietenkään käytetä kuulosuojausta, koska ei sellaisia kanneta mukana, niitä ei olisi aikaa pukea, ja täytyy myös kuulla mitä ympärillä tapahtuu. Suurin osa poliiseista ei koko virkauransa aikana ammu ainuttakaan laukausta ihmistä kohti. Todellisuus on aika eri asia kuin toimintaelokuvat.
Tinnitus on aika vittumainen vaiva. En suosittele kenellekään.