On ihan p&%¤# päättä HPV-rokotteen antamisesta lapselle.
Lupalappu tuli ja nyt pitäisi päättää usklataako tähän lähteä mukaan. Netistä löytyy just yhtä paljon hyvää ja huonoa, ja mulle kyllä sikapiikki jätti semmoset traumat kalloon, että on vaikea luottaa näihin rokotteisiin.
Ikinä en anna anteeksi itselleni jos lapsi vammautuu rokotteesta. Syöpä mahdollinen myös rokotettuna.
Miten te käsittelette päässänne nämä asiat?
Kommentit (36)
Olen lukenut aika sekalaista materiaalia, ei nyt toki mitään magneettimediaa. Olen antanut laittaa lapsiin vain rokoteohjelman mukaiset rokotteet, mikä on ollut itsestään selvyys.
Nyt on ihan uhka vai mahdollisuus fiilis :/
Omat lapseni saivat itse valita, ottavatko rokotteen vai eivät. Keskusteltiin kotona asiasta eri näkökulmista, ja päättivät ottaa rokotteen. Kaikki hyvin, ovat nyt aikuisia, enkä tunne ketään muutakaan kenelle olisi tullut mitään ongelmia rokotteesta. Paljon on hysteriaa sen tiimoilta ja rokotteen syyksi pantu kaikki ajallisesti yhteensopivat sairastumiset.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut aika sekalaista materiaalia, ei nyt toki mitään magneettimediaa. Olen antanut laittaa lapsiin vain rokoteohjelman mukaiset rokotteet, mikä on ollut itsestään selvyys.
HPV-rokote on rokotusohjelman mukainen rokote. Suosittelisin tutustumaan tieteellisiin julkaisuihin aiheesta, et tee niillä keskustelupalstojen tai blogien tiedoilla yhtään mitään.
Samaa asiaa täällä pohdiskellaan. On mahdoton löytää puhdasta ja puolueetonta tietoa, kun molemmilla lehmillä on omat sponsorit ja tutkijat. Ja suomessa annettava rokote on jo vanhentunutta mallia ja muissa maissa annetaan kattavempaa rokotetta.
Vierailija kirjoitti:
Se on vähän niinkuin turvavyön käyttö. Ihan turhaa, jos ei tule kolaria, mutta voi säästää hengen, jos tulee kolari.
Vierailija kirjoitti:
Siis HPV kuuluu nykyään rokotusohjelmaan. Miksi se ei ole sitten itsestäänselvyys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vähän niinkuin turvavyön käyttö. Ihan turhaa, jos ei tule kolaria, mutta voi säästää hengen, jos tulee kolari.
Niin, ja siihen voi kuristua, mutta se on todella epätodennäköistä, aivan kuten rokotuksen haitatkin verrattuna rokotettujen määrään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja siihen voi kuristua, mutta se on todella epätodennäköistä, aivan kuten rokotuksen haitatkin verrattuna rokotettujen määrään.
Se on just näin. Ainakin muutama henkilö maailmassa kuristuu turvavyöhön vuosittain, mutta aika moni muu kyllä pelastuu sen ansiosta.
Suomalainen kaksivalenttinen hpv-rokote liittyy THL:n yhteistyö kumppaniin, lääketehdas glaxo-smith-klineen. Eli ihmiskokeesta on kyse. Maailmalla on nelivalenttinen toisen firman eli jos jotain otat, ota se.
Muuten hpv-viruksen voi välttää jos ei vaihtele kumppaneita, ja käyttää peflettiä esim uimahallin saunassa. Muovinen jonka voi suihkuttaa molemmin puolin on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Tuota rokotetta on tutkittu ja kehitetty vuosikymmenten ajan. Totta kai jokaisessa rokotteesta on jollakin joku riski sairastua. Ei niistäkään nyt aivan kaikille ihmisille riskittömiä ja sopivia saada millään.
Mutta hyödyt ovat tämän rokotteen kohdalla paljon suuremmat kuin haitat. Meillä otti ala-asteella kaikki luokkamme, ja rinnakkaisluokkiemme tytöt. Kenellekään ei tullut yhtikäs mitään haittavaikutuksia.
Totta kai niitä kauhutarinoita löytää kun vain etsii. Ihan kaikesta. Lapsellasi on suurempi riski siihen että jää koulumatkalla auton alle kuin että tuosta rokotteesta jotakin tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen kaksivalenttinen hpv-rokote liittyy THL:n yhteistyö kumppaniin, lääketehdas glaxo-smith-klineen. Eli ihmiskokeesta on kyse. Maailmalla on nelivalenttinen toisen firman eli jos jotain otat, ota se.
Muuten hpv-viruksen voi välttää jos ei vaihtele kumppaneita, ja käyttää peflettiä esim uimahallin saunassa. Muovinen jonka voi suihkuttaa molemmin puolin on hyvä.
Ihmiskokeesta? Ihan tavalliseen tapaan tuo rokote on käynyt kaikki tutkimuksen vaiheet läpi niinkuin kaikki muutkin lääkkeet jo ennen kuin se on saanut edes myyntilupaa.
Meidän lapsi sai itse päättää, eikä ottanut rokotetta. Jos olisi päätynyt toiseen valintaan, niin luulen että olisin ehdottanut sen väliin jättämistä.
Vierailija kirjoitti:
HPV-virus on hyvin yleinen. Noin kolme neljästä saa tartunnan jossain elämänsä vaiheessa. Ennen rokotteen keksimistä kahdeksan kymmenestä sai vakavalle sairaudelle, kuten syövälle, altistavan virusmuodon jossain elämänsä vaiheessa.
Tälläkin hetkellä joka kolmannella 20-vuotialla nuorella naisella on suuri riski infektioon.
En laittaisi omalle lapselleni.
Tutkinut näitä asioita laajalla spetrillä vuosia, ja mielipide on selvä. Liikaa vammautumia ja elämän kestäviä haittoja. Ei hyötyä.
Päinvastoin, tämän rokotteen tultua laajempaan käyttöön, on kyseiset syövät lisääntyneet!
Uskomatonta mutta totta.
Meillekin tuli se thl:n lappu pojan rokotteesta ja mietin itsekin, annanko rokottaa hänet vai en.
Käsittääkseni (ja kotiin tulleen thl:n kirjeen mukaan) tämä rokote suojaa _vain_virustyypeiltä 16 ja 18, jotka ovat vaarallisimmat(?)
Näitä virustyyppejähän on noin sata.
Itsellänikin on hpv, en tiedä mitä tyyppiä, mutta EI ollut tuo 16 eikä 18.
Silti mulla oli siis viruksen aiheuttamia solumuutoksia, joita seurattiin vuosi, ja sitten poistettiin sähkösilmukkahoidolla, kun eivät parantuneet, ja lääkärin mukaan noin 15 vuoden sisään olisivat aiheuttaneet mulle kohdunkaulan syövän. Seurannassa olen edelleen, virushan ei poistu välttämättä ikinä.
Mietin siis, että kuinka hyvän suojan rokote antaa, jos suojaa vain kahdelta virustyypiltä sadasta... ?
Korjatkaa, olkaa hyvät, jos olen käsittänyt jotain väärin!
Rokote suojaa myös nopeasti yleistyneiltä suun ja nielun syöviltä, jotka ennen oli vanhojen tupakkamiesten tauti mutta nykyään nuorten kolme-nelikymppisten tauti. Syynä suuseksi, jossa HPV leviää suuhun ja nieluun. Ei torju siis pelkkää kohdunkaulansyöpää vaan suun ja nielun syöpiä, penissyöpää ja peräaukon syöpää. Virus leviää paitsi yhdynnässä, myös suun, käsien ja mahdollisesti pintojen välityksellä. Osa lapsista saa sen jo äidin synnytyskanavasta.
Meidän tytöt eivät ole ottaneet. Osa on saanut Suomessakin vakavia haittavaikutuksia (lääkäri myöntänyt johtuneen rokotteesta) ja osalla rokotteen saaneista on hoidettu muutoksia kuten muillakin. Lisäksi kukaan ei tiedä kuinka kauan rokote suojaa, Amerikassa annettavan useampia kantoja sisältävän rokotteen suojan jo tiedetään kestävän vain 5 vuotta. Suomessa annettavan suoja on pidempi mutta ei tiedetä kuinka pitkä. Tämä rokote jakaa todella paljon mielipiteitä ympäri maailmaa myös ammattilaisten keskuudessa. Osa lääkäreistäkin pitää sitä suurimpana 2000- luvun puhalluksena. Itse en kuitenkaan kannusta ketää olla ottamatta rokotetta, vaikka itse päädyimme toiseen ratkaisuun.
Vierailija kirjoitti:
Meillekin tuli se thl:n lappu pojan rokotteesta ja mietin itsekin, annanko rokottaa hänet vai en.
Käsittääkseni (ja kotiin tulleen thl:n kirjeen mukaan) tämä rokote suojaa _vain_virustyypeiltä 16 ja 18, jotka ovat vaarallisimmat(?)
Näitä virustyyppejähän on noin sata.
Itsellänikin on hpv, en tiedä mitä tyyppiä, mutta EI ollut tuo 16 eikä 18.
Silti mulla oli siis viruksen aiheuttamia solumuutoksia, joita seurattiin vuosi, ja sitten poistettiin sähkösilmukkahoidolla, kun eivät parantuneet, ja lääkärin mukaan noin 15 vuoden sisään olisivat aiheuttaneet mulle kohdunkaulan syövän. Seurannassa olen edelleen, virushan ei poistu välttämättä ikinä.Mietin siis, että kuinka hyvän suojan rokote antaa, jos suojaa vain kahdelta virustyypiltä sadasta... ?
Korjatkaa, olkaa hyvät, jos olen käsittänyt jotain väärin!
Teho perustuu siihen, että ne virustyypit, joita vastaan rokotetaan, aiheuttavat ihan ylivoimaisen valtaosan syövistä. Kaikki virustyypit eivät ole yhtä karsinogeenisia.
"Cervarix-rokote on rakennettu kahdesta papilloomavirustyypistä (HPV-16 ja HPV-18), mutta se antaa suojaa myös eräiden muiden papilloomavirusten (papilloomavirustyypit 31,33,35 ja 45) aiheuttamia infektioita vastaan. Tätä kutsutaan ristisuojaksi.
Ristisuojan ansiosta Cervarix-rokote torjuu 90 % kohdunkaulan syövistä. HPV-rokotusten ansiosta kohdunkaulan syöpään sairastuvat tulevaisuudessa enää hyvin harvat. "
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/rokotteet-a-o/hpv-el…
Vierailija kirjoitti:
En laittaisi omalle lapselleni.
Tutkinut näitä asioita laajalla spetrillä vuosia, ja mielipide on selvä. Liikaa vammautumia ja elämän kestäviä haittoja. Ei hyötyä.
Päinvastoin, tämän rokotteen tultua laajempaan käyttöön, on kyseiset syövät lisääntyneet!
Uskomatonta mutta totta.
Olisiko sinulla esittää jotain dataa tästä syöpien lisääntymisestä? Mielellään vielä sellaista, jossa syy-yhteys on osoitettu. Odottelen.
Hyödyt on isommat kuin haitat. Millaisella lähdekritiikillä luet netistä noita? Keskustelupalstoilta?