Mikä on tärkein aistisi?
Hajuaisti.
Kaikki ihanat muistot jotka liittyy lapsuuteen, ovat tuoksuja.
Tiesittekö että hajuaisti on 1.aisti jota käytämme .
Kommentit (17)
tasapaino. ilman sitä ei vois olla pystyssä. hyvänä kakkosena tunto. jos ei tuntis kylmää, ei sitä että nojaa 400 asteiseen hellaan, eikä sitä että kaaduttua luut meni paskaksi niin mitäs sitten?
Näkö ja heti perään tunto. Olen visuaalinen ihminen ja toiseksi sitten taas kosketus on itselle todella tärkeää.
En ihmettele, jos hajuaisti on se, jota eniten käytämme. On paljon helpompaa esim. sulkea silmät kuin lakata haistamasta, tai ainakin tuntuu epämiellyttävältä, jos nenästä pitää kauan kiinni.
Minulle henkilökohtaisesti tärkein on näköaisti, sitten tuntoaisti (tuon perusteella mitä 14 sanoi). Hiljaisuudesta pidän, joten ei olisi kovin kamalaa, jos kuulon menettäisin. Harmittaisi tosin, etten enää kuulisi linnunlaulua, mutta ihmisen tekemää musiikkia en juuri kaipaisi.
Näkö. Jos pitäisi valita yksi joka jäisi.
Lukematta yhtään vastausta sanoisin, että kyllä mulle näköaisti on se tärkein.
Se on minulla myös huonoiten toimiva aisti, mutta kyllä pidän näkökykyä ihan tärkeimpänä. Kuurona selviäisin, samoin tunto- ja hajuaistittomana, mutta sokeana olisi ihan vaikeinta.
kuudes aisti varmaan, voisiko sitä sanoa tunneälyksi tavallaan? Mutta siitä on myös eniten haittaakin.
Mulla myös tällä hetkellä tärkein aisti on kuudes aisti. Tämä on minulle ihan uutta, vasta alle 2kk olen kokenut näin. Aiemmin olisin niiiin alapeukuttanut kun joku sanoo näin :)
Kuuloaisti se varmaan muuten on.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 17:53"]
kuudes aisti varmaan, voisiko sitä sanoa tunneälyksi tavallaan? Mutta siitä on myös eniten haittaakin.
[/quote]
Se on sekä tunneälyä että intuitiota, mullakin on näin.
Hmm... Aika vaikea pistää järjestykseen. Mutta ilman hajuaistia voisin kyllä elää helpostikin. Kuulonkin menettäisin ennemmin kuin näköni. Tuntoaistin menetys olisi kyllä paha, mutta olisiko niin paha kuin näkeminen.. Hmm. Makuaistikin on loppupeleissä ihan turha, koska en ole mikään kulinaristi.
Melkeinpä kallistun tuohon näköaistiin ja hyvänä kakkosena tuntoaisti. Sitten kuulo, maku ja viimeisenä haju.
Näkö. Ei tarvitse yhtään miettiä. Vaikka ilman tuntoaistia olisi hankalaa, mutta silti.
Mä aistin paskanjauhajat jo kaukaa. Se on ollut erittäin tarpeellinen aisti koko elämän ajan.
Kuulo, en voisi elää ilman ääniä! Tietysti näkökin on minulle hyvin tärkeä aisti, mutta kuulo menee kaiken edelle. Pelottaa pelkkä ajatuskin siitä, mitä elämä olisi ilman musiikkia, kahinaa, rapinaa, suhinaa, puhetta, naurua, narinaa ja muita ääniä!
NO NÄKÖ. Tuntoaistin puuttuminen on myös invalidisoivaa: katoin kerran yhen dokkarin miehestä, jolta ko. aisti puuttui. Auton ajaminen oli hankalaa kun eri vaihteiden voimakkuuksia ei tuntenut ollenkaan. Oli ammatiltaan muostaakseni maanviljelijä tms., ja kertoi että esim. kananmunien käsittely oli todella työlästä, kun ei ollenkaan osaa arvioida puristusvoimaa :( Tasapaino ja oman ruumiin rajojen hahmottaminen olivat myös mahdottomuus.