Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajatusta herättävimmät "vääntämällä väännetyt" nimet

Vierailija
06.12.2013 |

Kun näistä nimistä aina vauhkotaan ja tuolla toisessa ketjussa inhotaan avoimesti niitä vääntämällä väännettyjä nimiä, kuten Cisuliina. Mitäpäs tällaisia teille tulee mieleen?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 20:23"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 19:57"]

Mikä sinua niin pelottaa? Luuletko oikeasti että kukaan tuomitsee lasta tai aikuista nimen perusteella? Jokainen meistä on tavannut harvinaisen nimen omaavan aikuisen ja reaktio on ollut neutraali. Vai luuletko että aikuiset ihmiset naureskelevat kahvihuoneessa jonkun nimelle? Tai kun juristi lähettää cv:n niin pomo nauraa nimeä. Kuule ei niin tapahdu. Mirabella juristina sulautuu joukkoon siinä missä Martta kaupan kassana.

[/quote]

Mä en luule vaan tiedän. Mulla on erikoinen toinen nimi, ja melko erikoinen ensimmäinenkin nimi. Sain kuulla asiasta koko peruskoulun ajan. Pelkäsin jo etukäteen tilanteita, joissa pitää kertoa koko nimi, koska aina tuli niitä katseita ja nauruntyrskähdyksiä. Nyt aikuisena ei ole pitkään aikaan haitannut oma nimi, mutta kyllä siinä meni se 20 vuotta tottua. Lapselleni annoin nimen, joka on "oikeasti" nimi, jokainen osaa kirjoittaa sen eikä sille ainakaan pitäisi hirveästi nauraa.

Kukaan tuskin nauraakaan aikuiselle ihmiselle, mutta mä en ainakaan halua tieten tahtoen aiheuttaa lapselleni ikäviä kokemuksia nimen takia.

[/quote]

Mäkään en luule vaan tiedän. Nimeni ei satu olemaan vain harvinainen, vaan olen oikeasti ainoa sen niminen. Minua ei ole koskaan kiusattu nimestani, sen enempää lapsena kuin aikuisena. Toki se on välillä herättänyt keskustelua, yleensä positiivisessa mielessä. Ihmisillä voi siis olla hyvin erilaisia kokemuksia, etkä sä voi yleistää omiasi koskemaan kaikkia.

Minusta on ihanaa, että minulla on uniikki nimi.

Vierailija
22/52 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurintyttö oli Yamelia. Pikkusisko taisi olla Yenna, Yenny yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noah-Michel vai miten se Mutsis on Emilian pojan nimi nyt kirjotettiin :D OIKEESTI, MIKSI!?

Vierailija
24/52 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noah-Michel vai miten se Mutsis on Emilian pojan nimi nyt kirjotettiin :D OIKEESTI, MIKSI!?

Vierailija
25/52 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 17:24"]

Mirabella

[/quote]

Mirabella on vanha nimi, eikä missään nimessä väännetty. Ei nimi minun mieleeni mutta ei todellakaan kuulu vääntämällä väännettyjen kategoriaan. Hyi teitä toetämättömiä. 

Vierailija
26/52 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melena-Pommiina Cäsikranattiina sopii vauhdikkaalle ja etenkin räiskyvälle persoonalle.

Vierailija
27/52 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pommiina.

Mites lentokentällä? POMMIiiiina, POMMIIIINAAA

Jeps

Vierailija
28/52 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 17:11"]

Cisuliina on kuin tiskirättimerkki. Pisuliina-sisko on sitten peppupyyhe.

Marinella oli ainakin ennen joku viini tai muu alkoholijuoma.

Oliko Kristabella tai joku samantapainen kissa jossain ohjelmassa?

[/quote]

Crizabella on Cats-musikaalin hahmo. Siitähän tuo varmaan väännetty "suomalaismaisemaksi".

Vierailija
29/52 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emeliina ja Angeliina.

Vierailija
30/52 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksoisweellä kirjoitetut, esim. Wille tai Wilma. Tuttavani esitteli aina poikansa "Ville kaksoisveellä". Rasittavaa!

Vierailija
31/52 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taana. Siis TÄH?! Kuulostaa ihan aivovaurioiselta, sori vaan.

Vierailija
32/52 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 20:23"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 19:57"]

Mikä sinua niin pelottaa? Luuletko oikeasti että kukaan tuomitsee lasta tai aikuista nimen perusteella? Jokainen meistä on tavannut harvinaisen nimen omaavan aikuisen ja reaktio on ollut neutraali. Vai luuletko että aikuiset ihmiset naureskelevat kahvihuoneessa jonkun nimelle? Tai kun juristi lähettää cv:n niin pomo nauraa nimeä. Kuule ei niin tapahdu. Mirabella juristina sulautuu joukkoon siinä missä Martta kaupan kassana.

[/quote]

Mä en luule vaan tiedän. Mulla on erikoinen toinen nimi, ja melko erikoinen ensimmäinenkin nimi. Sain kuulla asiasta koko peruskoulun ajan. Pelkäsin jo etukäteen tilanteita, joissa pitää kertoa koko nimi, koska aina tuli niitä katseita ja nauruntyrskähdyksiä. Nyt aikuisena ei ole pitkään aikaan haitannut oma nimi, mutta kyllä siinä meni se 20 vuotta tottua. Lapselleni annoin nimen, joka on "oikeasti" nimi, jokainen osaa kirjoittaa sen eikä sille ainakaan pitäisi hirveästi nauraa.

Kukaan tuskin nauraakaan aikuiselle ihmiselle, mutta mä en ainakaan halua tieten tahtoen aiheuttaa lapselleni ikäviä kokemuksia nimen takia.

[/quote]

Joo no tarkoitinkin nimiä, mitä täällä jotkut haukkuvat kuten Mirella tai Vanessa mitä monet täällä haukkuvat. Miksi ei saisi antaa lapselleen tuollaista nimeä, ei kaikkien tarvitse olla marttoja ja pekkoja.

Vierailija
33/52 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on iso ero sillä, onko lapsen nimi Mirabella vai Pommiina. Mirabellat, Jadessat, Jeninat ja Emeliinat ovat selkeitä tytön nimiä eivätkä luo mielleyhtymiä. Pidän esim. Mirabellasta enemmän kuin Isabellasta tai Annabellasta ja mielestäni nimi on aivan samankaltainen näiden kanssa. En nurise Ainomaijastakaan enkä yritä itkeä, että se pitäisi olla Annamaija, koska näin on aina ollut. Nimet muuttuvat aikakauteen sopiviksi. Esim. isoisoisäni on ollut Erland ja isoisoäitini Vendela, nykyään olisivat sitten Erno ja Venla.

Mutta hyvänmaun raja menee kyllä nimissä, jotka tarkoittavat jotain outoa. Anna ja Otto ovat vakiintuneita nimiä mutta Pommiina on mielestäni jo herjausta. En ymmärrä Wolferiinaa tai Sikuriinakaan, kun nämä ovat outoja, erikoisia ja täysin nimimaailmaan sopimattomia. Nimiä saa mielestäni muunnella ja jopa keksiäkin, mutta rajan vedän siihen, jos nimi ei kuulosta nimeltä tai siinä on osia, jotka tarkoittavat jotain outoa tai luovat mielleyhtymiä oudoista asioista. Wolferiinan outous on siinä, että alkuosa on englantia ja loppuosa väännetty suomalaiseen malliin, siis ei mitään logiikkaa. Kuka haluaa olla Susiina? Entä Giraffiina, Beariina tai Deeriina? Jo tämän pitäisi kertoa nimenantajille, että kyseessä on ns. nimihirviö, outous, joka on väännetty monen kielen ja tarkoituksen sekasotkuna.

Vierailija
34/52 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei niinkään häiritse, jos on annettu persoonallinen ja erikoinen nimi. Mutta miksi siitä käytetään heti jotain lempinimeä? Vaikka nyt tuo "Pommiina", jota todennäköisesti kutsutaan jollain lyhemmällä "Pommi", "Pomssu" tms. nimellä. Menee vähän hukkaan tuo erikoinen nimi. Törmäsin äskettäin tällaiseen tapaukseen, mutta en halua mainita tuota erikoisnimeä, koska oli sen verran harvinainen.

Vierailija
35/52 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannata minkäänlaista kikkailua nimillä, mutta harvinaisissa etunimissä on yksi hyvä puoli. Kun joskus tulevaisuudessa heidän sukuaan tutkitaan, niin harvinainen nimi helpottaa tutkimusta. Olen tutkinut omaa sukuani ja liian moni on Juho, Matti tai Antti tai Anna, Maria tai Helena.

Mielenkiintoisia etu- sekä sukunimiä löytyy runsaasti kirkonkirjoista, osa jopa koomisia. Kannaksella oli useita, joiden nimi oli Lastikka. Ensin en edes tajunnut, kumpaa sukupuolta, mutta tyttölapsia olivat. Nimi oli väännetty kiertokoulun opettajaa tarkoittavasta latinalaisesta sanasta scolastica. Blondiinojakin oli useita, yksi meidänkin suvussa. Vanhat nimet, niin suku- kuin etunimetkin ovat kadonneet käytöstä, mikä toisaalta on harmi. Mutta kai se on niin, että jokainen polvi vääntelee itselleen sopivat nimet.

Vierailija
36/52 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenniina

Vierailija
37/52 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jessiina, Jadessa, Kristabella, Marinella, 

Vierailija
38/52 |