Somenarsistien uusi keksintö: mom-shaming
Mistä te naiset oikein näitä juttuja vedätte? Ja miksi teidän on pakko elää koko elämä somen kautta ja pakottaa sitä muillekin? Mitään muuta sheimausta en tunnista nykyajassa muuta kuin yleisen some-shamingin siitä jos on väärällä tavalla esillä somessa tai ei ole ollenkaan somessa.
https://www.hs.fi/perhe/art-2000006647997.html
Miksi teidän on pakko rakastaa sitä narsistisomettamista noin paljon? En ole ikinä tajunnut naisia monessakaan asiassa hyvin, mutta tämä on asia, jossa en ymmärrä naisia ollenkaan. Oman narsismin takia pilataan koko yhteiskunta ja kulttuuri kaikilta (ja sitten u lis taan jostain hemmetin mom-shamingistä vaikka itse ollaan syyllisiä ).
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi keksintö? Esim. av perustuu pitkälti tälle äitien mollaamiselle ja näin on ollut jo vuosia. Viimeisen kolmen vuoden aikana imetyskauhistelujen lisäksi on tullut maahanmuuttajateemat, miesvihajutut ym.
Mutta äitien tekemisten paheksumista täällä on rakastettu aina.
Kenenkä tekemää paheksumista? Olisiko narsistiNAISTEN?
Poika on nyt täysin hukassa. Auttaisiko äitisi?
Olet säälittävä. Tottahan tuo puhui. Naiset täällä naisia haukkuu. Et muuhun kykene, kun tiedät sen itsekin.
Ohis, nainen
Olet nainen haukkumassa naisia eli todistit pointtisi. Hauku vähän lisää niin olet joka viestisi jälkeen enemmän oikeassa.
Luepa mihin vastasin. Oliko asiallista? Vai saako miehiä (tai sellaiseksi oletettuja) yrittää alentaa?
Ap, olet itse nyt somessa. Miehinen logiikkasi on nyt aika pahasti vinksallaan.
Ps. Kyse siis jutussa oli blogilla itseään elättävistä naisists eli julkisuusammattilaisista. Heitä ei ole Suomessa kovin montaa. Typerää heidän perusteellaan yleistää naisiin mitään. "Te naiset sitä tätä ja tuota"... Minä olen ainoastaan Twitterissä ja sielläkin vain lukeakseni. Ja anonyyminä keskustelijana täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut linkkiäsi, koska ei kiinnosta. Mutta sinä olet siis mies, ja hengailet vauva-palstalla haukkuen naisia?
Oletitko juuri sukupuoleni???????????????
Aloituksessasi lukee "Mistä te naiset oikein näitä juttuja vedätte?" Kukaan nainen ei kirjoittaisi noin.
Haha juuri näin! Ap jäi kiinni heti ensimmäisessä lauseessaan.
Ap, mies, istuu täällä aamusta iltaan haukkumassa naisia ja kun tekopyhistä tekopyhin aloitus menee reisille, teeskentelee olevansa nainen. Okei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi epäkohtia ei saisi tuoda esille? Mitä narsistista siinä on?
Katkera aloitus.
Ja aina samoille someulisijoille tapahtuu kaikki epäkohdat? Älä viitsi. Nuo elää niistä epäkohdista, ei siitä, että kaikki olisi hyvin. Nuo tienaavat sillä, että äidit on itkemässä "niin mulleki!!!!!!"
Miksi luet niitä jos ärsyttää? Itsehän olet nyt samanlainen ulisija, kun valitat täällä omaa ärsytystäsi. Elä ja anna muiden elää.
En luekaan. Mut pidän tuota marttyroimisilmiötä hyvin vahingollisena. Se saa monet uskomaan, ettei omassa toiminnassa ole korjattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, olet itse nyt somessa. Miehinen logiikkasi on nyt aika pahasti vinksallaan.
Ps. Kyse siis jutussa oli blogilla itseään elättävistä naisists eli julkisuusammattilaisista. Heitä ei ole Suomessa kovin montaa. Typerää heidän perusteellaan yleistää naisiin mitään. "Te naiset sitä tätä ja tuota"... Minä olen ainoastaan Twitterissä ja sielläkin vain lukeakseni. Ja anonyyminä keskustelijana täällä.
Kummallista katkeruutta. Ap lukee blogeja, ja yleistää lukemansa kaikkiin naisiin.
Some on hyvä renki, mutta huono isäntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi keksintö? Esim. av perustuu pitkälti tälle äitien mollaamiselle ja näin on ollut jo vuosia. Viimeisen kolmen vuoden aikana imetyskauhistelujen lisäksi on tullut maahanmuuttajateemat, miesvihajutut ym.
Joskus on ihan syytäkin paheksua jonkun toimintaa ja käytöstä. Se unohtuu nykymaailmasta. Lapset ei ole mitään äitien omistamia nukkeja, vaan oikeita yksilöitä oikeuksineen. Se on hyvä muistaa. Eikä ole ihan sama meidän yhteiskunnankaan kannalta miten vanhemmat lapsiaan kasvattavat ja hoitavat.
Minä vanhempana haluan turvata ennen kaikkea lapsen hyvinvoinnin. Jos joku asia saa minut pysähtymään miettimään omaa toimintaa uudelleen, niin sehän on vaan hyvä. Ei tulis mielenkään postata jonnekin someen mitään marttyyritarinoita väsyneestä äidistä odottaen pelkkää kehuja ja kannustuksia, jos toimin väärin lastani kohtaan.
Tämä johtaa siihen, ettei vastuuta kanneta enää mistään.
No, tulevat sukupolvet kärsivät tästä nykyajan vitsauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus on ihan syytäkin paheksua jonkun toimintaa ja käytöstä. Se unohtuu nykymaailmasta. Lapset ei ole mitään äitien omistamia nukkeja, vaan oikeita yksilöitä oikeuksineen. Se on hyvä muistaa. Eikä ole ihan sama meidän yhteiskunnankaan kannalta miten vanhemmat lapsiaan kasvattavat ja hoitavat.
Minä vanhempana haluan turvata ennen kaikkea lapsen hyvinvoinnin. Jos joku asia saa minut pysähtymään miettimään omaa toimintaa uudelleen, niin sehän on vaan hyvä. Ei tulis mielenkään postata jonnekin someen mitään marttyyritarinoita väsyneestä äidistä odottaen pelkkää kehuja ja kannustuksia, jos toimin väärin lastani kohtaan.
Tämä johtaa siihen, ettei vastuuta kanneta enää mistään.
No, tulevat sukupolvet kärsivät tästä nykyajan vitsauksesta.
Vastuuta ei kanneta mistä? Mistä ihmeestä sinä puhut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli väsymyksestä ei kannattaisi puhua ?
Juuri puhumattomuuden on arveltu olevan yhtenä syynä suomalaisten suurissa (joskus jopa laajennetuissa) itsemurhamäärissä
Ap selvästi hyvin pihalla.
Tämä on jo ollut pitkään pinalla ja hyvin yleistä ihan somen ulkopuolellakin. Erittäin yleistä.
Kolme lasta olen onnistunut saattamaan maailmaan ilman mitään ongelmia. Jos joku onkin kommentonut jotain, ni enpä ole tajunnut sheimaantua. Yleensä kyseessä on joku harmiton random-mummeli, jonka kanssa elämme hieman eri maailmoissa. Ei ole ollut ongelmia, yleensä sen oman suhtautumisen ja tulkitsemislinjan voi nimittäin valita. Jos joka asiasta haluaa tehdä oman navan ympärille paikannettavan ongelman, niin siten voi toki toimia.
Joo en kyllä ymmärrä yhtään, että epäkohdista ei saisi puhua. Vahingollinen ajattelumalli, että haukutaan narsisteiksi niitä jotka uskaltavat avata suunsa. Ja myös se, että epäkohdista ei saisi puhua. Juuri tuon takia suomalaiset on niin epäempaattista kansaa, joilla on paljon mielenterveydellisiä ongelmia. Ei uskalleta sanoa mitä ajattelee, padotaan kaikki tunteet sisäänsä. Siitä tulee sairaaksi. Niinkuin kateellisuudestakin tulee sairaaksi. Kadehditaan niitä jotka uskaltavat olla omia itsejään.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, tuo on narsismin yksi muoto. Minä minä minä.... Kaikkia kiinnostaa koko ajan olla kiusaamassa Minua! Kaikki ajattelee Minusta aina jotain. Minä tässä nyt muutan kaikkien muidenkin maailmaa, kun uskallan puhua näistä jatkuvista vääryyksistä ääneen. Ihan tosi nyt!
Nämä somessa aktiiviset naiset saavat aikuisilta ihmisiltä jatkuvasti p*skaa niskaan. Haukkumista, mollausta ja muuta vastaavaa.
Eikä siitä saisi puhua? Eikö lastenkaan nettikiusaamisesta saisi puhua?
Annetaan aikuisten vaan olla katkeria vi**upäitä netissä somenaikkosille ja sitten ihmetellään, kun kouluväkivalta kukoistaa? Ok.
Ja mistä heidän pitäisi puhua, jos ei itsestään? Jenkkien vaaleistako vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli väsymyksestä ei kannattaisi puhua ?
Juuri puhumattomuuden on arveltu olevan yhtenä syynä suomalaisten suurissa (joskus jopa laajennetuissa) itsemurhamäärissä
Kannattaa puhua asioista niin kuin ne on. Vastuunsa tuntien ja kantaen. Ei nii koko kansalle laitetaan et "tuli taas vähän riehuttuu lapsille....." ja hashtag #mutsionvähäväsyny
Ja siihen jotai vuodatuksia miten on rankkaa ja kerjätään itselle sympatiaa ku lapset on itku kurkussa lähteneet hoitoon. Näkökulma on koko ajan omassa pehvassa. Mulla on niin rankkaa ja vaikeetaet joudun olemaan lapsille epäreilu.
Ja kaverit komppaa.. sellasta se on. Ethän sä nyt mitään väärää tee...
Vierailija kirjoitti:
Joo en kyllä ymmärrä yhtään, että epäkohdista ei saisi puhua. Vahingollinen ajattelumalli, että haukutaan narsisteiksi niitä jotka uskaltavat avata suunsa. Ja myös se, että epäkohdista ei saisi puhua. Juuri tuon takia suomalaiset on niin epäempaattista kansaa, joilla on paljon mielenterveydellisiä ongelmia. Ei uskalleta sanoa mitä ajattelee, padotaan kaikki tunteet sisäänsä. Siitä tulee sairaaksi. Niinkuin kateellisuudestakin tulee sairaaksi. Kadehditaan niitä jotka uskaltavat olla omia itsejään.
Aktiivinen somettaminen ja ihmisten häpäiseminen somettamattomuudesta tai väärästä presenssistä on narsismia. Ja suurin osa naisista tekee sitä. Some - siis facebook, instagram, tiktok, linkedin jne - on naisille kanava nostaa itseään ja pakottaa muita samoihin ajatusmalleihin ja puukottaa selkään toisia.
Vierailija kirjoitti:
Itse näen päinvastoin. Epäempatia on just sitä, et käperrytään itseen ja kuvitellaan koko ulkomaailman haluavan koko ajan susta jotain. Ei tajuta katsoa asiaa toisen näkökulmasta ollenkaan.
Näistähän on tullut ilmi jo monia noloja mokiakin, kun asianosaiset ihmiset ovat huomanneet päivityksiä ja puolustautuneet. Tapahtumat on nähty sen jälkeen uudessa valossa. Mm. Sara Sieppi, ja sit joku anna-äiti, joka ulisi jostain hissiongelmasta ym.
Vierailija kirjoitti:
Kolme lasta olen onnistunut saattamaan maailmaan ilman mitään ongelmia. Jos joku onkin kommentonut jotain, ni enpä ole tajunnut sheimaantua. Yleensä kyseessä on joku harmiton random-mummeli, jonka kanssa elämme hieman eri maailmoissa. Ei ole ollut ongelmia, yleensä sen oman suhtautumisen ja tulkitsemislinjan voi nimittäin valita. Jos joka asiasta haluaa tehdä oman navan ympärille paikannettavan ongelman, niin siten voi toki toimia.
Lässyn lässyn lää.
Ei kukaan ole väittänyt, että KAIKKI äidit tästä kärsii. Sun mielessäsi tämä ei ole ongelma, koska omassa uniikissa elämässäsi se ei ole ollut ongelma ja olet maailman napa? 😂
Monell kyseenalaistamista ja sheimaamista tulee kasvostusten muilta äideiltä, omalta äidiltä tai vaikka anopilta.
Somea ammatikseen tekeviä taas sheimataan joka suunnasta. Ettekö ole lukeneet esim. Mitä wtd-Natalle kuuluu ketju?
Onko sulla podcast? Onko sulla 52 tuhatta instaseuraajaa? Se kuran voluumi on vähän eri, kun jotkut sun mummokokemukset, joihin sulla oli upean kypsä suhtautuminen.
Mä en tajua somea muutenkaan. Ja vielä vähemmän luettuani tämän ketjun.
Ainahan kaikkea arvostellaan ja "sheimataan". Raskaana ja äitinä sitä on vaan niin herkkä että se tuntuu pahemmalta kuin muulloin.