Mikä on mielestäsi turhaa joulupöydässä?
Itse en ymmärrä keitettyjä perunoita. Eikö niitä vuoden aikana jo tarpeeksi saa syödä? Sata lajia ruokaa ja sitten täytetään maha perunalla.
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 23:52"]
Kinkku
[/quote]
Totta, ei ole musta välttämätön. Oma nälkä lähtee kuitenkin erilaisilla kaloilla ja laatikoilla, kinkku on hyvää mutta tarviiko niitä kaloreita?:)
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 00:01"]
lipeäkala
[/quote]
Meillä ei tätä laitetakaan joulupöytään mutta saatetaan laittaa ateriaksi jonain joulupyhien päivistä.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 23:42"]
Vedättekö te sillin ja graavilohen pelkiltään, jos teillä ei ole perunaa tarjolla? Kalat on minusta joulupöydän parasta antia, ja kyllä niiden kanssa sen yhden perunan tarvitsee. Kinkun ja laatikoiden kanssa ei tarvitse enää.
[/quote]
Laatikoiden kanssa olen syönyt. Tai en siis samaan aikaan laita suuhun, mutta samaan aikaan on usein lautasella. En tosin muutenkaan erityisemmin keitetyistä perunoista pidä. Peruna vaatii minusta melkein jonkin kastikkeen, en syö niitä pelkästään.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 23:53"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 23:42"]Vedättekö te sillin ja graavilohen pelkiltään, jos teillä ei ole perunaa tarjolla? Kalat on minusta joulupöydän parasta antia, ja kyllä niiden kanssa sen yhden perunan tarvitsee. Kinkun ja laatikoiden kanssa ei tarvitse enää.
[/quote]
kalat ja mädit ovat parasta, mutta tasapainoa tulee "kastikkeista" ja mousseista. Keitettyjä perunoita en tarjoa. Mun suuhuni yksi parhaimpia makuja on lanttulaatikko ja kylmäsavulohi yhdessä. Oijoi! :)
[/quote]
Tässä huomaa erilaiset tavat. Meillä on alkuun kalat ja muut kylmät alkupalat, laatikoiden kanssa ei enää ole kalaa tarjolla. Paitsi jos itse hakee jouluyönä jääkaapista, jouluna kun saa yölläkin syödä :-)
Herneet. en ymmärrä mistä nää on kulkeutuneet joulupöytäämme kun kukaan ei niihin ikinä edes koske.. silti n. 10 vuotta mukana räpiköineet.
Sama juttu kuin 19, ei makaroonilaatikko ole mitään juhlaruokaa, eikä kyllä kaupan maksalaatikkokaan, mutta itsetehty, se on ihan eri asia, maistuu ihan erilaiselta, ja sitä kun ei tule tehtyä kuin kerran vuodessa.
Meillä ei ole jouluna kuin kinkku ja laatikot, eli peruna (ei imelletetty, hyi) lanttu, porkkana ja maksa, voisilmä päälle ja ai kun on hyvää.
Mies syö joskus vähän rosollia, ja joskus olen ostanut punajuuri- ja italiansalaattia, mutta ei niitä tahdo jaksaa syödä kun se kinkku ja laatikot on niin hyvää.
Mun vanhempien luona on jotain silliäkin, ja joskus on ollut graavilohtakin, rosollia tai sen tapaista, ja noita salaatteja. Äiti on laittanut myös lihasoosia ja perunoita lähinnä lasten takia jotka on olleet huonoja syömään kinkkua ja laatikoita.
En käsitä miksi joku söisi niitä kaloja montaa eri sorttia perunan kanssa, ja sitten vielä toisen aterian kinkkua ja laatikoita, ja mihin mahaan ne kaikki muut sörsselit vielä muka mahtuu?
Kinkku ja laatikot on niin täyttäviä, että kun ottaa pari siivua kinkkua ja pienet kauhalliset jokaista laatikkoa, on maha varmasti täynnä.
Alkoholiakaan meillä ei joulupöydässä juoda, vanhempien luona on viime aikoina alettu maistella jotain punaviiniäkin, alkaa nuoremmat sisarukset sillälailla hienostella :) Minä en tykkää alkoholin mausta, enkä varsinkaan viinistä, joten en osaa kuvitella sitä juovani.
Mua alkaa ällöttää jo ajatuskin siitä ähkystä kun jotkut puhuu vielä jälkiruuista ja juustolautasista.
Ne kalat. Sillin, muikut, silakat tai lohen ymmärrän yksistään, mutta mitä ne kalapöydät tai kalakattaukset tekevät suomalaisessa joulupöydässä?
Nyt menee liian pitkälle, kinkkuko turhaa?! Saatana!
Karjalanpaisti. Miksi ihmeessä? Eihän se millään lailla kuulu jouluun. Samoin makaroni- ja maksalaatikko, ne ovat arkiruokia. Itse asiassa en kaipaa mitään laatikkoja. Pääasia, että tarjolla on keitettyjä perunoita ja paljon erilaisia kaloja, ja mielellään kinkkua vähäsen. Sillä pärjää hyvin.
Karjalanpaistia taitaa kuulua vain köyhien joulupöytään... hyh-hyh.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 00:00"]miniälle laitetaan kanapastaa jouluksi. ei syö muuta
[/quote]
Kelpaako sille mikro-kanapasta? Ihan hyvää onkohan se saarioisella.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 00:25"]
Karjalanpaistia taitaa kuulua vain köyhien joulupöytään... hyh-hyh.
[/quote] Karjalanpaisti vain köyhien joulupöytään? Meillä se ei kuulu joulupöytään, mutta miten se liittyy köyhiin?
Minustakin keitetyt perunat ovat turhia. Mieheni perheessä näitä on tarjolla ja olin aivan mykistynyt ekalla kerralla. Silliä syön rosollin ja perunalaatikon kanssa, siikaa ja lohta ihan pelkästään ja ehkä joskus rosollin kanssa. Edes mummi ei tarjonnut keitettyjä perunoita, vaikka tarjolla olikin karjalanpaistia.
Meilläkin syödään riisipuuro lounaaksi, en ymmärrä sitä jälkiruokana, kun on niin tuhtia.
On paljon ruokia, jotka eivät kuulu joulupöytääni, mutta turhia ne eivät ole, jos kuuluvat jouluperinteisiin.