Lapsen jälki-istunto, onko oikein?
Alakoulun kuudennella oleva poikani oli tänään saanut rehtorilta jälki-istuntoa, koska oli koulun sisätiloissa pipo päässä. Päällä oli myös talvitakki ja hanskat ja poika oli siirtymässä ulos. Rehtorin mielestä tämä oli asiatonta, oli napannut poikani puhuteltavaksi, vienyt katsomaan presidenttien muotokuvia ja tiukannut, että onko presidenteillä hattu päässä. No ei ehkä ole, kun ovat valokuvastudiossa, puku päällä, eivätkä siirtymässä pihalle välitunnille... Mielestäni täysin turha ja aiheeton rangaistus ja uskomatonta nipotusta. Hattu pitäisi kuulemma pukea päähän vasta juuri ennen ulko-ovea. Minkähänlainen ruuhka siitäkin syntyisi, kun kaikki oppilaat pysähtyisivät ovelle pukemaan pipojaan...
Kommentit (57)
Anna olla, ap. Jos sisällä ei saa olla pipo päässä, sisällä ei saa olla pipo päässä.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 17:36"]
No jos nyt ihan huvikseen oletetaan, että lapsen kertomus on tosi, niin onko kohtuutonta saada tuosta rangaistus?
Toki voin olla yhteyksissä rentoriinkin, ja kysyä hänen puolensa asiasta, mutta tällä hetkellä minulla on käytettävissä vain se mitä lapseni sanoo, eikä mitään syytä epäillä häntä. Ei ole valehdellut aiemminkaan ja on aika tuohtunut mielestään aivan turhasta rangaistuksesta.
ap
[/quote]
Ei ole kohtuutonta, jos koulussa kerran on tällainen sääntö. On hyvä myös oppia noudattamaan sääntöjä, vaikka ne itsestä tuntuisivatkin turhilta. Esimerkiksi työelämässä ei ole aina mahdollista neuvotella jokaisesta säännöstä eikä valita itsestä järkevältä tuntuvia sääntöjä.
Ei se yksi jällä ketään tapa. Voi jopa oppia jotain.
Jos oot lapsen puolella niin antaa sen viestin ettei reksiä ja koulun sääntöjä tarvii kunnioittaa kun mammahan tietää parhaiten aiheellisen rangaistuksen.
no jos poikasi on kutosella niin hän on aivan varmasti tietoinen, ettei koulussa kuljeta pipo päässä eli ts. hän on ihan tietoisesti rikkonut koulun sääntöjä.
Toisekseen olen aivan vakuuttunut, ettei tuo ole pojallesi ensimmäinen kerta vaan varmasti asiasta on huomautettu useampi kerta.
Näin opettajan näkökulmasta oppilaat harvoin kertovat sitä ihan oikeaa versiota kotona vaan omaa osuutta vähätellään ja muiden osuutta liioitellaan. Opettajille on myös ihan arkipäivää se, että rangaistuksen saaneen oppilaan huoltaja ottaa yhteyttä ja valittaa saadusta rangaistuksesta, tosin hyvin nopeasti selviää, ettei se oppilas ole kertonut vanhemmilleen koko totuutta ja jättänyt paljon kertomatta. Sinänsä ei ole yllättävää, että ne ovat aina ne samat oppilaat, jotka ovat saaneet täysin syyttä suotta rangaistuksen ja opettaja on epäreilu ja oppilas täysin viaton uhri, joka on vanhempineen suuresti tuohtunut täysin väärästä rangaistuksesta - onneksi ne vanhemmat useimmiten tajuavat kokonaistilanteen kun juttelevat opettajan kanssa.
Yksi mikä minua aina ihmetyttää on se, kuinka paljon oppilaat valehtevat vanhemmilleen ja luulevat, etteivät jää kiinni. Jäävät koulussa kiinni jostain, tunnustavat ja saavat rangaistuksen - silti kotona väittävät silmät kirkkaina, että mitään ei ole tehty ja rangaistus on turha.
No mulla on samanikäinen poika ja on useinkin ollut "tuohtunut" saamastaan rangaistuksesta joistakin sinänsä harmittomista toilauksista. Hänellä on usein ihan eri versio tapahtumista ja aidostikin kokee tulleensa epäoikeudenmukaisesti kohdelluksi. Kuitenkin totuus on keskustelujen jälkeen ollut se mitä opettaja on omin silmin nähnyt (joskus kaksikin opettajaa).
Ei kannata lähteä sille tielle että ainakaan lapsen kuullen voimakkaasti kyseenalaistaa opettajien toimeenpanemat rangaistukset. Heillä on oltava se auktoriteetti koulussa. Joskus hekin erehtyvät, mutta lapselle ei pidä viestiä, että heitä kyseenalaistetaan ja vastustetaan jos jokin ei miellytä. Emme tiedä mitä ennen tuota pipoepisodia on tapahtunut. Emme tiedä, miten poika on käyttäytynyt, kenties uhmakkaasti ja ärsyttävästi. Emme tiedä, onko poika kenties joskus valehdellutkin sinulle. Minun poikani ainakin on, välttyäkseen toruilta ja rangaistukselta. Ei ole kovin tavatonta että lapsi turvautuu hätävalheeseen tai kaunistelee totuutta.
No mulla on samanikäinen poika ja on useinkin ollut "tuohtunut" saamastaan rangaistuksesta joistakin sinänsä harmittomista toilauksista. Hänellä on usein ihan eri versio tapahtumista ja aidostikin kokee tulleensa epäoikeudenmukaisesti kohdelluksi. Kuitenkin totuus on keskustelujen jälkeen ollut se mitä opettaja on omin silmin nähnyt (joskus kaksikin opettajaa).
Ei kannata lähteä sille tielle että ainakaan lapsen kuullen voimakkaasti kyseenalaistaa opettajien toimeenpanemat rangaistukset. Heillä on oltava se auktoriteetti koulussa. Joskus hekin erehtyvät, mutta lapselle ei pidä viestiä, että heitä kyseenalaistetaan ja vastustetaan jos jokin ei miellytä. Emme tiedä mitä ennen tuota pipoepisodia on tapahtunut. Emme tiedä, miten poika on käyttäytynyt, kenties uhmakkaasti ja ärsyttävästi. Emme tiedä, onko poika kenties joskus valehdellutkin sinulle. Minun poikani ainakin on, välttyäkseen toruilta ja rangaistukselta. Ei ole kovin tavatonta että lapsi turvautuu hätävalheeseen tai kaunistelee totuutta.
Antaa olla, kaikkien mielestä ilmeisesti tuollainen sääntö on ihan ok, kun minun mielestäni hatun voisi aivan hyvin pukea naulakolla samalla kuin muutkin ulkovaatteet. Ja se, ettei presidenteillä ole valokuvissa hattua, on ilmeisesti aivan kelpo perustelut tälle. Ja tottahan toki sen täytyy olla niin, että lapseni valehtelee. Ja ettei huomautus olisi riittänyt, vaan ehdottomasti näin suuresta rikkeestä pitää jälki-istuntoa saada. Tuli selväksi.
ap
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 17:49"]Antaa olla, kaikkien mielestä ilmeisesti tuollainen sääntö on ihan ok, kun minun mielestäni hatun voisi aivan hyvin pukea naulakolla samalla kuin muutkin ulkovaatteet. Ja se, ettei presidenteillä ole valokuvissa hattua, on ilmeisesti aivan kelpo perustelut tälle. Ja tottahan toki sen täytyy olla niin, että lapseni valehtelee. Ja ettei huomautus olisi riittänyt, vaan ehdottomasti näin suuresta rikkeestä pitää jälki-istuntoa saada. Tuli selväksi.
ap
[/quote]
No soita sille reksille sitten se itkupuhelu ku sun kakaraas kohdellaan niin huonosti! !! Olet nolo.
On sitä turhemmista asioista saanut jälki-istuntoa. Itselläni koko luokka sai aikoinaan jälki-istuntoa koska osa luokkalaisista oli riehunut. Itse aina olin käytttäytynyt hyvin, silloin teki kyllä mieli kävellä ovesta ulos protestiksi.
Oli minunki poika ala-asteella jälki-istunnossa ehkä 3 x ja en edes vaivautunut kysymään enempää opelta, uskoin mitä poika kertoi. Ysillä saikin Lionien stipendin.
Jälki-istunto ei ole mikään iso rangaistus ainakaan kaikissa kouluissa. Joissakin kouluissa nitä annetaan hyvin herkästi. Esimerkiksi oman poikani opettaja selvitti tämän olevan käytäntö heidän koulussaan. Jos vaikka höpöttelee tunnilla kolme kertaa viikon aikana, saa jälkkää
Kuulostaa todella mielivaltaiselta opettajan puolelta. Harmittaa kun olet saanut näin ikäviä vastauksia.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 17:47"]
[/quote]
Sanoin lapselle kyllä, että elämässä täytyy totella tyhmältäkin tuntuvia sääntöjä. Poika oli tilanteessa kaverinsa kanssa, eivätkä väittäneet reksille vastaan, "koska se ei ikinä kuuntele, vaan puhuu päälle kuitenkin", ulko-ovelle oli matkaa yhdet lyhyet portaat alaspäin. Pojat olivat jo avanneet näihin portaisiin johtavan oven, eli selkeästi siirtymässä ulos, eivätkä maleksimassa.
ap
Meillä alakoulusta poika toi just koulun säännöt. Piposta ei mitään mainintaa ja kolmesta rikkeestä puoli tuntia jälki-istuntoa.
Musta näillä todisteilla reksi ylireagoi.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 18:02"]
Kuulostaa todella mielivaltaiselta opettajan puolelta. Harmittaa kun olet saanut näin ikäviä vastauksia.
[/quote]
Olen samaa mieltä. Lapsille pitäisi opettaa, että kaikki aikuiset eivät aina käy aivan täysillä.
Muuten...kun kaikki ovat täällä niin vankasti sitä mieltä, että lapset valehtelevat aina, niin päteekö tämä myös Auerin tapauksessa?
Urpo rehtori, varmaan ollut huono päivä hällä. Ja perustella tuollaista nyt jollain presidentin kuvalla -kuinka tyhmänä ne lapsia oikein pitävät!?! Ymmärrän, ettei esim. ruokapöydässä ole ok pitää hattua, tai pelkkää hattua, jos ulkovaatteet ovat naulakossa (vaikka mitä haittaa siitäkään olisi -oikeasti), mutta ap:n kuvailemassa tilanteessa on kyse ihan vain simputuksesta. Veikkaan vielä, että poikalasten pipoihin tartutaan herkemmin kuin tyttöjen...
no ei ole (jos oikeesti noin on mennyt)
Laineiden provojen iltamat tänään! :D
Huoh...
Jumalan kitos en päässyt opiskelemaan luokanopeksi alakouluun.