Mikä on absolutisti?
Mikä se nyt sitten on se absolutisti? Sana kuulostaa jotenkin fanaattiselta. Ihan kuin absolutisti olisi joku saarnaava hihhuli, vähän kuin joku uskonhihhulikin. Liittyykö absolutismiin aina totaalikieltäytyminen, tyyliin että ei syö edes kuivakakkua, jossa on rommia tai konjakkia? Entä liköörikonvehdit? Syökö absolutisti niitä?
Onko absolutisti se, joka on muuten vain ollut vuoden juomatta, ihan huvikseen. Tai vaikka terveyssyistä, samoista kun joku alkaa kasvissyöjäksi, jättää lihan/sokerit ja aloittaa treenaamaan tai lopettaa tupakoinninkin. Entä jos on ollut 10 vuotta juomatta tai 20 vuotta? Tai viikon? Ennemminkin tarkoitan ehkä kysyä, että onko sekin absolutisti, jolla ei ole mitään ”syytä” kieltäytyä alkosta.
Jotenkin on helppo kuvitella, että uskonnollisista syistä voi kieltäytyä alkosta, tai huonoista lapsuuskokemuksista, tai oman alko-ongelman vuoksi. Mutta miten nämä, jotka muuten vaan eivät juo.
Kommentit (8)
Itse olen absolutisti ja omalla kohdallani se tarkoittaa sitä, että en juo alkoholia. Käytän kyllä sitä tarvittaessa ruuanlaitossa tai leivonnassa mutta osa absolutisteista ei tee sitäkään. Liköörikonvehteja en syö, koska en voi sietää niiden makua.
Jokainen kai määrittelee absolutismin tavallaan, itse käsitän sen tavaksi olla raitis koko loppuelämänsä.
Samaa mieltä edellisten kanssa. Jos molekyylitasolle mennään, niin kukaan ei ole absolutisti, sillä pieniä määriä alkoholia on makeissa hedelmissäkin, samoin kotisimassa. Minulle absolutismi merkitsee aivan yksinkertaisesti sitä, että en juo alkoholijuomiksi määriteltyjä juomia. Olen teatotaller, mikä on mielestäni mainio termi.
Mulle absolutisti on ihminen, joka ei juo alkoholijuomia. Itse olen sellainen.
Tiedän kyllä, että raja on häilyvä. Simassakin on alkoholia, mutta silti en miellä sitä varsinaiseksi alkoholijuomaksi, vaan kyllä juon hyvillä mielin vappuna, jos tarjotaan. Samoin voin syödä vaikka liköörillä kostutetun jälkiruuan, jos sellainen kyläpaikassa tarjotaan. Olen siis absolutisti mutta en niuho :).
Hilluli on kyllä ap kun jaksaa vääntää tosta aiheesta noin pitkän kysymyksen.
Absolutisti ei juo alkoholia. Syitä voi olla monia/erilaisia.
Samaa kuin kysyisi mikä on äiti. Tai lemmikki. Mikä on fiksu.
Hankipa elämä...
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 12:17"]
Mikä se nyt sitten on se absolutisti? Sana kuulostaa jotenkin fanaattiselta. Ihan kuin absolutisti olisi joku saarnaava hihhuli, vähän kuin joku uskonhihhulikin. Liittyykö absolutismiin aina totaalikieltäytyminen, tyyliin että ei syö edes kuivakakkua, jossa on rommia tai konjakkia? Entä liköörikonvehdit? Syökö absolutisti niitä?
Onko absolutisti se, joka on muuten vain ollut vuoden juomatta, ihan huvikseen. Tai vaikka terveyssyistä, samoista kun joku alkaa kasvissyöjäksi, jättää lihan/sokerit ja aloittaa treenaamaan tai lopettaa tupakoinninkin. Entä jos on ollut 10 vuotta juomatta tai 20 vuotta? Tai viikon? Ennemminkin tarkoitan ehkä kysyä, että onko sekin absolutisti, jolla ei ole mitään ”syytä” kieltäytyä alkosta.
Jotenkin on helppo kuvitella, että uskonnollisista syistä voi kieltäytyä alkosta, tai huonoista lapsuuskokemuksista, tai oman alko-ongelman vuoksi. Mutta miten nämä, jotka muuten vaan eivät juo.
[/quote]
siksi kun ei ole haluttanut.
En yleensä muutenkaan tee asioita, jotka ei kiinnosta
Joten kaipa olen absolutisti
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 12:58"]
Hilluli on kyllä ap kun jaksaa vääntää tosta aiheesta noin pitkän kysymyksen.
Absolutisti ei juo alkoholia. Syitä voi olla monia/erilaisia.
Samaa kuin kysyisi mikä on äiti. Tai lemmikki. Mikä on fiksu.
Hankipa elämä...
[/quote]
No mulla onkin tapana pohtia asioita. Mainitsemasi äidin, lemmikin tai fiksun pohtimiset olisi ihan varteenotettavia nekin. Oikeassa seurassa näistä ainakin kehkeytyy vaikka minkälaisia pohdintoja. Etkö itse oikeasti ajattele asioita syvällisesti?
Jokainen määrittelee sanan itse. Minun mielestä absolutisti on sellainen henkilö, joka ei käytä mitään päihteitä, oli syy mikä tahansa. Olen itse absolutisti. Minun mielestäni ruuanlaitossa alkoholia voi käyttää, jos se on haihdutettu pois tai sitä on minimaalinen määrä esimerkiksi kakussa kostukkeena. Myös liköörikonvehdin voin syödä. Käsitän alkoholin nauttimisen ihan sen juomisena tarkoituksella.