Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö mitä eroa on kartanolla ja maalaistalolla?

Vierailija
05.12.2013 |

Mun tuttava ei näköjään tiedä. Puhuu jatkuvasti miehensä kotikartanosta. Ovat kartanossa joulua, kartanossa tehdään sitä ja tätä remonttia, jotkut huonekalut ovat kartanon peruja jne. 

Tuttavan miehen talo on maalaistalo. Iso kyllä, mutta ei kartano. Tuttava ei käsitä tätä. Väittää, että olen vain kateellinen.

En ole kateellinen isosta talosta keskellä korpea. Jatkuvaa laittamista, remonttia, kunnostamista. Kuin ylisuuri mökki, joka ei olisi edes vesistön äärellä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaas, mitä kartano tarkoittaa täällä päin? Navettaa (tai jopa ylipäätään ulkorakennusta)!

Vierailija
2/10 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin Wikipedia: "Kartanolle ei ole tarkkaa juridista määritelmää. Kartano on yleensä suurtila, joka on vauras ja omistaa paljon metsää ja maata." Taitaa olla niin, että kartano on saman sarjan nimitys kuin torppa. Niitäkään ei juridisesti ole ollut olemassa 90 vuoteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu asukkaista ja rakentajista. Kartano on yläluokan ja herrasväen asunto, maalaistalo taas navettatakki- ja saapasväen asumus.

Vierailija
4/10 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joop, kartanolla kun ollaan ollaan piharatin ulkorakennuksessa, navetassa tai vastaavassa. Ainakin meilläpäin.

Vierailija
5/10 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä puhun meidän tiluksista. Maata on hehtaari!

Vierailija
6/10 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen pieniäkin kartanoita nähnyt, jotka ovat kuin suuria maalaistaloja.

Voi olla jopa, että kartanon päärakennus on tuhoutunut tai purettu ja tilalla on joku tavallinen rintamamiestalo. On se tila silti (entinen) kartano.

Vierailija
7/10 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa jo kiinnostamaan ap:n määritelmä kartanolle ja maalaistalolle.

Vierailija
8/10 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tietopaketti:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kartano

Vierailija
9/10 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun äidinpuoleisesta suvusta löytyy kartanonomistajia, suvun perintötila on ihan oikea kartano. Rikas talonpoikaissuku.

Isänpuoleinen suku onkin sitten torpparisukua. Boheemeja moniongelmaisia renttuja koko sakki. Sekatyömiehiä ja muusikoita ja muuta epämääräistä.

Sanomattakin on selvää, kummasta suvusta pidän enemmän. Ja on saanut kuulla kyllä hauskoja tarinoita Suomen iskelmätaivaan tähdistä ja niistä taustalla puurtajista.

Vierailija
10/10 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein kartanosta puhutaan myös, kun puhutaan ylipäätään kodista. Ainakin siis meidän murteella joka toinen on kartanonomistaja xD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän