jos aloittaa kovan treenauksen
kuinka paljon paino voi nousta, että se ei ole lihomista? Lihasmassaa+
Kommentit (5)
Osalla meistä kroppa kerää nestettä kovan treenin jälkeen. Eli siksi en käy koskaan salitreenin jälkeisenä päivänä vaa'alla. Lihaskasvu voi kai olla muutamia kiloja vuodesssa naisihmisellä, joka treenaa kuntosalilla kovaa, edellyttäen tietysti plussakaloreita. Ja plussakalorit yleensä tarkoittaa sitä, että osa painosta on nestettä ja rasvaa lihaksen lisäksi. Aloittelijalla lihasmassa voi lisääntyä, vaikka paino pysyisi samassa. Että oisko 2-4kg/ ekana vuonna. Jos olet alipainoinen niin painonnousua ei kannata kytätä. Siis tämä koskee kovaa säännöllistä treeeniä, ei aerobista kuten lenkkeilyä tai suurinta osaa ryhmäliikuntatunneista. Itse olen BMI 24 kun aloitin saliharrastuksen ja olen sitä edelleen, kun ei aio ottaa yhtää lisäkiloa lihaskasvun tmv. varjolla. Kropas koostumus on silti muuttunut vuosien saatossa parempaan suuntaan ilman pitkän aikavälin painonmuutoksia.
Jos aloittaja on tosiaan nainen niin tuo muutama kilo vuoteen on aika lähellä totuutta. Tosin jos haluaa maksimoida lihaskasvunsa täytyy syödä sen verran reilusti, että samalla kertyy vähän läskiäkin mikä sitten välillä tulee diettailla pois. Jos painon nousua haluaa kytätä niin naiselle sopiva painonlisäys kuussa on varmaan jotain reilun puolen kilon luokkaa? Ja vaikka olisit vähän alipainoinen/hyvin kevyt niin ei sitä painoa kannata alkuun kerätä järkyttävällä vauhdilla kun läskinähän se silloin tulee.
Onhan noita samassa painossa jumittamisen tarinoitakin mutta jos ei parin kilon pudottelu silloin tällöin pelota niin nopeammin kehitystä saa tuollai vähän pumppaamalla painoa edes takaisin.
Niin ja tämä kaikki nyt sillä oletuksella, että se kova treenaaminen tapahtuu salilla eikä lenkkipolulla/jumpassa. Siellä se paino vaan vähenee mitä kovempaa treenaat :D
Minulla nousi paino 3* viikossa punttisalitreenin seurauksena 49 kilosta 53 kiloon. Ja näytin ihan selvästi lihaksikkaalta - tykkäsin treenata aika isoilla painoilla ja se näkyi kropasta myös. Mutta tosiaan silti painonnousu oli noin vähän, eli tuskinpa naisella lihasten lisääntyminen mitään yli 10 kg painnousua selittää.
Ja tosiaan tuo on myös totta että jos lisää rajusti liikuntaa äkillisesti, kertyy kroppaan ihan nestettä tilapäisesti, sitä voi tulla jopa kolmisen kiloakin. Laihduttajalle se on tietysti ikävää että vaaka näyttää enemmän kuin ennen, mutta lihomista se ei toki ole.
Miksi sillä puntarilla pitää ylipäätään käydä?
Osta puntari, joka mittaa myös lihas- ja rasvaprossat.