"Tänä vuonna ei osteta joululahjoja aikuisille"
Näin on nyt päätetty. Minun äitini, isäni ja veljet ovat sitä mieltä, ja miehen vanhemmat ja sisarukset.
Joulu on lasten juhla ostetaan vain heille.
joo, okei...
MUtta kun minusta on hauskaa ostaa ja saada lahjoja!!!
Ja minä haluaisin taas etsiä jokaiselle jotain pientä, mistä tykäävät. Ja haluaisin itsekin saada jotain, ihan "vain" vaikka Geisha-suklaalaatikon...
Mutta ei, tänä vuonna ei lahjoja aikuisille =(
En näytä muille että mökötän, ilmoitin että ostan "säästyneillä" rahoilla sitten jotain tuohon Joulupuukeräykseen, niin joku ainakin ilahtuu.
Kommentit (39)
minusta tärkeämpää on opettaa myös lapsille antamisen iloa eikä vaan opettaa että saa ja saa kaikkea. meillä aikuisetkin ostavat max 10 eurolla jotain pientä hauskaa ja kivaa toisilleen ja lapset oppivat myös pienenä jo antamaan vaikka piirrustuksiaan lahjaksi ym.
Ehkä sä pärjäät yhden joulun tällä enemmistön sopimuksella? Ihan turhaan alat marttyyriksi. On meilläkin ollut pari kertaa noin, syynä se, että ihan kaikilla ei aina ole ollut varaa. Kyllä sen kestää, hyvin, jos vain haluaa.
Minusta tuo on ihan perseestä. Ensinnäkin lahjoja on ihana ostaa toisille kun tietää mistä ne tykkää. Toiseksi on kiva saada niitä itse. Ja kolmanneksi, on aika epätasa-arvoista sukujouluissa, kun lapsiperheet saa lahjoja ja lapsettomat ei saa mitään. Meillä esimerkiksi on tilanne, että miehen kanssa meidän sisaruksilla on yhteensä 11 lasta eikä meillä ole yhtään. Me siis ostetaan 11 lahjaa eikä saada itse ainuttakaan. Kivahan se teidän on katsella lastenne iloa ja availla niiden kanssa paketteja, kun toiset siinä katselee vaan tyhjää lompakkoaan ja pyörittelee peukaloitaan.
Lahjat joulun tarkoituksena on vain lapsia varten. Lapsen pahan mielen ymmärtää, jos ei saa jouluna lahjaa. Mutta aikuisten kohdalla joulun merkitys ei pitäisi perustua lahjojen saantiin. Paitsi ehkä sitten täysin pinnallisilla ihmisillä.
Tähän väliin mun on ihan pakko sanoa, et... niin joillekin ihmisille on kiva ostaa tai tehdä jotain, mutta siis sellaisille jotka haluavat ne lahjat saada.
Mun äiti esim. tykkää ostaa lahjoja, mutta anopilta olen saanut joululahjan tasan kaksi kertaa eli lahjattomia jouluja on ollut enemmän kuin lahjallisia. Syntymäpäivälahjaa en ole muistaakseni saanut ikinä. Mutta se on ihan ok, koska en kuitenkaan haluaisi mitään turhaa nurkkiin pyörimään. Enemmän mua ärsyttää sellaiset sukulaiset joiden on ihan pakko tuoda aina jotain, mitä mä en halua.
Mutta siis vinkiksi ap:lle. Jos haluat kovasti antaa lahjoja niin voisit esimerkiksi antaa jotain pientä jokaiselle vaikka olettekin sopineet, että jahjoja ei anneta. Tai sitten juhlaseurasi saisi vaikka itse päättää korissa olevista jutuista mitä haluavat ja se mitä jää, jääkin sulle ja sä et voi etukäteen tietää, mitä sulle jää, että siinä olis ainakin jotain jännitystä. Voit myös ostaa itse itsellesi joululahjoja ja paketoida ne.
Ei meillä ole ikinä ostettu aikuisille lahjoja, muuta kuin minä ostan miehelleni yhden ja hän minulle. Meille joulun idea ei ole niissä lahjoissa. Meillä on muutenkin jo kaikkea materiaa tarpeeksi. Lapsetkin saavat kohtuullisesti lahjoja. Mutta tosiaan en sisaruksilleni jne ole ikinä ostanuta lahjoja ja tämä sopii kaikille.
Minulle joulun idea on rauhassa, tunnelmassa, hyvässä seurassa, ruoassa, lasten ilossa jne. Lahjat ovat vain pieni osa joulua eikä meille aikuiselle ainakaan mikään tärkeä osa.
No lapsettomana pariskuntana jättäisimme sitten kyllä kaikki lahjat antamatta.
Meillä on ollut tuo sopimus jo vuosia ja itse sitä ehdotin. Miehen kanssa ostamme toisillemme lahjat, mutta onneksi enää ei tarvitse ostaa miehen veljille ja heidän vaimoilleen, siskolleni ja hänen miehelleen, appivanhemmille, omille vanhemmille, kummeilleni, ystävilleni, parhaimmille kavereilleni ja naapureille mitään! Se on todellinen helpotus ja ikinä en vanhaan palaa. Oli tuhannen riesa mennä jonnekin Pentikin kauppaan ostamaan tavaraa, mistä ei ollut varma pidetäänkö siitä vai ei, yrittää miettiä jotakin sopivaa ja tarpeellista ja rahaa meni älyttömästi. Olemme sopineet myös, että vain kummilapselle annetaan lahja, ei koko lapsijoukolle.
Meilläkään ei ole lahjottu aikuisia vuosiin. Minä ja mieheni ostamme toisille jotain, mutta muuten ostamme vain läheisille lapsille, ja joskus jostain erityisestä syystä saatan antaa jotain pientä jollekin muullekin. Muuten joulussa on parasta yhteinen aika.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 18:36"]
Ei meillä ole ikinä ostettu aikuisille lahjoja, muuta kuin minä ostan miehelleni yhden ja hän minulle. Meille joulun idea ei ole niissä lahjoissa. Meillä on muutenkin jo kaikkea materiaa tarpeeksi. Lapsetkin saavat kohtuullisesti lahjoja. Mutta tosiaan en sisaruksilleni jne ole ikinä ostanuta lahjoja ja tämä sopii kaikille.
Minulle joulun idea on rauhassa, tunnelmassa, hyvässä seurassa, ruoassa, lasten ilossa jne. Lahjat ovat vain pieni osa joulua eikä meille aikuiselle ainakaan mikään tärkeä osa.
[/quote]
Tunnelma se on meilläkin tärkein. Ja yksi osa tunnelmaa on lahjojenn ostelu/tekeminen, paketointi, lahjojen antaminen ja saaminen, lahjojen avaaminen ja ilmeiden seuraaminen, kun ne lahjat avataan.
Eikä meilläkään ole ne lahjat mitään kalliita ja ihmeellisiä, annetaan jotain, jo ka tiedetään ilahduttavan. Mun mies saa esim. joka joulu sikariharrastajana monta yksitäispaketoitua sikaria xD
Ei kaikkea tarvitse ottaa niin tosissaan aina ja pelätä, että menee kilpavarusteluksi ja materialismiksi ynnä muuta. Meistä jotkut vaan on lapsenmielisiä.
Ja kyllä mä muuten muistan, kun lapsuudessa oli yksi joulu, kun äiti ei saanut yhtään lahjaa. Ilmeestä näki, että kyllä häntä kuitenkin vähän harmitti, hän kun antaa aina kaikille lahjoja, vieläkin. En ole vieläkään unohtanut sitä pientä pettymyksen häivähdystä äitini kasvoilla ja siitä lähtien olen antanut hänelle joka vuosi jonkun muistamisen. Anteeksi, kun olen pinnallinen ihminen.
Meillä tuli sama ilmoitus, eli ei lahjoja aikuisille. Ei siinä muuten mitään, mutta kun minulla on kaikkien lahjat jo hankittuina. :(
No, kai nuo marinoituvat nyt sitten ensi vuoteen asti...
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 18:28"]
Ehkä sä pärjäät yhden joulun tällä enemmistön sopimuksella? Ihan turhaan alat marttyyriksi. On meilläkin ollut pari kertaa noin, syynä se, että ihan kaikilla ei aina ole ollut varaa. Kyllä sen kestää, hyvin, jos vain haluaa.
[/quote] En ole marttyyri, ja taloudellisesti meillä menee huonoiten. En halua kalliita lahjoja, mutta se Geisha-rasia tosiaan piristäisi =)
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 18:34"]
Tähän väliin mun on ihan pakko sanoa, et... niin joillekin ihmisille on kiva ostaa tai tehdä jotain, mutta siis sellaisille jotka haluavat ne lahjat saada.
Mun äiti esim. tykkää ostaa lahjoja, mutta anopilta olen saanut joululahjan tasan kaksi kertaa eli lahjattomia jouluja on ollut enemmän kuin lahjallisia. Syntymäpäivälahjaa en ole muistaakseni saanut ikinä. Mutta se on ihan ok, koska en kuitenkaan haluaisi mitään turhaa nurkkiin pyörimään. Enemmän mua ärsyttää sellaiset sukulaiset joiden on ihan pakko tuoda aina jotain, mitä mä en halua.
Mutta siis vinkiksi ap:lle. Jos haluat kovasti antaa lahjoja niin voisit esimerkiksi antaa jotain pientä jokaiselle vaikka olettekin sopineet, että jahjoja ei anneta. Tai sitten juhlaseurasi saisi vaikka itse päättää korissa olevista jutuista mitä haluavat ja se mitä jää, jääkin sulle ja sä et voi etukäteen tietää, mitä sulle jää, että siinä olis ainakin jotain jännitystä. Voit myös ostaa itse itsellesi joululahjoja ja paketoida ne.
[/quote] Näin olen ennen tehnytkin koska oman suvun puolesta on "aina" ollut tämä ns. sopimus jonka minä olen pilannut ostamalla jtn pientä kuitenkin, koska haluan, ja sitten jälkeenpäin minulle on sanottu että heille tulee paha mieli ku heillä ei ole lahjaa minulle vaikka minä ostan heille.
Juu kyllä minä ainakin ymmärrän antamisen ilon ja jotkut varmaan tykkää shoppailla jne. Minustakin lahjojen paketointi on kivaa joulumusan soidessa taustalla, muttei niitä paketteja tarvi niin montaa olla, miehen, omien lasten ja kummilasten lahjoissa on tarpeeksi. Mä en oikeasti pysty käsittämään aikuisten ihmisten lahjahössötystä ja että on niin kiva saada niitä paketteja. Surullista jos suurinpiirtein joulun keskeisin asia on ne lahjat ja niiden avaaminen.
Lisäksi luulen, että suurin osa ihmisistä ei nauti shoppailusta vaan kokee sen taakkana ja ylimääräisenä rasittavana asiana, kun joulun aikaan sitä tekemistä on muutenkin. Ja sitten pitäisi hankkia lahjat kaikille aikuisille sisaruksille ja niiden puolisoille jne. Kaikki, väittäisin että suurin osa, ei jaksa miettiä että mistä kukanenkin tykkää ja kokee stressaavana sen, ettei ole varma onko se hankittu lahja nyt mieluinen yms. Ymmärrän hyvin, että on parempi päättää ettei aikuisille lahjoja osteta. Jokainen voi varmasti itselleen ostaa mitä haluaa jos nyt jouluksi on pakko jotain uutta saada.
Mä rakastan antaa ja saada lahjoja, mutta suoraan sanoen viime vuosina on käynyt mielessä, että tuo voisi olla ihan hyvä järjestely. Mulla on 3 sisarusta ja meillä yhteensä 4 lasta, sitten miehen vanhemmat ja veli ja omat vanhemmat tietty. Tuntuu, että synttäreitäkin on koko ajan ja jatkuva tavaran haalimknen ja-vaihto on alkanut ahdistaa (joo, voi ostaa aineettomia lahjoja, mutta keksi nyt kaikille sopiva sellainen). Meillä kaikille muille lahjat ovat tosi tärkeitä, joten muiden takia olen mukana tässä ja onhan se ihanaa, mutta myös rasittavaa..myös ekologisesti ajatellen. Miehelle ja lapsille tietenkin haluan ostaa lahjat, ja toivon myös mieheltä itselleni lahjaa.
No, pistän tähän vähän lisä"infoa" vielä..
Minulla on kolme veljeä, vanhemmillani ei ollut paljon rahaa kun olimme pieniä. Joululahjamme oli 1 toivelahja(mikä ei saanut olla kovin kallis".. ja sitten kaikkea tarpeellista joulupaperissa, sukki ja kalsareita ja petivaatteita jne.
En nyt muista minkäikäisenä "saina" ruveta myymään joululehtiä, muitta möin niitä sitten muutamana vuotena niin että sain joululahjarahaa, se myyntilahja oli oma lahjani ja rahoilla ostin perheelle joululahjoja.
Minulle se joulufiilis on tullut siitä lahjojen ostamisesta, antamisen ilosta, ja minusta on ollut niin kivaa aatonaattona paketoida lahjat, juoda glögiä, vahtia kinkkua äidin kanssa ja sitten viedä lahjat kuusen alle yön aikana.
En saanut, enkä odottanut mitään veljiltä. (Ei ole marttyytilause vaikka siltä kuulostaakin ehkä.)
Nojoo, jos ostan itelleni sen Geisha-rasian ja pistän pukinkonttiin =D
-ap
Mä en ikipäivänä suostuisi tuohon :-o
Onneksi oma perhe kuin jopa jo miehen perhe tietää, että mä oon ihan joulu- ja lahjafriikli xD Se on ihan sukujen yleinen vitsi, mutta ei haittaa, koska mä saan lahjoja, saan antaa niitä ja kaiken kaikkiaan fiilis vaan on jouluisin aina tosi hyvä ja mukava =)