Lapsi katsoo kauhuelokuvia
Lapsen kaveri, juuri täyttänyt 8v. tyttö katsoo aikuisille suunnattuja kauhuleffoja. Kertoo näistä lapselleni yksityiskohtaisesti ja lapsi sitten purkaa näitä kauheuksia kotona.
Tämä kaveri jo viisivuotiaana päiväkodissa piirteli kauheita kuvia, missä veri roiskui ja hirviöt irvistelivät. Myös uhkaili kavereita että tappaa näiden perheen jos eivät tee kuten hän sanoo.
MIksi vanhemmat antavat lapsen katsoa tällaista? Mitään isoja sisaruksia ei ole.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Scary movie leffoja saa katsoa 👍
Oletko ääliö? Minkäköhän takia leffoihin asetettu ikärajat?
Mä tekisin ilmoituksen. Oon LTO, tän hetkinen ryhmä on terveistä perheistä (pahoittelen suoria sanoja, anonyymi alusta ja saan ihan kyllikseni vääntää korrekteja kiertoilmauksia töissä) mutta olen todellakin nähnyt, kuinka pahasti noi voi häiriinnyttää lapsen.
Voi olla, ettei kukaan ole vielä puuttunut tähän tapaukseen. Auta lasta ja tee ilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuossa vastuu on lapsen vanhemmilla. Omaa lastani kehottaisin välttämään seuraa ja selittäisin miksi. Lasu ei kovinkaan kaukaa haettu ratkaisu nykypäivänä, jos lapsen vanhemmat eivät tajua tuon enempää.
Ja jotkut ei saa lasua sitten millään. Niin kuin se vantaan kytöpuiston s omppu joka pahoinpiteli, se s omppu oli siis pääjehu siinä.
Blm jengiä ei katos rangaistukset koske. Kytätkin ryömii niiden edessä.
Vierailija kirjoitti:
Mä tekisin ilmoituksen. Oon LTO, tän hetkinen ryhmä on terveistä perheistä (pahoittelen suoria sanoja, anonyymi alusta ja saan ihan kyllikseni vääntää korrekteja kiertoilmauksia töissä) mutta olen todellakin nähnyt, kuinka pahasti noi voi häiriinnyttää lapsen.
Voi olla, ettei kukaan ole vielä puuttunut tähän tapaukseen. Auta lasta ja tee ilmoitus.
Ihanan piristävää, LTO joka puhuu suoraa asiaa. Olen NIIN kyllästynyt kun kaikki pitää olla niin korrektia kaunisteltua huttua että itse asia hukkuu kokonaan.
Tämä on siis yleisempää kuin luulin jos päiväkodeissakin on jo nähty merkkejä. Voi kun voisi saada lapsensa niiden muiden järkevien lasten joukkoon, yksikin hullu porukassa kun voi tehdä niin paljon tuhoa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen katsonut jo aika (liian) pienenä kauhuleffoja. Rakastan niitä edelleen, mutta en ole mitenkään kieroon kasvanut, väkivaltainen tms. Riippuu varmasti lapsesta, eihän tuo suositeltavaa ole.
Aloitus vaikuttaa tekaistulta.
Sama juttu. Ekat kauhut tuli katsottua joskus 10v ikäisenä, jotain Dracula-leffoja pääosassa Christopher Lee, ja siitähän se mopo lähti käsistä. Aika pian tulivat mukaan k18-leffat, kaverin isoveljellä oli niitä ja hän kiltisti niitä lainasi meille pikkutytöille 😁. Kaikesta tästä huolimatta minusta tuli kunniallinen veronmaksaja ja nykyään tylsä varhaiskeski-ikäinen täti, joka edelleen tykkää kauhusta.
Pojan kaveri sai tuossa iässä katsoa mm walking deadia. Oma poika nyt 13 vuotias ja ollaan alettu katsomaan yhdessä kauhuelokuvia. Pojalla on vanhempi kaveri, 15 vuotias, kysyin hänen vanhemmilta luvan kun halusi tulla meille leffailtaan.
Tässä iässä lapsilla on jo valtava kiinnostus kummituksiin ja yliluonnollisiin, kyllä ne kohta katsoo itse salassa. Siksi katson itse lasten kanssa. Eikä mitään tosi pahoja vielä, hyvin on vilkas mielikuvitus vielä näillä.
On se vaan turhauttavaa kun osa vanhemmista ei pidä mitään rotia. Pojan kaverit on jo vuosia pelanneet ja katsoneet k18 juttuja. Ja sitten arveluttaa päästää omaa lasta sinne, ihan syystä valvon lasten katsomisia, poika on herkkä ja kaikki pelottava lähtee helposti yli menemään.
Kauhuelokuvat eivät tunnu ollenkaan pelottavilta, kun niitä katsoo aikuisena. Lapsena ne tuntuivat liiankin pelottavilta. Kultainen keskitie olisi paras, mutta miten se toteutuisi käytännössä?
Kiellät leikkimästä tuon lapsen kanssa, näitä päätöksiä joutuu tekemään, sillä lapselle pitää tehdä selväksi, että kaverit valitaan huolella. Kaikkien kanssa pitää tulla toimeen esim. koulussa ottaa mukaan ryhmätyöhön, mutta vapaalla valitaan ne ystävät joiden seura on lapselle hyväksi. Tuollaisia vanhempia on paljon, lapsi oireilee kun saa pelata pelejä ja katsoa elokuvia jotka on suunnattu aikuisille. Näiden vanhempien kanssa on melko turha keskustella kun heidän mielestään lapsi osaa erottaa mikä on satua ja mikä ei, mutta ikärajat eivät ole huvikseen, näiden ohjelmien ja pelejen sisältö on haitallista lapselle, näissä on paljon aiheita joita lapsi ei kykene käsittelemään ja joista jopa herkät aikuiset näkisivät painajaisia.
Näyttäkää lapsille Lucio Fulcin elokuvia. Pistää sukat pyörimään jaloissa.
Jokainen vanhempi kyllä tuntee lapsensa parhaiten. Luottamus on tärkeä säilyttää ja uskon että kannattaa avoimesti kuunnella lasta ja voihan siltä ystävältäkin kysyä miksi haluaa sellaista katsoa. Liian tiukka asiaan suhtautuminen johtaa salailuun usein. Kavereiden kieltäminen myös johtaa siihen. Parempi se on kotona turvallisessa ympäristössä katsoa jotain pelottavaa jos se todella kiinnostaa ja vanhemman selittäessä mitä fiktio on ja miten se tehdään esim. tietokoneella. Mä en itse uskalla kauhua katsella mutta joitakin k13 yliluonnollisia juttuja on katseltu yhdessä ja puhuttu auki. Eniten lapsi pelkää kun on kerran nähnyt kaverin isoveljen kännykällä nopeasti kohdan If elokuvasta jossa se pelle vilahtaa eikä mitään muuta tapahdu. Se eniten pelottaa minkä voi kuvitella. Yksin en antaisi mitään katsoa ja kaikki ikärajat on kännykässä kohdillaan. Maailma on kuitenkin aika kova paikka eikä kaikelta voi suojata vaikka kuinka haluaisi koska on aina kavereita ja niiden isoveljiä/siskoja ja salaisuuksia.
Minä olen katsonut kauhuleffoja n. 10v alkaen, ihan k18-kamaa. Samoin Kingit ja monet muut vastaavat on tullut luettua. Nyt olen tylsä keski-ikäinen täti, käyn töissä ja harrastankin jotain. Kauhua katson ja luen silti edelleen. Pitäähän tylsillä keski-ikäisillä tädeilläkin olla jotain jännitystä elämässä 😃
Provo vai tosi. Älä anna lapsesi tavata enää tuota tyttöä ja sopikaa luokassa säännöt, ettei yksi uhkaile. Keskustele tytön vanhempien kanssa vakavasti mutta nätisti tilanteesta. Lapsi on häiriintynyt filmien vuoksi tai kotiolot. Missä on tytön äiti tai joku järkevä sukulaistäti? Ihan sairaalta kuulostaa, onko koko perhe jossain henkipossessiossa, katolinen pappi paikalle?
Mun mielestä tää ketju pitäs ilmiantaa jollekin iltalehden toimittajalle tms, jotta tää ongelma saadaan esille! Ilmiselvästi monille vanhemmille lasten on ok katsoa kauhua.