Onko sinusta kananmunien käyttö eläinrääkkäystä?
Hämmästyin erään ihmisen kommenttia. Onhan niitä nykyään ties mitä vapaan kanan munia sun muita, eivätköhän nekään käy?
Kommentit (8)
Kyllä kananmunien tuotanto on hyvin pitkälti eläinrääkkäystä.
Lue, omaksu ja muodosta oma mielipiteesi: http://www.animalia.fi/animalia-toimii/toimintakohteet/tuotantoel%C3%A4imet/siipikarja/erilaiset-kanalat
Käy häkki kanalassa ja totea itse. Meillä on oma kanala josta riittää naapureillekin :) Tosin meidän kanojen munia ei voi kutsua luomuksi sillä syövät teollista kananrehua (kaiken muun ruuan lisäksi). Luomusti ne muuten elävät.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 14:39"]
Käy häkki kanalassa ja totea itse. Meillä on oma kanala josta riittää naapureillekin :) Tosin meidän kanojen munia ei voi kutsua luomuksi sillä syövät teollista kananrehua (kaiken muun ruuan lisäksi). Luomusti ne muuten elävät.
[/quote]
Kuten meilläkin. Meidän ekat kanat oli häkkikanalasta peräisin. Niitä teho hybridejä. Nyt kanoja useampaa sorttia. Orret ja pesät löytyy. Kesällä pääsevät pihalle kuopsuttelemaan. :)
Kyllä mun mielestä. Käytämme luomumunia vähentääksemme syyllisyyden tunteita.
Vapaan kanan munat ovat pelkkä mainoslause. Eivät kananmunat ole milloinkaan teollisuudessa eettisesti tuotettuja. Lattiakanaloissa kanoja on niin paljon, että ne ovat kylki kyljessä toisissaan kiinni. Samassa hallissa voi olla yli 1000 kanaa. Virikkeitä ei myöskään ole tarpeeksi eivätkä ne todennököisesti ole kanan kannalta tarpeeksi kiinnostavia, koska yksi tai kaksi ortta ei riitä tuhannelle kanalle.
Lattiakanaloissa huomattavan suuri määrä kanoja kuolee, koska niissä oloissa kanojen laumakäyttäytyminen on häiriintynyttä ja arvojärjestys ei toimi. Luonto ei ole tarkoittanut kanoja niin suuriin laumoihin. Siksi ne tappavat toisiaan ja hyökkivät toisiensa kimppuun. Kuolleet kanat siivotaan välillä pois hallin lattioilta, mutta joissain tapauksissa mätänevä kana voi ehtiä olla siellä parikin päivää jos ei huomata. Pitäisi kysyä kuinka usein ne normaalisti putsataan pois kun muuta tuttu kasvattaa kanoja.
Nämä "vapaat kanat" eivät koskaan pääse esim. pihalle kesäisin vaan elävät siinä hallissa.
Häkkikanaloissa häkeissä voi olla kuolleita kanoja pidempääkin.
Häkkeihinkin niitä kuolee stressiin ja toisen kanojen tappamina, koska ahdistuneet eläimet hyökkivät toistensa päälle. Häkkitila on myöskin todella pieni.
Kanan kohtalo on teollisessa ruuantuotannossa SURKEA ja ruuan tuotanto on todellakin epäeettistä.
Meillä oli aikanaan eettisesti tuotettuja munia kotona kun omistimme 15 kanaa, jotka olivat ulkona keväästä loppusyksyyn niin pitkään kun halusivat olla. Talvella olivat suuressa lämmitetyssä huoneessa ulkorakennuksessa, jossa oli tarpeeksi tilaa kanaparvelle ja virikkeitä.
Kyllä minun mielestäni munantuotanto on pitkälti laillista eläinrääkkäystä. Syön luomumunia ja toivon että niillä kanoilla sentään on jokseenkin siedettävä elämä. Tietäähän sitä ei tarkalleen ottaen oikein voi, koska ruuantuotanto on ainoa teollisuudenala, joka edelleenkään ei kuuntele maksavaa asiakasta. Joista harva siis haluaa, että sitä ruokaa on rääkätty ennen lopettamista.
Ylipäänsä mulla soi aina herätyskellot, jos pakkauksessa erikseen korostetaan, että tämä eläin ei ole sitten elänyt uskomattoman stressaavaa lyhyttä elämää. Se vaan korostaa sitä, että normaalisti tehotuotanto on vastenmielistä noin eettiseltä kannalta, ja toisaalta että jos siihen tehotuotantoon on nyt tehty brändäämismielessä joku pieni poikkeus, niin kokonaisuus voi yhtä lailla olla edelleen eläimen kannalta huono. Esimerkiksi nämä "onnellisten kanojen munat". Tuosta onnellisuusviittauksesta tietää heti, että jaaha, tässä annetaan ymmärtää että oltais vähän muka sinnepäin luomua, vaikka oikeasti ei olla lähelläkään. Yritetään vaan rehellisesti pissata ostajaa silmään.