Jos nyt eroaisit ex-puolisostasi uudelleen, mitä tekisit erossa toisin?
Kommentit (34)
En alistuisi enää tukemaan exää ero keskustelun lomassa vaan ajattelisin itseäni. Mahdollisesti puhuisin suuni puhtaaksi.
Olisin ollut rohkea ja lähtenyt itse jo vuosikausia aiemmin sen sijaan, että liitto päättyi ex-miehen salamarakastuttua nuorempaan naiseen.
Olisin ollut järkähtämättömämpi ja varmempi eroprosessissa. Nyt kaikesta huolimatta tuli soudettua ja huovattua, vaikka kuvio olikin selvä.
Olisin palkannut asianajajan aiemmin enkä vasta siinä vaiheessa, kun ex-mies alkoi vaatia ylihintaa asunnosta (lunastin siis yhteisen asuntomme itselleni). Olisin muutenkin perehtynyt erojuridiikkaan yms. paremmin.
Olisin heittänyt kaikki ex-miehen tavarat asunnosta pois heti, kun asunnon omistus siirtyi minulle. Näin olisin välttänyt senkin absurdin käänteen, jossa ex-mies uhkailee jälkikäteen lakimiehensä välityksellä periä minulta käyttökorvausta mm. ruokapöydästä ja kirjahyllystä.
Mutta en tiennyt, osannut tai jaksanut.
Olisin eronnut paljon aikaisemmin. Jo 17-vuotiaana parin kuukauden suhteen jälkeen ensimmäisten ongelmien ilmetessä enkä 35-vuotiaana kolmen lapsen taloudellisesti vuosia hyväksikäytettynä kotitalouskoneäitinä.
Olisin eronnut aikaisemmin. Joustin elarin määrässä ja osituksessa reilusti. En halunnut, että ex joutuu liian tiukille. Tämän muuttaisin, koska ex on 6 vuotta edelleen käyttäynyt kuspäisesti ja jatkaa varmaan elämänsä loppuun saakka.
Viesteilisin perään paljon vähemmän. Antaisin hänen mennä.
Piilottaisin koruni, koska ex vei ne mennessään.
En keskustelisi mistään muusta kuin hoidettavasta asiasta. Kaikki muu kun kääntyi riitelyksi.
Palkkaisin juristin jo ennen kuin ilmoitin että haluan erota. Menetin kymmeniä tuhansia kun en tuntenut lakia enkä ymmärtänyt pitää puoliani. Juristin laskuihin saa neuvoteltua maksuaikaa, raha ei olisi ollut ongelma.
Muut samassa tilanteessa olevat, googlatkaa lakiasiaintoimisto ja perhe-ja perintöoikeus. Minä otin kodin läheltä mukavan naistuomarin joka pelasti mitä pelastettavissa oli.
Olen nainen, eron aikaan lapset olivat 11 ja 15 v.
Pistäisin toisen naisen kanssa lähteneen pettäjän kanssa välit välittömästi poikki, enkä kuuntelisi heitä, jotka ovat sitä mieltä, että pettäjän kanssa pitäisi olla ystävä. Järkytyin kyllä näiden "kolmansien osapuolien" itsekkäisistä vaatimuksista. Ajettelisivat vähän vaikeassa tilanteessa olevan hyvinvointia, eikä vain omaa mukavuuttansa. Jouduin hakemaan ammattiapua.
Vierailija kirjoitti:
En alistuisi enää tukemaan exää ero keskustelun lomassa vaan ajattelisin itseäni. Mahdollisesti puhuisin suuni puhtaaksi.
Kuulostaa siltä että olit henkisesti alistettu suhteessasi
Olisin yhteydessä puolison sukulaisiin etukäteen ja kertoisin, mistä tuulee.
Lähtisin silloin kun melkein tein niin.
Olisin ottanut lastensuojelun heti eron myötä valvomaan asioita ja olisin hyväksynyt ja ymmärtänyt sen, että exä ei opi mitään erosta ja sama käytösmalli tulee jatkumaan hänen taholtaan.