Miten saa häädettyä vuokralaisen omistusasunnosta?
Omistusasunnon omistaja vuokrasi asuntonsa sossulle ja nämä sossun kautta asuntoon muuttaneet vuokralaiset aiheuttavat jatkuvasti niin pahoja häiriöitä, joiden takia pitää soittaa poliisit paikalle monta kertaa vuodessa. Kirjallisia valituksia on laitettu isännöitsijälle, mutta tämän mukaan vuokralaisia on äärimmäisen vaikea, ellei mahdotonta häätää.
Oikeastiko muiden asukkaiden pitää vain sietää jatkuvia väkivallan ja asunnon tuhoamisen ääniä ja mitään ei ole tehtävissä?
Kommentit (18)
Isännöitsijän tulisi antaa vuokralaisille varoituksia häiriköinnistä, ja ainakin useimmissa taloissa kolmesta varoituksesta tulee kenkää persiille.
Jos isännöitsijä ei hoida hommiaan, niin kenkää ensin hänelle ja sitten häiriköille.
Ja höpsis. Kahden asukkaan allekirjoittama valitus isännöitsijälle => varoitus asukkaalle ja tästä tieto asunnon omistajalle, joka ilmoittaa vuokralaiselle, että toisesta varoituksesta tulee häätö. Ja kun tulee se toinen varoitus, voi prosessin laittaa toimeen ja jos ei laita, asunnon saa ottaa taloyhtiön haltuun.
Enpä tiedä vastausta, saman ongelman kanssa painitaan...tosin sillä erotuksella, että tämä on vuokratalo, mutta isännöitsijä on yhtä pulassa kuin ap:llakin. Hän sanoo, että vaikka on näyttöä, oikeus voi koska tahansa perua häätöluvan koska tällä naapurilla (joka häiriköi kaikkia) "voi olla sellaisia oikeuksia, joiden vuoksi häätö perutaan, näistäkin on kokemusta".
Emme jääneet pidättämään hengitystämme vuoden tappelun jälkeen, allekirjoitin eilen uuden asunnon vuokrapaperit.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 23:29"]
Enpä tiedä vastausta, saman ongelman kanssa painitaan...tosin sillä erotuksella, että tämä on vuokratalo, mutta isännöitsijä on yhtä pulassa kuin ap:llakin. Hän sanoo, että vaikka on näyttöä, oikeus voi koska tahansa perua häätöluvan koska tällä naapurilla (joka häiriköi kaikkia) "voi olla sellaisia oikeuksia, joiden vuoksi häätö perutaan, näistäkin on kokemusta".
Emme jääneet pidättämään hengitystämme vuoden tappelun jälkeen, allekirjoitin eilen uuden asunnon vuokrapaperit.
[/quote]
EI niitä ole, isännöitsijät ei vaan viitsi tehdä töitään.
6, en olisi ihan varma asiasta. Hän on aivan kyllästynyt tilanteeseen itsekin, koska tämä häirikkö vaarantaa käytöksellään asukkaiden turvallisuuden ja rikkoo jatkuvasti taloyhtiön omaisuutta. Sen vuoksi vuokrat nousevat nyt todella rajusti alkuvuodesta, koska jatkuvasti on rikki milloin hissi, milloin lamput pistetty paskaksi, milloin varastokoppeihin murtauduttu...
Siis mitä helvettiä? Miten se häätäminen voi olla niin vaikeaa, jos on jatkuvaa näyttöä häiriköinnistä? Kyllä pitää olla aika laiska isännöitsijä, jos ei viitsi asian eteen tehdä mitään. Eihän nyt yhden ihmisen voi antaa terrorisoida koko taloyhtiötä.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 23:36"]
6, en olisi ihan varma asiasta. Hän on aivan kyllästynyt tilanteeseen itsekin, koska tämä häirikkö vaarantaa käytöksellään asukkaiden turvallisuuden ja rikkoo jatkuvasti taloyhtiön omaisuutta. Sen vuoksi vuokrat nousevat nyt todella rajusti alkuvuodesta, koska jatkuvasti on rikki milloin hissi, milloin lamput pistetty paskaksi, milloin varastokoppeihin murtauduttu...
[/quote]
Siis tuohan on rikosilmoituksen paikka, jos voitte todistaa, että ko vuokralainen syyllinen. vai olisiko niin, että joku onneton raukka on nimetty syntipukiksi, jonka piikkiin kaikki laitetaan...
Voiko asunnon muka vuokrata sossulle? Itse olen sossun asiakas ja itse olen aina joutunut asuntoni hakemaan ja vuokrasopimukseni tekemään.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 00:01"]
Voiko asunnon muka vuokrata sossulle? Itse olen sossun asiakas ja itse olen aina joutunut asuntoni hakemaan ja vuokrasopimukseni tekemään.
[/quote]
Helsingissä sossu vuokraa asuntoja erityisasiakkailleen, asunnottomille, vapautuville vangeille jne.
[/quote]
Forenomille ja Forenom vuokraa sossulle, joka taas osoittaa asunnon sossun asiakkaalle. Yleensä näissä tapauksissa asiakkaalla on takana useita häätöjä ja kun asiakas taas saa häädön, sossun kautta saa uuden asunnon. Etenkin jos kyseessä on lapsiperhe.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 00:05"]
[/quote]
Helsingissä sossu vuokraa asuntoja erityisasiakkailleen, asunnottomille, vapautuville vangeille jne.
[/quote]
Yleensä kyllä tosin vuokraavat kaupungin omia asuntoja, kaupunkihan jatkuvasti hankkii/ostaa asuntoja esim. kantakaupungin alueella. Ja toisaalta monet haluavat vuokrata sijoitusasuntonsa juuri kaupungille sossun kautta välitettäväksi, koska silloin on vuokranmaksu varma. Eli kaupunki/sossu maksaa vuokran omistajalle. ja hankkii uuden asukkaan, jos entinen jostain syystä muuttaa pois. Ei tule vuokratappioita.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 00:10"]
Yleensä kyllä tosin vuokraavat kaupungin omia asuntoja, kaupunkihan jatkuvasti hankkii/ostaa asuntoja esim. kantakaupungin alueella.
[/quote]Siis miksi kantakaupungin alueelta? Asunnot on sika kalliita siellä, eikä sosiaalitoimen asukkaat pysty maksamaan käypää vuokraa niistä. Mullakaan työssäkäyvänä ei olis varaa.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 00:15"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 00:10"]
Yleensä kyllä tosin vuokraavat kaupungin omia asuntoja, kaupunkihan jatkuvasti hankkii/ostaa asuntoja esim. kantakaupungin alueella.
[/quote]Siis miksi kantakaupungin alueelta? Asunnot on sika kalliita siellä, eikä sosiaalitoimen asukkaat pysty maksamaan käypää vuokraa niistä. Mullakaan työssäkäyvänä ei olis varaa.
[/quote]
Olisikohan siksi että kaupungin vuokrataloja on kantakaupungissa paljon vähemmän kuin lähiöissä, eli sosiaalista tasapainotusta. Tämä on kyllä sillä tavalla epäreilua, että suurin osa varsinaisissa kaupungin vuokra-asunnoissa asuvista on pienituloisia, jotka eivät ole saaneet häätöä, vapauteneet vankilasta tai käyttäneet huumeita, kun taas sossun asunnoissa ilmeisesti on enemmän omalla toiminnallaan asiaan vaikuttaneita henkilöitä. Tämä oli kyllä uusi tieto minulle. /11
Mä kyllä ymmärrän tuo logiikan, että esim. sossun asiakkaita laitetaan paremmille alueille, ettei sellaista slummiutumista tapahtuisi, mutta kyllä nuo pahimmat häiriköt saisi laittaa keskenään jonnekin hevonkuuseen. Jos on häätöjä häädön perään, niin tuskinpa ne tapojaan muuttaa niin kauan, kuin sossu maksaa. Todella epäreilua, että jotkut omistusasujat sitten joutuvat kärsimään. Laittaisivat niitä rauhallisia ja hyvin käyttäytyviä köyhiä niihin yksityisiltä vuokrattuihin asuntoihin, eikä jotain rikollissakkia.
Melu- ja häiriöpäiväkirja käyttöön. Useamman asukasta pitää omaa päiväkirjaansa tapahtumista ja kun riittävän monta häiriötä on kirjattu niin sitten jokainen erikseen tekee asiasta oman valituksensa. Valitus allekirjoitettava omalla nimellä ja nimen & asunnon numeron tulee olla myös valituksessa selvästi auki kirjoitettuna.
Kun valitukset ovat erillisiä niin niillä on enemmän todistusarvoa kuin porraskäytävästä yhteiseen valitukseen kerätyllä nimilistalla. Erilliset häiriöpäiväkirjat niinikään osoittavat, että tapahtumat todella tapahtuivat eivätkä olleet vain yhden asukkaan tekaisemaa kiusantekoa.
Valitukset lähetetään sekä isännöitsijälle että taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalle. Kun valitusten lähettämisestä on kulunut muutama päivä niin sitten jokainen häiriöstä kärsivä erikseen ottaa yhteyttä isännöitsijään ja kyselee miten asia edistyy. Kysyä pitää koska tuo otetaan esille hallituksen kokouksessa.
Jos tuota kautta asia ei tunnu etenevän niin valitusten jälkeen laitatte tälläisen kirjeen isännöitsijälle ja hallitukselle:
"Arvoisa isännöitsijä/taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja
As. OY Kukkelikuun osakkaana haluan asunto-osakeyhtiölain 6. luvun 6. pykälän mukaisesti, että seuraavassa yhtiökokouksessa esityslistalle lisätään alla oleva kohta:
- X-portaan häiriötapauksiin puuttuminen asukkaiden esittämien valitusten vuoksi
Kuuranlahdella 28.12.2013
Matti Meikäläinen
As. X89
Kukkelinkatu 7X
012345 Kuuranlahti"
Osakkaalla on oikeus saada asia käsiteltäväksi joten tätä ei isännöitsijä voi estää.
Jos vuokralainen on säätiön tai kaupungin omistamassa asunnossa nin isännöitsijältä viestiä siihen suuntaan.
sopimus pitää purkaa ei irtisanoa muuten astuu voimaan irtisanomisaika