Kohdun limakalvon liikakasvu?
Aiheuttaako lapsettomuutta?
Olen käynyt säännöllisesti gynekologilla koska söin vuosia Harmonet pillereitä. Pari kertaa lääkärissä on mainittu kohdun limakalvon liikakasvusta, sanottiin ettei ole vaarallista eikä suositeltu jatkotutkimuksia.
Asia ei ole enempää vaivannut, mutta nyt kun olen jättänyt pillerit pois ja yritämme lasta, asia on alkanut tietysti vaivaamaan. Netistä hakemalla löytyy mm. sivuja joissa puhutaan sen altistavan mm.syövälle. Olen 30 vuotta, pillereitä käytin 6 vuotta. Viimeinen kuukausi ollaan yritetty lasta. Varasin ajan gynekologille ensiviikolle, mutta en malta odottaa ja nyt ahdistaa :-(
Kommentit (2)
Itselläni on kohdun limakalvon liikakasvua todettu useaan kertaan ultraäänessä ja limakalvolta otetuissa näytteissä. Lapsettomuudestakin meillä on kärsitty, mutta kukaan lääkäri ei ole kommentoinut mitään tuon limakalvo-ongelman osuudesta asiaan.
Lääkäri piti erittäin tärkeänä, että kierrot on pidettävä sopivan lyhyinä ja säännöllisinä, jotta limakalvo ei pääsisi paksuuntumaan liikaa. Puhui myös syöpäriskistä silloin kun tuo paksuuntuminen oli pahimmillaan (toistunut joka kerta synnytysten jälkeen ennenkuin kuukautiset ovat käynnistyneet noin puolen vuoden kuluttua synnytyksestä), melkeinpä pakotti minut lääkekuurille vaikka silloin vielä imetin ja epäröin miten ne hormonit vaikuttavat äidinmaidon kautta vauvaan. Piti lääkehoitoa huomattavasti tärkeämpänä kuin imetystä, eli aika vakavasta syöpäriskistä taisi silloin olla kyse. Ja tuossa vaiheessa paksuuntuminen oli jo niin paha, että pelkkä lääkehoito ei riittänyt vaan piti tehdä kaavinta.
Nyt olen sitten käyttänyt terolutia pitämään kierrot säännöllisinä. Niistä ei minun kohdallani ole ollut apua raskaaksi tuloon, vaan pitkien raskaaksi tulo yritysjaksojen jälkeen olen käyttänyt clomifenia kahteen eri kertaan ja siitä on hyvät tulokset: molemmilla kerroilla tuli heti tärppi.
Jos on ongelmia kierron pituudessa tai kovin runsaat vuodot niin kylläpä suosittelisin kysymään lääkäriltä hormonilääkitystä limakalvon normalisoimiseksi. Lääkäreilläkin on tietty erilaisia mielipiteitä, sen olen tässä vuosien varrella saanut näiden limakalvo-ongelmieni parissa havaita ... mutta ainahan voi kysyä ja " vaatia" perusteluja.
myös tähän ongelmaan munasarjojen stimulaation lisäksi. Ohentaa kuulemma limakalvoa.