Miksi miehesi halusi lapsia?
Naiset: Millä perustein miehesi ryhtyi isäksi? Oliko se hänen omaa haluaan, olosuhteiden pakkoa, myöntymistä sinun tahtoosi? Jos hän halusi lapsia itse, minkä vuoksi? Mitä hän ajatteli saavansa elämäänsä lapsen myötä? Millaiseksi hän kuvitteli isyyden? Vastasiko todellisuus odotuksia?
Isät: voitte tietenkin vastata myös omasta puolestanne.
Kommentit (23)
Tuota olen monesti miettinyt, erosta kun on 10v ja lapset näkevät isäänsä pari kertaa vuodessa.
Kuitenkin mies oli se joka muun lääkärikäyntinsä aikana kyseli miksi lapsia ei ala kuulua kun vuosi aikaisemmin oli ehkäisy jätetty pois, ajatuksella että lapsi saa tulla jos on tullakseen, mitään varsinaista kiirettä ei ollut, miehellä tuntui vaan olevan kiireempi.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 22:12"]
En kysynyt sen erityisemmin mieheltä, miksi hän haluaa lapsia.[/quote]
No kysypä nyt.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 22:31"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 22:12"]
En kysynyt sen erityisemmin mieheltä, miksi hän haluaa lapsia.[/quote]
No kysypä nyt.
[/quote]
En kysy, kun se on nukkumassa. Käsittääkseni syy oli sama kuin minulla, halusimme molemmat perheen.
En edes tiedä miksi itse haluasin lapsia. Mutta kyllä ollaan kupikin tosi onnellisia näistä kolmesta teinistä, ainakin hyvinä päivinä.
Ensimmäinen oli yllätys ja toinen yhdessä tehty, koska lapsella "pitää" olla sisaruksia. Eli ei oltu ns. päätetty esikoisen tulosta ja toinenkin aikaistui esikoisen aikaistuttua. Kuitenkin mies on puhunut alusta lähtien haluavansa lapsia, koska hänelle perhe on se tärkein asia elämässä ja kaksin oltaisiin pariskunta ja lasten myötä perhe. Mies ei esim. usko, että on olemassa oikeasti vapaaehtoisesti lapsettomia (itse kyllä ymmärrän tämänkin). Hän ajattelee asiaa myös pidemmälle, eli mitä sitten, kun on vanha. Jos ei ole lapsia ei ole ketään joka soittelisi tai kävisi kylässä eikä ketään kenelle jättää perintö.
Aika harva pystyy varmaan vastaamaan tuollaiseen kysymykseen mitään konkreettista. Miksi nyt yleensä lapsia halutaan tai ei haluta? Tai koiraa? Tai tiettyä ammattia? Ihmiset nyt haluaa asioita ihan ilman mitään syytäkin.
Muakin kiinnostaisi miesten näkökulma (oma mies kun ei halua omia lapsia lainkaan).
No totta kai mieheni halusi siirtää oman, loistavan geeniperimänsä ja kasvatuksen tuoman henkisen pääoman seuraavaan sukupolveen! Hänellä meni vain aika kauan löytää aivan yhtä loisteliaat geenit ja kasvatuksen tuoman henkisen pääoman omaava nainen lapsensa äidiksi. ;-)
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 22:10"]
Naiset: Millä perustein miehesi ryhtyi isäksi? Oliko se hänen omaa haluaan, olosuhteiden pakkoa, myöntymistä sinun tahtoosi? Jos hän halusi lapsia itse, minkä vuoksi? Mitä hän ajatteli saavansa elämäänsä lapsen myötä? Millaiseksi hän kuvitteli isyyden? Vastasiko todellisuus odotuksia?
Isät: voitte tietenkin vastata myös omasta puolestanne.
[/quote]
Bambi kohta 40 vuotta vastaa:
Hän oli sitä kuulemma miettinyt puolivuotiaasta asti. Sitten oli tilanne päällä. Ajatteli saavansa elämäänsä huutoa ja mellastusta. Vasta kolmas lapsi toteutti sen täysimääräisenä.
Isyyden Bambi kuvitteli olevan vähän kuin kivi kengässä. Ja todellisuus oli murikka kengässä.
Näin vastasi siis oikeasti n. 40 v mies, kolmen lapsen isä sohvalta esittämiisi kysymyksiin.
Mun mies otti itse lasten hankinnan esille ja sai mut puhuttua hommaan mukaan. Eli aloite lasten hankkimisee tuli mieheltä.
Miksi sitä nyt kukaan lapsia haluaa, sen enempää nainen kuin mieskään? Se vain on vaistomainen, biologinen tarve joka kumpuaa jostain syvältä. Tarve saada oma lapsi ja kokea se kaikki, mitä oma lapsi elämään antaa.
Kuulostaa jotenkin erikoiselta ja aika mustavalkoiselta ajatukselta, ettei mies voisi tuntea tuota tarvetta ja haluta omaa lasta. Ihan niin kuin joku olisi nyt imenyt itseensä jotain omituista, vääristynyttä ja vahvasti stereotypistä sukupuoliajattelua... Menee samaan sarjaan kuin joidenkin kuvitelmat siitä ettei miehillä ole tunteita, tai että kaikki miehet pettävät aina, jos vain saavat tilaisuuden.
Oikeastaan mieheni ei halunnut lapsia, hän halusi vain läpsiä.
Mutta ulkomaalaissyntyisenä ä:n pilkkujen hahmottaminen ja ääntäminen ei hänellä oikein toimi. Vieläkään.
Nro 12: mun mies on kyllä ihan normaali hyvä mies vaikkei lapsia haluakaan. Minäkään en halua lapsia. Eivät kaikki halua.
Mutta siis olisi kiva lukea miesten näkemyksiä asiaan.
Nro 9
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 22:50"]
Muakin kiinnostaisi miesten näkökulma (oma mies kun ei halua omia lapsia lainkaan).
[/quote]
En ymmärrä kysymystäsi. Miten lasten haluamattomuus liittyy siihen onko mies vai nainen? Mitä eroa siinä on onko mies haluamatta lapsia vai nainen? Minä en halua lapsia vaikka olen nainen eikä miehenikään vaikka on mies. Ja ihan vain siitä syystä ettei haluta. Mitä muuta syytä siihen pitäisi etsiä kummaltakaan?
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 23:00"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 22:50"]
[/quote]
En ymmärrä kysymystäsi. Miten lasten haluamattomuus liittyy siihen onko mies vai nainen? Mitä eroa siinä on onko mies haluamatta lapsia vai nainen? Minä en halua lapsia vaikka olen nainen eikä miehenikään vaikka on mies. Ja ihan vain siitä syystä ettei haluta. Mitä muuta syytä siihen pitäisi etsiä kummaltakaan?
[/quote]
Siis enhän mä kysynyt mitään..? Sanoin, että aihe kiinnostaa minuakin. Tiedän ja tunnen mieheni, joka ei lapsia halua, joten isiksi halunneiden miesten ajatukset kiinnostavat. Harmi kos viestini ärsytti sinua noin paljon.
Nro 9
12, en toki sitä tarkoittanutkaan että lapsia haluamaton mies olisi mitenkään outo, friikki, huono tmv, sen enempää kuin lapsia haluamaton nainenkaan. En vain ymmärrä tätä sukupuolijaottelua tässä asiassa. Jotkut ihmiset vain haluavat lapsia, toiset taas eivät, sukupuolesta viis. Ihan yhtä hyviä tai huonoja ihmisiä ne vapaaehtoisesti lapsettomat ovat kuin lapsellisetkin. He vain ovat halunneet eri asioita elämältä.
12
Voi kämmäys... edellisen viestin kirjoitti siis nro 12 numerolle 9 :)
Nosto.
Haluaisin vielä erityisesti vastauksia kysymykseen: Mitä miehet ajattelivat saavansa elämäänsä lapsen myötä, ja toteutuivatko odotukset?
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 22:48"]
Aika harva pystyy varmaan vastaamaan tuollaiseen kysymykseen mitään konkreettista. Miksi nyt yleensä lapsia halutaan tai ei haluta? Tai koiraa? Tai tiettyä ammattia? Ihmiset nyt haluaa asioita ihan ilman mitään syytäkin.
[/quote]
Kävin kysymässä mieheltä asiaa. Lainasin ylläolevaa vastausta, koska se on mielestäni oikea tähän kohtaan. Mies sanoi, että kysymykseen on tosi vaikea vastata, koska lapsen saamista on niin vaikea ajatella etukäteen (mistä olen samaa mieltä). Kun intin, että sano nyt joku syy, hän sanoi, että ajatteli, että lapset on hauskoja ja niiden kanssa on kiva esim. leikkiä. Lisäksi hän sanoi ajatelleensa, että aluksi varmaan joutuu valvomaan ja väsyttää. Molemmet asiat pitivät paikkansa.
Kysyin sohva-asukilta.
"Olin 18-vuotias kun tulin isäksi, enkä ollut koskaan oikeastaan edes ajatellut asiaa. Otin sen vastaan ilman odotuksia ja ennakkoluuloja, mutta parin vuoden jälkeen oli selvää etten halunnut enempiä lapsia. Niitä meille kuitenkin vielä kaksi tuli. Toki he ovat tärkein ja paras asia elämässäni mutta samalla suurin virheeni"
(Tää oli mullekkin uutta tietoa, menen kokeilemaan josko keskustelu jatkuisi)
(Mies 34v)
Onko tää sama tyyppi, jonka oletuksena on, että miehet ei lähtökohtaisesti halua lapsia?
En kysynyt sen erityisemmin mieheltä, miksi hän haluaa lapsia. Hän oli varmempi siitä, että niitä haluaa, ja hänen aloitteestaan pantiin toinen lapsi alulle (ensimmäinen molempien aloitteesta). Mieheni ei ole oikein sellainen ihminen, että kauheasti kuvittelee asioita etukäteen.