Kuntoutusrahahakemus hylättiin!
Itkettää niin paljon.
Olen ollut mt-potilas jo useamman vuoden ajan, mutta kynnys hakeutua hoitoon on ollut korkea. Olen yrittänyt selviytyä nollatuloilla, tehnyt hanttihommia, yrittänyt opiskella mutta kaikista työsuhteista minut on erotettu ja opiskelupaikat irtisanottu. Tiedän möhlineeni.
Minulla ei ole ammattia. Sain uuden opiskelupaikan v. 2012, mutta en ole pystynyt suorittamaan opintoviikkoja vaaditulla tahdilla. Opintotukeni katkesi. Olin lopettamassa opiskelua, kunnes kouluni järjesti minut terveydenhoitajan vastaanotolle. Asiat lähtivät rullaamaan.
Nyt olen viimein päässyt hoitosuhteeseen, mutta lopullista diagnoosia ei ole vielä tehty. Lääkärini totesi että olen selkeästi työkyvytön, hän suositteli kuntoutusrahan hakemista jotta voisin jatkaa opintojani.
Nyt se hakemus hylättiin kun diagnoosia ei vielä ole. Siis vaikka lääkäri on minut työkyvyttömäksi todennut, ei vaan vielä osaa tarkkaan sanoa mistä syystä. Kyseessä on kuitenkin suurella todennäköisyydellä kaksisuuntainen mielialahäiriö, joskin minulla on myös psykoottisia oireita ja jopa psykoosinkin olen läpikäynyt (tosin tietämättäni).
En tiedä mitä tehdä seuraavaksi. Työssäkäymiseen minusta ei ole vielä, ja työtä on muutenkin hankala saada kun ei ole minkäänlaista koulutusta. Nautin opiskelusta ja olen viihtynyt koulussa todella hyvin, se on tuonut elämääni viimein jotain suuntaa.
Tuntuu että minut yritetään saada luovuttamaan ihan kokonaan. Minulla on tasan 120€ rahaa, jolla pitäisi koko joulukuu selvitä. Siitä 36€ menee bussilippuun. Sähkölasku maksamatta.
Hain nyt uudelleen opintotukea selvityksen kera, ja aion tehdä valituksen Kelan päätöksestä. Mutta siinä menee taas se kuukausi, ja olen nyt jo korviani myöten veloissa.
En jaksa enää
Kommentit (27)
sossu kyllä maksaa.
Kuntoutustukea ei voi hakea ennen kuin on ollut 10 päivää kuntouttavassatyössä jo mukana. Opiskeluihin ei saa kuntoutustukea ellei ole jo aloittanut kuntouttavan esim jollain työpajalla ja sitten ala opiskella.
Koska jos pystyt opiskella niin saat tasan sen rahan mitä muutkin opiskelijat. Kuntoutustuen saaminen edellyttää sairaslomaa tai työtoimintaa 4-6 h päivässä ja yhdessä tehtyä axu suunnitelmaa kuntouttavalle jaksolle.
T: puoli vuotta kuntoutuksessa eikä ole saanut aloittaa opintoja.
11 jatkaa. Olin siis siinä kunnossa, että sairaalan psykiatri ihmetteli, että miten mulla voi olla yliopistotutkinto. Uloskirjoituksen jälkeen vaan hommiin. Mulla ongelmana oli se, että olin ulkomailla ja olisin menettänyt oleskeluvan, jos en olisi tehnyt hommia.
Löysin googlettamalla tämän keskustelun. Olisipa ollut mukava tietää, miten ap:lla nykyään menee. Itsellä myös tappelua kuntoutustukihakemuksen ja Kelan kanssa :/
Kuntoutusraha ja -tuki ovat kaksi eri asiaa. Toinen on työkyvyttömyyseläke (kuntoutustuki) ja toinen kuntoutumisen ajalta tai kuntoutusjaksojen väliltä maksettava tuki (kuntoutusraha). Ketjussa sekoitetaan nämä kaksi eri asiaa.
En ymmärrä ap:n tilannetta sen suhteen, miten lääkäri on toiminut. Psykiatrisen diagnoosin annossa kestää yleensä 5-15 minuuttia ja sellaisen antaminen on edellytys Kelan tuille. Jos on edes epäily kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä tai psykoottisesta häiriöstä, miksei sitä ole jo diagnosoitu. Joskus Kela vaatii laajemmat psykologiset testit diagnoosien varmentamiseksi mutta tässä tapauksessa lääkärin olisi pitänyt antaa jokin lähinnä oleva diagnoosi ja on hyvin erikoista, ettei sitä ole annettu.
Toinen epäkohta on se, ettei ole määrätty lääkitystä. Lääkityksen voi määrätä heti oireiden perusteella ja yleisimpiä lääkkeitä käytetään liki jokaisen psykiatrisen sairauden hoidossa, joten on erikoista perustella hoitamattomuutta sillä, ettei ole tarkennettua diagnoosia.
Kolmas epäkohta on se, ettei ole haettu ensin sairauspäivärahaa, joka on edellytys ainakin kuntoutustuelle.
Neljäs se, ettei psykiatrinen hoito toteudu lain mukaan.
Mitä ihmettä, kaksisuuntaisestako pitäisi saada työkyvyttömyyspäätös? Sehän on ihan normi sairaus ja kyllä kykenee opiskelemaan ja käymään töissä. Ympärilläni on ainakin 4 korkeakoulutettua ( ihan väikkärit tehty) työssäkäyvää kaksisuuntaisesta kärsivää. On niitä psykoosejakin ollut. Hankit diagnoosit lopuun ja lääkkeet ja sillä se etenee.
Voisitko käydä kysymässä seurakunnan diakonilta avustusta?Siis ihan ev.lut,käsittääkseni ei tartte kuulua kirkkoon apua saadakseen(en tiedä,kuulutko).
Jaksamisia!