Onko järkeä ostaa omistusasunto jos ei aio lisääntyä?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Mulle ainakin täällä Rovaniemellä omistusasunnossa kulut on edullisemmat kuin vuokra. Tai samalla rahalla asuin yksiössä, nyt tilavassa kaksiossa.
Ja jos vaikka 30v päästä tämä on velaton asunto, voin myydä ja se myyntivoitto on voittoa, rahaa, pääomaa. Vuokraltä lähtiessä ei saa mitään.
Tarkennan, asuin siis samalla hinnalla (~500€) vuokralla yksiössä, nyt omistusasunnossa kaksiossa hoitovastike+lainanlyhennys saman verran.
En saa mitään tukia, maksan palkastani kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. En minä (, ainakin toisaiseksi lapsettomana) jättäisi omistusasunnon ostamista sen varaan onko minulla lapsia vai ei. Minun se asunto tai paremmin asumisemme on maksettava joka tapauksessa ei lapsien.
Sinkkumies
Älä käytä nimimerkkiäni
Zinccis
Sinkkumies on ihan yleiskielen sana. Ei sinulla ole siihen mitään tavaramerkkioikeutta.
-Sinkkunainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokran maksu ei tule koskaan valmiiksi, mutta omistusasunnossa tulee pakkosäästetyksi iso raha.
Mutta entäs sitten kun kuolee? Ei sitä asuntoa saa hautaansakaan mukaan. Pitäisikö se sitten lahjoittaa jollekin kissayhdistykselle?
Minä ainakin ajattelin, että sitten kun olen niin huonokuntoinen etten enää pärjää kotona, myyn asunnon ja maksan niillä hoidon jossain laitoksessa. Mitäpä sitä muutakaan.
Tai vaikka sitten kissayhdistykselle. Miksipä ei? Kissat ovat ihania.
Olisipa kamalaa kuolla äkillisesti ennen huonoon kuntoon menemistä ja talo menisi valtiolle.
Minulla ainakin menisi sukulaisille. Jos ei ole sukulaisia, niin testamentti on keksitty.
Boomereilla X-sukupolvella on rahaa ostaa taloja, me milleniaalit ja z-sukupolvi emme voi ostaa tuollaisia ylellisyyksiä. Vuokralla on pakko olla. Meillä ei ole etuoikeuksia, joiden avulla hankkia kotkotuksia. K.Y.S.
N20
Oman maksaminen kannattaa aina mieluummin kuin vuokraloordin. Olen sekä omistaja-asuja, että vuokraemäntä, niin tiedän.
No onhan se vähän niin kuin rahaa pankissa. Voit myydä ja hommata itsesi kunnon palvelutaloon kun et enää voi/halua asua yksin. Pelkällä eläkkeellä sellaista ei maksella.
Toivottavasti korona hoitelisi boomerit, niin talojen hinnat tulisi alas.
N20
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. En minä (, ainakin toisaiseksi lapsettomana) jättäisi omistusasunnon ostamista sen varaan onko minulla lapsia vai ei. Minun se asunto tai paremmin asumisemme on maksettava joka tapauksessa ei lapsien.
Sinkkumies
Älä käytä nimimerkkiäni
Zinccis
Sinkkumies on ihan yleiskielen sana. Ei sinulla ole siihen mitään tavaramerkkioikeutta.
-Sinkkunainen
Kyllä se on mun nimimerkkini, Varastin sen tuolta tyypiltä tulewaisuudesta jo 5 wuotta sitten ..
Sinkkumies
Zinccis
Se on yleiskieltä tekstissä. Nimimerkkinä se on minun !
Katsoin joskus kotinurkilla, että saisin 1200 eurolla vuokrattua kotiani vastaavan asunnon. Nyt maksan lainanlyhennystä ja vastikkeita noin 1400 euroa kuukaudessa. Mikäli asuisin 10 vuotta aloillani, niin omistusasunnon myydessä saanosan maksamistani lainanlyhennyksistä takaisin. Vuokra-asunnosta en saa mitään takaisin. Jos sitten käy hyvä tuuri ja asuntoni alueen arvo noussut tuon kymmenen vuoden aikana saan jopa enemmän kuin olen lainaa maksellut.
Mutta koska allapidossa on matrixin vartijoita, niin laittoivat tuon nimimerkkini banniin.
Sitä ei voinut kirjoittaa .. siksi vaihdoin sen.
Sinkkumies-Zinc
Huoh. Mikä v..n logiikka tuossa on??? Kyllä minusta on ihan kivaa, että on rahaa säästössä eikä sitä voi tuhlata mihinkään😑 en tajua miksi v...ssa tarvitsen tänne jotain kakaroita, jotta asunnossani on jotain järkeä 😑
Ostaisinko Ferrarin vai Lambon. Tuolta noi sinun ongelmat kuulostavat meistä nuorista. HÄPEÄ!
N20
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Älä käytä nimimerkkiäni
Zinccis
-Sinkkunainen
Ohis. Totta. - Tällä Vauvapalstalla on todennäköisesti useampikin mies, joka käyttää tuota nimimerkkiä, mikä on hieman vahinko. Yhden heistä toivosin käyttävän jotain muuta nimimerkkiä, koska hän kirjoittaa monesti hyvin miellyttävän oloisesti, jolloin voisin ehkä paremmin huomata hänen kirjoituksiaan. Olen myös miettinyt, että onkohan hän oikeasi nainen, sekä sitä millaista elämää hän elää "oikeassa elämässä" palstan ulkopuolella.
2.. Sinkkunainen
Mä yritän tehdä aikajanaan muutoksia. Pöllin tuon nimimerkin tulewaisuudesta, mutta matrixin vartijat laittoi hanttiin ja bannasi sen nimimerkkini.
Sinkkumies, Zinc
Minulla vastike, korko ja lyhennys ovat vähemmän kuin vuokra samalla alueella sijaitsevien vastaavan ikäisten ja kokoisten kunnan vuokra-asunnoissa.
Lisäksi esteetikkona minä arvostan sitä että voin rempata asuntoni itseäni miellyttäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisinko Ferrarin vai Lambon. Tuolta noi sinun ongelmat kuulostavat meistä nuorista. HÄPEÄ!
N20
Älä haksa hankata.
Sinun elintasosi on aina ollut parempi kuin aiempien sukupolvien. Ei meistä kukaan 20-vuotiaana asuntoja ostellut.
Vierailija kirjoitti:
Jos saat sen joskus velattomaksi, alkaa tienaaminen.
*Säästäminen.
Vai vuokralleko ajattelit pistää, missä sitten itse asut?
Jos tuo joutuu käyttämään jotain muuta nimimerkkiä, niin mitä muutoksia me saadaan aikajanaan aikaan ..
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Katsoin joskus kotinurkilla, että saisin 1200 eurolla vuokrattua kotiani vastaavan asunnon. Nyt maksan lainanlyhennystä ja vastikkeita noin 1400 euroa kuukaudessa. Mikäli asuisin 10 vuotta aloillani, niin omistusasunnon myydessä saanosan maksamistani lainanlyhennyksistä takaisin. Vuokra-asunnosta en saa mitään takaisin. Jos sitten käy hyvä tuuri ja asuntoni alueen arvo noussut tuon kymmenen vuoden aikana saan jopa enemmän kuin olen lainaa maksellut.
Voi toimiakin ruutukaava-alueella ihan keskustassa ja kasvukeskuksessa. Lähiöissä ei niinkään, eikä kaupungeissa, joista työpaikat saattaa hävitä kuukaudessa.
Olisipa kamalaa kuolla äkillisesti ennen huonoon kuntoon menemistä ja talo menisi valtiolle.