Miten on mahdollista urheilla kovaa aerobista liikuntaa, mutta olla siitä huolimatta kauhea läski?
Joku tässä ei nyt täsmää https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000006648791.html?utm_campaign=is_tf&utm…
Ilmeisesti suomalainen nainen on maailman poikkeuksellisin olento energiankulutukseltaan.
M/40
Kommentit (27)
Helposti. Onnistuuhan tuo minultakin ja olen mies.
Viisi tuntia olen harrastanut liikuntaa viikoittain pitkään ja niin vaan se paino on 110 kg. Mitä ihmeellistä siinä on?
Ei se paino vaan maagisesti katoa vaikka liikkuu ja syön suurinpiirtein hyvin ja normaalisti.
Helposti: syö enemmän kuin kuluttaa. Jos syö suklaalevyn jokaisen liikuntasuositukset jälkeen, niin aivan varmasti ei laihdu, mutta kunto kohenee toki.
No daa, hän oletettavasti syö kaiken sen kulutuksen edestä. Eihän hän edes tähtää laihtumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Viisi tuntia olen harrastanut liikuntaa viikoittain pitkään ja niin vaan se paino on 110 kg. Mitä ihmeellistä siinä on?
Ei se paino vaan maagisesti katoa vaikka liikkuu ja syön suurinpiirtein hyvin ja normaalisti.
Jos paino ei alene yhtään kovasta liikunnasta huolimatta, niin ruokavaliossasi on jotain vikaa.
M/40
Olin vielä jonnekin reiluun parikymppiseen asti sellainen joka ei lihonut millään. Sitten kaksvitosesta lähtien kilot alkoivat tulla kuin itsestään. Välissä oli kausi jolloin olin rahaton ja näin nälkää kuukausia. En tiedä johtuuko tuosta nälkäkaudesta se että kehoni varastoi energiaa tehokkaammin kuin tarvitsisi. Voiko nääntyminen laukaista tuollaisen?
Vierailija kirjoitti:
Viisi tuntia viikossa on todella vähän.
Melominen kuluttaa naisella parisensataa kaloria tunnissa (toki yksilöllistä vaihtelua on ja riippuu kuinka verenmaku suussa meloo). Se tarkoittaa, että saa meloa ihan tuntikaupalla kuluttaakseen edes muutaman hassun leivänpalan. Pullan mussuttamiseen menee muutama minuutti, mutta sen kuluttamiseen voi hyvin mennä useampi tunti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos paino ei alene yhtään kovasta liikunnasta huolimatta, niin ruokavaliossasi on jotain vikaa.
M/40
Ihanko totta? En ole tuo, jolle vastasit, mutta pelaan itse viikoittain sulkapalloa ja teen pitkiä patikointilenkkejä, ennen koronaa kävin lisäksi kuntosalilla ja vesijuoksemassa. Painoin silti 87 kg (pituus 160 cm). Ei kai tässä ketjussa kukaan ole ruokavaliosta puhunutkaan, tässähän ihmeteltiin miten ihminen voi olla ylipainoinen vaikka liikkuu. No helposti voi olla.
Kuntoilu on terveyden ja hyvinvoinnin kannalta monin tavoin äärimmäisen hyödyllistä.
Mutta kuntoilu on laihtumisen kannalta lähes hyödytöntä. Laihtuminen tapahtuu syömällä vähemmän kaloreita.
Kova airoopinen liikunta lisää nälkää ja sitä kautta ruokahalua. Se lisää myös kortisolin tuotantoa ja se kasvattaa mahan seudulle läskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisi tuntia viikossa on todella vähän.
Vain joka viides suomalainen harrastaa suositusten mukaan liikuntaa, joten mielestäni yht. 5 h salia ja ryhmäliikuntaa on ihan jees.
"Kestävyysliikuntasuositusten mukaan aikuisen pitäisi liikkua viikoittain vähintään 2 tuntia ja 30 minuuttia reippaasti tai tunnin ja 15 minuuttia rasittavalla tasolla parantaakseen kestävyyskuntoaan."
Kyllästyttää toi nainen, rasittavia tuollaiset läskiaktivistit. Oletteko nähneet hänen lapsensa? Hänestä tulee myös lihava aikuinen kun on jo nyt ylipainoinen.
Ei tuossa mitään ihmeellistä ole. Jos syö toistuvasti enemmän kuin kuluttaa, se näkyy kropassa ylimääräisenä.
Vierailija kirjoitti:
Helposti: syö enemmän kuin kuluttaa. Jos syö suklaalevyn jokaisen liikuntasuositukset jälkeen, niin aivan varmasti ei laihdu, mutta kunto kohenee toki.
Ei, vaan syö sen verran kuin kuluttaa (eli ei liho eikä laihdu vaan pysyy siinä ylipainossaan). Ja jos on jotenkin saanut itselleen kerättyä huomattavan suuren rasvaprosentin, niin ei se päivän kaloritarve välttämättä eroa paljon normaalipainoisen kaloritarpeesta.
No, ei tuossa jutussa näytetty nainen ainakaan "kauhea läski" ole. Saattaa varmaan paperilla on hieman ylipainoa, muttei kyllä terveydelle haitallisesti.
Jokainenhan voi valehdella noissa ihan mitä haluaa. Totuus kuitenkin on se, että se mitä suuhunsa laittaa, merkitsee. Tavallisella liikunnalla on painonhallinnassa ja -pudotuksessa todella pieni osa.
Olen syönyt terveellisesti ja harrastanut säännöllisesti raskasta liikuntaa n. 30 vuotta. Silti olen ylipainoinen. Ruokavalio ja kalorit tarkistettu lääkärin ja ravitsemusterapeutin kanssa kaksi kertaa.
Lisäksi en polta tupakkaa, en juo alkoholia, en syö karkkeja, leivoksia, pullaa, pizzaa, pastaa, kermaa, jäätelöä, yms. Ei ole kilpirauhasongelmaa, diabetestä, ei PCOSisa, yms.
Joten ihan kiva kun joku nettinero tulee selittämään, että vika on minun tekemisissäni, kun ei lääkäritkään osaa sanoa mitään.
Miksi luulet että kaikki läskit on rapakunnossa? Ei kaikki laihatkaan ole huippukunnossa, päinvastoin.
Hyvä kunto tulee liikunnasta, läski huonosta ateriasuunnittelusta.
Kumpikin on korjattavissa.
Katsopa miss xl kisaajien harrastuslistaa, jokainen heistä harrastaa vähintään:
Kuntosalia
Lenkkeilyä,
Ja jotain kolmatta liikuntalajia.