Kertoisitteko kokemuksia työkkärin työtarjouksista pk-seudulla?
Tuleeko niitä minkä verran, miten usein? Tuleeko yksi kerrallaan, vai esim. nippu ja niistä saa valita mihin hakee?
Onko vaihtoehtoja tasan kaksi, eli haet tai saat karenssin, vai onko niissä mitään liikkumavaraa? Esim. jos tulee kehotus hakea firmaan jonka johtaja on hakijan entinen koulukiusaaja tms. - vastaavia kiusallisia tilanteitahan on lukemattomia.
Kommentit (13)
Itselleni on kokemusta vain yhdestä työtarjouksesta. Ja sekään ei sitten osunut minuun(se valinta).
Onko ap joku entinen koulukiusauksen uhri? Uhrista tuli köyhä työtön ja kiusaajasta menestyvä johtaja,,,
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 17:55"]
Itselleni on kokemusta vain yhdestä työtarjouksesta. Ja sekään ei sitten osunut minuun(se valinta).
Onko ap joku entinen koulukiusauksen uhri? Uhrista tuli köyhä työtön ja kiusaajasta menestyvä johtaja,,,
[/quote]En ole entinen kiusattu, se oli vain esimerkki siitä millaisia esteitä ihmisillä voi olla hakea johonkin firmaan. Muita mahdollisia ongelmatilanteita: onko ateistin pakko hakea esim. lähetysseuran tai seurakunnan palvelukseen, onko pakko hakea vainoavan ex-miehen firmaan, onko pakko hakea tupakkayhtiöön tai muuhun moraalisesti arveluttavaan työhön? Tällainen pakkomeininki ei olisi tältä planeetalta; siksi kyselen ihmisten kokemuksia ihan oikeasta elämästä. Ekan vastaajan yritykset leimata minua työhaluttomaksi ovat hänelle varmaan tärkeitä :-) mutta menevät hukkaan.
Hain töitä kolme vuotta sittten puolen vuoden ajan. sinä aikana työkkäri tarjosi minulle YHTÄ paikkaa, jota hain mutten saanut. Tuon puolen vuoden aikana hain oma-aloitteisesti noin kahtakymmentä paikkaa ennenkuin tärppäsi ja pääsin töihin. En voi käsittää, miksei työkkäristä tarjottu minulle useampaa paikkaa haettavaksi. Koulutukseeni ja osaamiseeni nähden sopivia paikkoja olisi ollut ainakin 15.
Itselleni jäi ainakin se mielikuva että työkkärin tarjoamat paikat ovat ihan satunnaisia. Varmaan just kerran puolessa vuodessa osoittavat yhden paikan haettavaksi. Eihän sellaisella toiminnalla kukaan työllisty.
Ja tämä siis pk-seudulla.
Juurikin näin. Suomi on työhaluttomien paratiisi.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 18:51"]
Hain töitä kolme vuotta sittten puolen vuoden ajan. sinä aikana työkkäri tarjosi minulle YHTÄ paikkaa, jota hain mutten saanut. Tuon puolen vuoden aikana hain oma-aloitteisesti noin kahtakymmentä paikkaa ennenkuin tärppäsi ja pääsin töihin. En voi käsittää, miksei työkkäristä tarjottu minulle useampaa paikkaa haettavaksi. Koulutukseeni ja osaamiseeni nähden sopivia paikkoja olisi ollut ainakin 15.
Itselleni jäi ainakin se mielikuva että työkkärin tarjoamat paikat ovat ihan satunnaisia. Varmaan just kerran puolessa vuodessa osoittavat yhden paikan haettavaksi. Eihän sellaisella toiminnalla kukaan työllisty.
[/quote]
[/quote]
Kyllähän se sinun oma tehtäväsi on työpaikkoja hakea. Käsittääkseni työkkäri kontrolloi näillä vain sitä, että et nauti tukia, jos et oikeasti halua töihin. Eihän ne millään voi kaikille lähettää jokaisesta sopivasta työpaikasta ilmoitusta... Joten kyllä, varmasti on ihan satunnaista.
Minusta tuo työtarjousten lähettely pitäisi lopettaa puhtaana resurssien tuhlauksena. Jos joku toinen ihminen valitsee minulle työn jota hakea, on aika korkea todennäköisyys, että siinä työssä on jotain jonka vuoksi en itse olisi siihen hakenut. Työtarjous vie aikaa sekä työkkärin henkilöltä, minulta että rekrytoijalta joka käsittelee hakemukseni. Kaikki turhaa työtä. Näillä tarjouksilla ei työllistytä: aktiiviset (kuten minä) hakevat itse itselleen sopivia paikkoja ilman työkkärin väliintuloa, ja jos jossain joku myyttinen työhaluton todella on, hänkään ei takuulla sillä työtarjouksella työllisty.
Noiden työtarjousten idea vähän vesittyy, kun niissä vain käsketään hakea mol.fi:ssä avoinna olevaa paikkaa. Sitä paikkaahan hakee sitten hirveän moni muukin kuin vain työttömät, jolloin ei ole hirveästi mahdollisuuksia paikkaa saada.
Sen ymmärtäisin paremmin, jos työnantaja ottaisi työkkäriin suoraan yhteyttä ja pyytäisi esittelemään joitakin työnhakijoita, jotka sopisivat työnantajan tarpeisiin. Ehkä samalla voisi sopia, että jos muuten hyvä tyyppi löytyy, mutta osaamisessa on joku puute, niin työkkäri järjestäisi kurssitusta ja kurssin jälkeen työpaikka olisi odottamassa tekijäänsä.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 19:52"]
Noiden työtarjousten idea vähän vesittyy, kun niissä vain käsketään hakea mol.fi:ssä avoinna olevaa paikkaa. Sitä paikkaahan hakee sitten hirveän moni muukin kuin vain työttömät, jolloin ei ole hirveästi mahdollisuuksia paikkaa saada.
Sen ymmärtäisin paremmin, jos työnantaja ottaisi työkkäriin suoraan yhteyttä ja pyytäisi esittelemään joitakin työnhakijoita, jotka sopisivat työnantajan tarpeisiin. Ehkä samalla voisi sopia, että jos muuten hyvä tyyppi löytyy, mutta osaamisessa on joku puute, niin työkkäri järjestäisi kurssitusta ja kurssin jälkeen työpaikka olisi odottamassa tekijäänsä.
[/quote]Mä olen ainakin saanut vuonna 1999 töitä niin että työnantaja soitti kotiin ja pyysi haastatteluun, oli saanut työkkäristä mun yhteystiedot. Kävin haastattelussa ja sainkin paikan. Sattumalta haastattelussa huomattiin että työnantajani oli mun vanha opettaja (mennyt naimisiin etten nimestäkään tunnistanut kun soitti).
[/quote]
Kun hakijoita on satoja, ei työkkäri todellakaan laita jokaiselle työtarjousta, koska työnantajat eivät toivo mitään älytöntä hakemusrumbaa ja niitä paikkoja hakee muutkin kuin työttömät. Yhteen paikkaan laitetaan 1-10 työtarjousta, ellei muusta ole sovittu.
Yleensä työnantaja ilmoittaa työtarjousten maksimimäärän eikä silloin laiteta yhdelle uudestaan ja uudestaan tarjousta vaan vaihdellaan hakijoita.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 19:52"]
[/quote]
Noinhan työkkärissä mielellään tehtäisiin, mutta kun nykytyötön ilmoittaa, että tietojaan ei saa antaan työnantajille!
Työhallinnossa ei ole avoinna muita paikkoja kuin nuo mol.fi -sivustolle päätyneet ihan muutamaa erikseen välitettävää paikkaa lukuunottamatta. Jos on työtön, joka väittää osaavansa työnhaun, niin silloin on yhtä hyvä hakija kuin kuka tahansa muukin, joka sen työpaikan on netistä bongannut.
Näissä työkkärin lähettämissä työtarjouksissa on ongelmana se, että eivät ymmärrä tehtävän kuvaa ja hakijan kompetenssia. Todellakin siinä menee aikaa hukkaan yhdeltä jos toiseltakin.
Kyllä niitä paikkoja on haettava, ei ole vaihtoehtoja. Mutta älä suotta pelkää, että saisit jonkun epäsopivan paikan. Ne on ihan normaalisti mol:n sivuilla auki olevia paikkoja, joista niitä työtarjouksia lähetetään, ja jokaiseen paikkaan on kymmeniä tai satoja hakijoita. Takuulla niistä löytyy sinua parempi hakija, joka vieläpä haluaa töihin.
Haet tai saat karenssin, et voi valita. Ja haloo - niitä hakemuksia tulee satoja, mahdollisuutesi saada työtä pelkällä hakemuksella on noin nolla.
TYötarjouksilta välttyy, kun itse hakee töitä ja menee töihin.