Uskovainen ja harhat
Mitä mieltä olet uskovaisesta ihmisestä, joka tosissaan kertoo nähneensä henkiä liikkumassa kotonaan ja kertoo kokeneensa muitakin minun mielestäni aistiharhoja. Itse hän ei tietenkään puhu aistiharhoista vaan uskoo nämä kokemukset todeksi. Onko siis uskovaisen sallittu kokea näin ilman että hän on psykoottinen. Voiko olla ns ihan terve ihminen?
Kommentit (16)
Voi olla ihan terve ihminen. Kyllähän niitä aina on ollut jotka kokee esim. vainajien henkiä, enkeleitä tms ympärillään. Jos nämä asiat ei hallitse tyypin elämää vaan hän pystyy normaaliin työ- ja arkielämään, ja osaa erottaa missä sopii puhua noista henkimaailman asioista ja missä ei, niin eipä siinä mitään.
Mä oikeesti nauran jo näille alotuksille... uskovainen sitä ja uskovainen tätä. Onko täällä nyt jollain joku märkä päiväuni liittyen näihin uskovaisiin?
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 16:09"]
Mitä mieltä olet uskovaisesta ihmisestä, joka tosissaan kertoo nähneensä henkiä liikkumassa kotonaan ja kertoo kokeneensa muitakin minun mielestäni aistiharhoja. Itse hän ei tietenkään puhu aistiharhoista vaan uskoo nämä kokemukset todeksi. Onko siis uskovaisen sallittu kokea näin ilman että hän on psykoottinen. Voiko olla ns ihan terve ihminen?
[/quote]
Kyllä minä tiedän ihan tervepäisiä ihmisiä, jotka ovat esim sanoneet nähneensä enkelin.
No ei minusta kuulosta aivan tervepäiseltä. Terveeseen kristinuskoon ei kuulu jatkuva enkelien ja henkien näkeminen. Käsittääkseni Raamatussakin sellainen on erittäin harvinaista ja satunnaista ollut eikä näyistä ole ollut lupa edes puhua.
Sen sijaan mielisairaus voi saada uskovaisella ihmisellä hengellisiä piirteitä. Silloin kun uskonnollisuus oli isommalla sijalla suomalaisten elämässä, mielisairaaloissa oli paljonkin Kristuksia ja profeettoja.
Tämä ihminen ei kuulu ev.lut. seurakuntaan vaan erääseen toiseen seurakuntaan. Hyvin uskonnollinen ja kirjaimellisesti lukee raamattua. Minun mielestäni vaan nuo kuulostivat harhoilta ja rupesin miettimään, että onko jotenkin sairas. ap
Ap, ehkä tuttavasi hakee lohdutusta johonkin ikävään asiaan ja kokee aistimukset siksi tärkeinä?
Tietenkin looginen selitys harhoille on mielisairaus, mutta uskovana ihmisenä pidän myös mahdollisena että pahat henget ja enkelitkin vaikuttavat täällä. Enkeliuskoa en oikein hyväksy, sillä se on enemmän New Age -kategoriaa kuin kristinuskoa.
Olen melko kriittinen "henkivaltakokemusten" suhteen, enkä ole itse yliluonnollsia tapahtumia juurikaan kokenut. En oikein pidä joidenkin seurakuntien manaamistyylisestä toiminnasta, siinä ei enää liikuta terveellä pohjalla.
Kerran sain kokea Pyhän Hengen kosketuksen. En usko että se olisi ollut itsesuggestiota. Upea olo, tuntui kuin liitelisin ilmassa...! Kiitos Herralle, se kokemus on minulle todistus Jumalasta.
Olen tutuilta kuullut pelottavia juttuja pahojen henkien riehumisesta, enkä oikein tiedä mitä niistä ajattelisin. Olen kuullut että joskus pahat henget kiusaavat ihmistä joka on juuri tekemässä uskonratkaisuaan. Aika hurjaa jos näin on..!
Ihminen voi silti olla uskovainen ja nähdä henkiä.
Eräs saarnaaja on kuulemma nähnyt enkelien saapuvan.
Olen itse nähnyt tai vaistonnut jonkinlaisen pahan,
mutta tarkemmin en kerro.
Uskovaisuus itsessään sisältää jumalharhan, joten mitäpä ihmeellistä siinä on.
Uskonto on ainoa yleisesti hyväksytty tekosyy vältellä skitsofreniadiagnoosia.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 00:06"]
Uskovaisuus itsessään sisältää jumalharhan, joten mitäpä ihmeellistä siinä on.
[/quote]
Niinpä. Kliinisesti harhaisia ovat oikeasti uskovat. Sky daddy. En tiedä, miksi nyky-Suomessa vielä pidetään tätä korttitaloa yllä... Kohta uskontoon välinpitämättömästi suhtautuvien ateistien määrä ylittää kriittisen massan, ja julkinen valhe saa kadota kokonaan pois.
Ateisteja on hyvin pieni osa kansasta. Suurin osa on vain välinpitämättömiä tai passiivisia, mutta omaa jonkinlaisen uskon johonkin. Varsinkin muualla kuin PK-seudulla.
Uskovainen voi tosiaan kokea hengen olevan läsnä, etenkin sairastuessaan.
Itse terveydenhuollon alalla työskentelevänä voin sanoa, että psykoosiin tai sen tapaiseen käytökseen liittyy usein paljon muuta kuin etukäteen näkee henkiä tai mukavia tonttuja. Näyt ovat usein ahdistavia ihmiselle itselleen ja näyt ovat vain yksi oire. Usein ihminen epäilee esim salaliittoteorioita tms. Yksittäiset mukavat näyt eivät viittaa psykoosiin. Eikä sitä kukaan voi poissulkea etteivät näyt ole todellista maailmaa.
Siis jos tutun ainoat oireet ovat henkimaailman asioiden näkeminen eikä näiden näkeminen ole pelottavaa eikä ahdistavaa eikä siihen liity sellaisia kuvitelmia, kuten että häntä on tultu hakemaan tai häntä tarkkaillaan tai muita pelottavan tyylin saavia uskomuksia. Psykoosioireet ovat aina ihmistä rienaavia. Voin kertoa että sen kyllä huomaa kun ihminen on psykoosissa
Ei kuulosta terveeltä?