Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset jotka eivät puhu seurassa mitään

Vierailija
26.09.2020 |

Vähän hassu kysymys, tiedän, mutta olisi tosi mielenkiintoista kuulla mielipiteitä aiheesta.

Miehelläni on muutama sellainen ystävä, jotka hän on tuntenut teinistä asti. Olemme heidän ja heidän vaimojensa/tyttöystäviensä kanssa melko paljon tekemisissä. Järjestämme esim. illanistujaisia säännöllisesti.

Yksi näistä ystävistä erosi vaimostaan pari vuotta sitten, ja hän alkoi seurustella noin vuosi sitten nykyisen tyttöystävänsä kanssa.

Uuden tyttöystävän mukaantulo on vaikuttanut tämän porukan ilmapiiriin. Hän ei puhu oikeastaan mitään missään tapaamisissa. Tervehtii kyllä ja vaihdetaan perus-kohteliaisuudet, mutta hän ei osallistu keskusteluun mitenkään. Tästä tulee hieman vaivaantunut olo. Mieheni on sanonut, että hänestä tuntuu siltä, että hän ei oikein tiedä mikä fiilis tällä tyttöystävällä on, tai mitä hän ajattelee meistä, ja että hän huomaa koko ajan jotenkin tarkkailevan itseään hänen läsnäollessaan.

Mieleeni tulee veljeni entinen tyttöystävä, jonka kanssa kanssakäyminen oli vähän samantyyppistä. Veljeni ja hän seurustelivat lähes 5 v. mutta koko tänä aikana en käynyt hänen kanssaan oikeastaan yhtään keskustelua, en edes small talkin tasolla. Aina kun hänen kanssaan yritti rupatella, hän vastasi yhden sanan vastauksilla ja keskustelu tyssäsi siihen. Minulle tuli sellainen olo, että jos hän jotenkin inhoaa minua tms. mutta hän ei kyllä puhunut vanhemmillemme tai veljeni kavereillekaan juuri mitään.

Miten tällaisissa tilanteissa tulisi käyttäytyä? En halua loukata ketään, ja haluan kaikille vain hyvää.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette tapaisi tätä pariskuntaa ilman niitä muita pariskuntia lisänä? Saattaisi olla helpompaa tutustua pienemmällä porukalla.

Ollaan näin tehtykin useampia kertoja, mutta eipä tämä ole tunnelmaan mitenkään vaikuttanut.

Minulla ei ole mitään ujompia ja hiljaisempia ihmisiä vastaan, vaan päinvastoin.

En ole itsekään mikään pälpättäjä. Haluaisin vilpittömästi tutustua, ja että kaikilla seurueen jäsenillä olisi mukavaa. Mutta jos joku istuu vain hiljaa, niin alan väkisinkin pohtia, että onko hänellä mukavaa ja olemmeko liikaa äänessä ja voisinko jotenkin saada hänet viihtymään paremmin ja olenko mahdollisesti tiedostamatta loukannut tätä henkilöä jotenkin.

On ollut tilanteita, joissa olen yrittänyt rupatella arkisesti tyyliin ”Kuulin että olitte käyneet katsomassa elokuvan X. Suosittelisitko sitä?” Ja toinen ei vastaa kuin jotain ”joo”.

Mietin onko hän pitänyt keskustelunyrityksestäni vai pitänyt sitä loukkaavana.

Ap

Itse kokisin juuri tuollaisen kysymyksen äärettömän loukkaavana. Kysyjä on siis urkkinut asioita elämästäni ja yrittää nyt saada minut nalkkiin jostain mielipiteestä, jota hän voisi sitten ivallisesti toistaa muille.

Olen huomannut, että olen aika lailla hiljaa porukoissa, joissa keskustelu on muiden moittimista, virheiden kaivelua, juoruilua ja valintojen kauhistelua. Silloin on viisainta vastata yhdellä sanalla, koska jos menee kehumaan elokuvan musiikkia tai puvustusta, saa kuulla olevansa omituinen elokuvafriikki, jolla ei ole mitään sanomista juonesta.

Onpa sinulla kielteinen käsitys muista ihmisistä. Ilmeisesti olet kokenut paljon petollista käytöstä.

Minusta tuossa ehdotettu aloitus kuulosti hyvältä. Olen itsekin arka ja hiljainen vieraassa seurassa ja ilahdun, jos joku vaivautuu kysymään jotain mielipidettäni tms.

Ja ennen kuin joku arvelee, että olen sinisilmäinen teini, niin joo, voin olla sinisilmäinen, mutta en enää moneen vuiteen teini.

Vierailija
42/59 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mitä siitä tulisi, jos esim. illallisseurueessa kaikki istuisivat vain hiljaa lautasiaan tuijotellen. Olisko ok? Miksi toisten pitää ottaa vetovastuu keskustelusta ja "viihteestä" ja toiset saavat roikkua vapaamatkustajina sanomatta sanaakaan ja kuunnellen muiden juttuja? En tarkoita, että pitää vetää show:ta kovaäänisesti, mutta normaali keskustelu kuuluu asiaan, kun tavataan ihmisiä. Hiljaiset nössykät voivat jäädä kotiinsa suosiolla.

Hiljaiset nössykät? Todellakin keksin itselleni mieluummin jotakin muuta tekemistä. Mitään yhteistä ei löydy sellaisten ihmisten kanssa, joilla on "vetovastuu tilanteesta" ja joutuvat sietämään, kun hiljaisemmat "roikkuvat vapaamatkustajina".

Juttelen normaalisti melkein kenen kanssa tahansa kaikenlaisista asioista, mutta kuvatun laisessa ilmapiirissä (sen aistii kaikin tavoin) olisin taatusti hiljaa ja toivoisin olevani jossain rennommassa ja hauskemmassa seurassa.

Onneksi ystävänsä saa valita, samoin illallisseurueensa - harvoin on ollut tarve osallistua tuollaisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mitä siitä tulisi, jos esim. illallisseurueessa kaikki istuisivat vain hiljaa lautasiaan tuijotellen. Olisko ok? Miksi toisten pitää ottaa vetovastuu keskustelusta ja "viihteestä" ja toiset saavat roikkua vapaamatkustajina sanomatta sanaakaan ja kuunnellen muiden juttuja? En tarkoita, että pitää vetää show:ta kovaäänisesti, mutta normaali keskustelu kuuluu asiaan, kun tavataan ihmisiä. Hiljaiset nössykät voivat jäädä kotiinsa suosiolla.

Voi kuinka mielellään olisinkin mieluummin kotona kuin vieraiden ihmisten kanssa illallisella. Joskus harvoin jos sellaiselle päädyn, olen siellä vain puolison toiveesta. Ei ole mitään henkilökohtaisesti ketään vastaan, en vain yhtään viihdy tuollaisessa tilanteessa. Ei minulla ole mitään annettavaa itsestäni tuntemattomille, sen voin myöntää ihan suoraan. Koitetaan vaan lusia ilta läpi jos samaan illallispöytään päädytään :)

Miksi ihmeessä lähdet vastentahtoisesti mukaan? Jää kotiin, niin kaikilla on kivempaa. Sekä sinulla että illallisseurueella, jotka taatusti aistivat vastentahtoisuutesi - halusit tai et.

Vierailija
44/59 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni olisi kaikin puolin hauskempaa että jokainen viihtyisi ihan hiljaa keskenään kotonaan. Tuollaiset pakkopullaa tilaisuudet, jotka ei kiinnosta pätkääkään, ovat täysin turhia. Kun todella sya yhteyttä ja kiinnostusta ei ole kumminkaan puolin niin myös kdi vaivautua mitään järjestämään?

No ratkasuhan sinun ja kaltaistesi kohdalla on se, että jäätte kotiin. Kaikille yhdessäolo ei ole pakkopullaa ja mukavaa tunnelmaa ei haluta pilata henkilöillä, jotka tuhahtelevat murjottaen naama norsunvärkillä. Sehän ei kuulu sinulle pätkääkään saati ole sinulta mitenkään pois, jos joku haluaa järkätä jotain ja kutsua ystäviä ja tuttavia paikalle. Jäät vain itse pois ja se siitä.

Vierailija
45/59 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni olisi kaikin puolin hauskempaa että jokainen viihtyisi ihan hiljaa keskenään kotonaan. Tuollaiset pakkopullaa tilaisuudet, jotka ei kiinnosta pätkääkään, ovat täysin turhia. Kun todella sya yhteyttä ja kiinnostusta ei ole kumminkaan puolin niin myös kdi vaivautua mitään järjestämään?

No ratkasuhan sinun ja kaltaistesi kohdalla on se, että jäätte kotiin. Kaikille yhdessäolo ei ole pakkopullaa ja mukavaa tunnelmaa ei haluta pilata henkilöillä, jotka tuhahtelevat murjottaen naama norsunvärkillä. Sehän ei kuulu sinulle pätkääkään saati ole sinulta mitenkään pois, jos joku haluaa järkätä jotain ja kutsua ystäviä ja tuttavia paikalle. Jäät vain itse pois ja se siitä.

Niin teenkin. En tuhlaa aikaani idioottien seuraan. Olen oikein tyytyväinen siitä, että olen saanut karsituksi kaikki kaltaisesi sekä omasta että mieheni kaveripiiristä. Ikinä en ole tajunnut vähä-älyisten tarvetta roikkua laumoina.

Vierailija
46/59 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin teenkin. En tuhlaa aikaani idioottien seuraan. Olen oikein tyytyväinen siitä, että olen saanut karsituksi kaikki kaltaisesi sekä omasta että mieheni kaveripiiristä. Ikinä en ole tajunnut vähä-älyisten tarvetta roikkua laumoina.

"Kaltaisesi"? Et tiedä minusta yhtään mitään. Yrityksesi loukata ei nyt tehonnut - naurattaa pikemminkin :o)))). Ja melkoinen amatsoni olet, kun karsit miehesikin kaveripiirin hänen puolestaan. Mutta kiva, että olet tyytyväinen - toivottavasti miehesikin on. Peace.

Vierailija
47/59 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottavalta tuntuu että mitä niiden päässä oikein kulkee. Ei näytä mitään tunteitaan sanalliseti. Whats apissa hän vain reagoi nuorten kanssa ja minä olin vanha ämmä. Me emme edes kiusanneet ja revittelimme ja hän ei puhunut yhtään mitään. Ryhmätyöhön osallistui puhumattomana. Kukaan ei kysynyt syytä miksi hän näin käyttäytyy vaikka se oli ahdistavaa meille ja loukkaavaa. Kerran minua koitettiin ryhmätyöhön sellaisen kansa joka ei reagoinut mitenkään ja kehon kieli oli että painu v,,,,

Vierailija
48/59 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ujoudestahan tuollainen usein johtuu eikä siitä, että inhoaisi teitä. Itse käyttäytyisin varmaan aika samalla tavalla isommassa porukassa, koska mulla on estynyt persoonallisuus ja sosiaalisten tilanteiden pelko. Pelkäisin, että te inhoatte mua enkä uskaltaisi avata suutani tilanteessa, jossa on vaikea saada puheenvuoroa kun on useampi ihminen äänessä. Ehkä tällä tytöllä on jotain samanlaista. Voisit ehkä kysyä tältä ystävältäsi, että mikä juttu.

Oikeassa olet. Me inhoamme sinua ja odotamme tilaisuutta, kun vihdoin avaat sen suusi, jolloin voimme nauraa sinulle.

Vierailija
49/59 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhhu tällainen kvasijustiina lentäisi kuin roskapussi pihalle. Yrittää tosissaan kontrolloida miehensä kaveripiiriä.

Vierailija
50/59 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aikuista voi pakottaa puhumaan, varsinkin,jollei aihe yhtään kiinnosta.

Vierailija
51/59 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi ystäväporukkamme naisista on sellainen, joka osallistuu mielellään illanviettoihimme, mutta voi hyvin vaikka istuskella sohvalla puhelinta selaillen/muiden juttuja kuunnellen ilman, että puhuu illan aikana juurikaan. Kuulumisia kyllä vaihtaa, jos hänelle menee juttelemaan. Olemme siis tunteneet toisemme vuosia. Hän vain on sellainen. Tuo ei siis välttämättä tarkoita, ettei viihtyisi seurassa.

Mun mielestä aivan äärimmäisen epäkohteliasta. Minullakin on pari tällaista ystävää, ja pakko sanoa että olen alkanut viilentämään välejä. Jos yhdessä tavataan, mun mielestä jokaisen on vähän otettava vastuuta tunnelman rakentamisesta ja otettava muita huomioon. Nämä sankarit, jotka suvaitsevat osallistua puhelimen näpyttelyltä silloin, kun keskustelussa tapahtuu jotain kiinnostavaa, voivat jäädä puhelimen kanssa vaikka kotiin. Niin itsekin teen silloin, kun haluan surffata netissä sohvalla enkä seurustella.

Toiset ovat hiljaisempia, toiset puheliaampia, ja se on täysin normaalia. Mutta jos ei seura kiinnosta (tai omalla käytöksellään luo toisille sellaisen olon), on parempi jättää tulematta.

Vierailija
52/59 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaako nuo tallentaa muiden puhetta?

Vierailija
53/59 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi ystäväporukkamme naisista on sellainen, joka osallistuu mielellään illanviettoihimme, mutta voi hyvin vaikka istuskella sohvalla puhelinta selaillen/muiden juttuja kuunnellen ilman, että puhuu illan aikana juurikaan. Kuulumisia kyllä vaihtaa, jos hänelle menee juttelemaan. Olemme siis tunteneet toisemme vuosia. Hän vain on sellainen. Tuo ei siis välttämättä tarkoita, ettei viihtyisi seurassa.

Mun mielestä aivan äärimmäisen epäkohteliasta. Minullakin on pari tällaista ystävää, ja pakko sanoa että olen alkanut viilentämään välejä. Jos yhdessä tavataan, mun mielestä jokaisen on vähän otettava vastuuta tunnelman rakentamisesta ja otettava muita huomioon. Nämä sankarit, jotka suvaitsevat osallistua puhelimen näpyttelyltä silloin, kun keskustelussa tapahtuu jotain kiinnostavaa, voivat jäädä puhelimen kanssa vaikka kotiin. Niin itsekin teen silloin, kun haluan surffata netissä sohvalla enkä seurustella.

Toiset ovat hiljaisempia, toiset puheliaampia, ja se on täysin normaalia. Mutta jos ei seura kiinnosta (tai omalla käytöksellään luo toisille sellaisen olon), on parempi jättää tulematta.

Täsmälleen samaa mieltä!

Vierailija
54/59 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhhu tällainen kvasijustiina lentäisi kuin roskapussi pihalle. Yrittää tosissaan kontrolloida miehensä kaveripiiriä.

Enkä pelkästään yritä vaan kontrolloin myös sitä. Se on my way or high way. Mies on saanut valita lauma idiootteja kavereita tai minä. Jos ei kelpaa niin ihan vapaasti voi häipyä.

Vierailija
55/59 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme erilaisia, toiset puhuvat, toiset tarkkailevat, ja tarkkailijoilla on erittäin herkät "tuntosarvet".

En enää ikinä heittäydy puheliaaksi vain muiden mieliksi. En tee mitään toisten vaatimuksesta, vastoin tahtoani.

Hyvät ja antoisat keskustelut on parasta! Täytyy vaan tunnistaa, keiden kanssa niihin syntyy mahdollisuus. En viitsi nähdä vaivaa turhaan.

Vierailija
56/59 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän on salainen agentti seuraamassa tilannetta

Vierailija
57/59 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asa olla holjaa kos haliaa, ei ole pakki pihua jarkuvasti.

Vierailija
58/59 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette tapaisi tätä pariskuntaa ilman niitä muita pariskuntia lisänä? Saattaisi olla helpompaa tutustua pienemmällä porukalla.

Ollaan näin tehtykin useampia kertoja, mutta eipä tämä ole tunnelmaan mitenkään vaikuttanut.

Minulla ei ole mitään ujompia ja hiljaisempia ihmisiä vastaan, vaan päinvastoin.

En ole itsekään mikään pälpättäjä. Haluaisin vilpittömästi tutustua, ja että kaikilla seurueen jäsenillä olisi mukavaa. Mutta jos joku istuu vain hiljaa, niin alan väkisinkin pohtia, että onko hänellä mukavaa ja olemmeko liikaa äänessä ja voisinko jotenkin saada hänet viihtymään paremmin ja olenko mahdollisesti tiedostamatta loukannut tätä henkilöä jotenkin.

On ollut tilanteita, joissa olen yrittänyt rupatella arkisesti tyyliin ”Kuulin että olitte käyneet katsomassa elokuvan X. Suosittelisitko sitä?” Ja toinen ei vastaa kuin jotain ”joo”.

Mietin onko hän pitänyt keskustelunyrityksestäni vai pitänyt sitä loukkaavana.

Ap

Itse kokisin juuri tuollaisen kysymyksen äärettömän loukkaavana. Kysyjä on siis urkkinut asioita elämästäni ja yrittää nyt saada minut nalkkiin jostain mielipiteestä, jota hän voisi sitten ivallisesti toistaa muille.

Olen huomannut, että olen aika lailla hiljaa porukoissa, joissa keskustelu on muiden moittimista, virheiden kaivelua, juoruilua ja valintojen kauhistelua. Silloin on viisainta vastata yhdellä sanalla, koska jos menee kehumaan elokuvan musiikkia tai puvustusta, saa kuulla olevansa omituinen elokuvafriikki, jolla ei ole mitään sanomista juonesta.

Minusta kysymys elokuvissa käymisestä on hyvin asiallinen ja jos vastaajaa osaa antaa hyvän vastauksen,  hänen kanssa kannattaa luultavasti keskustella jatkossakin elokuvista. Jos tietää vaikka musiikista, elokuvista tai urheilusta tavallista enemmän, niin sehän on vain myönteistä. Ainakin se on parempi tilanne verrattuna siihen että jollekin kaikki asiat ovat vain "ihan sama" eikä hän ole oikein innostunut tai kiinnostunut mistään.

Vierailija
59/59 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi ujo ja änkytän helposti. Näistä ominaisuuksista minua kiusattiin koko peruskoulun ajan. Kiusaamisesta jäi sellaiset traumat, että jähmetyn täysin, jos joudun isompaan seurueeseen. En saa mitään suustani ulos. Tilanne on minulle kauhea ja aistin senkin, että minua mittaillaan päästä varpaisiin, että miksi en saa sanaa suustani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi