Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajan työ sisäsiittoisessa pikkukylässä

Vierailija
25.09.2020 |

Minulla on edessä aineenopettajan opintojen viimeinen harjoittelu. Haluaisin suorittaa tuon harjoittelun muualla kuin kaupungissa normaalikoulussa. Haluaisin itse asiassa harjoitteluun kouluun, johon haluaisin myös kovasti töihin sitten kun valmistun.

Tämä koulu josta puhun on peruskoulu, jossa opetuksen tasostakin on tingitty (esimerkiksi pitämällä epäpäteviä opettajia). Olen myös kuullut, että koulu on sisäsiittoinen, ja jopa sen että koulusta lukioihin ja amiksiin siirtyvät oppilaat eivät ole pois kotoa muuttassaan ihan ”kartalla”.

On kuitenkin niin, että asun tällä paikkakunnalla.

Haluaisin hakeutua tuohon kouluun töihin ensinnäkin siksi, että se olisi kätevää, mutta sen lisäksi ihan siksi, että haluaisin kantaa korteni kekoon ja ns. pelastaa nuo nuoret, tai ainakin tehdä siinä parhaani tekemällä oman osuuteni. Olen kuullut että tässä koulussa mm. kukoistaa rasistinen ajattelu ja no, kuten sanoin, nuoret eivät ole kartalla.

Onko ketään pienessä kylässä työskennellyttä/työskentelevää opettajaa, joka haluaisi kertoa kokemuksia open työstä ”sisäsiittoisessa” koulussa? Hyvät ja huonot puolet? Kannattaako ollenkaan lähteä tunkemaan jalkaa oven väliin?

Otan nyt rajun linjan ja näkökulman, sori siitä, mutta tällainen mielikuva minulla on pienten kylien kouluista ihan kuulemani ja myös omien kokemusteni perusteella.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet paikallinen ja itse olet pelastautunut jotenkin, mutta ne nykyiset nuoretko siihen eivät pysty?

Huh, enpä haluaisi sinua omille nuorilleni opettajaksi. Avarakatseisuus sinulta nimenomaan puuttuu.

Rumasti puhut omasta kylästäsi ja tulevista oppilaistasi, sinulla itselläsi on paljon opittavaa ennen kuin muita alat opettamaan.

Asun perheineni myös pikkukylässä, mutta paljon täällä on muualta muuttaneita, kuten myös me. Kylä on vireä, eikä täällä todellakaan voi mistääb sisäsiittoisuudesta puhua. Paikalliset nuoret ovat fiksuja ja reippaita ja ihan nykymaailman menossa kiinni, samoin kuin paikalliset aikuisetkin.

Ihmettelen missä tynnyrissä olet itse kasvanut.

Tuo aloittaja on sama yli viisikumppinen ukko joka purkaa täällä katkeruuttaan. Älä ruoki trollia.

Vierailija
22/26 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äärettömän kyllästyttävä hyypiö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/26 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurko kirjoitti:

Tekstistäsi päätellen et ole äidinkielen opettaja.

Melko vaikea on uskoa, että sinulla olisi edes ylioppilastutkinto.

Puuttuvat pilkutko sinua ärsyttävät? Jätän aina keskustelupalstalla liiat pilkut pois, ettei teksti olisi töksähtelevää ja siksi rasittava lukea.

Ja ei, en valmistu äikän opeksi. Olen ns. kovien aineiden tuleva opettaja.

Hyviä vastauksia kyllä muilla, kiitos niistä!

Ap

Opettaja ymmärtäisi, että tuossa on nyt paljon muitakin ongelmia kuin pilkut. Opettaja myös ymmärtäisi, että teksti on helppolukuisempaa, jos on pilkut kohdillaan. Muuttuisiko romaanitkin paremmiksi, kun poistetaan turhat pilkut. Taidat olla lähinnä kovien aineiden käyttäjä.

Vierailija
24/26 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet paikallinen, niin olet sitten itsekin sisäsiittoinen? Ja kai sun pitäis paikkakunnan touhut tietää ja tuntea, olet kai itsekin käynyt samaista yläkoulua mihin olet nyt töihin pyrkimässä.

Vierailija
25/26 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiot opettaa omassa kylässäsi ja kysyt neuvoa täältä?

Itsehän tunnet heidät ja tiedät, miten paljon he haluavat muutosta.

Vierailija
26/26 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksissa on todettu, että pieni kyläkoulu antaa paremmat eväät myöhemmälle koulumenestykselle kuin suuri, monipuolisen ainevalikoiman tarjoava koulu.

Itse olen englannin, ruotsin ja ranskan aineopettaja. Suoritan nyt luokanopettajan pätevyyttä, erikoistun alkuopetukseen, matematiikan opetukseen ja luonto-opetukseen. Tavoitteenani on päästä opettamaan kyläkouluun. En havittele sitä, että muuttaisin kenenkään maailmankuvaa vaan että loisin oppilaille motivaatiota ja kyvyn ajatella itse.