Opettajan työ sisäsiittoisessa pikkukylässä
Minulla on edessä aineenopettajan opintojen viimeinen harjoittelu. Haluaisin suorittaa tuon harjoittelun muualla kuin kaupungissa normaalikoulussa. Haluaisin itse asiassa harjoitteluun kouluun, johon haluaisin myös kovasti töihin sitten kun valmistun.
Tämä koulu josta puhun on peruskoulu, jossa opetuksen tasostakin on tingitty (esimerkiksi pitämällä epäpäteviä opettajia). Olen myös kuullut, että koulu on sisäsiittoinen, ja jopa sen että koulusta lukioihin ja amiksiin siirtyvät oppilaat eivät ole pois kotoa muuttassaan ihan ”kartalla”.
On kuitenkin niin, että asun tällä paikkakunnalla.
Haluaisin hakeutua tuohon kouluun töihin ensinnäkin siksi, että se olisi kätevää, mutta sen lisäksi ihan siksi, että haluaisin kantaa korteni kekoon ja ns. pelastaa nuo nuoret, tai ainakin tehdä siinä parhaani tekemällä oman osuuteni. Olen kuullut että tässä koulussa mm. kukoistaa rasistinen ajattelu ja no, kuten sanoin, nuoret eivät ole kartalla.
Onko ketään pienessä kylässä työskennellyttä/työskentelevää opettajaa, joka haluaisi kertoa kokemuksia open työstä ”sisäsiittoisessa” koulussa? Hyvät ja huonot puolet? Kannattaako ollenkaan lähteä tunkemaan jalkaa oven väliin?
Otan nyt rajun linjan ja näkökulman, sori siitä, mutta tällainen mielikuva minulla on pienten kylien kouluista ihan kuulemani ja myös omien kokemusteni perusteella.
Kommentit (26)
Ei ole omaa kokemusta, mutta. Jos lähdet pelastamaan maailmaa ja kuvittelet, että tuosta noin muutat ilmapiirin erilaiseksi, palat loppuun heti. En ehdottomasti kehota luopumaan idealismista, mutta ole realisti ja iloitse pienistä saavutuksista äläkä turhaudu, jos kaikki ei ala sujua sinun mielesi mukaan. Luoviminenkin on taito.
Pikkupaikkakunnalla työskentelyssä saa itselleen tärkeän roolin yhteisössä. Ihana asia on, että saa konkreettisesti tunteen että vaikuttaa asioihin ja työllä on merkitystä. Olet aidosti tärkeä yhteisölle! Joku myös voi kokea tämän ahdistavana, kun helposti kaikki tietävätkö supisivat kylillä, jos elämässäsi jotain erikoista sattuu tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Yhden ihmisen voimat eivät riitä kylän "pelastamiseen". Varaudu myös muutosvastarintaan. Jos olet paikallisia, saatat saada mahdollisuuden, ulkopuolisia tuskin kaivataan vaatimaan muutosta asioihin.
Tämä on ihan selvä juttu, että kokonaista kylää tai edes koulua on turha lähteä pelastamaan. Haluaisin kuitenkin auttaa edes omia oppilaitani, että pärjäisivät sitten ”maailmalla”.
Olen tosiaan paikallinen. Hyvä pointti tuokin, että se saattaisi parantaa mahdollisuuksiani.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden ihmisen voimat eivät riitä kylän "pelastamiseen". Varaudu myös muutosvastarintaan. Jos olet paikallisia, saatat saada mahdollisuuden, ulkopuolisia tuskin kaivataan vaatimaan muutosta asioihin.
Tämä on ihan selvä juttu, että kokonaista kylää tai edes koulua on turha lähteä pelastamaan. Haluaisin kuitenkin auttaa edes omia oppilaitani, että pärjäisivät sitten ”maailmalla”.
Olen tosiaan paikallinen. Hyvä pointti tuokin, että se saattaisi parantaa mahdollisuuksiani.
Ap
Et ole aatteellasi ainakaan viellä päässyt maailmalle.
Kurko kirjoitti:
Tekstistäsi päätellen et ole äidinkielen opettaja.
Melko vaikea on uskoa, että sinulla olisi edes ylioppilastutkinto.
Puuttuvat pilkutko sinua ärsyttävät? Jätän aina keskustelupalstalla liiat pilkut pois, ettei teksti olisi töksähtelevää ja siksi rasittava lukea.
Ja ei, en valmistu äikän opeksi. Olen ns. kovien aineiden tuleva opettaja.
Hyviä vastauksia kyllä muilla, kiitos niistä!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Et ole aatteellasi ainakaan viellä päässyt maailmalle.
Mistä sinä tiedät missä olen asunut ja mitä tehnyt? :D
Ap
Sinulla on ylimielinen ennakkoluulo pikkukunnista. Opetat lapsille sen mitä sinun kuuluukin opettaa ja jätät omat agendasi omaksi asiaksesi. Mutta olet vain typerä trolli, joten mene nukkumaan.
Ystäväni oli Pohjanmaalla syvästi uskonnolisella alueella pienen lukion uskonnon, elämänkatsomustiedon, psykologian ja filosofian opettajana. Muutosvastarinta oli voimakasta, ja myös koulun rehtori vastusti aktiivisesti kaikkea järkiperäistä ja jopa lain vaatimaa uskonnonvapauden kunnioittamista opetuksessa. Nykyään tämä ystäväni on lehtorina etelä-suomalaisessa lukiossa, ja viihtyy paljon paremmin siellä.
Varaudu siis siihen, että muut opettajat ja myös rehtori ovat hyvin vastahakoisia jopa opetussuunnitelman ja lain noudattamiseen. Jos uskot pärjääväsi vihamielisessä ympäristössä, niin kannustan sinua olemaan se muutos, jonka haluat nähdä maailmassa. Jos et jaksakaan, niin ainahan voi hakeutua muualle. Mutta mieti etukäteen vakavasti, haluatko käydä sellaisia taisteluita.
Pienissä kylissä ei ole töitä aineopettajille, koska niissä ei ole yläkouluja. Ap:lla on nyt jotenkin omituinen käsitys kotoamuutosta 15v iässä: eiköhän silloin jokainen ole enemmän tai vähemmän poissa kartalta.
Vai olitko itse valmis lähtemään jopa 100 km päähän tuossa iässä?
haha, miltä vuosituhannelta oikein kirjoitat, luuletko tosiaankin että teinit/lapset saavat tietonsa pelkästään opettajiltaan? nämähän ovat kännyköissään kiinni 24/7, ihan sama mistä korvesta on kotoisin.
Koulu on sisäsiittoinen eli siellä toisilleen läheistä sukua olevat eliöt lisääntyvät keskenään. Hämähäkit, hiiret ja öttiäiset vai mitkä? Pienten kylien yläkouluissa ei harrasteta seksiä vessoissa, koska välituntivalvonta ulottuu niihinkin.
Montakos niitä näytetunteja olikaan? Suurin osa opetusharjoittelusta on seuraamista ja oman opetuksen valmistelua. Saa olla melkoisen hyvät näytetunnit, että niillä saa koko koulun pelastettua. Toisekseen: eikö tuntisuunnitelmat pidä hyväksyttää ohjaavalla opella? Se varmaan kieltää kaikki radikaalit uudistusideat...
Olet paikallinen ja itse olet pelastautunut jotenkin, mutta ne nykyiset nuoretko siihen eivät pysty?
Huh, enpä haluaisi sinua omille nuorilleni opettajaksi. Avarakatseisuus sinulta nimenomaan puuttuu.
Rumasti puhut omasta kylästäsi ja tulevista oppilaistasi, sinulla itselläsi on paljon opittavaa ennen kuin muita alat opettamaan.
Asun perheineni myös pikkukylässä, mutta paljon täällä on muualta muuttaneita, kuten myös me. Kylä on vireä, eikä täällä todellakaan voi mistääb sisäsiittoisuudesta puhua. Paikalliset nuoret ovat fiksuja ja reippaita ja ihan nykymaailman menossa kiinni, samoin kuin paikalliset aikuisetkin.
Ihmettelen missä tynnyrissä olet itse kasvanut.
Omat kokemukseni pienen kylän kouluympäristöstä on yli kymmenen vuoden takaa. En edes ollut alkuperäinen asukas kunnalla, koska vanhempani muuttivat sinne kun olin nuori. Todella hyvä yhteishenki ja rauhallinen kouluympäristö ja opettajia kunnioitettiin. Kiusaaminen oli harvinaista ja erityislapset sai hyvää erityisopetusta jos oli tarvetta. Vasta kaupungissa sijainneella ammattioppilaitoksella huomasi oppilaiden syrjäytymistä, julmaa kiusaamista ja sen että opettajia ei kiinnostanut oppilaat pätkääkään.