Miltä narsistista tuntuu?
Tiedän liian hyvin, millaista on elää narsistin vaikutuspiirissä. Vastaavasti haluaisin tietoa siitä, miltä narsistin pään sisällä tuntuu. Vallitseeko onni ja tyytyväisyys? Narsistihan kertoo koko ajan, kuinka upeasti hänen asiansa ovat ja kuinka hienosti hän aina toimii kaikissa tilanteissa. Hän näyttää nauttivan eniten ihmisillä pelaamisesta ja sääntöjen polkemisesta. Nauttiiko oikeasti vai pelkääkö hän itselleen koituvia seuraamuksia? Onko narsistin nupissa ehkä sittenkin kaaos? Väsyykö hän koskaan omaan paskamaisuuteensa tai mieltääkö hän ylipäätään missään tilanteessa olevansa rasite ympäristölleen? Mitä narsisti ajattelee myötäilijöistään?
Kommentit (19)
Soita Vantaalle ja kysy siltä väkivaltakoulun silakkarehtorilta ja sen jälkeen soitat perusopetuksen johtajalle, sille Ilkalle.
Pahalta niistä tuntuu. Ei kykyä aitoon onnellisuuteen.
Ei narsisti sitä itse varmaan edes tunnista, joten tuskinpa se paljon painaa. Ex-vaimoni syytti minua siitä syytti vaikka itse ajattelin asian olevan juuri päinvastoin...nykyään käynee jossain aiheesta juttelemassa, mikä on hyvä...seuraava uhri onnistui puhumaan hänet siihen..minäkin toki yritin, mutta se oli verinen loukkaus.
Normaalista ihmisestä tuntuisi raskaalta jatkuvasti kilpailla kaikessa. Narsistille se on elinehto. Narsisti on jatkuvasti kateellinen muille. Kellä on enemmän rahaa, hienompi auto ja jopa jonkun ihmisen hyvästä olosta. Narsisti juoksee jatkuvaa kujanjuoksua, enemmän ja enemmän ja päihitän tuon ja tuon tuhoan. Säälin kahta tuntemaani narsistia. Onnellisia heistä ei tule koskaan vaikka voittaisivat miljoonan, niin jollain on kaksi miljoonaa ja sitä kadehtivat.
Kyllä narsisti pelkää, vaikkei sitä myönnä. Narsisti pelkää heikkoutensa ja typeryytensä paljastumista. Narsistin pelko näkyy siinä että hän välttelee tilanteita ja ihmisiä jotka voivat hänet paljastaa.
Vierailija kirjoitti:
Narsismiin kuuluu kyvyttömyys asettua toisen ihmisen asemaan, tunnekylmyys ja kyvyttömyys empatiaan. Ei narsistin päässä ole mitaan kaaosta, eikä tunne itseään kohtaan mitään negatiivista. Miettii vain seuraavia tekemisiään ja niiden vaikutusta omassa ympäristössään. Siinä ovat taitavia ja pystyvät hahmottamaan pitkiäkin vaikutusketjuja ja hallitsemaan lukuisia erilaisia skenaarioita.
Toisaalta, jos narsisti nauttii siitä, että saa toisessa aikaan reaktion, niin jonkin logiikan mukaan silloin pitäisi ainakin vähän ymmärtää, miltä toisesta tuntuu ja mikä saa toisen reagoimaan. Ehkä se on sitten vaan tosi teoreettista ymmärtämistä.
Muistan erään kerran, kun istuin autossa omiin ajatuksiini uppoutuneena ja hän yritti saada auton ulkopuolella jäätynytty postilaatikon lukkoa auki. En juuri kiinnittänyt toimintaan muuta huomiota kuin, että kesti jonkin aikaa. Minulla ei ollut mihinkään kiire. Lukko ei kovasta yrityksestä huolimatta auennut. Tuossa tapahtumassa ei päällisin puolin olisi ollut mitään outoa. Lukko oli jäässä ja sitä ei saanut auki siinä hetkessä käytettävissä olevin konstein.
Jälestäpäin, kun en vielä tuntenut tuon ihmisen todellista luonnetta, pohdin hänen ilmeitään lukon aukaisun jäädessä pelkäksi räpeltämiseksi. Hänen silmissään näkyi jotain pohjatonta häpeää ja ahdistusta epäonnistumisen paljastumisesta.
Ei tullut mieleenkään puhua tapahtuneesta, mutta sen ilmeen muistan aina.
Suomessa tunnettuja narsisteja ovat mm Erkki Tuomioja
Veikkaisin, että aika äärimmäiseltä.
Se ainoa tuntemani narsisti stressaa kovasti. Jos huomenna on juhlat, hän ei todellakaan nuku tänä yönä ainakaan kovin hyvin.
Stressi lisääntynyt iän myötä, kun ei enää kovin hyvin valheitaan muista. Puolisoonsa purkaa kaiken turhautumisensa.
Ja narsisti ei todellakaan aina esitä että kaikki on niin hienosti, onnellisesti ym. Tämäkin narsisti sairastui keuhkosyöpään ja jotenkin ihmeen kaupalla parantui siitä ilman mitään syöpähoitoja. "sairastelee" aina tarpeen tullen. Muut eivät jänen mielestään voi sairastaa etenkään jos hän ei pääse itse hyötymään siitä jotenkin.
Ehkä tämäkin on niitä tiloja, joissa ihminen itse ei mielellään olisi jos hänellä olisi tietoa paremmasta. Sen sijaan on paljonkin konsteja, joilla uskottelee itselleen ja muille, että mielekästä on.
Joskus tuntuu, niinkuin eläisi vahtikoiran kanssa. Katselee ikkunoista naapureihin ja kadehtii eri ilmansuuntiin eri perusteilla. Miettii, mitä pahaa siinä ja tuossa huushollissa hänen päänsä menoksi mahdetaan suunnitella. Ja kehittelee vastajuonia ja sättii.
Kyllä hänkin silti saunan jälkeen nukkuu paremmin ja kehuu rentoutuneensa. Ei taida oikeasti olla rento koskaan, mutta ei tiedä sitä. Vieressä on kamala nukkua, kun sieltä voi tulla kyynärpäätä kääntyessä. Pidän isoa tyynyä välissä uskaltaakseni rentoutua itse. Mietin silloin tulevaa elämääni ilman häntä ja pelkkä ajatuskin auttaa nukahtamaan hymyntapainen huulilla.
Ja samalla säälin häntä, koska tiedän että hän mieluummin luottaisi ja rakastaisi, ja tietää ettei osaa. Hän ei ehkä sitten kuitenkaan ole ihan aito tapaus. Hänessä on kilttikin puoli.
Tuntuvat olevan herkkiä loukkaantumaan kaikesta ja tulkitsevat paljon asioita rivien välistä. Ovat tietävinään toista paremmin, mitä tämä oikeasti tarkoitti. Eivät kestä neuvomista, koska ottavat sen aliarvioimisenaan. Samoin toisten mielipiteet voi tuntua henkilökohtaisilta loukkauksilta. Jos pätevät tietämisellään ja et vaikutu/ osoitat että tiedät enemmän, loukkaantuvat koska et osoittanut ihailua hänen tietämystään kohtaan ja siis halveksit häntä. Eivät osaa aidosti ilahtua asioista. Syy-seuraus suhteiden ymmärrys alentunut. Toisen hätä ja itku herättää vaikeita tunteita joihin reagoidaan vihamielisesti. Jos toinen sairastuu kokevat sen uhkana, koska eivät ole huomion keskipisteenä. Pelkäävät olla näkymättömiä ja siksi tarvitsevat huomiota, oli se positiivista tai negatiivista.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaisin, että aika äärimmäiseltä.
Ulospäin näyttäytyy hyvinkin hienovaraisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsismiin kuuluu kyvyttömyys asettua toisen ihmisen asemaan, tunnekylmyys ja kyvyttömyys empatiaan. Ei narsistin päässä ole mitaan kaaosta, eikä tunne itseään kohtaan mitään negatiivista. Miettii vain seuraavia tekemisiään ja niiden vaikutusta omassa ympäristössään. Siinä ovat taitavia ja pystyvät hahmottamaan pitkiäkin vaikutusketjuja ja hallitsemaan lukuisia erilaisia skenaarioita.
Toisaalta, jos narsisti nauttii siitä, että saa toisessa aikaan reaktion, niin jonkin logiikan mukaan silloin pitäisi ainakin vähän ymmärtää, miltä toisesta tuntuu ja mikä saa toisen reagoimaan. Ehkä se on sitten vaan tosi teoreettista ymmärtämistä.
Ilo syntynee siitä että vinkulelu toimii kuten narsisti olettaa = lankoja vedetty oikein = narsisti on hyvä tyyppi (omasta mielestä)
Miten tuo syyn ja seurauksen tajuaminen ontuu? Se selittäisi paljon asioita, jotka sitten toinen olettaa tahalliseksi ilkeydeksi.
Nukahdin sohvalle, joka on hiukan epämukava siihen tarkoitukseen. Kömmin sieltä kesken unien petiin, jossa huonosti nukkunut narsistintapaiseni oli hereillä. Hän ilmeisesti ilahtui seuranlisäyksestä niin, että päätti lausua kohteliaisuudentapaisen:
MaDONNA, kaunis kuin rupiKONNA.
Olin juuri kertonut, että väsyttää kovasti ja nukahdan justiin. No en nukahtanut, suutuin ettei anneta nukkua kun ruvetaan lapsellisesti arvoituksilla heittelemään, marssin takaisin sohvalle.
Pohdin sitten täysin hereillä asiaa. Ilmeisesti se oli ihan oikeasti tarkoitettu kehuksi, mutta kun ketään ei voi kehua aidosti koska pelkää niiden ylpistyvän entisestään kun itse kokee olevansa surkea (hän on tietoinen mitättömyydentunteistaan). Koska sittenhän ne muut tajuavat miten huono hän on ja häipyvät.
Sitten kun mietin, niin olin itse asiassa hänen kuullen kehunut rupikonnia söpöiksi. Ja illalla olin sanonut nähneeni parisenttisen kömpivän ujosti tiellä. Joten hänellä oli siinä pohja lausunnolleen. Mutta se virallinen merkitys pitää laittaa sumuverhoksi siihen tielle, jotten ylpisty. Eli tämä oli jälleen kerran yksi hänen testeistään. Jos haluan olla puolisomateriaalia, minun kuuluu oikeasti ymmärtää miten ihana ja hyväätarkoittava ihminen hän sitten kuitenkin on. Eli minun kuuluu päättää valita sen kivoimman mahdollisen tulkinnan ja olla piittaamatta siitä, että on juuri tullut haukutuksi rupikonnaksi kun haluaisi vain nukkua.
Enkä edelleenkään hahmota, ymmärtääkö hän ihan täysin, ettei tätä sumuverhoa edes kuulu haluta sivuuttaa, koska uneni häiritseminen ei ole ok. Hän tietää minun olevan uniongelmissa, mutta saattaa silti paukuttaa kantapäitä yöllä nälissään ja hyökätä perunalastujen kimppuun niin, että se rouske kuuluu varmaan naapuriinkin. Enkä voi tarkkaan ottaen tietää, onko se tahallista, vahinko vai siltä väliltä. Koska yllättävän usein hän todellakaan ei tule ajatelleeksi.