Onko lapsille pakko laulaa?
Tuli mieleen kun minusta tuntuu, että kaikki muut laulavat. Itse en ole koskaan kummallekkaan lapselleni laulanut mitään, olen ajatellut että he saavat päiväkodin muskarissa laulaa ihan tarpeeksi.
Kommentit (6)
Minä olen nyt 17vuotias. Pienenä en voinut sietää jos äiti lauloi minulle, se oli ällöttävää ja minulle tuli siitä myötähäpeäinen olo. Ei ole pakko siis laulaa eikä kaikki lapset siitä edes tykkää! :)
Ei ole. Minulla on maailman huonoin sävelkorva enkä osaa vetää nuottien mukaan helpointakaan kappaletta. Sain tämän kuulla jo lapsena, jonka jälkeen en ole taatusti laulanut kenenkään elävän olennon kuullen yhtään mitään. En edes lasteni. Joskus yksikseni laulan.
Hassua, että tyttäreni on kovin musikaalinen, harrasti yhteen aikaan klarinetin soittoa ja laulaa niin hyvin, että jopa minä epä-musikaalinen ihminen tunnistan sen hyväksi. Tullut varmaan äitiini. Minä musta lammas jäin siihen väliin ilman mitään lahjoja.
Itse laulelen oikeastaan koko ajan, mutta olenkin siviiliammatiltani muusikko. Tyttöni oppi laulamaan ennen kuin puhumaan, ja pyysi jo pienenä minua aina laulamaan tiettyjä lauluja sen mukaan, millä tuulella oli. Laululla voi piristää, rauhoittaa, lohduttaa ja vaikka mitä. Samalla voi opettaa musiikkityylejä, rytmiikkaa, yhdistää lauluun eri soittimia ja kertoilla musiikin historiasta. Mutta kuten sanottu, musiikki on ammattini eikä esimerkiksi mieheni ole laulanut tytölle kertaakaan.
Mielestäni jokainen tehköön niin kuin mielekkäältä tuntuu, hassuahan se olisi jos musiikista kiinnostumaton pakottaisi itsensä laulamaan lapselle vain, koska joku muu tekee niin.
Ei tietenkään. Kannustan kuitenkin kuuntelemaan musiikkia, pienille on hyviä lastenlauluja. Meillä on aina soitettu ja laulettu.
Ei tietenkään. Kannustan kuitenkin kuuntelemaan musiikkia, pienille on hyviä lastenlauluja. Meillä on aina soitettu ja laulettu.
Ei ole pakko, eikä kaikki lapset edes halua että vanhemmat lualaa, jos eivät osaa. Työkaverin lapsi esim oli pyytänyt että "Älä äiti laula, en tykkää".