Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kastettiinko teidän lapsi/lapset suvun kastemekossa vai ostitteko uuden ja oman?

Vierailija
25.09.2020 |

Meillä kastettiin tyttö ja poika omissa uusissa kastepuvuissaan.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset kastettiin minun kastepuvussani. On kyllä vaatimaton nykyaikaisiin verrattuna, mutta onpahan jotain perinnettä hommassa mukana. Ja ekologisuutta!

Vierailija
2/16 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen suvun puvussa kastettiin. Ei jaksanut nähdä vaivaa uuden hankkimiseksi, ja perinteisyys ilahdutti appivanhempia. Itselleni moiset seikat siis ihan sama.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin esikoiselle Anttilasta halvimman kastepuvun. Toinen lapsi kastettiin samassa. Minulla ei ole aavistustakaan missä se on, vaikka asutaan samassa asunnossa edelleen. Tuskin omassa tai miehen suvussa mitään sukukastepukua on, en ainakaan muista kuulleeni.

Vierailija
4/16 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tein itse molemmille

Vierailija
5/16 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska meille syntyi kaksoset, ei suvussa kulkenut mekko riittänyt.

Tein itse kaksosillemme kastemekot. Ja tulikin kyllä kauniit.

Vierailija
6/16 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin 1986 esikoiselle kastemekko ja samalla mekolla kastettiin 3 sisarustakin. Nyt siinä on kastettu jo 5 lastenlastakin. Siitä on siis tullut suvun kastemekko. Kastemalja on ollut suvussa jo 1964 lähtien.

Vierailija
7/16 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastettiin minun kastepuvussani. Toivon, että hän kastaa omat lapsensa myös siinä.

Vierailija
8/16 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastettiin tätini esikoilleselleen ompelemassa ja kirjomassa kastemekossa. Sinne helmaan on kirjottu myös kaikkien mekossa kastettujen lasten nimet. Ekan kastetun ja lapseni kasteen välillä oli 31 vuotta.

Oma lapseni on eronnut kirkosta, joten saa nähdä tullaanko hänen mahdollisia lapsiaan ikinä kastamaan

Vierailija
9/16 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kastettiin tätini esikoilleselleen ompelemassa ja kirjomassa kastemekossa. Sinne helmaan on kirjottu myös kaikkien mekossa kastettujen lasten nimet. Ekan kastetun ja lapseni kasteen välillä oli 31 vuotta.

Oma lapseni on eronnut kirkosta, joten saa nähdä tullaanko hänen mahdollisia lapsiaan ikinä kastamaan

Ja siis myös minut on kastettu tuossa mekossa.

Vierailija
10/16 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tein itse molemmille

Mä tein 16-vuotiaana kummitytölleni kastemekon ja oli ihanaa, kun kummityttären tytärkin kastettiin samassa mekossa.

Vierailija
11/16 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa kastemekko 20-luvulta (lainattu joskus perinne-esine-näyttelyihinkin), siinä on kastettu kaikki isän puolelta siitä lähtien, ja myös meidän lapset.

Vierailija
12/16 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastettiin minun kastemekossani, joka oli 60-luvulta. Äitini hieman päivitti sitä pienillä ruusunnupuilla.

Vierailija
13/16 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen suvun puvussa kastettiin. Ei jaksanut nähdä vaivaa uuden hankkimiseksi, ja perinteisyys ilahdutti appivanhempia. Itselleni moiset seikat siis ihan sama.

Sama. Siitäkin huolimatta, ettei puku mennyt kunnolla kiinni. Suvun vauvat on perinteisesti olleet pienempikokoisia.

Vierailija
14/16 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kastettu kaikki kolme kastemekossa vuodelta 1926. Samassa mekossa kastetiin minut, isäni ja isoisäni.

Vierailija
15/16 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suvun lapsia ei kastettu ja puolison suvussa ei kulkenut mitään perinnemekkoa, joten ompelin sen itse ja virkkasin omin kätösin siihen pitsit. Helvetinmoinen näperrys, mutta nätti tuli! Toivottavasti myös lapsen tulevia sisaruksia (ja ehkä joskus lapsenlapsetkin) kastettais samassa puvussa. 

Vierailija
16/16 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiselle ostin kauniin kastemekon, johon kirjailtiin nimi ja syntymäaika. Mahdolliset sisarrukset voidaan kastaa samassa mekossa.