Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää!! Lahjatoiveiden kyselyt

Vierailija
30.11.2013 |

Taas on mummit ja kummit kilvan kyselemässä lapsen lahjatoiveita. Näin on aina ennen lapsen syntymäpäivää ja nyt ennen joulua. Toiveet olen kertonut, mutta kuinka käykään synttärinä ja aattona!? Paketeista paljastuu jotain ihan muuta. Ja kamala pettymys lapsella! 

Tietenkin itse ostamme osan toivelistasta, mutta emme tietenkään noita jotka olemme muille vinkanneet.

Miksi kyselette toiveita, kun ette niitä kuitenkaan täytä?

Kamalaa nähdä lapsen pettymys, kun paketeista ei paljastukaan toivottua tavaraa:(

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 kertoi vähän samoja ajatuksia mitä minä olen ajatellut. Ei kyse ole siitä, kenellä on varaa ja kenellä ei, vaan siitä, ettei ole kohteliasta pyytää kalliita lahjoja. Jos joku omatoimisesti ostaa niitä, niin asia on eri, mutta kalliita lahjoja ei toivota.

Toinen juttu on sitten se, että lelut ovat vaan leluja. Ne ovat lapsen elämässä tärkeitä, mutta isommassa mittakaavassa ne eivät ole kauhean tärkeitä. Leikit onnistuvat myös niillä vähemmän kalliilla leluilla.

Vierailija
42/60 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

30€ on kyllä maksimi minkä itse laittaisin, mieluummin lähempänä kahtakymppiä. No, läheisimmälle kummipojalle menee joskus tuo 30€ rikki, mutta ei ikinä yli 40€. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä mulla ole varaa ostaa jokaiselle kummilapselle kuin 10 euron arvoinen lahja. Eikä mulla ole kyllä tapanakaan kysellä mitään lahjatoiveita.

Vierailija
44/60 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 19:18"]

Niin no, tiedän että esim lapsen kummeilla ei ole kuin muutama lapsi, joille ostavat lahjan, aikuisten kesken tuskin lahjoja vaihtavat. En koe pyytäneeni liikaa (Lahjan arvo muutamia kymppejä).

Muuten eivät osallistu lapsen hankintohin, vain synttäri- ja joululahjoihin.

ap.

[/quote]

Eh, ensinnäkään lapsen kummien ei voi olettaa osallistuvan lapsen hankintoihin, kyllä ne on vanhempien ja ehkä isovanhempien hommia.

Toiseksi kyllä muutaman kympin lahjatoive on ylimitoitettu, etenkin kun kummeilla on muitakin lahjottavia. Ajattelehan nyt itse, jos ostaa viidelle lapselle 40 e hintaisen lahjan, on käyttänyt pelkästään lasten lahjoihin 200 e. Kuulostaa siltä kuin sinusta työssäkäyvien aikuisten pitäisi käyttää palkkansa (tai se mitä siitä pakollisten asumis- ja ruokakulujen jälkeen jää) pääosin lasten leluihin.

Vierailija
45/60 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ole enää aikoihin kysellyt lahjatoiveita. Se teki elämän hankalaksi, kiireiseksi ja kalliiksi. Siinä sitoutui ostamaan lahjan, jonka etsimiseen meni ennen nettiä tuntikausia kallista vapaa-aikaa, ja yleensä ne lahjat olivat ihan liian kalliita. Ja kun kerran oli mennyt lupaamaan, niin pakko oli ostaa.

Meillä on viisi kummilasta. 20 egeä per lapsi synttäreinä ja jouluna tekee jo 200€ vuodessa pelkkiin kummilasten lahjoihin. Siihen sitten vielä omien lasten lahjat, lasten loputtomien kaverisynttäreiden lahjat, lähisukulaisten lahjat jouluna ja merkkipäivinä, perhejuhlien lahjat, matkat juhliin, postimaksut lahjoille jos ei ehditä viemään jne. Vuodessa näistä kertyy niin iso summa, että me emme koskaan lipsu budjetista lahjojen kanssa, koska kyse on kokonaisuudesta. Ollaan sitten vaikka kuinka persaukisia joidenkin mielestä, niin elämässä on muitakin rahareikiä kuin lahjominen.

Vierailija
46/60 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pyydettäessa antanut parinkympin lahjatoiveita, ja samalla pyytänyt lahjanostajaa ystävällisesti ilmoittamaan, jos hankkii kyseisen tuotteen. Voin ihan hyvin sanoa, että lahja on lapselle tärkeä, ja voin vinkata sen tarvittaessa jollekin toiselle kyselijälle. Aina, joka kerta sanon, että jos keksii jotain muuta, niin toki ostaa sen. 

Itsekin ilmoitan vanhemmille, jos olen ostanut heidän lapsilleen jonkun toivotun tuotteen. Eivät sitten hanki sitä itse.

Meillä lapsille lahjoja ostavat ovat niin tuttuja, että voidaan puhua ihan suoraan :-)

Vierailija
47/60 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

8, sä taidat olla mun anoppi? Ainakin olet yhtä idiootti ja sulla on vakavia vaikeuksia luetun ja kuullun ymmärtämisessä. Vanhempien tärkein tehtävä tuottaa lapselle pettymyksiä ? Todellako? Tärkein? Sinähän olet tämän aina näin ymmärtänyt ja jopa pitänyt omanakin velvollisuutena ihan tekemällä tehdä niitä pettemyksiä tyhjillä lupauksillasi, valheillasi ja ilkeilylläsi. Ja tuota pettymys juttua olet sitten jauhanut. Uutisia: on vanhempien tehtävä auttaa lasta kestämään pettymyksiä. Se on sen lauseen oikea sisältö.

Vierailija
48/60 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 19:05"]

Lapsi on viisivuotias, joten toiveet ovat lähinnä leluja ja pelejä. Hinnat muutamia kymppejä. Synttärilahjaksi toivottu lelu olisi maksanut n. kuusikymppiä, jäi saamatta.

Vaatteita en toivoisi lahjaksi, kun monesti tulee väärän kokoisia tai muuten sopimattomia ja vaihtamisessa on aina oma vaivansa.

Tästä samasta syystä olen vinkannut aina yhden toiveen per kyselijä, ettei tulisi montaa samaa lahjaa. Mutta kun sitten tule sitä yhtäkään:(

Pitäisiköhän vaan pyydellä jotain tusseja ja piirustuspaperia, niitä osaisivat kaikki ostaa.

ap.

[/quote]

Mulle 60 olisi liikaa esim. kummilapsen lahjaan. maksimihinta on 30egee. Veikkaan että lapsellasi on liian kalliita toiveita. Omat lapseni toivoivat kysyttäessä kummeiltaan kirjoja, hinnat max. 20e.

Vierailija
49/60 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on se aika vuodesta kun kummilapsien vanhemmat kertoavat toiveensa. Yt-neuvotteluissa sain kenkää keväällä, puoli uotta tuli palkkaa mutta liiton rahoja saa odotella.

Tuntuu jotenkin surkuhupaiselta kun kummitytön 17 v poikaystävä pyytää heille uutta pelikonsolia lahjaksi. Olen klopin nähnyt 2 x ja nyt pitäis muka lahja jo antaa.

Omien lapsien lahjatoiveita en hirveesti ole sanonut kun eivät juuri mitään pyydä.

Minun tehtävä on ostaa lapsilleni lahjat, ei muiden.

Vierailija
50/60 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi otatte liikaa kummilapsia ? Tai miksi ette pitäydy siinä kristillisessä kasvatuksessa, ei lahjojen osto ole kummin tehtävä lainkaan.

Vierailija
51/60 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummien ja isovanhempien tehtävä ei ole antaa lapselle 30-40, saati 60 euron synttäri- tai joululahjoja. Tärkeintä, mitä he voivat antaa (kummien velvollisuus, koska homman ovat ottaneet vastaan, isovanhemmille tämä on oikeus, jota voivat halunsa mukaan käyttää) on  lapselle aikaa ja turvaa. Tällä on tarkoituksena näyttää lapselle esimerkkiä sosiaalisten suhteiden hoitamisessa ja ylläpitämisessä, muutoinkin kuin lahjoja ostamalla.

Sosiaalisiin suhteisiin monesti kuuluvat myös lahjat, mutta lapsen vanhempien on ymmärrettävä, että toiveita kysyttäessä halutaan yleensä tietää, mistä lapsi voisi olla kiinnostunut. Esim. Jokin pieni Barbie/Pony-esine, Aku Ankan taskukirja tmv hintaluokan asia on vallan mainio. Jokainen kummi ja mummi toki itse päättää, jos haluaakin budjettia isompiin venyttää.

Itse en ymmärrä lahjatoiveita näissä joulupukkitalouksissa. Tavaraa pitää saada ja kummien pitää lahjoja kantaa, vaikka lapselle näytetään, että nämä kaikki toi joulupukki. Joulupukkia käyttäneet vanhemmat ovat mielestäni saaneet ihan keskenään rahoittaa tämän sadun. Lapselle voi sitten viedä jotain pientä joulumuistamista taikka aattotekemistä ilman pukin välikättä.

Lasten kasvatus materialismiin on nykyisin monella vanhemmalla hyvässä vauhdissa. Lapset kritisoivat lahjoja, eivätkä osaa kiittää. Lahja on aina lahja. Se on jotain ylimääräistä ja ajatus muistamisesta on aina tärkein, vaikka lahjan hinta olisi 2€. Tärkeintä on, että lahjan antaja on ajatellut lahjan saajaa ja taustana on aina hyvän mielen tuottaminen.

Lapsen pettymys on vanhempien kasvatus- ja ajattelemattomuusongelma, ei kummienmummien rahankäyttöongelma.

Vierailija
52/60 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi siskoni on fiksu. Kummipojan ollessa alle kouluikäinen kyselin siskolta, että mitäs tuon. Sanoi, että osta mitä haluat.

Kummipojan täyttäessä 6v siirryin kyselemään häneltä itseltään lahjatoiveita.  Yleensä keskustelu menee niin, että lapsi kaivaa kuvaston esille ja näyttää mitä toivoo pukilta (eli suunnilleen puolet kuvaston leluista) ja sitten keskustelu etenee:

9v: tää olis kiva, kato (hinta 60 egee).

Mä: Hhhmmm,  onpas kallis, en usko että pukilla on hirveästi varaa tuohon.

9v: plärää pari sivua edemmäs.. Tääki olis kato kiva (hintaa 40 egee).

Mä: Hhhmmm, onpas tälläkin hintaa. Hhmmm.. Mitäs tää muuten tekee?

9v: Plärää taas sivuja, tääki olis kiva (hinta n. 20 egee).

Mä: No katotaan löytääkö pukki tuota lelua, katsotaan.

9v: Tai sit tääki olis kiva (samaa hintaluokkaa).

Eli keskustelu menee aina ni, et lapsi aloittaa niistä kalleimmista ja siirtyy sitten halvempiin ja antaa sitten kaksi (tai kolme) eri vaihtoehtoa, mistä sitten valita.

(Ja lapsi uskoo vieläkin tavallaan pukkiin, vaikka tietääkin, mun ostavan ne lahjat. Mutta pakko puhua pukista, kun pikkusisko on kuuntelemassa).

Ollaan pari viime vuotta tehty myös niin, että vien lapsen synttärilahja ostoksille. Käydään lelukaupassa ja Anttilassa tms. Ja sanon jo autossa, että lahja saa maksaa max 15 egee, mut jos sä löydät jonkun, joka maksaa esim. 17 egee, niin voidaan harkita asiaa. Yleensä on löytänyt n. 12-13 egen lahjan, mistä on tykännyt.. Enemmän se yhteinen aika on tainnut olla se tärkeämpi juttu.

Koskaan en ole jouluna alkanut sanomaan, että mulla ei ole oikeasti varaa ostaa 60 egen juttuja tms. Vaan lapsi on sanattomasta viestinnästä "uskonut" asian jujun.

Vierailija
53/60 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te muutkin ihanat, jotka ovat "saaneet" hurjasti kummilapsia ja pitäydytte maltillisissa lahjoissa. Niin mitä kivaa te olette esimerkiksi 20 eurolla keksineet? Itsestäni tuntuu, että esimerkiksi 8 v kummipojalle on ihan mahdotonta löytää 15 - 20 euron lahjaa.. Tosin samoja tuntemuksia myös nuorempien kummilasten kanssa. Ja haluaisin tosiaan vinkkejä, että mitä kivaa tuolla max. 20 e budjetilla saa??

Vierailija
54/60 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 21:22"]

Te muutkin ihanat, jotka ovat "saaneet" hurjasti kummilapsia ja pitäydytte maltillisissa lahjoissa. Niin mitä kivaa te olette esimerkiksi 20 eurolla keksineet? Itsestäni tuntuu, että esimerkiksi 8 v kummipojalle on ihan mahdotonta löytää 15 - 20 euron lahjaa.. Tosin samoja tuntemuksia myös nuorempien kummilasten kanssa. Ja haluaisin tosiaan vinkkejä, että mitä kivaa tuolla max. 20 e budjetilla saa??

[/quote]

Kirjan (joka on aina hyvä lahja), elokuvalipun tai kaksi, jonkinlaisen lego-paketin, lahjakortin jne. Tämmöisiä ovat omien lasten kummit ostaneet pojillemme, hyviä kaikki

Vierailija
55/60 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin 60 euron lahjatoive kummilapselle on liian kallis. Olen itse hyvätuloinen (tulot n. 5000 eur / kk, miehellä vielä enemmän) ja asuntolainat on jo maksettu. Siitä huolimatta normaalibudjettini kummilapsen syntymäpäivä- tai joululahjaan on 30-40 euroa. Rippi-, 18-vuotis-, yo- ja valmistujaisjuhlissa budjetti on toki selvästi isompi. Eikä ole tullut mieleenikään, että minun pitäisi jotenkin osallistua kummilapsen hankintoihin.

Sille, joka kyseli, mitä kivaa 20 eurolla saa 8-vuotiaalle pojalle: sillä saa esim. Risto Räppääjä -kirjan, joka on yleensä tuonikäiselle pojalle varsin mieluisa.

Vierailija
56/60 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 19:36"]

Muutaman kympin lahjoja ei meidän lapset ole saaneet kertaakaan keneltäkään perheen ulkopuoliselta, onneksi. Villasukat, kirja, pieni legopaketti tai leffaliput on aina ilahduttaneet.

[/quote]

Kyllä ne liput tekevät jo pari kymppiä, ei kai kukaan sentään anna yhtä lippua?

Muita noin 20 euron lahoja: kiikarit, onki, Trash Pack ja monet muut keräilyhahmot, useat kirjat ja DVD:t, triopsit, diabolo, tikkataulu.

Vierailija
57/60 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luoja kiitos ettei ap ole mun kummilasten äiti!

Vierailija
58/60 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 19:05"]Lapsi on viisivuotias, joten toiveet ovat lähinnä leluja ja pelejä. Hinnat muutamia kymppejä. Synttärilahjaksi toivottu lelu olisi maksanut n. kuusikymppiä, jäi saamatta.

Vaatteita en toivoisi lahjaksi, kun monesti tulee väärän kokoisia tai muuten sopimattomia ja vaihtamisessa on aina oma vaivansa.

Tästä samasta syystä olen vinkannut aina yhden toiveen per kyselijä, ettei tulisi montaa samaa lahjaa. Mutta kun sitten tule sitä yhtäkään:(

Pitäisiköhän vaan pyydellä jotain tusseja ja piirustuspaperia, niitä osaisivat kaikki ostaa.

ap.

Oletko aivan tosissasi? Voi hyvää päivää tätä nykyaikaa kun kaikki pitää saada ja ei kenellekään saa tulla paha mieli. Rakastakaa ihmiset toisianne ja välittäkää. Parhaat lahjat ovat ilmaisia, myös lapsille.

[/quote]

Vierailija
59/60 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pistän aina kummeille koko listan, mitä lapsi on toivonut. Ihan siksi, että näkevät, millaisista asioista on kiinnostunut. Listalla on tänä vuonna toiveita parin euron karkeista tietokoneeseen, mutta ajattelen kummien sijoittavan ehkä parin kymppia haluamaansa lahjaan. Enkä todellakaan kuvittele kummin ostavan sitä kallista legotaloa saatikka tietsikkaa,

Vierailija
60/60 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 19:07"]

Vanhempien tärkein tehtävä on tuottaa lapselle pettymyksiä, joten älä huoli tuosta pettymyksestä. 

[/quote]

Tarkoitat varmaan vanhempien tehtävä on auttaa lasta kestämään/sietämään pettymyksiä? Niitähän ei tarvitse erikseen "tuottaa".