Ärsyttää!! Lahjatoiveiden kyselyt
Taas on mummit ja kummit kilvan kyselemässä lapsen lahjatoiveita. Näin on aina ennen lapsen syntymäpäivää ja nyt ennen joulua. Toiveet olen kertonut, mutta kuinka käykään synttärinä ja aattona!? Paketeista paljastuu jotain ihan muuta. Ja kamala pettymys lapsella!
Tietenkin itse ostamme osan toivelistasta, mutta emme tietenkään noita jotka olemme muille vinkanneet.
Miksi kyselette toiveita, kun ette niitä kuitenkaan täytä?
Kamalaa nähdä lapsen pettymys, kun paketeista ei paljastukaan toivottua tavaraa:(
Kommentit (60)
Onhan se hassua jos kysellään toiveita eikä sitten niitä edes yritetä toteuttaa. Mutta toisaalta ymmärrän että lahjanantajallakin on hyvä olla vapaus keksiä lahja ihan itse. Ehkä mieli muuttui vielö siellä kaupassa. Tai sitten ihmiset käsittää toiveet eri tavalla, ehkä kummi on ajatellut että se on vaan vinkkinä jos ei itse muuta keksi.
Lapseni kummi kysyi vinkkiä ja mä kerroin pari, molemmat on 15-20e. Ja sanoin että saa toki keksiä itsekin, ei ole niin vakavaa jos lapsen toivelistalta jää pari puuttumaan.
Itse ostin juuri 5-vuotiaalle kummipojalle tämän tarrakirjan (n.9e) Sopii hyvin tytöllekin. Sisällä oli tosi paljon eläinhahmoja, ihmisiä ja sivuilla erilaisia eläintarhan alueita jonne tarrat liimataan. Ihan huippu tarrakirja, osa niistä markettivihkoista on niin ankeita, että tästä oikein innostuin. en tilannut tuolta, mutta tuossa kuva siiä: http://www.wickeduncle.co.uk/presents/boys/age-6/create-your-zoo
Alle koluikäiselle (ja miksei vanhemmallekin) Geomag-rakennussarjaa. Hintahaitaria löytyy alle kymistä tosi paljon ylemmäksi, mitä nyt sitten haluaakin lahjaan käyttää. On vielä oikein kehittävä ja kiinnostava lahja, yhdessä voi sitten rakennella.
Pari vuotta sitten tehtiin lapsen kanssa kuvallinen toivelista mummolle. Tiedossa siis oli että hän lahjan ostaa jokatapauksessa mutta tiesin ettei hän tykkää kiertää kaupoissa. Leikattiin siis mainoksista ehdotuksia mitä lapsi voisi toivoa ja pistettiin vielä että mistä kaupasta saa ja mihin hintaan. Siitä olisi sitten mummon helppo valita että haenpa tuon lelun anttilasta. Aattona sitten meinasin lentään pyrstölleni, kun huomasin että mummo oli ostanut lähes kaikki listalla olleet tavarat! Tuli lelua, kelloa, kirjaa, pyjamaa...varmaan 150 euroa oli mennyt. Jälkeenpäin vielä kuulin, että tytölle oli ollut jo lahja olemassa, jonka sitten saikin serkku.
Meillä ongelma on niinpäin että mummit ja kummit kyselee lahjatoiveita, minä yritän miettiä jotain suht edullisia (esim. pelejä tyyliin kimble, kivoja kirjoja, edullisempia legopaketteja) juttuja joista lapset tykkäisi. Mutta eivät niitä sitten kuitenkaan osta, vaan aina jotain kalliimpaa ihme krääsää, joista lapset ei sitten edes tykkää ja jää käyttämättä. Ja ei siis rahasta ole kiinni, ostavat aina useamman paketin, myös syntymäpäivinä, ja paljon kalliimpia juttuja mitä on pyydetty. Enkä edes mitään toiveita esittäisi, mutta kun kyselyjä tulee niin kauan kunnes jotain vastaan. En ymmärrä tuollaista touhua.
Viime jouluna (varakas) isoäiti kysyi, lapselta mitä tämä haluaisi. Lapsi toivoi lelun ja isoäiti lupasi (lapselle!) ostaa sen. Muuten olisin ostanut sen itse, mutta oikein hyvä: isoäiti ostaa lapelle mieleisen lelun.
Ja mitä lapsen paketista tulikaan jouluna: liian pienet rukkaset.
Kiitos! Onneksi ne menivät kaupaksi Huuto.netissä. Ostin lapselle rahoilla barbin.
Me emme osta edes omille lapsillemme kovin kalliita lahjoja (max. 30e) joten en kyllä laittaisi edes sen vertaa esim. kaverin tai kummilapsen lahjaan. Muille lahjat ovat yleensä max. 10e luokkaa, jos toiveet olisivat paljon kalliimpia jättäisin ostamatta.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 00:47"]
Me emme osta edes omille lapsillemme kovin kalliita lahjoja (max. 30e) joten en kyllä laittaisi edes sen vertaa esim. kaverin tai kummilapsen lahjaan. Muille lahjat ovat yleensä max. 10e luokkaa, jos toiveet olisivat paljon kalliimpia jättäisin ostamatta.
[/quote]
Meillä vähän sama meininki. Meillä 10 kummilasta, aina silloin tälllöin ostetaan kalliimpaa jollekin/viedään jonnekin. Koitan pitkin vuotta tehdä "löytöjä". Alennusmyynneistä, ulkomailta jne. Joka joulu ostan 17 lapselle lahjat. (kummilasten lisäksi sisarusten lapset). Aina välillä jotain kalliimpaa jollekin. Tytöille yleisesti ottaen on helpompi ostaa. Mutta olin ite äitiysrahalla 5 vuotta, mutta silti oikeasti yritettiin ostaa jotain kivaa. Aina silloin tällöin yhen kanssa voi mennä shoppailemaan, viettää aikaa, käydä syömässa jne.mutta kun on omia lapsia, jotkut "käy hakemassa tolle 60 euron legojutska" on aika lannistavia.
Jestas, en itsekään osta 60€ lahjoja lapsilleni. En todellakaan kehtaisi pyytää mitään yli 20€ lahjaa edes mummulta lahjaksi. Ei ihme että ei toiveet toteudu.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 19:05"]
Lapsi on viisivuotias, joten toiveet ovat lähinnä leluja ja pelejä. Hinnat muutamia kymppejä. Synttärilahjaksi toivottu lelu olisi maksanut n. kuusikymppiä, jäi saamatta.
Vaatteita en toivoisi lahjaksi, kun monesti tulee väärän kokoisia tai muuten sopimattomia ja vaihtamisessa on aina oma vaivansa.
Tästä samasta syystä olen vinkannut aina yhden toiveen per kyselijä, ettei tulisi montaa samaa lahjaa. Mutta kun sitten tule sitä yhtäkään:(
Pitäisiköhän vaan pyydellä jotain tusseja ja piirustuspaperia, niitä osaisivat kaikki ostaa.
ap.
[/quote]
60€ lelusta on liikaa heille, siksi eivät osta! 60€ ei ole "muutama kymppi"!
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 18:46"]
Taas on mummit ja kummit kilvan kyselemässä lapsen lahjatoiveita. Näin on aina ennen lapsen syntymäpäivää ja nyt ennen joulua. Toiveet olen kertonut, mutta kuinka käykään synttärinä ja aattona!? Paketeista paljastuu jotain ihan muuta. Ja kamala pettymys lapsella!
Tietenkin itse ostamme osan toivelistasta, mutta emme tietenkään noita jotka olemme muille vinkanneet.
Miksi kyselette toiveita, kun ette niitä kuitenkaan täytä?
Kamalaa nähdä lapsen pettymys, kun paketeista ei paljastukaan toivottua tavaraa:(
[/quote]
Jos lapsesi on noin materialistinen niin teidän pitää lopettaa joulupukkijutut ja otatte vaan nettisivun auki ennen joulua ja tilaatte lahjat itsellenne yhdessä.
siis tuo 60 euroa on törkeän kallis lahja noin pienelle. ostin itse alle kouluikäiselle yhden kalliimman lahjan, muut pieniä kuten suklaata ja mummoilta saivat sukkia ja lapasia.
Monelleko lapsele sinä ostat lähes satasten lahjoja omiesi lisäksi.
en ikinä kehtaisi toivoa noin kallista lelua.
Mä en todellakaan, vaikka olisinkin hyvin tienaava, ostaisi ikinä kummitytölleni mitään yli 50€ maksavaa. Meillä on kalleimmat lahjat tulleet aina vanhemmillta, ja kummeille on esitetty korkeintaan 30€ maksava lahjatoive. Omat Isovanhemmatkin ovat 8 lapsen isovanhempia, joten kuvittele että he hankkisivat joululahjaksi jokaiselle jotain +30€ maksavaa, not gonna happen. Saatiin mummolassa villasukat/pitkikset, suklaalevy sekä vanhemmiten (+12v) paketissa oli myös 10-20€ seteli.
Ei jouluna rahaa anneta, esim ylioppilaaksi pääsevälle rahaa ei mitään rihkamaa ei kuppia ei kippoa.
Minua ihmetyttää lahjojen tilaaminen niin, että lapsi olettaa saavansa tilatut lahjat. Meillä lapsi saa kyllä tehdä toivelistan ja kerron kysyttäessä vinkkejä sukulaisille mutta lapsi saa listalta vain jotain, ei kaikkea, koska opetamme lapselle, että lahjoja ei tilata vaan niitä saadaan. Eiole ikinä ollut pettynyt, vaikka on saanut kaksikokoa liian isoja vastakkaisen sukupuolen vaatteitakin vaan on nätisri kiitränyr ja todennut, wttä coi käyttää noita cähän isompama.
Me olemme ratkaisseet asian niin, että emme koskaan anna mitään spesifejä toiveita, ainakaan niitä, mitä lapsen on "pakko" saada. Annan aina monta asiaa, mistä valita tai jonkin yleisen tyyliin "tykkäsi varmaan jostain barbitarvikkeista". Toisen puolen isovanhemmat antavat selvää rahaa johonkin tiettyyn tarpeelliseen eivätkä tuo yleensä kovin isoa lahjaa, muut saavat tuoda mitä tuovat. Eivät ole lahjakoneita meidän lapsille. Olikohan tämä provo vai onko joku oikeasti näin materialisti?
Miksi lapsi kuvittelee saavansa juuri sen, mitä toivoo? Eivät joululahjatoiveetkaan ole mitään takahuone"raidereita", joita sitten pitää todellakin järjestää ennen kuin joulu onnistuu.
Toive on toive, mutta antaja päättää mihin hänellä on varaa, tilaisuutta tai omaa mieltymystä.
Meillä ei kummien tai sukulaisten tarvitse ostaa lahjaa, elleivät halua. En loukkaannu. Pari sukulaista on kysynyt lahjatoiveita ja olen sanonut just jotain väritysvihkoja, yöpukua, sukkapaketteja. Hyödyllisiä ja ennen kaikkea edullisia. Me ostamme isän kanssa ne kalliimmat lahjat.