Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ongelmia pukemisessa päiväkodissa 3-vuotiaalla - ADD-epäily

Vierailija
30.11.2013 |

Voisiko joku kertoa ADD-lapsestaan, jotta voisin verrata hieman meidän 3-vuotiaaseen. Poika on siis juuri täyttänyt 3v ja päiväkodissa sujui syksyllä pukeminen ihan hyvin, mutta nyt jätkä on laittanut ihan kunnolla hanttiin. Ei siis yksinkertaisesti viitsi, vaan tahallaan vetkuttaa ja venkuloi. Itse olen tulkinnut tuon uhmaiäksi, kun kerran osaa pukea niin halutessaan. Päiväkodista kuitenkin pyydettiin lapsen käyttäytymistä tarkkailemaan erityislastentarhanopettaja, joka oli sanonut, että pojalla voisi olla keskittymisessä toivomisen varaa. Nyt aikovat olla neuvolaan päiväkodista yhteydessä.

Olen hieman pyörällä päästäni, että mistä nyt oikein on kyse, ja onko tässä tapauksessa ylireagoitu tavalliseen uhmaikäisen käytökseen. Poika siis pystyy hyvin keskittymään leikkeihin, satuihin jne., eikä päiväkodista ole muusta tullut sanomista kuin tuosta pukemisesta.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kiellät yhteydenpidon neuvolan ja päiväkodin välillä. Näin minäkin olen tehnyt. Lisäksi on ehkä syytä ottaa yhteyttä päiväkodin johtajaan, nimittäin päiväkodin työntekijät eivät tee diagnooseja eivätkä saa heitellä ilmaan mitään diagnoosiepäilyjäkään. Tällöin kyseessä on puoskarointi, joka on kielletty suomalaisissa terveydenhuoltolaissa. Yleensäkään mitään keskittymishäiriöitä ei voi diagnosoida alle kouluikäisellä.

Vierailija
2/16 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 12:29"]

No kiellät yhteydenpidon neuvolan ja päiväkodin välillä. Näin minäkin olen tehnyt. Lisäksi on ehkä syytä ottaa yhteyttä päiväkodin johtajaan, nimittäin päiväkodin työntekijät eivät tee diagnooseja eivätkä saa heitellä ilmaan mitään diagnoosiepäilyjäkään. Tällöin kyseessä on puoskarointi, joka on kielletty suomalaisissa terveydenhuoltolaissa. Yleensäkään mitään keskittymishäiriöitä ei voi diagnosoida alle kouluikäisellä.

[/quote]

No näin minäkin olen ajatellut, mutta sitten toisaalta en halua "leimautua" hankalaksi vanhemmaksi tai estää avunsaantia, jos jotain olisikin vialla. Kuten nyt varmaan jo arvaatte, niin kyseessä on ainoa lapsi, joten mulla ei ole kokemusta muista 3-vuotiaista.

Ai niin, hullulta kuulostaa myös se, että kuulemma yhden hoitajan kanssa pukeminen sujuu päiväkodissa hyvin, mutta muiden kanssa heittäytyy hankalaksi.

T: Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi olisit hankala, jos toimit tietosuojalakien mukaan? En ymmärrä tätä ajattelutapaa, että olisi jotenkin "hankala", jos ei halua tietojaan tai lapsensa tietojaan leviteltävän.

-2-

Vierailija
4/16 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on sinänsä hyvä, että tarvittaessa tieto kulkee ja yhteistyö sujuu eri toimijoiden välillä. Mutta tuntuu kyllä vähän hätiköimiseltä, varsinkin jos asiasta ei enempää jutella vanhempien kanssa päiväkodissa ja mietitä, miten lapsi käyttäytyy kotona ja muissa tilanteissa. Luulisi myös erityislastentarhanopettajan tarkkailleen lasta hieman kokonaisvaltaisemmin kuin vain tätä pukemistilannetta. Saitko häneltä mitään palautetta? Kuinka paljon ylipäätään 3-vuotiaalta voi edellyttää keskittymistä. Eikös lapset ole aika erilaisia. Ja maallikkona uskoisin, että jos 3-vuotias on keksitynyt, että pukeminen on mälsää ja huomannut venkuroinnilla voivansa vaikuttaa aikuisten käytökseen, niin hänhän venkuroi.

Vierailija
5/16 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 12:40"]

Minusta on sinänsä hyvä, että tarvittaessa tieto kulkee ja yhteistyö sujuu eri toimijoiden välillä. Mutta tuntuu kyllä vähän hätiköimiseltä, varsinkin jos asiasta ei enempää jutella vanhempien kanssa päiväkodissa ja mietitä, miten lapsi käyttäytyy kotona ja muissa tilanteissa. Luulisi myös erityislastentarhanopettajan tarkkailleen lasta hieman kokonaisvaltaisemmin kuin vain tätä pukemistilannetta. Saitko häneltä mitään palautetta? Kuinka paljon ylipäätään 3-vuotiaalta voi edellyttää keskittymistä. Eikös lapset ole aika erilaisia. Ja maallikkona uskoisin, että jos 3-vuotias on keksitynyt, että pukeminen on mälsää ja huomannut venkuroinnilla voivansa vaikuttaa aikuisten käytökseen, niin hänhän venkuroi.

[/quote]

Elto ei ole meihin vanhempiin ollut missään yhteydessä. Itse soitin asiaa hoitaneelle lastentarhanopettajalle ja kerroin, että ihan sama juttu meillä oli kesällä/syksyllä kotona pukemisen kanssa, mutta se helpotti, kun pysyttiin lujina eikä tehty asiasta sen suurempaa numeroa. Nyt kun päiväkodissa tästä aiheessa on ollut hankaluuksia, niin venkulointi on alkanut taas kotonakin. Tai riippuu tapauksesta: jos on jotain kivaa menoa, niin lapsi pukee ihan mukisematta itse (tai ainakin yrittää, joissakin asioissa vielä tarvitsee apua, esim. vetoketjujen kanssa).

Vierailija
6/16 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuskin on mitään keskittymishäiriötä, jos välillä pukee ja välillä ei. Tee miten tykkäät, soita vaikka sinne neuvolaan ensin itse, selitä tilanne ja kysy mitä kommenttia sieltä tulee päiväkodin suuntaan. Ja kysy päiväkodista minkälaisia tietoja he meinaa neuvolasta saada, ja mieti sitten haluatko kieltää tiedon siirron vai et.

Vierailija
7/16 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on vaan kyllästynyt päiväkotiin, että "aina tätä samaa paskaa". tosin uhmaamistakin tulee kun oppii tuntemaan aikuiset, niin niille voi uhmata. Tai sitten add voi olla, psykologin testeissä se selviää, jos ei ole niin sitten turhaan tutkittu mutta näitähän sattuu.

Vierailija
8/16 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Add-diagnoosia ei tehdä alle 5-vuotiaille sen vuoksi että 3-5vuotiaiden keskittymiskyvyssä on luonnostaan valtava hajonta, toiset kyspsyy keskittymiskyvyn kannalta hitaammin, toiset nipeammin. Silti nuo hitaasti kypsyvät varmasti voivat hyötyä tukitoimista joten en ensitöikseni lähtis kieltämään neuvolan puuttumista asiaan.

Se on tietysti selvää että kun talvella pitää pykea enempi kerroksia ja pukiessa ja ulospääsyä odotellessa tulee kuuma niin lapset ei niin kovin mielellään pue ja se näkyy sitten sijaistoimintana..

Vierailija
9/16 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoin keskustelu varmasti selkeyttäisi tilannetta, pyydä keskustelu aikaa päiväkodilta, jossa olisi mukana yksi hoitajista ja kyseinen elto. Keskustelkaa havainnoistanne ja kysele samalla onko tällaista keskittymisvaikeuksia näkynyt muissa tilanteissa. Sinuna ensimmäisenä luottaisin varhaiskasvatuksen ammattilaisiin, enkä menisi heti ensimmäisenä kieltämään yhteystyötä neuvolan tai muun tahon kanssa. Lapsesi parastahan siellä ajatellaan, eivät ne siellä etsi lapsista "ongelmia" vaan etsivät keinoja auttaa lasta.

Vierailija
10/16 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on juuri 3 täyttävä poika, joka todistettavasti osaa pukea vaatteet alushousuista ulkovaatteisiin, tosin rukkasia ei. Noh, tällä hetkellä ei pue mitään, ei koskaan. Uhmaahan se, ainakin meillä.

Vierailija
11/16 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo kuullostaa vaan pelkältä uhmaiältä. :) Päiväkodissa olen töissä ja juuri nämä 3-vuotiaat ovat useasti niitä joiden kanssa saa pukemisesta väitellä päivittäin. Ja jos päiväkodissa on nuorempia lapsia kuin uhmaileva lapsi tai jostain syystä erityisapua tarvitsevia lapsia, saattaa 3-vuotiaalla tulla kateus siitä miksi häntä ei esim. auteta niin paljoa kuin jotain toista.

Vierailija
12/16 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mielipiteistä! Pitänee pyytää tapaaminen koolle kaikkien osapuolien kesken ennen kuin asia viedään eteenpäin.

-ap-

Vierailija
13/16 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsesi Aarteiden talossa Tuusulassa? Ne tädit tykkää tehdä diagnooseja pakkomielteisesti.

Vierailija
14/16 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 15:31"]

Onko lapsesi Aarteiden talossa Tuusulassa? Ne tädit tykkää tehdä diagnooseja pakkomielteisesti.

[/quote]

Ei ole. Tampereella on tämä päiväkoti...

- ap

Vierailija
15/16 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole minkään diagnoosin paikka eikä edes syytä hakeutua jatkotutkimuksiin, jos tuo pukeminen on oikeasti ainoa asia, josta päiväkodin työntekijöillä on huomautettavaa. Kysyt suoraan, onko heillä muita perusteita, joita eivät ole sinulle kertoneet. Jos ei ole, silloin tapauksen käsittely ja turha resurssien tuhlaus pitäisi lopettaa.

Vierailija
16/16 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvähän se on jos tutkitaan, muttei ehkä vielä tuossa iässä. Mun tyttö on aina ollut omaehtoinen ja pk:ssa puetutti itsensä. Oppi siis pukemaan itsensä jo alle 3-vuotiaana, vetskarit, napit ja kaikki ja kotona puki itse, mutta pk:ssa ei suostunut. Avautuivat tästä mulle ja kehoitin lopettamaan tytön pukemisen, tuloksetta. Valittivat, että uloslähtö viivästyy koko porukalla kun mun tyttöä täytyy pukea. Kysyin, miksi pukevat ja totesivat, että muuten ei ehdi ollenkaan ulkoilemaan. Neuvoin jättämään tytön eteiseen istumaan ja odottamaan kun muut palaavat ulkoa. Pitivät mua ikävänä ihmisenä. Kerran hain tytön ja nojailin eteisessä seinään kun päiväkodin johtaja puki 3kk vajaa 7-vuotiaan tyttäreni sormikkaita myöten ja tuumasi mulle pahkesuvasti, että "kyllä lasta täytyy auttaa". Lopulta hitsasi kiinni, kysyin henkilökunnalta, haluavatko he nähdä miten tyttö alkaa pukemaan itse? Sanoin ratsastuksen tuolloin aloittavalle tytölleni, että hevostytöt pukevat itse ja jos ei onnistu, niin jää alkeiskurssi väliin. Seuraavasta päivästä lähtien tyttö puki itse itsensä eskarin loppuun asti ja olin ensimmisenä pihalla. Sanoin ihan suoraan ammattilaisille, että neiti on vedättänyt teitä, sorry.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän