50-60 km/h alue, ajatko mieluummin kiinni edellisen perässä jarrutellen vähän väliä vai pitäen pidempää turvaväliä jolloin moottorijarrutus riittää?
Mulla siis tämä jälkimmäinen tyyli ja aina saa seurata edellistä ihan kiinni sitä edeltävän takapuskurissa ja vilkuttamassa paniikissa jarruvaloja pitkin matkaa. Jätä enemmän väliä niin ehdit nostaa jalkaa kaasulta ja autosi hiljenee automaattisesti!
Kommentit (14)
Adaptiivinen nopeudensäätö hoitaa. Käytän myös taajamissa.
Turvaväliä ei tosiaan kannata pitää kun jollakin on aina pakonomainen tarve ahtautua siihen ja körötellä sitten samaa vauhtia. En ymmärrä miksi siihen on pakko päästä. Parhaat ohittaa ja jää siihen jyräämään alinopeutta.
Riippuu siitä miten kovaa edelläajava menee. Jos tasan rajoitusnopeutta tai vähän allekin, niin ajan ihan puskurissa yrittäen näin ikäänkuin työntää häntä hieman kovempaan vauhtiin.
Kaupunkialueella ei liikenne suju, jos pidetään turvavälejä. Jos siis mennään liikennevaloristeyksestä toiseen . Väljemmällä 50 alueella toki turvaälit ok, mutta nopeuden pitäisi siellä olla se 50 eikä 40 niin kuin tuppaa olemaan
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä miten kovaa edelläajava menee. Jos tasan rajoitusnopeutta tai vähän allekin, niin ajan ihan puskurissa yrittäen näin ikäänkuin työntää häntä hieman kovempaan vauhtiin.
Tähän syyllistyn itsekin, koska ne ilman syytä alinopeutta ajavat ovat oikeasti ärsyttäviä.
Moottorijarrutus ei useimmissa automaattivaihteisissa ole vaihtoehto
Ohitan enkä jää jarruttelemaan perään.
Mä yritän pitää väliä sen verran ettei tarvitse jarrutella turhaan. Esim jos liikennevalot ovat vaihtumassa punaisiksi 50-200 m päässä niin otan jalan irti kaasusta ja alan rullata.
Ihan tappituntumalla menen, ettei kukaan liikenneympyrässä tai sivutieltä vaan pääse kiilaamaan väliin.
Eipä tuossa ole ollut ongelmia.
Mulla on Kawasaki ZZR 600 Ninja.
Voin kahvaa kääntämällä ohittaa sekunnissa keskikaistalla, jos haluan.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä miten kovaa edelläajava menee. Jos tasan rajoitusnopeutta tai vähän allekin, niin ajan ihan puskurissa yrittäen näin ikäänkuin työntää häntä hieman kovempaan vauhtiin.
Ja käy päinvastoin. Itse ajan tasan tarkkaan rajoituksen mukaan taajamassa. Oli se sitten 30, 40 tai 50. Puskurissa roikkuu hyvin usein joku. Hidastanpa sitten lisää. Ihan että sä pääset helpommin ohi, tietenkin :)
Vierailija kirjoitti:
Mä yritän pitää väliä sen verran ettei tarvitse jarrutella turhaan. Esim jos liikennevalot ovat vaihtumassa punaisiksi 50-200 m päässä niin otan jalan irti kaasusta ja alan rullata.
Tämä ajotyyli on edessä ajavalla kaikkein ärsyttävin. Etenkin silloin kun missaat vihreän nuolivalon edellä junnaavan takia, mutta myös siksi että koko letka matelee vaikka suoraankin menevien valot ovat ehtineet vaihtua vihreiksi. Sinun tapasi "säästää" polttoainetta todellisuudessa kuluttaa sitä monin verroin, lisää turhaa tyhjäkäyntiä ja haittaa liikenteen jouhevuutta. Jos siellä horisontissa on punainen valo niin aja jatkossa ihan reippaana tyttönä siihen, jookos?
Pidän aina turvavälit. Ohi ei myös mennä, kiihytän jos saksa-auto yrittää änkeä siihen väliin.
Jätän väliä edellä olevaan. Sekös perässä ajavia ärsyttää. Tullaan ihan tappituntumalle. Pahimmat toki ohittaa ja ajaa siihen edessä olevaan väliin. Tekis joskus mieli pysäyttää ja takoa vähän järkeä päähän. Isoilla teillä tilanne on ihan toinen. Kotterot katoaa taustapeilistä kun pistän lämän tiskiin.