Säästäisivät mielummin niistä virikelapsista!
Vanhusten laitospaikkoja vähennetään ja vanhukset siirtyvät kotihoitoon.
Subjektiivinen päivähoito-oikeushan on vielä mietinnässä ja hitto jos antavat sen jatkua niillä jotka ovat vanhempain- tai hoitovapaalla.
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 08:53"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 08:49"]
Esim 4 v tarvitsee jo kavereita ja hyvä paikka päiväkoti on, puolipäiväpaikka ja välillä vapaata. Vauvan kanssa touhutessa menee aikaa. Itse laitoin tarhaan lapsen joka oli lähes 4 v. Olin paljon liikenteessä, puistot, kerhot, reissussa, luin paljon satuja ja annoin aikaa.
[/quote]
Niitä kavereita on muuallakin kuin vain siellä päiväkodissa! "Vauvan kanssa touhutessa menee aikaa". Niinkö saamaton olet, ettei onnistu kuin yhden lapsen hoitaminen kerrallaan? Siinä tapauksessa olisi kannattanut jättää se vauva tekemättä.
[/quote]
En ole tuo, jolle vastasit, mutta kyllä se vauvan kanssa oleminen ja isomman lapsen kanssa lähteminen voi olla aika hankalaa, varsinkaan, jos ne mahdollisuudet kerhoihin ym. eivät ole siinä lähellä, vaan joka paikkaan on oikeasti matkaa, kuten meillä. Meillä ei ole edes leikkipuistoa tässä.
Mä saan toisen lapseni ensi syksynä, jolloin olin ajatellu alunperin viedä esikoisen hoitoon ja aloittaa työt ja opiskelun. Kyllä mun vähän käy kolmivuotiasta esikoista sääliksi, kun lapsikontaktaktit jäävät aika vähäisiksi. Virikehoito ei ole meille mahdollisuus ja kannatan kyllä subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaamista, mutta ainakin meidän kohdalla muutama päivähoitopäivä viikossa olisi kyllä lapsen kannalta tosi hyvä juttu. Onneksi nelivuotiaana lapsella on jo mahdollisuus käydä lähikoulun kerhoa 2 kerhoa.
...siis piti lukea "lähikoulun kerhoa 2 kertaa viikossa".
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 08:53"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 08:49"]
Esim 4 v tarvitsee jo kavereita ja hyvä paikka päiväkoti on, puolipäiväpaikka ja välillä vapaata. Vauvan kanssa touhutessa menee aikaa. Itse laitoin tarhaan lapsen joka oli lähes 4 v. Olin paljon liikenteessä, puistot, kerhot, reissussa, luin paljon satuja ja annoin aikaa.
[/quote]
Niitä kavereita on muuallakin kuin vain siellä päiväkodissa! "Vauvan kanssa touhutessa menee aikaa". Niinkö saamaton olet, ettei onnistu kuin yhden lapsen hoitaminen kerrallaan? Siinä tapauksessa olisi kannattanut jättää se vauva tekemättä.
[/quote]
asutaan pk-seudulla ja voin kertoa että hirveesti 4 vuotiaalle ei ole seuraa, kun kaikki lapset ovat jo tarhassa siinä iässä. Jopa 2-vuotiaalle on hankala löytää.
Muskarit loppuu 2 vuodessa, kerhossa on, jos sinne paikan nyt sattuu saamaan.
Itse olen yhden lapsen äiti, mutta käyn iltakoulussa, eli olen lapseni kanssa päivisin ja isä iltaisin. Emme ole saaneet kerhopaikkaa alueeltamme, koska monilapsiset perheet menevät meitä ennen.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 10:12"]
Olen päiväkodin henkilökuntaa ja kyllähän se epäreilulta tuntuu, että vanhempi tuo lapsen hoitoon minulle ja lähtee kotiin keittelemään kahvia. Ja käsisydämellä kyllä koti on lapselle parempi paikka kuin laitos, jossa pahimmillaan melua, kiirettä eikä käsiparia tarvitseville.
[/quote]
Minä taas en ymmärrä tätä päiväkodin tätien hillitöntä kateutta vanhempien joka vapaahetkeä kohtaan.
Kun se ei ole teidän asianne millään tavalla, mitä vanhemmat tekevät tai ovat tekemättä. Teille maksetaan palkka työstänne, lasten vanhemmat tekevät omia töitään tai ovat tekemättä. En usko että millään muulla alalla kadehditaan muiden ihmisten vapaahetkiä. Ja voin kertoa, että aika moni työ on paljon leppoisampaa kuin kotiäitinä makoilu, ehtii sitä kahviakin keitellä huomattavasti useammin. Eli kadehditteko myös toimistotyötä tekeviä? Hittojako ne raahavat lapsiaan teidän riesaksenne, hyvin ehtisivät hoitamaan itse siellä toimistossa kun ehtivät niitä kahvitaukoja pitää ja feisbuukata.
Ja juu, itse en ole omia lapsia hoitoon vienyt kuin silloin kun on ollut pakko, mutta en käsitä tuota vanhempien vapaa-ajan kadehtimista. Itse olen hevostalliyrittäjä, ja kyllä minä hoidan ne asiakkaiden hevoset (mistä minulle maksetaan) vaikka asiakkaalla olisi vapaapäivä tai vaikka hän ei kävisi töissä ollenkaan, en odota heidn tekevän sitä itse vaikka heillä olisi ehkä aikaa.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 08:48"]
No nimenomaan! Kyllä on muitakin keinoja hommata lapsille ikäistänsä seuraa kuin vain viemällä heitä päiväkotiin! Mielikuvituksettomia ja äärimäisen laiskoja vanhempia, jos kuvittelevat ettei muka mistään muualta löydy seuraa!
[/quote]
Asuimme alueella, jossa lapset olivat 99%:sti päiväkodissa. Usko tai älä, mutta oli aika työlästä löytää lapselle seuraa mistään. Siellä ei ollut mitään srk:n tai muitakaan kerhoja, koska niihin ei ollut tulijoita, koska lähes kaikki olivat pk:ssa.
Olin niin laiska ja saamaton, etten jaksanut lähteä koko revohkan kanssa toiselle alueelle.
On aika vaikea tietää mitkä lapset ovat vain virikehoidossa. Ihmiset kun eivät kovin usein kerro avoimesti vaikeuksistaan. Koska emme voi tietää millaista toisten ihmisten elämä oikeasti on kannattaisi välttää turhaa tuomitsemista. Joku saattaa sanoa vievänsä lapset päiväkotiin kavereiden takia, mutta onko se aina koko totuus?
Jos joku vie 1v. lapsensa päiväkotiin vain ja ainoastaan siitä syystä, että kuvittelee hänen tarvitsevan kavereita niin silloinhan kyse on tietämättömyydestä. Silloin olisi tietysti oleellista antaa tälläiselle ihmiselle tietoa esim. neuvolan kautta.
Subjektiivisen päivähoito-oikeuden voi poistaa. Jos vanhemmilla on esim. terveydellisin syin (omien tai lasten) vuoksi tarve päivähoidolle niin ne voi sitten myöntää erikseen (näin olikin ennen). Rahat on vähissä ja kaikkialla säästetään. Jopa siellä päiväkodin sisällä, sijaisiin ei ole varaa niin paljon kuin olisi tarve ja materiaaleja ei ole tarpeeksi.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 10:33"]
En ole tuo, jolle vastasit, mutta kyllä se vauvan kanssa oleminen ja isomman lapsen kanssa lähteminen voi olla aika hankalaa, varsinkaan, jos ne mahdollisuudet kerhoihin ym. eivät ole siinä lähellä, vaan joka paikkaan on oikeasti matkaa, kuten meillä. Meillä ei ole edes leikkipuistoa tässä.
Mä saan toisen lapseni ensi syksynä, jolloin olin ajatellu alunperin viedä esikoisen hoitoon ja aloittaa työt ja opiskelun. Kyllä mun vähän käy kolmivuotiasta esikoista sääliksi, kun lapsikontaktaktit jäävät aika vähäisiksi. Virikehoito ei ole meille mahdollisuus ja kannatan kyllä subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaamista, mutta ainakin meidän kohdalla muutama päivähoitopäivä viikossa olisi kyllä lapsen kannalta tosi hyvä juttu. Onneksi nelivuotiaana lapsella on jo mahdollisuus käydä lähikoulun kerhoa 2 kerhoa.
[/quote]
No jos on mahdollisuus viedä se lapsi virikehoitoon niin kyllä on mahdollisuus lähteä muuallekin ihmisten ilmoille niiden lasten kanssa. Yhtään päiväkotia ei ole missään hornan kuusessa täysin eristyksissä kaikesta muusta sivistyksestä. Kirjasto, puistoja, seurakunnantoimintaa, kylä toimintaa, netistä paikallisia äiti-lapsi kontakteja löytyy varmasti jos löytyy se virikelapsia vastaanottava päiväkotikin.
Miljardien säästä saataisiin poistamalla asuntolainan korkovähennysoikeus. En ymmärrä miksi yhteiskunnan pitää tukea ihmisten omaisuuden karttumista. Ja seuraavaksi joku alkaa vinkua asumistuista. Asumistuet ovat kuin hyttysen pissa Itämeressä tuon korkovähennysoikeuden rinnalla.
Vaihtoehtoisesti korkovähennyksille pitäisi määrätä yhtä tiukat kriteerit kuin asumistuen saamiselle. Silläkin vähennysoikeutta saataisiin vähennettyä radikaalisti.
korkovähennysoikeus??!! onko sulla asuntolainaa tällä hetkellä?
Olen päiväkodin henkilökuntaa ja kyllähän se epäreilulta tuntuu, että vanhempi tuo lapsen hoitoon minulle ja lähtee kotiin keittelemään kahvia. Ja käsisydämellä kyllä koti on lapselle parempi paikka kuin laitos, jossa pahimmillaan melua, kiirettä eikä käsiparia tarvitseville.
[/quote]Eiköhän se sullakin ole mukavampi olla palkkatyössä siellä päiväkodissa, kuin työttömänä hoitajana kotona. Jos tuo päivähoito-oikeus poistuu, niin myös hoitajia ja opettajia poistetaan. Väitetään, että nyt päiväkodit on piukassa, mutta kyllä tuossakin tehokkuus vie voiton. Kun lapsimäärä vähenee, päiväkoteja/ ryhmiä suljetaan.
Ei ole pelkoa töiden loppumisesta vaikka lapset vähenisi päivähoidossa. Eikä ne vähene vaikka "virikelapset" lähtisi, jonoa on siihenkin päiväkotiin jossa olen töissä. lto
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 11:12"]
[/quote]Eiköhän se sullakin ole mukavampi olla palkkatyössä siellä päiväkodissa, kuin työttömänä hoitajana kotona. Jos tuo päivähoito-oikeus poistuu, niin myös hoitajia ja opettajia poistetaan. Väitetään, että nyt päiväkodit on piukassa, mutta kyllä tuossakin tehokkuus vie voiton. Kun lapsimäärä vähenee, päiväkoteja/ ryhmiä suljetaan.
[/quote]Lisään vielä, että mä en ole koskaan käyttänyt päiväkotia virikehoitoon, enkä ota sen tarkemmin kantaa sen poistamiseen, enkä pitämiseen. toin vaan esiin tuo toisenkin puolen.
sama kuin äsken
Meillä on tulossa toinen lapsi kesällä ja esikoinen neljä vuotta. Päivöhoitoa olen nyt jo alkanut miettimään ja ajatus oli että tottakai esikoinenkin jäisi kotiin, hänestä on seuraakin ja pientä apua minulle :) hän itse tosin on sitä mieltä, että haluaisi jäädä tarhaan koska on saanut sieltä ikäisiään poikapuolisia kavereita joita ei juuri asuinpihaltamme löydy. Koskaan ei ole pk:hon menosta väitelty, lähtee aina iloisena sinne. Mietin vaan sitä, että jos hänkin kuitenkin jäisi kotiin niin reilun vuoden päästä alkaisi taas lähes mahdottoman tarhapaikan saanti. Nyt kävi mieletön tuuri, että saatiin hyvä paikka ihan vierestä, kun tähänkin tarhaan on aina vähintään puolen vuoden jonotusaika. En siis tiedä, vaikka luulin asian olevan ihan helppo :)
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 11:19"]
Ei ole pelkoa töiden loppumisesta vaikka lapset vähenisi päivähoidossa. Eikä ne vähene vaikka "virikelapset" lähtisi, jonoa on siihenkin päiväkotiin jossa olen töissä. lto
[/quote]Kunnat vaan on niin tarkkoja, että jos ei ole jonoa, niin päiväkotipaikkoja on liikaa ja taas supistetaan.
Toi on niin monta kertaa nähty.
Eiköhän tää alotus ollut siitä, että kummasta pitäisi säästää?! Vanhukset kotiin vai päiväkodista kotiin ne lapset joiden vanhemmat on vanhempain tai hoitovapaalla.
Jos säästetään niin jotain maalaisjärkeä!
Mulla oli lapsi ennen virikehoidossa ja multa kysyttiin jokin aika sitten päiväkodilla kun olin menossa koulutukseen, että olenko mennyt vai oonko vielä kotona, kun subjektiivista oikeutta vähennetään. Että oltais ehkä menetetty paikka, jos en olisi mennyt.
En itse oikein tiedä oliko se hyvä juttu, että lapsi oli niin kauan (n. vuoden) virikehoidossa. Oletin pääseväni aloittamaan työn tai opiskelun aiemmin ja sen takia tavallaan jäätiin "pitämään" paikkaa. Toisaalta se auttoi varmaan omaan jaksamiseen, joka vaikeimmillaan oli aika huonoa.
Te kotiäidit, jotka laitatte lapsen päiväkotiin, koska muualta ei löydy kavereita: ettekö huomaa aiheuttamaanne noidankehää? Jos kaikki kotona olevat hoitaisivat lapsensa itse, alkaisi niitä leikkikavereita löytyä naapurustosta/lähistöltä, eikä tarvitsisi kuljettaa lasta päiväkodissa leikkimässä muiden virikehoitolaisten kanssa.