Huh, pääsin läpi peruskouluvisasta.
Ois se voinut vähän opettajan itsetuntoa horjuttaa, jos en olisi päässyt. 73 % oikein, sentään.
Kommentit (48)
Mulla oli kaksi väärin: Haminan rauha ja englannin kielen kysymys.
33 prossaa, kouluajoista vuosikymmeniä
80% oikein, mutta kyllä vanhaa humanistia nyt pikkasen v****taa, kun virheet tulivat just omimmilta aloilta eikä matemaattisluonnontieteellisiltä... ;)
Offtopicina pakko mainita, että olen kyllä jokseenkin hämmästynyt noin hyvästä suoritusprosentista. Intuitiollahan noita vastauksia tuli vedeltyä. Peruskoulun käymisestäkin on jo tosiaan vuosia kulunut, seitkytluvulla päättötodistus tuli sieltä saatua. Olin näitä suunnilleen ensimmäisiä peruskoulupolvia, joista muuten kovasti huolissaan oltiin sit 1970--80-lukujen taitteessa -- epäilivät, että ylioppilaiksi meistä ei kukaan kunnolla pääse, kun ei oppikoulua enää käyty. :D
80%, 12/15. Virheet tuli järvikysymyksessä, kirjapainon vuosiluvussa ja vanhimmassa evankeliumissa :D
60% mulla. Muutama meni tuurilla, mutta matematiikan yhtälöä en hiffanut silloin -80 luvulla enkä nytkään. Ihan hepreaa mulle.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 22:57"]
60% mulla. Muutama meni tuurilla, mutta matematiikan yhtälöä en hiffanut silloin -80 luvulla enkä nytkään. Ihan hepreaa mulle.
[/quote]
Se oli kyllä oikeasti tosi simppeli, ei millään tavalla vaikeaa jos vaan pienen hetken vaivautuu opettamaan. Voin opettaa vaikka heti jos haluat :D
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 23:19"]
[/quote]
Se oli kyllä oikeasti tosi simppeli, ei millään tavalla vaikeaa jos vaan pienen hetken vaivautuu opettamaan. Voin opettaa vaikka heti jos haluat :D
[/quote]
* opettelemaan siis
67 %, mutta miksi meille aikoinaan opetettiin että muoto don`t have on väärin? Niin sanoisin nyt, mutta silloin opetettiin haven´t got, onhan se sekin oikein. Ja baptismi kirjoitettiin silloin ja nytkin p:llä, ei b:llä.
Vääntäkää mulle rautalangasta miksi : we dont'n have any tickets on oikeampi kuin we have not any tickets.
Mä taas en ymmärrä koko visaa. Vastasin oikein vain 4:ään kysymykseen jolloin se väitti mun tienneen 40% oikein? Muutaman kysymyksen jätin jopa tyhjäksi. Ja läpäsin. En kyllä mielestäni XD LOL
Koska ei voi sanoa "have not any".
"We haven't got any tickets" ja "we have no tickets" olisivat käypiä vaihtoehtoja sille don't havelle.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 23:20"]
[/quote]
[/quote]
* opettelemaan siis
[/quote] Opeta ihmeessä. Oikeasti mä en tajua niitä. Ehkä silloin yläasteellä oli intressit ihan muualla, mut nyt kiinnostais tietää miten yhtälö ratkaistaan. Mikä määrittää että X on juuri se tietty luku?
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 23:34"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 23:20"]
[/quote]
[/quote]
* opettelemaan siis
[/quote] Opeta ihmeessä. Oikeasti mä en tajua niitä. Ehkä silloin yläasteellä oli intressit ihan muualla, mut nyt kiinnostais tietää miten yhtälö ratkaistaan. Mikä määrittää että X on juuri se tietty luku?
[/quote]
Siis sitähän se yhtälön ratkaiseminen just on, että ratkaistaan mikä on x :) Oota, mä etsin sen tehtävän käsiini ja koitan selittää miten se menee.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 23:21"]
67 %, mutta miksi meille aikoinaan opetettiin että muoto don`t have on väärin? Niin sanoisin nyt, mutta silloin opetettiin haven´t got, onhan se sekin oikein. Ja baptismi kirjoitettiin silloin ja nytkin p:llä, ei b:llä.
[/quote]
on
Baptismi
http://fi.wikipedia.org/wiki/Baptismi
Toi x homma on aina ollut ihan hepreaa. Siis laskutoimituksiin isketään joku kirjain ja pitäisi laske mikä se on. Wtf, miksi???
Mikä on x:n arvo yhtälössä 6x – 2 = 4x + 7
Eli, yhtälön ratkaiseminen tarkoittaa sitä, että selvitetään mikä on x:n arvo (eli mikä luku x on). Jotta tähän päästään, täytyy saada x yksinään tuon = -merkin toiselle puolelle, eli muotoon x = (jotakin). Jos tuo sanotaan ääneen, niin siinähän sanotaan että "x on (jotakin)" eli kun ollaan tuohon pisteeseen päästy niin tiedetään se x:n arvo. Yritän selittää mahdollisimman yksityiskohtaisesti, toivottavasti se ei sekoita turhaan koska tämä tosiaan on hyvin simppeliä.
Sitten aletaan pyrkiä saamaan se x yksinään = -merkin toiselle puolelle. Tähän päästään, kun siirretään kaikki muut arvot niin että tuo x jää yksinään sinne. Siirtelemisen logiikka on simppeli. Jos numeron edessä oleva merkki (miinus tai plus) muuttuu käänteiseksi kun se heitetään = -merkin toiselle puolelle. Eli vaikkapa -3 muuttuu +3:ksi kun se siirretään toiselle puolelle.
Eli tässä on nyt se yhtälö:
6x – 2 = 4x + 7
= -merkin vasemmalla puolella on 6x (eli kuusi kertaa x) ja - 2. Siirretään ensin tuo -2 pois tuolta x:n puolelta eli näin
6x= 4x + 7 + 2
Eli kaikki muu pysyi ennallaan mutta tuo miinus kaksi heitettiin = -merkin toiselle puolelle jolloin tuo miinus muuttui plussaksi ja = -merkin oikella puolella onkin nyt +2.
Nyt ei ole järjestyksellä niin väliä, mutta voidaan vaikka siirtää seuraavaksi tuo 4x samalle puolelle tuon 6x:n kanssa, koska kaikki x:t täytyy saada samalle puolelle jotta ne voidaan yhdistää. Eli näin:
Eli nyt ollaan tässä tilassa: 6x= 4x + 7 + 2
ja siirretään 4x = merkin toiselle puolelle jolloin päästään tämmöiseen muotoon:
6x - 4x = 7 + 2
4x muuttui - 4x:ksi, koska tosiaan tuo etumerkki muuttuu vastakkaiseksi kun luku heitetään toiselle puolelle = -merkkiä. Ja 4x:hän oli tietenkin + 4x ollessaan tuolla alkuperäisellä puolella, koska se edessä ei ollut miinusta.
Sitten voidaan suorittaa nuo laskutoimitukset = -merkin eri puolilla
6x - 4x = 7 + 2
2x = 9
eli kuusi miinus neljä on kaksi, tämän vuoksi 6x - 4x = 2x. Ja 7 + 2 on tietenkin 9.
Nyt ollaan jo melkein valmiita. Nyt tiedetään, että kaksi äksää on yhdeksän. Kun halutaan tietää, paljonko on yksi x, täytyy tietenkin puolittaa se lukema. Eli tehdään jakolasku. Nyt täytyy tietenkin muuttua molempien puolien samanaikaisesti, koska ei voi muuttaa vaan toista. Jaetaan molemmat puolet kakkosella niin päästään eroon tuosta kakkosesta x:n edessä (kaksi jaettuna kahdellahan on yksi)
Eli:
2x = 9 jaetaan molemmat puolet kahdella ->
x= 4,5
vasemmalle puolelle jäi x (eli 1x) ja oikealle 9 jaettuna kahdella eli 4,5.
Hirveä selitys mutta asia on yksinkertainen :D Saiko tästä tolkkua?
33prossaa, historia ja uskonto oli kadonnut mielestä. Matematiikka ja kemia sujui, samaten englanti. Ja ruotsi ei ole koskaan edes käynyt mielessä :D
t. luonnontieteen lukion käynyt tarjoilija