Lahjatoivelista synttäreille - kehtaako tehdä??
Olisko liian noloa laittaa lapsen synttärikutsuun vinkki lahjatoivelistasta, esim. lahjalista.net sivustolle luodusta.
Siihen voisin sitten laittaa jotain n. 8-17 eur luokkaa olevia lahjoja, joista voisi saada vähän ideaa...
Esim. tulen itse antamaan tytölle yhden "lelusarjan aloituksen", ja olisi kiva saada tähän sarjaan lisää.
KOkemuksesta tiedän, että synttärilahjaksi tulee usein jotain enemmän tai vähemmän "turhaa", on sitten kurjaa kun ennestäänkin jo on krääsää paikat täynnä.
Omasta mielestäni on hyvä, jos on valmiita ideoita (jos ne ovat kohtuullisia); yhteen aikaan aina kysyinkin, kun ilmoitin että lapsi tulee synttäreille, että onko toiveita.
Mutta mietin että loukkaantuuko moni tuosta tai pitääkö ihan tyhmänä...
Meillä on tosiaan paljon sellaista synttärilahjaksi saatua, millä ei lapset juuri ikinä leiki (mietin mitä kehtaisi viedä kirppikselle milläkni aikataululla...), jopa jotain mitä ei ole edes avattu ja jäänyt kaappiin.
Esim. legoista voi ajatella että ne olisi hyvä ja laadukas lahja, mutta meillä ainakin on jo ongelma että niitä todella on jo aivan liikaa (4 lapselle vuosien varrella ostetut useat sarjat...).
Ja jos niitä haluttaisiin hankkia meille lisää, niin sitten ihan vain jotain tiettyä sarjaa. "Randomina" saadut rasiat jää jopa avaamatta.
Kommentit (19)
Niin no, tuota juuri pelkäsin... miksi se on niin vaikea tuoda pieni lahja jotani sellaista, mihin on saanut vinkin, kuin jotain keksittyä vain. Ja saisihan sitä silti tuoda mitä haluaa tai olla tuomatta, mutta ettei tarttisi erikseen miettiä.
MIksi se on parempi laittaa se kymppi johonkin krääsään, kuin sellaiseen mitä perheessä kerättäisiin??
Sukulaissynttäreitä ei varmaan pidetä kun ei ole sukua sillä lailla. Mummo ja kummitäti saattaa tulla joku päivä käymään, heille nyt vasta onkin vaikea mitään toivetta esittää kun eivät kysy yleensä (ja heiltä sitä kanssa vasta tuleekin aina jotain turhista turhinta halpis-krääsää... :( )En tiedä miten sitä nätisti pystyisi vihjaamaan, mitä voisi tarvita.
Kaverisynttäreille esittäisin toiveeksi, että ei kiitos mitään lahjoja puolin ja toisin. Ainakaan meiltä ei saa vieraat mitään pikkupussukkaa kotiin vietäväksi. Sen sijaan luvassa on kakkua, karkkia, jätskiä ja leikkimistä isolla porukalla. Sukulaisten kesken vietetään sitten eri juhlat, ja sukulaisilta kehtaan pyytää jotain tiettyä, jos he itse kysyvät, mitä haluttaisiin.
Ymmärn kyllä ap:n pointin, varsinkin kun lahjat olisi noin kohtuuhintaisia MUTTA henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että lahjalistat missä vaan yhteydessä (synttärit,häät,hautajaiset,ristiäiset, mitä ikinä) ovat äärimmäisen tyylittömiä ja jotenkin noloja.
2 kysyy vielä..
Eli minkäs ikäisestä lapsesta on kyse? Mietin vaan, kun meillä koululaiset kyllä keskenään juttelevat synttärilahjatoiveista kaveriensa kesken eli mun lapset on aina tienneet, millaisista jutuista synttärisankari tykkäis. Eli jos laittaa sitä juttua vaan vireille kaveripiirissä, että lapsi alkaa keräämään vaikka niitä Littlest Pet Shop-juttuja tai what ever, niin eiköhän moni hiffaa...
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 19:08"]
Ymmärn kyllä ap:n pointin, varsinkin kun lahjat olisi noin kohtuuhintaisia MUTTA henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että lahjalistat missä vaan yhteydessä (synttärit,häät,hautajaiset,ristiäiset, mitä ikinä) ovat äärimmäisen tyylittömiä ja jotenkin noloja.
[/quote]
Mä olen juuri päinvastaista mieltä tämän kirjoittajan kanssa.
KUNPA kaikkiin juhliin olisi lahjatoivelistat! Sillä säästäisi rutkasti aikaa ja hermoja, kun ei tarvitsisi rampata kaupoissa ja pähkäillä, että mitähän nyt ostaisi, mikä olisi toivottua, ehkä tarpeellista, mutta ainakin mieluista.
Todellakin voit tehdä lahjatoivelistan. Jos joku siitä loukkaantuu, noh, on kai sitä vielä pienemmistäkin asioista loukkaannuttu. Paras, mikä voisi tapahtua, olisi se, että vieraat huomaisivat miten loistava idea tuo on ja siitä tulisi yleinen tapa! :)
Ehdoton KYLLÄ lahjatoivelistoille!
Saksassa on kaupoissa ostoskoreja. Siellä lukee esim Tim 12.12 5 ja kopasta voi ottaa lelun minkä haluaa. Ja kun juhlat ovat ohi, hlökunta tyhjentää korin.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 19:14"]
2 kysyy vielä..
Eli minkäs ikäisestä lapsesta on kyse? Mietin vaan, kun meillä koululaiset kyllä keskenään juttelevat synttärilahjatoiveista kaveriensa kesken eli mun lapset on aina tienneet, millaisista jutuista synttärisankari tykkäis. Eli jos laittaa sitä juttua vaan vireille kaveripiirissä, että lapsi alkaa keräämään vaikka niitä Littlest Pet Shop-juttuja tai what ever, niin eiköhän moni hiffaa...
[/quote]
Pv-koti ikäinen vasta. Ei se niillä oikein vielä toimi tuollainen vinkkailu. Ja vanhemmat ei ehkä ota todesta (esim. kun tuohon sarjaan kuuluvat jutut on monesti pääosin vähän liian kalliita synttärilahjaksi, niin voi tulla fiilis että joo ei niitä tietenkään, mitä nyt lapset puhuu. Mutta siinä sarjassa on myös edullisempia juttuja, joita kukaan ei varmaan muuten ostaisi synttärilahjaksi, jos ei tietäisi että niitä on erikseen toivottu ja tosiaan tulevat käyttöön, vaikka sellaisenaan olisivat vähän "hassu" lahja / hyödytön ilman koko sarjaa. kuten esim. junanraiteet, jos ei tiedä että perhe kerää puujunarataa.)
ap
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 19:21"]
Saksassa on kaupoissa ostoskoreja. Siellä lukee esim Tim 12.12 5 ja kopasta voi ottaa lelun minkä haluaa. Ja kun juhlat ovat ohi, hlökunta tyhjentää korin.
[/quote]
Niin on, olen nähnyt. Toisaalta tämä on vähän tyhmä systeemi sikäli, että se sitoo liikaa yhteen ostopaikaan (tai sitten pitäisi valita eri kaupoista eri tavarat, ettei tule kahta samaa). Tuossa lahjalista.net voi merkitä, että ei tule sitten kahta samaa... sehän riski on siinäkin, jos vaan mainitsee kavereille tai sukulaisille, että tällaista sarjaa kerätään.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 19:15"]
[/quote]
KUNPA kaikkiin juhliin olisi lahjatoivelistat! Sillä säästäisi rutkasti aikaa ja hermoja, kun ei tarvitsisi rampata kaupoissa ja pähkäillä, että mitähän nyt ostaisi, mikä olisi toivottua, ehkä tarpeellista, mutta ainakin mieluista.
Todellakin voit tehdä lahjatoivelistan. Jos joku siitä loukkaantuu, noh, on kai sitä vielä pienemmistäkin asioista loukkaannuttu. Paras, mikä voisi tapahtua, olisi se, että vieraat huomaisivat miten loistava idea tuo on ja siitä tulisi yleinen tapa! :)
[/quote]
Komppi tälle!
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 19:15"]
[/quote]
[/quote]
En minäkään summamutikassa lähde lahjoja arvailemaan, vaan kysyn mitä juhlan sankari toivoo :) Päiväkoti-ikäisten lasten kutsuihin yleensä vastataan tekstarilla ja samalla on helppo kysyä lahjatoiveita. Vanhemmat lapset kysyvät itse päivänsankarilta. Todella harvoin olen joutunut sokkona mitään ostamaan.
Samaa mieltä siitä, että tutuille sukulaisille voi vinkata tarkemmin, mutta lahjalista kaverijuhliin on mauton.
Moni ostaa etukäten erilaisia kaverijuhliin sopivia lahjoja, ei ole mahdollista aina viettä yhtä iltapäivää etsien Nico-Veetin lahjatoivetta.
Ei ole todellista. En hyväksy edes häälahjalistoja.
Lahjan antaja päättää mitä haluaa antaa.
Sukulaisten ja kummien kanssa voi keskustella ja he yleensä kysyvätkin toivetta.
Kavereiden lahjat ovat ihan sama mitä tulee, joillakin ei ole varaa edes siihen 8 euron lahjaan. Meille on tultu juhliin lahjana karkkipussi tai suklaalevy ja se on ok.
Mielestäni kaverisynttäreiden idea on tavata kaverit juhlien merkeissä ja pienikin muistaminen on ok. Kaverisynttäreitä on jopa kymmenet vuodessa, jos perheessä on useampi lapsi on synttäreitä useita kymmeniä - melkoinen kustannus.
Laita synttärikutsuun, että Petteri alkaa keräämään x-sarjaa toivoo synttärilahjaksi sarjan perusjuttuja esim. sitä, tota, noita... Ja listaa juuri niitä kaikkein halvimpia juttuja.
Siis mikä ongelma on siinä, että erikseen esitetään toive, mikä olisi saajalle mieluisa lahja? Sen joko hankkii tai on hankkimatta, mutta mitään turhaa krääsää ei toivota eikä näin ollen kannata ostaa. Eihän tässä kukaan kai ole sanelemassa että juuri tällainen pitää tuoda, vaan ne on IDEOITA, jotka säästävät turhalta mietinnältä ja päänvaivalta. Mäkin kannatan lahjatoivelistaa. Voihan sen muotoilla siten että "Päivänsankari toivoo X:ää, mutta lahjan tuonti ei ole välttämättömyys. Paras lahja on se, että tulet paikalle." En mä tiedä, mä oon maailman surkein esittämään tuollaisia asioita.
Mun päiväkoti-ikäinen lapsi olisi itse todennäköisesti aika pettynyt jos joutuisi viemään "pelkän radanpalan" kaverille lahjaksi. Usein nuo lahjanvalikoimiset on myös sille pikkuvieraalle iso juttu, osa sitä synttäri-iloa.
Ja onko tuossakaan ihan varma toteutuuko sankarin toive lainkaan jos sarja on täysin äidin päättämä?
"tulen itse antamaan...toivon sitä lisää" Niin, tuossahan on nyt täysin äidin lahjatoiveesta kyse, ei lapsen.
Itse kysyn AINA ilmoittautumisen yhteydessä lahjatoiveita ja ostan sen mukaan. Kun kyseessä on ollut lapsen luokkakaverin juhlat, olen myös laittanut viestiä muiden kutsuttujen lasten äideille ja ehdottanut yhteistä lahjaa. Viimeksi lyötiin rahat yhteen isommalla porukalla ja ostettiin sankarille kiva isompi ja hyödyllinen lahja hänen harrastukseensa liittyen. Myös leffalippuja ym. "aineetonta" olen vuosien varrella suosinut paljon.
No, mitäpä luulet... =0)
Lapsen synttäritoivelista ja vielä netissä.. hooh. Puhutko nyt jostain sukulais- ja tuttavasynttäreistä vai kaverisynttäreistä? Vai molemmista..? Sukulaisille ja tutuille voi ihan sanoo, että lapsi on esim. aloittanut sen ja sen sarjan keräyksen ja toivoo siihen lisäosia. Kaverisynttäreille ei minusta oo kovin fiksua mitään toiveita edes esittää.