Oon huolissani siskon pojasta
joka vaikuttaa syrjäytyvän täysin :(
Nähtiin nyt taas ekaa kertaa pariin kuukauteen kun mentiin käymään kylässä ja voi että miten tuo oli muuttunu. Sisko eka pakotti nousemaan ylös sängystä, kuulin vain miten epätoivosesti koitti komentaa ja anella poikaa hereille ja kun tuo sitten hetken päästä tuli alas niin näytti joltain pummilta. Siskon kanssa juteltiin sitten kahdestaan kun lapset leikki muitten serkkujensa kanssa ja poika ei kuulemma jaksa käydä suihkussa, lintsaa koulusta ja välillä ei mene edes tunneille " koska ei jaksa ". Vanhemmat on yrittäny kaikkensa ja rakastavat poikaa, mutta mikään ei tunnu tehoavan. Mä en tiedä mitä teen, haluisin niin kovasti auttaa siskoa :( en kehtaa kertoa esimerkiksi lastensuojeluun yms koska pelkään että siskoni menettää lapsen jonnekin sijaiskotiin.
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 21:00"]
Mun mielestä ihan normi, ehkä väsyneemmän, nuoren käytöstä. Ei jaksa herätä aamulla, näytetään ihan pummilta, ei jakseta mennä suihkuun, koulu ei kiinnosta, vähän lintsataankin. Jos meno jatkuu vielä 18-vuotiaanakin, niin sit ehkä huolestuttavaa. Itse lintsailin ihan hulluna, nukuin myöhään, suihkussa kyl kävin, laahustin laiskana paikasta toiseen, dokasin perjantaisin... En mä tiedä, en mä sen pahempi ollut kuin monet mun kaveritkaan. Ja nykyään ihan töissäkäyvä, asiani hoitava ihminen.
[/quote]
En mä tiedä, itselläni ei erityisemmin kokemusta teineistä, mutta en pidä tuota normaalina :/
Ap
onko masentunut? Minkä ikäinen poika on?
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 17:35"]onko masentunut? Minkä ikäinen poika on?[/quote]
en tiedä ja siksi olenkin huolissani. 15
Ap
No mikään lastensuojelu ei mitään auta. Voisitko sinä yrittää jutella pojan kanssa, usein joku ulkopuolinen voi olla tuon ikäiselle avuksi.
Maallikko ei voi masentunutta nuorta paljon auttaa. Lääkäri on oikea auttaja!
Se, että poika sijoitettaisiin jonnekin kodin ulkopuolelle, voisi olla ihan hyvä asia tuossa kohtaa.
Mutta jonkunlaista ulkopuolista apua tuossa tarvitaan, ei se sossu tai lastensuojelu ole mikään saatanasta seuraava. Sitä apua olisi hyvä hankkia NYT eikä vasta 5 vuoden päästä kun poika on täysin syrjäytynyt.
Persoonallisuuden ja tunne-elämän kehitys
•Varhaisnuoruus on nopeiden ja laajojen muutosten aikaa, joka saa aikaan hämmennystä niin nuoressa kuin vanhemmassa.
•Murrosiässä nuoren tunne-elämä kuohuu. Heittelehtivät tunteet, niiden voimakkuus ja kyvyttömyys hallita niitä hämmentävät nuorta. Nuoresta voi tulla pahantuulinen, töykeä ja vähäsanainen, ja hän voi vaikuttaa itseensä uppoutuneelta ja kyvyttömältä ottamaan toiset huomioon
•Nuori irrottautuu vanhemmistaan. Itsenäistyminen on kehityksen kannalta välttämätöntä. Irrottautuminen itselle läheisimmästä aikuisesta on usein vaikeinta, ja tämän kanssa syntyy eniten ristiriitoja.
nuori tekee eroa itsensä ja vanhempiensa välille ja itsenäistyy.
Mitä tarkoittaa siskon "kaikkensa" käytännössä? Muuten vähän vaikea kommentoida.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 17:52"]
Mitä tarkoittaa siskon "kaikkensa" käytännössä? Muuten vähän vaikea kommentoida.
[/quote]
No sisko itse sanoi tehneensä kaiken, mutta en toki tiedä kaikkea. Esim. Koulussa on opettajien ja rehtorin kanssa selvitetty kiusataanko, vanhemmat yrittäneet puhua, koitettu etsiä uusia harrastuksia ja kävivät kesällä matkoilla ottamassa irti arjesta. Koulupsykologille aikovat mennä.
Ja tilanne on kuulemma jatkunut siis keväästä asti, mutta nyt on viimeaikoina pahentunut.
Ap
Mikäli koulunsa hoitaa niin en olisi kovin huolissani vielä. Sama meno jos jatkuu parin vuoden päästä niin silloin apua ja nopeasti. Pelaako poika liikaa. Rajoituksia ja harrastuksen pariin ohjata.
Koulupsykologille aikovat mennä....
Eikö sinne ois pitäny mennä jo aikoja sitten? ei voi sanoa, että kaikki on tehty, jos koulun tarjoamia vaihtoehtoja ei ole edes kokeiltu!
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 17:59"]
Eikö sinne ois pitäny mennä jo aikoja sitten? ei voi sanoa, että kaikki on tehty, jos koulun tarjoamia vaihtoehtoja ei ole edes kokeiltu!
[/quote]
Aikaa eivät ole vielä saaneet, kun tässä pikkukaupungissa kiertää koulupsykologi joka koulussa.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 17:59"]
[/quote]
Aikaa eivät ole vielä saaneet, kun tässä pikkukaupungissa kiertää koulupsykologi joka koulussa.
Ap
Minkä ikäinen poika? Oli miten oli, veisin ykdityiselle psykologille tms heti.
Mun mielestä ihan normi, ehkä väsyneemmän, nuoren käytöstä. Ei jaksa herätä aamulla, näytetään ihan pummilta, ei jakseta mennä suihkuun, koulu ei kiinnosta, vähän lintsataankin. Jos meno jatkuu vielä 18-vuotiaanakin, niin sit ehkä huolestuttavaa. Itse lintsailin ihan hulluna, nukuin myöhään, suihkussa kyl kävin, laahustin laiskana paikasta toiseen, dokasin perjantaisin... En mä tiedä, en mä sen pahempi ollut kuin monet mun kaveritkaan. Ja nykyään ihan töissäkäyvä, asiani hoitava ihminen.