Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yleislääketieteeseen erikoistuneet lääkärit::

Vierailija
29.11.2013 |

Minulla on selvä sekä gynekologinen että peräsuolen laskeuma, itsekin näen sen peilistä ihan selvästi, kun olen katsonut. Eli pimpistä puskee esiin emättimen takaseinä, ihan emättimen suulle. Enkä saa kakattua kunnolla, kun peräsuoli tekee "pussin", mihin uloste jämähtää. Lisäksi pissa ei tule vaivatta, sitäkin pitää työntää.

Just joo, kerroin vaivani terveysasemalla lääkärille saadakseni lähetteen jatkotutkimuksiin. Lääkäri halusi tehdä sisätutkimuksen. Sinänsä ok, mutta tämä nuori mies ei tiennyt naisen alapääanatomiasta yhtään mitään. Kokeili mua alapäästä jollain ihmeen pinseteillä ja kysyi, että tarkoitako sä tätä kohtaa, että onko tää se ongelma.

En tuntenut yhtään mitään. Lekuri kokeili sitten käsin jotain emättimen seinämää. Ajattelin tuolloin, etteikö se ole ikinä pimppiä nähnytkään, Sanoin vaan, että voitko kirjoittaa sen lähetteen eteenpäin gynelle, kun et kerta edes osaa sanoa, että mitä näet. Lisäsin vielä, että tässä tuhlataan meidän molempien aikaa.

Lopuksi: edessä iso laskeumaleikkaus.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

:-D !

Olipas hassu tarina. En siis vähättele vaivaasi, mutta kuulosti sketsiltä nuo pinsetit varsinkin...

Vierailija
2/11 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se nyt niin on että jos lääkärille menee niin kyllä lääkärin pitää itse nähdä ongelmakohta, mutta myöskin kuunnella potilasta tämän vaivoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen joutunut muutaman kerran päivystykseen menemään gynekologisten vaivojen vuoksi. Yleislääkäreillä ei tunnu olevan mitään hajua näistä asioista.. Mulle on onneks sattunut aina nainen, joten anatomia on ollut edes jotenkin hallussa. Tietoa esimerkiksi emätintulehduksista en ole saanut, vaan heidän tietotaso on sama kuin kaikilla muillain naisilla, ei yhtään sen enempää. Tai mä ainakin oletan, että kaikki naiset tietää miltä tuolla alhaalla kuuluu näyttää, millainen valkovuoto on epänormaalia jne.

Kai mä nyt itsekin tiedän, että joku on pielessä jos kirvelee ja alakerta ihan tulipunainen. Menen lääkäriin, koska tarvitsen diagnoosin ja lääkkeet. Aika masentavaa, kun ei älytä antaa lähetettä labraan tai ottaa jotain näytettä. Kerrankin yksi yleislääkäri jankkasi loputtomiin mun kanssa, väitti tulehdusta hiivaksi. Sanoin, että ei ole sitä, koska ei lähtenyt hiivalääkkeellä (aina ennen auttanut, jos on ollut hiiva) ja kutinakin on ihan erilaista. Huoh.. Ei meinannut millään ymmärtää, että tosiaan alakertaan voi tulla myös bakteeritulehdus ja sitä varten tarvitaan reseptilääkkeet.

Nykyään jos iskee äkisti bakteeritulehdus, menen päivystykseen lääkäriin ja kerron suoraan mitkä lääkkeet tarvitsen, mitä kokeita on yleensä otettu ja kaikki tiedot entisistä tulehduksista. Joutuu itse "tilaamaan" reseptin ja näytteet, kun ei ne aina älyä sitä muuten ottaa tai niillä ei oo tietoa, mitä niistä näytteistä pitäs tutkia.

Vierailija
4/11 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hän varmaan ollut yleislääketieteen erikoislääkäri. Terveyskeskukseen mennään yhdeksän kuukauden palvelua suorittamaan yleensä heti lääkäriksi valmistumisen jälkeen. Suurin osa sitten jatkaa siitä sairaalaan tai muualle ja vain osa jää terkkariin erikoistumaan yleislääketieteeseen.

Hyvin mahdollista, ettei hän ollut nähnyt opintojensa aikana laskeumaa. Gynen kurssi kestää pari kuukautta, eikä siinä ajassa ehdi nähdä ollenkaan kaikkia vaivoja "livenä". Luennolla tuota asiaa on tietysti käsitelty, mutta on eri asia nähdä laskeuma itse kuin lukea asia kirjasta. Lääkis kestää kaikkinensa kuusi vuotta ja gynekologia on vain hyvin pieni osa kaikesta, mitä sinä aikana opiskellaan. En muista itsekään nähneeni laskeumapotilasta opiskeluaikoina.

Vierailija
5/11 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myös tarvitsin keskenmenossa lähetteen Kätilöopistolle. Suoraan ei voi poliklinikalle mennä, vaan terveysaseman lääkärin lähetteellä. Minulla on ollut keskenmeno aiemmin, lisäksi olen synnyttänyt täysiaikaisen elävän lapsen. Olin vuotanut verta, hyytymiä sekä sikiöpussin. Oli ollut supistuksia, jotka tuntuivat alavatsan lisäksi jaloissa ja selässä. Tämä ei riittänyt todisteeksi keskenmenosta.

Yleislääkärin piti tehdä SISÄTUTKIMUS asian toteamiseksi. Ei siis ollut käytettävissä ultraa ja itse tutkimus oli kivulias lääkärin kokemattomuuden takia. Okei, vuotoa hän näki. Tutkimus oli aivan tarpeeton ja jokainen tutkimus lisää tulehduksen vaaraa. No, sain lähetteen ja asia tutkittiin/hoidettiin Kätilöopistolla sitten. Seuraavalla kerralla tuon sen alkion/sikiön pussissa mukanani, niin ehkä sitten uskotaan :(

Vierailija
6/11 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: terveysaseman lääkäri oli yleislääketieteen erikoslääkäri.

Tämä lukee minulla saamani papereissa.

Ja ylipäätään: eikö ihan maallikkokin näe, että jotain on vialla, jos pimppiä pyydettäessä jännittää eteenpäin ja se emättimen takaseinä tulee siihen emättimen suulle asti?

Vierailija
7/11 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutoselle: Gynekologi kuten minkään muunkaan alan erikoislääkäri ei halua ns. tutkimatonta potilasta. Olisi epäammatillista lähettää potilas eteenpäin tutkimatta. Gynekologiselle potilaalle käytännössä siis on pakko tehdä ennen lähetettä sisätutkimus.

Vierailija
8/11 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsis, yksityiselle erikoislääkärille voi mennä ilman lähetettä. Samoin esim. gynen päivystykseen sairaalaan.

Vierailija
9/11 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikossa kirjoitit yleislääketieteenseen erikoistuneesta lääkäristä, mutta aloituksessa vain yleislääkäristä. Erikoistunut lääkäri on aina erikoislääkäri, tavallinen lääketieteen lisensiaatti pelkkä 'yleislääkäri'.  Mutta papereissa oli kuitenkin 'erikoislääkäri', vai miten? Voi olla hyvinkin mahdollista, että nuorelle mieslääkärillä naisen anatomia on täysin vieras, minkä monet synnyttäjät ovat todenneet.

Vierailija
10/11 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuu sitä kaikenlaista, tai tässä nyt oli ilmeisesti opiskelija hoitajan ohjauksessa ei erottanut pimppiä peräsuolesta:

En löytänyt linkkiä lehtiuutiseen, aikoinaan luin tapauksesta järkyttyneenä, koska itselläni olisi ollut lähete samaan tutkimukseen samoihin aikoihin, kun tämä hoitovirhetuomio uutisoitiin. (sinne asti en päässyt, koska jouduin päivystysleikkaukseen suolitukoksen takia jo ennen tutkimuspäivää.)

Lehtiuutisessa kerrottiin, että potilas oli toimenpiteen aikana valittanut, että satuu kovasti ja tuntuu pahalta.

http://hoitajat.net/foorumi/topic/3471-potilaan-kuolemasta-kolmet-sakot/

"Vantaan käräjäoikeus tuomitsi päiväsakkoihin röntgenhoitajan, röntgenhoitajaopiskelijan ja röntgenlääkärin hoitovirheestä, joka aiheutti potilaan kuoleman. Tapahtuma sattui Peijaksen sairaalassa kesällä 2004.

"41-vuotias naispotilas oli mennyt suoliston varjoainekuvaukseen, jossa opiskelija oli asettanut katetrin vahingossa muualle kuin peräsuoleen. Barium-nimistä varjoainetta käytettäessä tutkimuksen suorittanut röntgenlääkäri huomasi kohdun ja munasarjojen olevan täynnä varjoainetta. Barium on tappavaa jopa pieninä annoksina, mikäli sitä joutuu verenkiertoon. Potilaalla todettiin limakalvorepeymä, jonka kautta varjoaine joutui verenkiertoon. Potilas menehtyi elvytysyrityksestä huolimatta."

Vierailija
11/11 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 17:56"]

Sattuu sitä kaikenlaista, tai tässä nyt oli ilmeisesti opiskelija hoitajan ohjauksessa ei erottanut pimppiä peräsuolesta:

En löytänyt linkkiä lehtiuutiseen, aikoinaan luin tapauksesta järkyttyneenä, koska itselläni olisi ollut lähete samaan tutkimukseen samoihin aikoihin, kun tämä hoitovirhetuomio uutisoitiin. (sinne asti en päässyt, koska jouduin päivystysleikkaukseen suolitukoksen takia jo ennen tutkimuspäivää.)

Lehtiuutisessa kerrottiin, että potilas oli toimenpiteen aikana valittanut, että satuu kovasti ja tuntuu pahalta.

http://hoitajat.net/foorumi/topic/3471-potilaan-kuolemasta-kolmet-sakot/

"Vantaan käräjäoikeus tuomitsi päiväsakkoihin röntgenhoitajan, röntgenhoitajaopiskelijan ja röntgenlääkärin hoitovirheestä, joka aiheutti potilaan kuoleman. Tapahtuma sattui Peijaksen sairaalassa kesällä 2004.

"41-vuotias naispotilas oli mennyt suoliston varjoainekuvaukseen, jossa opiskelija oli asettanut katetrin vahingossa muualle kuin peräsuoleen. Barium-nimistä varjoainetta käytettäessä tutkimuksen suorittanut röntgenlääkäri huomasi kohdun ja munasarjojen olevan täynnä varjoainetta. Barium on tappavaa jopa pieninä annoksina, mikäli sitä joutuu verenkiertoon. Potilaalla todettiin limakalvorepeymä, jonka kautta varjoaine joutui verenkiertoon. Potilas menehtyi elvytysyrityksestä huolimatta."

[/quote]

Jatkan vielä, lehtiuutisessa kerrottiin limakalvorepeämän aiheutuneen siitä, että kohtuun tuli repeämä toimenpiteen aikana varjoaineen suuresta määrästä johtuen :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme