Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitäs lähtisin opiskelemaan? Ikää 28v.

Vierailija
29.11.2013 |

Erinäisistä syistä johtuen olen päätynyt tällaiseen tilanteeseen, että en ole vielä tähän ikään hankkinut mitään tutkintoa/ammattia. Lukion olen käynyt, mutta muuten ollut töissä. Viimeisen puolen vuoden ajan olen ajatusta kypsytellyt ja nyt olen varma, että haluan lähteä opiskelemaan.

Mutta mitä? Moni asia kiinnostaa, ei ole mitään tiettyä kiinnostuksen kohdetta.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä. Mitä jos vaikka lähtisit liikkeelle siitä haluaisitko yliopistoon, ammattikorkeakouluun vai ammattikouluun ja alkaisit sitten katsella mitä haluamallasi tasolla on tarjolla.

Vierailija
2/14 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsellutkin tarjontaa, eri koulutustasoilta. Mitään koulutustasoa en ole täysin sulkenut pois, vaikka esim. ammattikoulu epätodennäköiseltä vaihtoehdolta tuntuukin. Alan olisi hyvä olla sellainen, että osaamiselle on käyttöä ja töitä olisi tarjolla enemmän kuin vaikka trendikkäille medianomeille jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopiston voit jättää pois laskuista. Tuon ikäisenä tuskin tulet enää hankkimaan tieteellistä katsantokantaa. Tietysti voit suorittaa tutkinnon, ei se aivan mahdotonta ole, varsinkaan jossain valtiotieteellisessä. Mutta tietysti on harmi, kun sinusta tulisi taas näitä, jotka suureen ääneen julistavat, että yliopistot ovat paikkoja verkostoitua eikä oppia mitään. Suhteellisen vanhana tämä kehityskulku on lähes varma.

Vierailija
4/14 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 14:55"]

Yliopiston voit jättää pois laskuista. Tuon ikäisenä tuskin tulet enää hankkimaan tieteellistä katsantokantaa. Tietysti voit suorittaa tutkinnon, ei se aivan mahdotonta ole, varsinkaan jossain valtiotieteellisessä. Mutta tietysti on harmi, kun sinusta tulisi taas näitä, jotka suureen ääneen julistavat, että yliopistot ovat paikkoja verkostoitua eikä oppia mitään. Suhteellisen vanhana tämä kehityskulku on lähes varma.

[/quote]

Kiitos, arvostan avaraa näkemystäsi asiasta.

Ap

Vierailija
5/14 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suosittelisin amista. Töitä ammattiosaajille riittää. Ei ehkä mediapuolella, mutta melkeinpä millä tahansa muulla alalla. Korkeakouluista varmaa työtä ei takaa ehkä mikään muu, kuin hyvä teknologinen osaaminen.

Vierailija
6/14 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoala, sosiaalityö, sosionomi, puheterapeutti, erityisopettaja, toimintaterapeutti.

Vierailija
7/14 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 15:12"]

Minä suosittelisin amista. Töitä ammattiosaajille riittää. Ei ehkä mediapuolella, mutta melkeinpä millä tahansa muulla alalla. Korkeakouluista varmaa työtä ei takaa ehkä mikään muu, kuin hyvä teknologinen osaaminen.

[/quote]

Joo, onhan se varmasti näin, että amis työllistää. Ongelma on vain se, että en ole oikein löytänyt ammattikoulujen tarjonnasta mitään mielenkiintoista. Pitää vielä tutkia asiaa tarkemmin. Mutta mikä mahtaa sitten olla palkkaustaso toisen asteen ammateissa..

Tekniset alat varmasti työllistävät sitten korkeakoulutusta ajatellen. Olen ollut lukioaikana tosi hyvä matematiikassa, fysiikassa ja kemiassa ja kirjoitinkin niistä hyvät arvosanat, joten pääsisin joillekin aloille ihan jo pelkillä papereilla. Siis yliopistoon, ammattikorkeaan on kai aina pääsykokeet.

Vierailija
8/14 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 15:32"]

Tekniset alat varmasti työllistävät sitten korkeakoulutusta ajatellen. Olen ollut lukioaikana tosi hyvä matematiikassa, fysiikassa ja kemiassa ja kirjoitinkin niistä hyvät arvosanat, joten pääsisin joillekin aloille ihan jo pelkillä papereilla. Siis yliopistoon, ammattikorkeaan on kai aina pääsykokeet.

[/quote]

No sitten kannattaa suunnata noille aloille tai esim. lääkäriksi, muu on ajanhukkaa.

Vierailija
9/14 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 15:35"]

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 15:32"]

[/quote]

No sitten kannattaa suunnata noille aloille tai esim. lääkäriksi, muu on ajanhukkaa.

[/quote]

No lääkiksen en kyllä pääsisi ikinä:d

Vierailija
10/14 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites se farmasia? Varsinkin jos esim. kemiaan ja vastaavaan on kiinnostusta ja kykyä?  Suht lyhyt koulutus (3 vuotta) ja kuulemma melko varma työllistyvyys? Ja jos intoa riittää, voi aina jatkaa proviisoriksi.

Vierailija
11/14 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farmaseuteilla paska liksa. Minä suosittelen teknistä yliopistoa eli diplomi-insinööriksi. Niille löytyy aina töitä ja voi tehdä monenlaista hommaa.

Vierailija
12/14 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 16:21"]

Farmaseuteilla paska liksa. Minä suosittelen teknistä yliopistoa eli diplomi-insinööriksi. Niille löytyy aina töitä ja voi tehdä monenlaista hommaa.

[/quote]

Farmaseutit ovat kokolailla keskituloisia. Proviisori tienaa hieman farmaseuttia paremmin. Dippainssejä on nykyään tuhansittain kortistossa. Plus että koulutus kestää pidempään. Mutta valinta riippuu ennen kaikkea tietty ap:n motivaatiosta ja kiinnostuksesta.

Vierailija
13/14 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

LVI

Metsäkoneenkulj.

Maarakennus

Vierailija
14/14 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna kävisin työkkärin ammatinvalintapsykologilla selvittämässä, mistä oikein pidät. Kannattaa miettiä valmiiksi koko työuraa vähän sitä silmällä pitäen, että työtä kykenee ja jaksaa tehdä vielä vähän vanhempanakin, ja välttää töitä jotka ovat fyysisesti kuormittavia.

Yhteishaku ammattikorkeakouluihin tulee muuttumaan syksyn 2014 jälkeen. Tässä vanhassa systeemissä kaikki ovat hakutilanteessa samalla viivalla, muutosten jälkeen valituksi tulevat ensisijaisesti nuoret ja ne, joilla ei ole aiempaa koulutusta. Koska sulla ei ole aiempaa korkeakoulututkintoa, en osaa sanoa vaikuttaako tämä suhun nyt mitenkään, mutta ajattelin informoida asiasta. ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi